Starte med programmering?

27 innlegg i emnet

Skrevet

Begynte å programmere i dag, og syntes ikke basics med c++ var noe vanskelig.. En kompis og jeg satt på skolen og lagde tekstbaserte dos spill i c++ så det skulle gå veldig greit å gå rett på det, værtfall basics :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det SimDaDim sier er fornuftig, men jeg tror han - som de fleste andre her - blir farget av hvilke erfaringer de har hatt selv. Her er noen tanker jeg gjør meg:

Hvis du er seriøs i forhold til å ville lære deg å programmere, hvis du ønsker å bli en utvikler, bør du ikke gå etter det som gir raskest resultat, hvor du ikke nødvendigvis lærer så mye. Begynner du med Visual Studio (C# / VB.net) får du litt for mye gratis, og det vil ta lengre tid å faktisk lære. PHP er også "for enkelt" etter min mening.

Jeg ville sett etter et språk hvor man kan få rask tilbakemelding på om det man gjør er riktig, og da tenker jeg på et språk som inkluderer et interaktivt konsoll. Språk som Ruby og Python har dette (mange andre også, men ikke C#, VB, Java eller C++). Det som sier om at Python er både enkelt og støtter avanserte ting er riktig, selv om det finnes språk som har langt enklere syntaks (lettere å forstå).

Ruby og Python kan du forøvrig også benytte både på Java og .Net plattformene, i tillegg til de plattform-uavhengige variantene, så tenker man langsiktig og vil lære noe som er fleksibelt kan det være lure valg.

Det finnes et hav av programmeringsspråk, og hvor man starter kan være litt tilfeldig. Har du et spesielt behov kan du la det styre valget. Har du ikke det ville jeg godt for noe dynamisk som ikke krever noe spesielt oppsett, hvor du bare trenger en enkel teksteditor og en kompilator - da lærer du deg ting best.

Ta gjerne en titt på min oversikt over dynamiske programmeringsspråk: http://blog.kjempekjekt.com/2010/03/05/hvilket-dynamiske-programmeringsprk-du-skal-lre-deg/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive