Rettskrivingskommentarer

39 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

hvorfor henger mange av dere opp i rettskrivingen til folk?

Går dere til itpro hverdag for å lære dere norsk? (har sett at det finnest en artikkel om rettskriving da :) )

Greit nok at det er best om det hadde vert 100% riktig skrevet (grammatisk), men personlig synest jeg at når folk gir slike rettskrivings kommentarer nedtrykker dem forfatteren enda mer at dem kanskje ikke gir ut mer en artikkel.

Grunnen jeg ikke liker å skriver artikkler er pga dette med rettskrivingen. Jeg suger rett og slett i norsk, og jeg er ikke veldig stolt over det, men jeg syter ikke over det. Hadde jeg sett mindre slike kommentara om rettskriving, så hadde itpro fått en anmeldelse om Guitar Hero 1 og 2, men jeg tørr ikke skrive noe slikt for folk klager på rettskrivinger - som jeg ikke er så flink til.

Så til alle dere som skriver noen slike kommentarer - SLUTT JO FOR FAEN MED DET... Ingen bryr seg at du klarer å finne feil i en artikkel eller historie eller hva det måtte vere...

Om dere faktisk en gong ikke skjønner den setningen forfatteren skulle prøve å si til deg, da kunnet det hende hadde vert greit å spurt.

Jeg skal ikke gi døme på forskjellige rettskrivings kommentarer, for jeg ikke gidder å leite. Men jeg har bare sett noen få folk som har kommentert rettskrivingen.

-----

Moderator har flyttet dette emnet fra Profesjonell terapi til Kommentarer og forslag, som tross alt er rett forumseksjon. I akkurat denne tråden gir jeg fullt amnesti til alle som ikke helt følger retningslinjene som gjelder for språkbruk i tråder utenfor Profesjonell terapi. ;)

Med vennlig hilsen

Torstein Larsson

Moderatorsjef

Endret av michBergen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, ITpro er ikkje så ille - bruk ITavisen som einaste nyhendekjelde eit par veker, så skal du sjå at rettskrivingskommentarane der er langt fleire enn her.

Skjønar kva du vil fram til. Har ikkje sett særleg med slike kommentarar her, men så har eg med å oversjå dei, i og med at dei er så få som dei er.

Kva med å leggje igjen ein kommentar til redaksjonen når du foreslår artiklar der du ber om litt grammatisk kontroll før publisering? Slikt kan ta mykje tid, så veit ikkje om dei vil ta seg tid til det, men kanskje nokon av dei svarar her, så får me sjå. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Stor forskjell mellom det å ha noen skrivefeil og det å gi blanke fanken i alt som heter rettskrivning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det er ikke bare rettskriving..

Folk her tar ikke en spøk...

de gjør alt til alvor noe som gjør kvaliteten på nettstedet betraktelig lavere enn det kunne vert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kan være forskjellige årsaker til at man kommenterer rettskrivingen.

- En er selvfølgelig at man er en pedant og liker å påpeke andres feil, men jeg tror ikke det er så mange av det her på itpro.

- Enkelte skriver noen ganger litt vel muntlig, og da kan det faktisk bli veldig tungt for andre som ikke har samme talemål å lese det. (Teknisk sett er ikke det det samme som grammatisk feil, men jeg vil plassere det innenfor feil språkbruk.)

- Er det grammatikk som er helt i hytt og gevær kan det vanskeliggjøre feilsøking. Noen ganger krever det presisjon for å komme fram til et svar innen it og da har det noe å si om man skriver det ene eller det andre.

- Greit nok at dette er et forum, og man ikke skriver avhandlinger, men man bør kunne forvente at folk som har kommet seg gjennom de seks første skoleårene sine har plukket opp i hvert fall noe fra norsktimene.

- Selv om mange unge har et likegyldig forhold til rettskriving har det faktisk noe å si i arbeidslivet at man klarer å gjøre seg forstått. Ja, det har selvfølgelig noe med hva slags jobb man har. Har du en ren fysisk jobb så er det kanskje ikke så nøye, men innen it er det lite fysiske jobber :)

- De fleste av oss her benytter vår egen fritid og våre egne ressurser til å hjelpe andre med problemer. Selvfølgelig ingen som tvinger oss til det, men når jeg hjelper noen så liker jeg gjerne å se at trådstarter har lagt litt innsats i å formulere sitt innlegg og ikke bare tar ting rett fra første tanke og ned på papiret uten bearbeiding.

Det finnes forskjellige typer feil, både feil i setningsoppbyggning og rene skrivefeil. Rene skrivefeil kan man ofte korrigere ved hjelp av Word og lignende, men setninger kan kun rettes ved å lese korrektur.

Jeg er helt klar over at folk kan ha dysleksi og lignende som gjør det vanskelig å ha feilfri norsk - og det er helt greit. Nå sier jeg jo ikke at man skal nevne i hver post at man er dyslektiker riktignok ;) Dessverre så har jeg sett mange ikke-dyslektikere gjennom tidene som prøver å unnskylde sin latskap.

Når det er sagt så tror jeg ikke det er et problem for deg å publisere artikler her på itpro. Du bør selvfølgelig gjøre det du kan for å lage en bra artikkel, men ved innsending er det ingenting urimelig i å be redaksjonen ta en korrektur før de publiserer den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Enig med Mito og roy, det er ikke så utrolig kult å bli rette på når en skriver feil hele tida.. Merka att på itavisen er det enda mer mongolid igjen :wall:.

Det er noen sånne brukere her au, som ikke forstår en spøk, å klager på rettskrivinga til andre folk heile tida. Men det er ikke slik her som det er på itavisen.

Hvis man skriver på itavisen, å skriver noe feil så blir man mobbet for det.

Hvis man leser svara på artikklene på itavisen så ser man at hvis de har skreve en feil, så skulle man nesten tro at det var en premie for å nevne den flest mulig ganger. :angry:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis man skriver på itavisen, å skriver noe feil så blir man mobbet for det.

Hvis man leser svara på artikklene på itavisen så ser man at hvis de har skreve en feil, så skulle man nesten tro at det var en premie for å nevne den flest mulig ganger.

Journalistene kan ha småfeil her og der ja. Tror nok de fleste har opplevd at det går an å taste feil når man skriver på tastatur. Det er også stor forskjell på de brukerne som lider av dysleksi, men prøver å forbedre skrivingen sin og de som ikke bryr seg om de skriver korrekt eller ei. Tror du vet hvem jeg sikter til.

Er det så negativt å få påpekt skrivefeil på en saklig måte? Er dere ikke interessert i å kunne skrive det språket som landet har?

Herlighet...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er ganske negativt ja..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Enig med TheHomeBoy her. Men skjønner også at enkelte kan overdrive når de skal rette opp i andres skrivefeil, for å gjøre forfatteren til latter. Men om noen nevner en skrivefeil på en sakelig måte så skjønner jeg ikke hvorfor forfatteren skal ta seg nær av det.

Jeg har mange skrivefeil og jeg setter veldig pris på når noen peker de ut for meg slik at jeg kan være mer obs på det neste gang. Pinling er det så klart, men du dummer deg bare mer ut ved å hisse deg opp på grunn av det.

Skriv artiklene i Word e.l. slik at du ser med en gang om det er feil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Innholdet i artikkelen kan jo være veldig bra til tross for skrivefeil!

Roy; Skriv anmeldelsene i word, få dem publisert, og drit i kommentarer. Om du synes det gikk veldig dårlig, så har du i det minste prøvd :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det så negativt å få påpekt skrivefeil på en saklig måte? Er dere ikke interessert i å kunne skrive det språket som landet har?

Herlighet...

Støttar det. Sakleg kritikk av rettskriving er som regel meint for at forfattaren skal kunne forbetre seg, ikkje for å henge ut forfattaren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Støttar det. Sakleg kritikk av rettskriving er som regel meint for at forfattaren skal kunne forbetre seg, ikkje for å henge ut forfattaren.

jeg har enda ikke opplevd saklig kritikk...

Jeg legger også merke til at "anonyme" personer som kritiserer har mer usaklig kritikk enn de som har brukerkonto..

Hva med å sperre for anonyme kommentarer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når jeg kommenterer rettskriving, så er det fordi det er latskap og ikke skrivevansker som lyser ut av posten. Folk som ikke gidder å ta seg tid til å skrive tilnærmet riktig fortjener ikke hjelp. Så enkelt er det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Greit nok at det er best om det hadde vert 100% riktig skrevet (grammatisk), men personlig synest jeg at når folk gir slike rettskrivings kommentarer nedtrykker dem forfatteren enda mer at dem kanskje ikke gir ut mer en artikkel.

*fjernet av moderator*

Endret av inkognito
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

*fjernet av moderator*

*ler*

lurer på hva som sto der..

Når jeg kommenterer rettskriving, så er det fordi det er latskap og ikke skrivevansker som lyser ut av posten. Folk som ikke gidder å ta seg tid til å skrive tilnærmet riktig fortjener ikke hjelp. Så enkelt er det.

Men altså, folk spør jo fordi de vil ha hjelp. Å da syns jeg du skal hjelpe dem selv om de ikke skrev hvert ett ord riktig!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg trodde den skulle få stå fordi jeg satte et smiletegn bak, men slik ble det ikke :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men altså, folk spør jo fordi de vil ha hjelp. Å da syns jeg du skal hjelpe dem selv om de ikke skrev hvert ett ord riktig!

Ikke alltid det er så lett. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

*fjernet av moderator*

*ler*

lurer på hva som sto der..

Jeg hjelper dem selv om de ikke har skrevet hvert ord riktig. Men som jeg alltid må påpeke i tråder som dette, så snakker jeg om folk som ikke gidder skrive så korrekt som mulig. Det er en stor forskjell her. Jeg er mektig lei folk som syter over folk som syter over rettskriving.

Skriv så korrekt som mulig, hvor vanskelig er det.

Og det som ble fjernet av moderator var et ironisk innlegg som jeg syns traff veldig bra i denne diskusjonen. Han påpekte en skrivefeil.

OG for at ikke alle crybabies skal plukke postene mine fra hverandre for å finne skrivefeil de kan påpeke: skriv SÅ KORREKT SOM MULIG. Gjerne i word først.

Jeg skjønner virkelig ikke at det er så vanskelig. En utfordring på slutten til dere som er lei av at vi syter om rettskriving. Forklar meg hvorfor det er så vanskelig å skrive korrekt.

[/whine]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg hjelper dem selv om de ikke har skrevet hvert ord riktig. Men som jeg alltid må påpeke i tråder som dette, så snakker jeg om folk som ikke gidder skrive så korrekt som mulig. Det er en stor forskjell her. Jeg er mektig lei folk som syter over folk som syter over rettskriving.

Skriv så korrekt som mulig, hvor vanskelig er det.

Og det som ble fjernet av moderator var et ironisk innlegg som jeg syns traff veldig bra i denne diskusjonen. Han påpekte en skrivefeil.

OG for at ikke alle crybabies skal plukke postene mine fra hverandre for å finne skrivefeil de kan påpeke: skriv SÅ KORREKT SOM MULIG. Gjerne i word først.

Jeg skjønner virkelig ikke at det er så vanskelig. En utfordring på slutten til dere som er lei av at vi syter om rettskriving. Forklar meg hvorfor det er så vanskelig å skrive korrekt.

[/whine]

Hvis du tenker lengre enn dine egne to armer, så kan du tenke såpass at du kommer på at det er noen som har litt mer problemer enn andre med rettskriving! Det er mange som er ordblinde, og det er mange som bare ikke kan det skikkelig.

Du sier du er mektig lei folk som klager på folk som klager på rettskrivingsfeil? Men dere må da for faen skjønne at det er utrolig irriterende å lese "DET SKAL VÆRE Å IKKE OG" i kommentarfeltet til 90% av artiklene som er postert?

Begynn som lærer, så kan du klage på rettskriving alt du bare makter og orker! Bare slutt å være så jævla prippen, og gi folk med ordfeil muligheten til å kunne postere en egen artikkel, uten å frykte at det eneste som står i kommentarene er negativt DRITT om det de har skrevet!

:nope:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fokalr mei vofor de er så vanskli å la vær rete på ale postene føst så sakl jei si dei vorfor de er så vanskli å skrvi ret.

Og jei er luta lei markli folk som skal klagge på file hele tia..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Aaah for en konstruktiv tråd. Jeg klager for all del ikke på de som har problemer med språket. Men jeg ser det ikke er vits for meg å prøve å forklare hvorfor jeg ikke syns noe om feilskriving. Ikke at jeg ever har retter på noen i forumet eller i kommentarfeltet.

:thumbd:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Aaah for en konstruktiv tråd. Jeg klager for all del ikke på de som har problemer med språket. Men jeg ser det ikke er vits for meg å prøve å forklare hvorfor jeg ikke syns noe om feilskriving. Ikke at jeg ever har retter på noen i forumet eller i kommentarfeltet.

:thumbd:

Han har jo bare lyst på respons! Det er da sant det han skriver, og slike idiotkommentarer er bare unødvendige.

-Fjernet unødvendig kommentar..-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gu$: Leste du noe av innlegget til MonoLegis?

Det er 2 typer mennesker: Det er de som har et handikapp og ikke klarer å skrive skikkelig (f.eks. dysleksi). Og så har du de som lider av latskap. Sistnevnte prøver ofte å late som de er den andre typen for å ha en grunn til å være late.

Det er altså bedre å forbedre seg og faktisk skrive skikkelig, fremfor å klage på at alle kommenterer skrivefeilene. Husk at artiklene skal leses av veldig mange og det tar seg dårlig ut at det er skrivefeil.

Så å si at alle skal slutte å kommentere skrivefeil, er bare latskap. Dersom du har handikapp så kanskje du heller burde satse på noe annet enn å skrive artikler? Ikke stygt ment. Men dersom du virkelig vil skrive artikler, så skriver du det i Word og ber redaksjonen være ekstra nøye og forklar at du har et handikapp. Verre er det ikke.

Har du ikke handikapp og fortsatt skriver mye feil så kan du faktisk forbedre deg. Øvelse gjør mester. Er du usikker på noe, så slå det opp i en ordbok. Selv bruker jeg http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html når jeg er usikker. Slå opp ordene og prøv å husk de til neste gang, til slutt så sitter det.

Hvilken gruppe tilhører du?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Klarer bare ikke å forstå at folk skriver feil med vilje jeg da men..

Sant det du sier Atmoz, på en måte. Men når du sitter på nettet, eksempelvis ITavisen. Synes ikke du det er innmari kjipt på forfatternes vegne at det står så innmari mye kommentarer på skrivefeil?

Sant at det tar seg bedre ut om alt er korrekt, men har det sneket seg inn feil, så er det da vel ikke vits å sitte og henge seg opp bare i det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Klarer bare ikke å forstå at folk skriver feil med vilje jeg da men..

Sant det du sier Atmoz, på en måte. Men når du sitter på nettet, eksempelvis ITavisen. Synes ikke du det er innmari kjipt på forfatternes vegne at det står så innmari mye kommentarer på skrivefeil?

Sant at det tar seg bedre ut om alt er korrekt, men har det sneket seg inn feil, så er det da vel ikke vits å sitte og henge seg opp bare i det?

Ok, beklager min noe sure tone. Var ikke meningen å støte noen.

Jeg er faktisk enig med deg Gu§. Jeg syns dog at man kan anstrenge seg litt når man skriver. Syns forøvrig digi.no er verre når det kommer til rettskrivingskommentarer. Der er det sjelden en artikkel som ikke er kommerntert på skrivefeil.

Folk som kommenterer bare skrivefeil har ikke noe å bidra med, og kan godt la vær å svare for min del.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive