Starte med programmering?

27 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg er helt nybegynner og vet vel egentlig ingen ting om progammering, men jeg synes det så litt interessant ut så jeg har lyst til å starte med det. Hvilket programmeringsspråk er lettest og starte med?

Noen som eventuelt har link til noen guider angående prøgrammering? helst på norsk :P På forhånd takk for alle svar!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Visual Basic er som nevt over et veldig greit sted å begynne. Jeg anbefaler deg å gå rett på VB.NET, og du kan laste ned gratis utviklerverktøy (Visual Basic 2005 Express Edition) og lese tutorials mm her: http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vb/

noccy

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette er en klassisk "ende i fullblodskrangel" type tråd ;)

Dessverre finnes det ikke et fasitsvar hva man bør begynne med. Det hele er avhengig av hva man ønsker å oppnå - det er for eksempel forskjeller på å programmere et spill og å lage en webside.

Hva som er "enkelt" er også veldig avhengig av hvilken bakgrunn man har - altså om man har holdt på med data lenge, men også hva man forstår av matematiske begreper/logikk, og mye mer.

I tillegg kommer det selvfølgelig inn personlige preferanser hva man liker og synes fungerer. Noen liker visuell programmering og andre liker ren tekstbasert programmering.

Personlig må jeg si at jeg synes det er veldig mye stygt ved Basic-språkene som gjør at jeg ikke anbefaler de til så veldig mye annet enn kjapp prototyping. Men om det dermed er bedre å gå på Java, PHP eller C++ kommer som sagt veldig an på hva man vil oppnå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi får la vær å ende dette i en fullblodskrangel.