Hvordan lage en LiveCD?

13 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Jeg lurer på hvordan man kan lage sin egen LiveCD? Jeg vil helst basere CD'en på ferdige løsninger :P

Så hvis vi sier jeg vil ha et operativsystem (Linux), med de programmene jeg vil skal være der, hvordan skal dette gjøres?

Så det jeg trenger (tror jeg.. :unsure:) er:

- En ferdig løsning som gjør at jeg kan boote fra CD'en

- Et "operativsystem" (eller egentlig bare en meny)

- En løsning som gjør at jeg kan putte vanlige programmer på CD'en

Det med operativsystem, kan det egentlig være Linux (uten noe særlig dilldall). Eller helst en enkel meny, ferdigløsning eller hvis det er enkelt, kan jeg vel lage den, med en guide til hvordan jeg skal gjøre det, og hva jeg trenger :P;)

Det er det siste punktet jeg trenger mest hjelp til :rolleyes:

[EDIT] Jeg er i LiveCD-humør :P

Endret av dude
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

For å lage en Live-CD, trenger du å laste ned ImgBurn, for å brenne ISO-filer.

Last først ned ISO-filen til pc´en, og brenn deretter Live-CD med ImgBurn.

Med de forskjellige versjonene av Linux følger det med noen programmer som f.eks Open Office.

Har bare testet Ubuntu, PCLinuxOS og Sabayon fra CD, og har ikke testet hvordan det fungerer å laste ned ytterligere program til CD´en.

Her har du linker til de tre versjonene av Linux jeg har testet:

Ubuntu 7.04

Sabayon

PCLinuxOS :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, jeg vet dette :) Men jeg vil gjerne skreddersy min egen LiveCD, med egne programmer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Slax http://www.slax.org/ er en Linux distribusjon beregnet for LiveCD/USB boot som du kan skreddersy. Dokumentasjon finner du på siden, håper ikke noen gidder å lage en steg-for-steg howto/tutorial/blabla fordi du ikke vil lese ordentlig dokumentasjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Genialt!

Akkurat noe slik jeg var ute etter slik at jeg kan eksperimentere litt på skolen også.

Passer jo på en 512MB USB!

:D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei. Jeg har nå lasta ned masse "Slax modules", men det jeg ikke skjønte var hvordan jeg skulle putte disse inn på en LiveCD? Kan noen gi meg en enkel forklaring på hvordan det skal gjøres? Jeg skjønte at jeg måtte laste ned Slax, men fra hvor? Hvordan får jeg sveiset sammen Slax med disse modulene?

Takker for svar! :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei. Jeg har nå lasta ned masse "Slax modules", men det jeg ikke skjønte var hvordan jeg skulle putte disse inn på en LiveCD? Kan noen gi meg en enkel forklaring på hvordan det skal gjøres? Jeg skjønte at jeg måtte laste ned Slax, men fra hvor? Hvordan får jeg sveiset sammen Slax med disse modulene?

Takker for svar! :thumbs:

FFS - på slax.org er det jo link til dokumentasjon og nedlastingsside. Har du vært innom siden og sett på den?

Andreas.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, selvfølgelig! Hvis ikke spør jeg ikke om det her :wall:

Det kan gått hende jeg er blind, og mine engelsk kunnskaper er ikke på topp, men kan noen være så snill å komme med ett svar som hjelper meg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Damn Small Linux er kanskje eit stikkord. Har aldri brukt den, men så vidt eg forstår har den ei "grunnpakke" med forskjellige applikasjonar på 50 MB, og du har MyDSL der du kan laste ned utvidingar. Du kan jo lese litt meir på nettsida, og sjå om det er interessant.

Det med operativsystem, kan det egentlig være Linux

Kan, eller må? Dersom du vil prøve ei Windows-løysing kan du prøve BartPE. Du må ha ein Windows-CD som du kan bygget systemet frå, så kan du bruke BartPE-plugins til å legge inn program du vil bruke, det er svært enkelt. Om eit program ikkje har ein BartPE-plugin er det ikkje ein enorm heksekunst å lage ein plugin for programmet sjølv - du må bare ha vilje, motivasjon og litt tid. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk! Skal prøve løsningen nå :) Jeg kan bruke Linux, men jeg skrev at jeg kunne lage en meny selv, hvis det ikke var vanskelig :P Men det MyDSL, kan jeg legge programmene på CD'en før jeg brenner den? Eller kan jeg brenne de til CD'en etterpå (Har DVD-r---- Slik at jeg slipper lagre noe på HDD, og slipper installere noe for hver ny maskin jeg kjører CD'en på)? Hvis jeg ikke kan noen av disse tingene er det dessverre uaktuelt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

BUMP!

Hvordan kan jeg legge de modulene sammen med en Slax CD?

Kan man, på Damn Small Linux, legge inn programmene før man brenner dem? Hvis ikke, blir de lagret på HDD da? (MyDSL)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, hvordan kan jeg bygge denne til en USB da? Jeg har en Sandisk micro cruzer 4.0 GB (U3-teknologi).

Vil dette si at jeg kan starte Linux fra USB-pennen? Jeg fant ikke noe på siden, det står at du kan gjøre det, men ikke hvordan. Jeg kan vel ikke legge inn en .ios fil på pennen og boote fra den?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

BUMP!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive