Skifte bokstav på hardiskene

11 innlegg i emnet

Skrevet

Hei...

Vet dette har vert opep her før, men fant det ikke da jeg søkte :(

Noen som kan forklare meg hvordan jeg skifter bokstav på hardiskene?

Jeg har Win Xp Pro...

Jeg har 2 hardisker, men den ene er delt i 2partisjoner så det blir på en måte 3 hardisker...

Windows er E: men jeg vil at den skal bli C:

Noen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hmm... om det går når du har installert på E: vet jeg ikke men hvertfall jeg bruker PowerQuest PartitionMagic til å gjøre sånt... veldig enkelt å bruke :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan skifte det i windows Kontroll panel -> administrative verktøy -> datamaskin behandling: Diskbehandling.

Men jeg vil STRENGT fraråde deg å bare skifte disk navnet.

Om jeg ikke tar feil kan det få grove konsekvenser, dvs, programmer virker ikke osv. Om du får startet opp i det heletatt..

Mener det finnes programmer for å skifte disknavn på windows stasjonen, men har aldri brukt et så kan ikke noen navn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du høyreklikker på Min Datamaskin, velger Behandle, og så velger Diskbehandling, kan du bytte bokstaver på stasjoner og slikt. Dessverre går ikke det med oppstartsvolumet (den Windows er på, som datamaskinen starter fra.) Eventuelt kan du finne en Linux Live-CD (ingenting å grue seg til, er skrekkelig enkelt) med GParted e.l, og så bytte navn på diskstasjonene da. Fant en som bare inneholder dette:

GParted Linux Live CD

Brenn ISO-en med et av programmene her, og så setter du BIOS til å laste fra CD. ISO-filen er på ca. 30 MB.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg hadde windows på J: og ville ha den til C: og sjekket en masse omkring dette problemet, men ble sterkt frarådet å endre bokstaven. Isteden ble de full innstallasjon på ny formatert disk (skiftet også fra Ide til sata) og alt ble mye mye bedre.

Bakgrunnen for at jeg ønsket å skifte til C: var bl.a. at viruskontroll mm samt brannmur ikke funket 100 % da det visst forutsatte at jeg brukte C: til windows. (Scannet C: som om windows lå der - noe det ikke gjorde). Altså viktig å bruke C: ikke E:.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan ikke endre bokstav på en stasjon der windows er lagt inn, du kan gjøre det men da må du gjøre det under ny formatering av windows.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan ikke endre bokstav på en stasjon der windows er lagt inn, du kan gjøre det men da må du gjøre det under ny formatering av windows.

Det bør være teoretisk mulig ihvertfall. Dersom du klarer å endre alle referanser til systemdisk fra E: til C:. Det meste bør kunne fikses i registeret, men det er strengt tatt opp til de som lager programmene. Programmer bør forøvrig ikke ha større problemer, det verste er systemtjenester og andre ting som startes opp med selve OSet.

Om du endrer variabelen %systemdrive% fra E: til C: er du godt på vei. I tillegg må du nok skrive nye oppstartsfiler til Windows, dette kan du gjøre enkelt ved å kjøre "fixboot" i gjenopprettingskonsollen.

Men, som sagt, dette er ingen lett jobb. Ta det heller som et prosjekt eller en utfordring fremfor noe du skal gjøre på primærmaskinen din. Selv den mest hardcore Windows-nerd ville nok ikke ha kastet seg over dette på sin egen maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har 2 hardisker, men den ene er delt i 2partisjoner så det blir på en måte 3 hardisker...

Jeg tror det er lite sansynlig at du vil klare å få skifta til C uten at noe blir feil.

Men det finnes en enkel måte å unngå at systempartisjonen får tildelt en stasjonsbokstav lengre uti alfabetet enn C men det forutsetter installering av windows på nytt med formattering og hele pakka.

Før du installerer windows, pass på at ingen andre disker enn den du skal installere windows på er koblet til, evt. trekk ut strømpluggen. Så installerer du windows, og kobler til de andre diskene senere. Maskinen må selvsagt være slått av før du kobler fra/til noe som helst.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dersom disken din er delt slik at den ene harddisken din har bokstaven C og D, og den andre harddisken har bokstaven E kan du bytte om på IDE kablene i pc'en. Putte IDE 2 inn der IDE1 sitter nå og omvendt. Husk samtidig å bytte om fra master til slave, og slave til master på den som nå skal være master.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dersom disken din er delt slik at den ene harddisken din har bokstaven C og D, og den andre harddisken har bokstaven E kan du bytte om på IDE kablene i pc'en. Putte IDE 2 inn der IDE1 sitter nå og omvendt. Husk samtidig å bytte om fra master til slave, og slave til master på den som nå skal være master.

Tviler sterkt på at dette løser flere problemer enn det skaper

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sånn var det visst med windows98 og eldre OS (win95, me + dos). Og som målemannen sier så vil det med stor sansynlighet ikke fungere på den måten du forespeiler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive