[LØST] Trenger et enkelt logon script, noen som kan hjelp

27 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

jeg har en windows 2003 server som er domene kontroller og 3 maskiner som kjører windows xp.

Maskinene (brukeren) som logger inn på domenet skal automatisk få en harddisk på min datamaskin som er delt på serveren.

hvordan gjør jeg dette på enkleste vis ?

takk

mvh

John-Ivar Andersen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Logon scripts er batch-filer som blir utført når brukere logger seg på nettverket. Batch betyr i dette tilfellet en bunke med kommandolinjer i en tekstfil, og har samme virkemåte som en BAT-fil i DOS. Script kan opprettes med for eksempel Notepad.

Logon scripts lagres som standard i mappen:

%SYSTEMROOT%\SYSVOL\<DNS domain name>\scripts

1. lag en fil som du kalle logonscript.bat og legg den i mappen over

2. skriv kommandoen under i scriptet:

@echo off

net use x: \\servernavn\delt_mappe /persistent:no

3. Gå i AD og velg brukerne som skal ha dette scriptet kjørt. Høyreklikk, og du vil få mulighet til å skrive inn adressen til et logginscript.

Når brukeren logger inn får han mappet opp den delte mappen du har på serveren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Logon scripts er batch-filer som blir utført når brukere logger seg på nettverket. Batch betyr i dette tilfellet en bunke med kommandolinjer i en tekstfil, og har samme virkemåte som en BAT-fil i DOS. Script kan opprettes med for eksempel Notepad.

Logon scripts lagres som standard i mappen:

1. lag en fil som du kalle logonscript.bat og legg den i mappen over

2. skriv kommandoen under i scriptet:

@echo off

net use x: \\servernavn\delt_mappe /persistent:no

3. Gå i AD og velg brukerne som skal ha dette scriptet kjørt. Høyreklikk, og du vil få mulighet til å skrive inn adressen til et logginscript.

Når brukeren logger inn får han mappet opp den delte mappen du har på serveren.

Hei og takk for svaret!

dessverre så funket det ikke!

slik er logonscript.bat fila mi:

@echo off

net use E:\\eon\Privat/persistent:no

Da e er stasjonsbokstaven på hardisken og mappa som er delt ut heter Privat.

Brukern har alle retigheter til mappa.Og eon er servernavnet

Under profile på AD og brukernavnet står det følgende under profile:

Profile paths:\\eon\profiles\john-ivar.andersen

logon script:C:\WINDOWS\SYSVOL\sysvol\home.local\scripts\logonscript.bat

navnet på domene er home.local

visst jeg gikk inn på det du sa altså

så finner jeg kun følgende mapper:

Policies og script

Prøvde også C:\WINDOWS\SYSVOL\domain\scripts\logonscript.bat men funka ikke det heller

takk for videre hjelp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

@echo off

Bruk code-tag, er du grei.

Dersom fila ser akkurat slik ut ser eg i alle fall ein feil - du må ha mellomrom mellom E: og \\eon\Privat...

:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

@echo off

Bruk code-tag, er du grei.

Dersom fila ser akkurat slik ut ser eg i alle fall ein feil - du må ha mellomrom mellom E: og \\eon\Privat...

:)

Prøvde det nå funka ikke :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

forsøk å mappe opp mot en annen bokstav enn E, den kan være brukt til cd rom eller annet. Anbefaller å velge bokstaver mot slutten av alfabetet, feks X hvis den ikke er i bruk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

...sikkert fordi du også må ha mellomrom før /persistent også....

@echo off

net use E: \\eon\Privat /persistent:no

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hei igjen alle sammen..

nå har jeg prøvd alt dere har sagt men det funker fortsatt ikke :(

jeg har laget en screenshot av det jeg har gjort på serveren, gjorde også dette:

@echo off

net use X: \\eon\Privat /persistent:no

etter bildet ble tatt!

SE HER:

http://home.no.net/hifiman/server.jpg

håper noen har enkel forklaring på dette!

PS!

en ting til det går veldig tregt og logg in på accounten,dette gjelder aktivere personlige innstilliger.

håper noen har en løsning på dette også,noen sier at det har med dns og gjøre at både serveren og client pc`en må ha samme ip dette funker ikke til meg da jeg ikke får internett på min maskin kun på serveren.

tusen takk hittil for alle svar

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1. Gå i dos og kjør kommanden du forsøker å bruke i scriptet:

net use X: \\eon\Privat /persistent:no

2. Etter at du har fått kommando utført, så går du over i utforsker/explorer og ser om du har fått mappet opp den delte mappen med stasjonsbokstav x.

3. Hvis det fungerte så kan du bare ta å høyreklikke på den og velge løs ut, eller gå tilbake i DOS og kjøre kommandoen:

net use x: /d

Nå har vi funnet ut om det er noe feil med scriptet, noe som det ikke burde være.

Det kan hende at adressen til hvor scriptet ligger er feil eller at brukerne ikke har leserettigheter til den delte mappa hvor scriptet ligger. Sjekk at brukerne/everyone har leserettigheter til den delte mappen. Hvis ikke det fungerer så kan du forsøke å dele en mappe på serveren som du gir brukerne/everyone leserettigheter til. Etterpå må du for brukerne skrive inn adressen til hvor oppstartsscriptet ligger, husk da å oppgi adressen til den delte mappa via nettverket og ikke lokalt på maskinen. feks: \\eon\script\logonscript.bat

Lykke til :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ingen maskiner i samme nett skal ha samme IP. IP er en adresse som hjelper til med å skille maskiner fra hverandre, og om noen har samme adresse blir det feil.

Treg login kan skyldes mye rart, og jeg anbefaler å spørre om dette i en ny tråd.

Feilen er at du henviser til den lokale plasseringen av skriptet på serveren, ikke den delte mappen skriptet ligger i. Om den ligger riktig sted så holder det å bare skrive skriptnavnet i brukerprofilfeltet, ikke noe mer. Nå har du C:\Windows\SYSVOL\home.local\scripts som bane, og det skjønner ikke klienten. Denne plasseringen finnes ikke på den lokale maskinen som kjører skriptet. Prøv å bytt ut den stien med kun logonscript.bat :)

Edit: Forøvrig liker jeg å publisere skript via Group Policy. Mye lettere når man har flere skript og flere OUer med brukere å holde styr på. Men det er jo en vurderingssak.

Endret av Jesus Christ
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok..

nå har jeg prøvd det du så ghhanssen å scripte funke det.

jeg skrev:

net use X: \\eon\Privat /persistent:no og i cmd stod det The Command completed successfully :D

nå mangler det bare å få dette til å skje automatisk når brukeren logger inn...

brukeren har alle retigheter på mappa scripts,og mappa privat.

har også endret path til logonscript.bat også

vet ikke helt om dette har noen med saken å gjøre med jeg kjørde logonscript.bat fra serveren på klint maskina via \\eon\SYSVOL\home.local\scripts da stod det:

"UNC Paths are not supported. Defaulting to windows directory.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

EDIT1: Glem det, det ble besvart.

EDIT2: Du kan prøve å gå gjennom Group Policy. Under Users->Logon script.

Dersom du skal kjøre via profilen kan du legge skriptet i en annen mappe som er lettere å komme til, f.eks. "\\eon\skript". Og deretter henvise til dette stedet på brukeren, da skal det stå "Logon script: \\eon\skript\logonskript.bat". Feilen ligger i stien, det er jeg 99% sikker på.

Mistenker at den må ligge i NETLOGON-mappen om du bare skal henvise til det direkte uten stinavn i profilen. Har ikke publisert skript via profilen siden jeg først startet å leke med Windows Server.

EDIT3: Den meldingen du får der betyr at alt fungerer som det skal, den kommer med ethvert skript som kjøres fra nettverk (det finnes omveier, men tungvinte). Det vil si at du faktisk fikk kjørt det. Og har du prøvd banen "\\eon\SYSVOL\home.local\scripts\logonscript.bat" (uten "") i brukerprofilen? Kan ikke skjønne at det ikke fungerer når du kan kjøre det fra klientmaskinen ellers uten problemer.

Endret av Jesus Christ
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har jeg prøvd det dere har sagt igjen og fortsatt ingen action...

på klient maskina så skrev jeg inn \\eon\SYSVOL\home.local\scripts\ i run menyne og logonscript.bat dukka opp imappa så det funka.

dette var rare greier.......

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan du se noen relevante feilmeldinger i eventloggen hos klienten?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi tar det fra børjan....

Først: gå på start -> run -> skriv inn (uten hermetegn) "%logonserver%\netlogon"

Deretter: legg batch skriptet ditt (hvis det heter .cmd, rename til .bat for enkelhetens skyld) rett i netlogon mappen.

Så: gå på brukerens egenskaper slik du har gjort i AD, og i logonscriptfeltet skriver du bare inn navnet på logonscriptet. Ikke ta med hele banen, kun navnet på logonscriptet. Hvis det heter logonscript.bat så skal det stå akkurat det og bare det der...

Prøv å se om du får til det først, så kan du gå videre til GPO etter hvert...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan du se noen relevante feilmeldinger i eventloggen hos klienten?

Hvordan får jeg fram event loggen ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

start --> Run --> eventvwr.msc

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skal vi se...i event loggen så er det en feilmelding:

The redirector failed to determine the connection type.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

ellers så var det ikke noe med rødt kryss eller utropstegn.

på \\EON\netlogon så ligger scripte mitt logonscript.bat

dette var frusterende greier...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så du innlegget mitt? Kan du gi en tilbakemelding på om det fungerte?

Hvis det er som du sier, skal det holde å skrive inn logonscript.bat i logonscript feltet på brukeren i AD.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så du innlegget mitt? Kan du gi en tilbakemelding på om det fungerte?

Hvis det er som du sier, skal det holde å skrive inn logonscript.bat i logonscript feltet på brukeren i AD.....

Jepp jeg har testet på loginscript.bat i profile menyen og loginscript men det funka heller ikke,tror noe er veldig galt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva er delingsrettighetene til mappen hvor scriptet ligger?

Hva er NTFS rettighetene til mappen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva er delingsrettighetene til mappen hvor scriptet ligger?

Hva er NTFS rettighetene til mappen?

Jeg testa med full controll på alt (logon fila,sysvol mappa,scripts mappa) you name it..

men det stod at jeg ikke burde gjøre det på ntfs permisson så kanskje der feilen ligger, hvilken retigheter ville du anbefalt på mappen(e) og fila ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gi brukerne fulle rettigheter på delingsrettighetene, og på NTFS gir du dem modify rettigheter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gi brukerne fulle rettigheter på delingsrettighetene, og på NTFS gir du dem modify rettigheter.

hmm..testa det også, nå tror jeg har prøvd alt..noe er riv ruskende galt..

skrev net share i cmd og dette stod:

Share: Resource: Remark

Netlogon C:\WINDOWS\SYSVOL\sysvol\home.local\SCRIPTS -Logon server share

SYSVOL C:\WINDOWS\SYSVOL\sysvol - Logon server share

prøvde også for moro skyld og legge scripte i C:\WINDOWS\SYSVOL\sysvol

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg ikke du forstår tipsene som blir gitt... Dersom du har gjort det på den måten det står beskrevet i mange av svarene som er gitt her, så kan det ikke gå feil.... Slike ting fungerer bare... Da må det være noe helt annet som er feil her... Syns du skal gå skikkelig igjennom det vi har skrevet til deg nå og kom med en tilbakemelding....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive