hjelp med installasjon av Windows 2000 server

19 innlegg i emnet

Skrevet

hei..

jeg er en ny begynner med Windows 2000 server og har et spørsmål...

jeg skal installere en IBM iSeries Windows 2000 server..jeg har en CD som heter Windows 2000 server med innebyggd NT..når jeg setter inn CD den booter opp på akkurat samme måte som en vanlig maskin når den skal reinstalleres..men etter at den laster ned alle nødvendie installasjonsfiler og jeg får beskjed om å velge hva jeg ønsker (installasjon, reparere, avbryt) og jeg velger installasjon får jeg beskjed at server manger HD..den har en HD akkurat som andere server i RAID..

kan noe hjelpe meg en simpel installasjonsguide?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er veldig usikker på hva du mener. Windows 2000 server med innebygd NT?

Laster ned , antar du mener laster inn?

Jeg tror du må ha klar driverdiskett for raidkontrolleren, og trykke F6 nesten med en gang serveren begynner å lese fra Cd'n, vente til installasjonen sier noe om flere drivere, og gjøre som det står på skjermen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

når det gjelder navn så skriv jeg feil..riktig navn er: Windows 2000 server..

med lastened mender meg lasterinn :)

hva mener du med at jeg må ha klar driverdiskett for raidkontrolleren

du mener at jeg skal trykke F6 mens servern lasterinn filer? det er da det står noe som lyder: for tredjeparts programmer trykk F6..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg mener, at om det er en raidkontroller i serveren, så er sjansen for at driverne ikke finnes på installasjonscd stor.

Og da mener jeg at du skal trykke F6 når det står at du skal trykke F6. Da dukker det opp et nytt steg i installasjonen, som laster inn drivere fra diskett.

Raidet (volumet) må allerede være opprettet på raidkontrolleren, ellers vil du ikke komme lengre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hvordan oppretter jeg RAID opprettet på raidkontrolleren?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vanligvis booter du til raidkontrolleren og oppretter et raid i programvaren du får opp. (Følg med når maskinen starter opp, er gjerne Ctrl+A eller noe)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

den fungerer ikke..

etter at jeg trykker på F6 og servern leser alle filer spør den om et diskett som har konfigurasjonsfiler og den har jeg ikke..

hvor kan jeg laste den ned fra?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du fikk opp ei side som ba deg sette inn diskett med drivere, så fungerte det vel som forventet?

Du finner vel drivere fra nettstedet til raidkontrollerprodusenten, vil jeg anta, om det fortsatt er harddisk/raid du sliter med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hvordan finner jeg navn på produsenten?

jeg har en iSeries server..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan åpne serveren, og lese rett av kontrolleren, eller finne info fra hjemmesiden til produsenten, evt lese i manualer og dokumentasjon som fulgte med serveren. Det følger gjerne med driverdisketter også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøv en test på harddisken......diagnostics heter det. Det bruker å finnes i f8 menyen, eller i BIOS.

Jeg ville først ha fastslått at HD'en er helt frisk. Evt. sjekke jumpere om det er en ATA HD.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mulig det er noe i det Kai87 sier om det er ting du har fortalt ham og ikke skrevet i tråden her, men om du har opprettet et volum på raidkontrolleren, så er vel sjansen for at diskene er friske ganske stor.

Jeg ville gått for å finne drivere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg har ikke sendt noe private mail til KAI..

finnes ikke det en enkelt guide noe steder på internett?

hvr vansklig kan det være å reinstallere en iSeries server

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Synes jeg har forklart deg ganske detaljert hva som skal til her...

Om problemet er at den ikke finner harddisk, så vil vel ikke en guide hjelpe deg?

Du må:

1. Være sikker på at det er opprettet et volum på raidkontrolleren.

For å få til dette, må du boote til raidkontrolleren og sette dette opp der.

Dette har ingenting med windows 2000 server å gjøre, annet enn at det, som alle andre operativsystemer må ha en disk (eller lignende) å skrive til.

Om harddisk(er) er ødelagte, får du sannsynligvis feilmeldinger når du skal opprette raid.

2. Ha driverdisketter om ikke driverne til kontrolleren er på installasjonscden, noe som de sannsynligvis ikke er.

Når du har dette klart, så har du ikke spesielt stor bruk for en guide, for da går det meste av seg selv.

Du har ikke kommet med noen feilmeldinger eller forklaring på hva du har gjort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du sett om det finnes en versjon av serverguide som støtter din server? (finnes på ibm.com sine sider)

Dette er ett cd image som du booter på som inneholder alle standard drivere for disse serverene og som guider deg gjennom hele oppsettet.

Hvertfall verdt å sjekke ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

IBM iSeries er ikke en Intel-server, det er en IBM minimaskin(Stormaskin light). Denne kan kjøre Windows ved å sette i et innstikks-kort med X86-plattform på. Windows bruker da diskressursene fra iSeries-maskinen. Så ring Support på IBM så får du vite hvilken diskett du skal laste ned for å installere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

takk for hjelpen alle sammen...

jeg klarte å installere servern..

alt jeg mangler nå er eternett drivere...

jeg har nedlastet forskjellige fra ibm.com men ingen av dem virker..

forslag?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg løste den selv..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive