Starte med programmering?

27 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg er helt nybegynner og vet vel egentlig ingen ting om progammering, men jeg synes det så litt interessant ut så jeg har lyst til å starte med det. Hvilket programmeringsspråk er lettest og starte med?

Noen som eventuelt har link til noen guider angående prøgrammering? helst på norsk :P På forhånd takk for alle svar!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Visual Basic er som nevt over et veldig greit sted å begynne. Jeg anbefaler deg å gå rett på VB.NET, og du kan laste ned gratis utviklerverktøy (Visual Basic 2005 Express Edition) og lese tutorials mm her: http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vb/

noccy

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette er en klassisk "ende i fullblodskrangel" type tråd ;)

Dessverre finnes det ikke et fasitsvar hva man bør begynne med. Det hele er avhengig av hva man ønsker å oppnå - det er for eksempel forskjeller på å programmere et spill og å lage en webside.

Hva som er "enkelt" er også veldig avhengig av hvilken bakgrunn man har - altså om man har holdt på med data lenge, men også hva man forstår av matematiske begreper/logikk, og mye mer.

I tillegg kommer det selvfølgelig inn personlige preferanser hva man liker og synes fungerer. Noen liker visuell programmering og andre liker ren tekstbasert programmering.

Personlig må jeg si at jeg synes det er veldig mye stygt ved Basic-språkene som gjør at jeg ikke anbefaler de til så veldig mye annet enn kjapp prototyping. Men om det dermed er bedre å gå på Java, PHP eller C++ kommer som sagt veldig an på hva man vil oppnå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi får la vær å ende dette i en fullblodskrangel.

Men min tanke var at en som aldri har værtborti programering kunne starte med et enkelt språk som visiual basic, tenkte ikke da på hva som er best eller hva man vil utvikle.. for sånnsett så er jo HTML også et "programeringsspråk" og man kan da starte med å lage en hjemmeside i et WYSIWYG program som frontpage. Selv begynte jeg i med Assembler og har vært innom de fleste språk og har vel storsett endt opp med de du annbefalte Java, PHP og C++

Men skal jeg lage et enkelt script til windows eller ei asp side så fyre eg i gang visiual studio og jeg raser gjennom med visuell programmering.

Derfor foreslo jeg VB som et enkelt språk å starte med. Der får

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg startet også med Assembler - det var nok et riktig valg den gangen, men bruker det jo ikke så ofte nå til dags. (Bare kjekt å ha en forståelse når man disassembler en sjelden gang.)

Og er helt enig med deg silverno at et kjapt script er nice å lage i Visual Studio. Til de rette formål er heller ikke Visual Basic å forakte. (Men man blir jo litt kresen med årene.)

Hvis jeg skal være flisespikker må jeg vel si at jeg ikke regner HTML som programmering, da det teknisk sett et tekstformatering. Men regner med det er derfor du setter det i "" :)

Men tror vi er ganske enige i at det er vanskelig å si hva som er "riktig" på så generell basis. (Eneste jeg kan si kategorisk er at å velge ADA eller noe blir veldig feil..uff, minnene fra det språket... men, men... det er en digresjon..)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

På skolen (UIS) begynte vi med Java, har selv gått mye over på c#, da du etter min mening sparer mye tid i programmeringen..

Når det er sagt synes jeg at du skal bruke det verktøyet som passer best. I Java må du programmere mye for å få brukergrensesnitt o.l. noe som vil være til hjelp under læring av nye språk.

Synes Java er et greit språk å starte med! Men det er viktig å sette seg skikkelig inn i èt språk, da vil det være enkelt å lære seg andre språk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Visual Basic er et veldig anvendelig språk. Du kan bruke det til mye praktisk porogrammering som f.eks makroer/tillegg til microsoft office og web-utvikling med asp/asp.net.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

vill anbefale c++ fra mitt syn. for og komme igang med hjelp på norsk eller mange andere språk om du vill det kan du begynne med og laste ned denne filen:

http://itpro.no/fil/623.html

i programmet kan du forexsempel velge masse av ferdig programmering som du kan se på koder og forstå ved å kjøre dem.

er ferdig jackpotspill og windows app, text editorer osv med menyer.. veldig enkelt å lære. men må sette seg inn i dette!!

anbefales på det sterkeste av meg ..!

bare last det ned og utforsk c++ verdenen sammen med dette perfekte programmet..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Visual Basic er et veldig anvendelig språk. Du kan bruke det til mye praktisk porogrammering som f.eks makroer/tillegg til microsoft office og web-utvikling med asp/asp.net.

web-utvikling er det enkleste av dem alle (htm)..

og med asp/asp.net er også veldig enket å begynne å programmere, selv jeg programmerer asp. det er bare og spørre etter asp scripts

om noen er ute etter dette.!.!

er helt enig med dette og om du viskelig skal begynne fra start er web-

utvikling dette det beste området og begynne..

men du vill trenge en webserver til dette og dette kan du foreksempel

finne hos: http://surftown.com eller laste det ned på itpro helt gratis..

så ikke begynn med c++ osv hvis du ikke allerede kan litt html php asp..!

hvis du også syntes dette er for hardt kan du heller lage .bat filer.

Enkel innføring i batch-scripting finner du enkelt her inne på itpro.no:

http://itpro.no/art/10224.html

lykke til :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vet dette emnet har vært oppe før, derfor setter jeg dette emnet som "sticky". Det kommer garantert flere som lurer på det samme senere.

Java er en fin plass å begynne. Da lærer du deg skikkelig objektorientert programmering, og får en god "grunnmur" som du kan bygge videre på med andre språk som f.eks. C++. (dersom du vil utvikle 3D-baserte programmer/spill som krever ytelse).

Jeg anbefaler at du først lærer deg XHTML og CSS, da får du en liten smakebit, pluss at det er noe alle burde kunne før man begynner med programmering.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Selv er jeg ingen god programmerer, men jeg har verdt innom (x)html, css og visual basic... Lurt å starte med html, så se om dette er noe for deg :P Visual basic er lagd av microsoft og lagd for microsoft sine egne programmer, så det vil si at linux+vb=error ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg holder også på å lære meg programmering, jeg har begynt med Java og hittil synes jeg det er ganske greit. Jeg holder på med boken Java - Som første programmeringspråk. Boken tar for seg Objektorientert programmering og har mange oppgaver og kontrollspørsmål. Boken er ganske lang, men hvis du står på så kommer du deg gjennom. Har hørt at C++ kan være litt vanskelig å starte med, men siden jeg ikke har noen erfaring fra det selv så kan jeg ikke utale meg der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, dette er, som noen har påpekt, en "fullblodskrangel", så jeg gir deg heller noen argumenter for å starte med Python, istedenfor og bare si "PYTHON ER BEST". ;-)

• Enkel syntaks - dvs. lettere og lese
  • Enkelt for nybegynnere - men samtidig kraftfullt for viderekommere
  • Tar lite plass på disk - trenger ikke kompileres
  • Finnes for "alle" operativsystemer

For å starte vil jeg anbefale boken Dive Into Python - som er gratis og laste ned i de aller fleste formater. Som videre dokumentasjon er (the eff-bot guide to) The Standard Python Library og The Lair of Python fin dokumentasjon.

I forhold til Visual Basic har Python også mange fordeler. VB er veldig enkelt for nybegynnere, men det kan da også være vanskeligere å komme seg videre, fordi VB ikke egner seg like godt til større programmering. Python kan, som sagt, kjøres på de fleste operativsystemer (på Unix er Python installert som standard), i motsetning til VB som bare kjøres på Windows. VB blir store programmer på mangefoldige MBs, mens et avansert Python-program er kanskje en halv (og da er det stort).

Einar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

har aldri vert bortig Python, ehellabe..! eregentli littnyskjerrig selv ;)

og lurer på om Python har noe med perl å gjøre..?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

thanks.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

www.w3schools.com

Det er et fint sted og starte, der kan du lære HTML/XHTML/CSS/Java, det meste som har med internett og gjøre kan du lære der ;)

men ellers vil jeg anbefale phyton pga. at som tidligere sagt er det ikke så alt for vanskelig samtidig som du kan bruke det til avanserte ting, og hvis du plutselig en dag finner ut hvor bra Linux er og vil gå over til det kan du et språk som fungerer i Linux (og stort sett alle andre OS)

Endret av skaperen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg ville begynt her med C#

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/beginner/

Hvorfor? Fordi her får du helt gratis et veldig bra utviklingsmiljø (program som du skriver kode i), en opplæringspakke du kan følge på egen hånd og du lærer deg et programmeringsspråk og rammeverk som er så godt som uten begrensinger.

Begynn med C# og ikke med VB.NET, da blir det lettere for deg å senere sette deg inn i andre mye brukte språk slik som PHP, C++ og Java.

Det er ikke på norsk dog, men hvis du er i videregående alder så burde det ikke være noe problem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg syntes svarene her besvarer spørsmålet ganske snevert. Alt som blir nevnt her stremmer jo, men det er et spørsmål man må stille seg før man finner ut hva man skal programere i, og det er hva man skal programere.

Så, hva skal du programere? Skal du programere nettsider? Skal du programere windows programmer? Skal du lage spill? Skal du programere for linux? Rett og slett, hvilket resultat er du ute etter? Det er spørsmålet du må stille deg først.

Selv har jeg vært innom både Visual Basic, javascript, html/css og php/mysql. For meg var det naturlig å starte med html og javascript. Jeg gikk fort over til Visual Basic da det var dårlig med nettilgang i huset den gangen jeg holdt på.

Fordelen med html og Visual Basic er at det er veldig visuelle resultater man kommer frem til. HTML er jo, vell, vet noen kommer til å arrestere meg her, men html er jo å kode hvordan en nettside skal se ut. I visual Basic er det jo fifty fifty WYSIWYG/koding, så dette er ganske enkelt.

Jeg ville så prøve noe nytt, følte at VB ikke ga meg alle mulighetene jeg ville ha, og så fort at web programering var tingen. Så derfor lærte jeg meg PHP, og så kjapt at grunnelgende kunnskaper i MySQL også var nødvendige for å få gode resultater.

Så, det jeg sier er at først spør du deg om HVA resultat du vil ha. Deretter finner du ut hvilket språk du vil begynne i. Siden jeg har mest bakrund i web, så sier jeg at basic HTML/CSS er det første man må lære der. Så burte man gå over til php/sql rett og slett fordi det er veldig utbredt, enkelt og ikke minst helt gratis.

Men jeg har ikke prøvd ASP/.NET, eller Java før, så kan ikke argumentere for at PHP er mye enklere en disse. Men PHP er ihvertfall ganske enkelt, og utrolig utbredt :) Forumet her er f.eks laget i det.

Endret av SimDaDim
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det er et spørsmål man må stille seg før man finner ut hva man skal programere i, og det er hva man skal programere

Eller man kan velge seg et språk som ikke gir noen særlige begrensinger. Med Java eller C# kan man lage alt du nevnte. Programmer, web applikasjoner, database applikasjoner, linux programmer, spill, etc.

HTML/CSS kommer man ikke utenom hvis man vil lage skikkelige ting for web uansett hva man velger men hvis man vil lære å programmere så kan man velge noe som lar nybegynnere konsentrere seg om programmeringen og ikke dilling med tagger og css.

Jeg ville begynt med C#, rett og slett fordi jeg synes de gratis verktøyene er bedre og opplæringssiden jeg lenket til over er veldig bra. Men det er mulig at noen andre har noen Java verktøy som er like bra, det kommer nok litt an på personlig smak.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men hvilken av programmeringsspråkene har størst muligheter? Etter det jeg vet, er ikke det C++ (med diverse .dll filer om nødvendig)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Les "SimDaDim" sitt innlegg - det kommer an på hva programmet skal brukes til.

Skal programmet være Interpreted eller Compilert (direkte kjørbar fil - exe).

Edit:

Glemte egentlig den 3. varianten - Just-in-time compilation (JIT)

Det er det som bl.a. benyttes i Java og .NET

Endret av Frode64
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Helt enig at denne tråden er en fullblods krangel tråd, men sånn blir det nesten bestandig når man skal rangere noe. Jeg synes det er best å starte med PHP fordi dette er ett språk som er enkelt å lære seg og at du får bruk for hele tiden, det er ikke manko på arbeidsoppgaver for en webprogrammerer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg driver med visual basic .NET med windows form programmering, og om jeg lærer VB.NET og virkelig har lyst til å jobbe med programmeringen framover og kanskje jobbe som det når jeg får meg jobb også en gang. :P ...Så skal jeg lære meg C/C++...

Men om du bruker windows og er ute etter et godt utvilkerverktøy, er nok ms visual studio noe for deg. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive