iMovie + Sony kamera

4 innlegg i emnet

Skrevet

Hey,

har et lite skuleprosjekt som består av noe filming og slikt.

Har et Sony DCR-DVD653E kamera som papps´n kjøpte meg en gong.

Så har jo jeg det imovie programmet til macbook´n min som jeg tenkte jeg kunne redigere med...men jeg tenkte feil...

Jeg har et problem, jeg har filmet en god del nå, og har filmen på en "finaliza" dvd-disc som ble gjort av sony cameraet.

Menst jeg tenkte jeg skulle bruke kabel istede for å stappe den lille dvd-disken inn i macbookn som ikke vil fungere (erfaring..) så finner ikke programmet imovie kameraet mitt...

Det står på help for programmet at den skal kunne finne den om du bruker firewire kabel, så AHA! jeg bruker USB kabel!!

Da står der videre at jeg burde kopiere all MPEG-4 filmene inn på datan og dermed til imovie.. men selve formatet er i DVD, og det liker ikke imovie´n min tydeligvis..

Så jeg lurer på hva er mulighetene mine her? Burde jeg begynne å filme på nytt med andre kamera som har firewire utgang???

er det ingen mulighet jeg får den filmen jeg har til å redigere litt av hvert på?

Vil det funke om jeg kjøper meg en USB til firewire kabel?

Takker for svar på forhand...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Vel, etter små erfaringer så må du bruke Firewire til å overføre film fra videokamera til datamaskin. Ulempen med kameraer som legger rett på en CD er at du får alt digitalt og mister mye av kvaliteten man får fra tape.

Eneste måten du muligens kan få klippene på er å bruke kameraet som en CD stasjon og kopiere filene over til macen. Men som du sier så har kameraet laget et annen format som iMovie ikke støtter.

Er det ikke mulig å skifte format i kamerainstillingene? Kanskje du må gjøre det før du begynner å filme. Jeg vil helst anbefale kamera som bruker tape. Ved hjelp av en firewire kabel og et slikt kamera så tar iMovie over alt som ligger på tapen(husk å spole til starten før du importerer).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

takker for svar,

jeg har brukt en DVD-R disc, dermed kan jeg ikke forandre nokke som helst på disken.

Om jeg kopierer filene som er på dvden, så vil fremdeles ikke imovie importere filene som består av .vob filer og slikt som det er på de fleste dvd-filmene...

Jeg har lest at om imovie finner kameraet, skal den kunne klare å finne all klippene og gjøre det enkelt for meg og ta det jeg vil ha.. Men så finner ikke imovie kameraet mitt, så jeg lurer på om jeg hadde brukt en mini-usb kabel til firewire, hadde det skjedd slikt jeg villet innpå imovie programmet da?

Jeg har desverre ingen andre filmkamera!! Men det kan jo hende jeg kunnet fått lånt en fra skulen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om noen lurte på hva som var løsningen;

(vet jeg gjorde det veldig innviklet)

1. Først tok jeg å konverterte dvd´n til mpeg

2. mpeg til mov (diva)

3. dermed brukte jeg simple video slicer til å klippe filmene

4. disse klippene kunne jeg da ikke bare bruke, så jeg måtte konvertere dem igjen med mpeg streamclip

Så var alt klart for bruk for imovie...!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive