[LØST] Resette BIOS passord

15 innlegg i emnet

Skrevet

Hei ja.

Har nå slitt veldig lenge på å få fikset/startet en bærbar PC som er beskyttet av et BIOS passord. Vi husker ikke passordet, og for å få bootet eller kommet inn i BIOS så trenger vi passordet.

Har prøvd det meste, og håper dere vet om en måte å komme forbi dette problemet.

Maskinen er en bærbar IBM Z60M.

Metodene som er prøvd:

- åpnet hele maskinen fullstendig og tat alt ifra hverandre, deretter fjernet jeg BIOS batteriet, og latt det vært ute noen timer. (åpnet PCen for å se om det var noen jumpere, men er ikke en eneste :()

(selve "hovedbatteriet" var da selvfølgelig tatt ut)

- Prøvd "master" passordet til IBM

- Btw: Fant heller ingen BIOS brikke. (er kanskje integrert i hovedkortet?)

Hvis jeg ikke kommer forbi dette passordet er da 11 000kr rett i dass. :(

(kjøpe ny PC)

- Noen som vet om hvor man eventuelt kan kjøpe en diskettstasjon til bærbare?

(og tror dere det ville funket å bypasse passordet hvis vi har en diskett)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Må vel være en jumper i hovedkortet? Kan hende det berre er veldig godt gjømt? Veit ikkje om det fungera på ein anna måte i bærbare enn i stasjonære, men det må vel nesten være ein jumper der..?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Søkte litt på nettet etter dette og det ser ut som det er 2 muligheter.

Sende den inn til IBM eller autoriserte folk som kan resette det for deg

eller

hacke selv med diverse verktøy.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

På noen PC-er og da spesielt litt eldre bærbare da kan det ta veldig lang tid før kapasitansen på kretsene på hovedkortet blir utladet når "CMOS batteriet" er ute. Du trenger da en 10k-ohm motstand (resistor) som du kan legge over batterikontaktene slik at kapasitansen blir utladet over denne. Hold den der i noen øyeblikk da selvsagt med batteriet ute. Vi får håpe at dette fungerer.

Noen velger også å kortslutte batterikontaktene men de vil jeg ikke anbefale av innlysende årsaker. Men det er ikke sagt at de noen tilfeller ikke kan virke.

Sakset fra BIOS produsenten Phoenix nettside:

What do I do if I forgot my password?

There are two types of password protection in many computers:

1.The following suggestion will work only for passwords used before the operating system boots. If you set up a password only for booting the PC, in most instances you can enter the BIOS Setup to disable the password.

If you also placed a password on Setup itself, there is no "back door" password unless the computer manufacturer modified the BIOS to have one. The password is stored in CMOS and cannot be accessed by any other means. Contact your manufacturer for assistance. If you cannot contact your manufacturer, take the PC to a computer repair shop.

If you wish to attempt disabling the password yourself, you will need to erase CMOS. You should not do this unless you already have written down or printed out of all the BIOS Setup parameters, or if you are certain that restoring the Setup default values is sufficient for operating your system. Take these steps:

1. clear the CMOS (remove the CMOS battery until POST displays a "CMOS    checksum bad" or a similar message);

2.re-install the CMOS battery;

3.run the BIOS Setup;

4.restore the correct BIOS Setup settings.

NOTE: it can take up to several days for the CMOS to go bad without a battery. This is caused by capacitance in the circuit. This charge can be safely discharged by using a 10k-ohm resistor, touched to the battery connectors for a few moments (while the battery is removed).

Link : http://www.phoenix.com/en/Customer+Service...FAQ/default.htm

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Enkelt nok må maskinen inn til service hos IBM..

Forgotten Supervisor password

A forgotten Supervisor password will prevent access to the ThinkPad BIOS setup utility. To regain access, the system will need to be serviced to have the system board and hard drive replaced. Proof of purchase is required, and this repair is not covered under the warranty.

Edit: Hentet fra: Lost or Forgotten password - Thinkpad General

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg hadde problem med glemt BIOS passord på en HP laptop for et par år siden.

Jeg fant et program som kunne hjelpe meg, men det krevde at jeg hadde diskettstasjon.

Programmet skulle dumpe alle innstillingene til disketten. Jeg hadde ikke diskettstasjon, men kjørte programmet likevel og det herpa hele maskina. Hadde jeg hatt disketstasjon med innstillingene som jeg kunne gjenopprettet fra så ville alt gått bra..

Poenget er at det virket, programmet fjernet passordet +++ så hvis du finner det programmet og har diskettstasjon så kanskje..

Jeg husker ikke navnet på programmet, men hvis du søker på google så kanskje du kan finne noe.

En ledetråd kan være at han som laget programmet tok gjerne i mot donasjoner.. ikke bare penger, men bøker og alt mulig virket det som. Så hvis du skulle finne et program der det står at du kan donere bøker f.eks. thats your guy.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg hadde problem med glemt BIOS passord på en HP laptop for et par år siden.

Jeg fant et program som kunne hjelpe meg, men det krevde at jeg hadde diskettstasjon.

Programmet skulle dumpe alle innstillingene til disketten. Jeg hadde ikke diskettstasjon, men kjørte programmet likevel og det herpa hele maskina. Hadde jeg hatt disketstasjon med innstillingene som jeg kunne gjenopprettet fra så ville alt gått bra..

Poenget er at det virket, programmet fjernet passordet +++ så hvis du finner det programmet og har diskettstasjon så kanskje..

Jeg husker ikke navnet på programmet, men hvis du søker på google så kanskje du kan finne noe.

En ledetråd kan være at han som laget programmet tok gjerne i mot donasjoner.. ikke bare penger, men bøker og alt mulig virket det som. Så hvis du skulle finne et program der det står at du kan donere bøker f.eks. thats your guy.

Ja, er klar over dette og å fikse slike programmer burde ikke være problemet.

Men som sagt i første posten, så er heller problemet at vi trenger en diskettstasjon. :(

- Noen som vet om hvor man eventuelt kan kjøpe en diskettstasjon til bærbare?

Postert den 27. januar 2007 kl 18:52

På noen PC-er og da spesielt litt eldre bærbare da kan det ta veldig lang tid før kapasitansen på kretsene på hovedkortet blir utladet når "CMOS batteriet" er ute. Du trenger da en 10k-ohm motstand (resistor) som du kan legge over batterikontaktene slik at kapasitansen blir utladet over denne. Hold den der i noen øyeblikk da selvsagt med batteriet ute. Vi får håpe at dette fungerer.

Noen velger også å kortslutte batterikontaktene men de vil jeg ikke anbefale av innlysende årsaker. Men det er ikke sagt at de noen tilfeller ikke kan virke.

Sakset fra BIOS produsenten Phoenix nettside:

Tja, så var det bare det å skaffe en slik motstand..

(batteriet er festet/koblet til maskinen ved to ledninger (rød og svart (jord?))

og antar det bare er å koble på en motstand mellom disse to ledningene..

Obs: Dette sakl visstnok være en av de mest sikkreste maskinene til IBM, så den er nok litt uinntakelig. :thumbd:

Prøvde nemelig å starte opp uten CMOS batteriet, da kommer CMOS chekcsum bad opp (akkurat som det skal), men så må jeg fortsatt skrive inn passordet...

Plugger jeg det inn, så er det akkurat det samme.. (kommer verken inn i BIOS eller bootet)

Virker som om det er spesielt bra sikkerhet på denne PCen og at det skal mye til for enten å resette BIOS, eller gjøre noe annet..

Enkelt nok må maskinen inn til service hos IBM..

QUOTE (IBM - Lost or forgotten password - ThinkPad General)

Forgotten Supervisor password

A forgotten Supervisor password will prevent access to the ThinkPad BIOS setup utility. To regain access, the system will need to be serviced to have the system board and hard drive replaced. Proof of purchase is required, and this repair is not covered under the warranty.

Edit: Hentet fra: Lost or Forgotten password - Thinkpad General

Ja, men om jeg ikke husker helt feil, så var denne reperasjonen så dyr at det kostet 10 0000kr. :eek:

(PCen koster 11 000)

Skulle ønske de bare kunne sende et nytt hovedkort... (har tatt ut det gammle, og satt det inn igjen, no problemo)

Så alternativet er å selge forskjellige deler til maskinen...

(f. eks selge CPU, CD/DVD brenner og harddisk) og så kjøpe en ny. :wall:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

http://www.thinkwiki.org/wiki/Maintenance#..._BIOS_passwords

Ser ut som om du må lodde løs en chip og lese innholdet på den:

5. Reveal the password.

Now, you have the .bin file but you need to dump in scan code to retrieve the password. IBMpass 2.0 Lite is a free tool that will do the job. Just open the eeprom dump you’ve created before and search for 0x330, 0x340 lines. The password is located on 0x338 (and 0x340 depending on model) in scan code. For 24C01 eeproms the password is located at 0x38, 0x40.

Utstyret du trenger kan du lage ganske billig selv tror jeg.

Her ligger det også en del info: http://www.allservice.ro/forum/viewforum.php?f=12

Men... att IBM skal ta 10 000 for denne reparasjonen ser jeg på som tvilsomt.

Dette er vel noe som skjer rett som det er; att folk glemmer dette passordet.

-

Henning.

-

EDIT: Ser ut som om denne chip'en kan leses uten å lodde den løs ved hjelp av denne

enkle dingsen her: simple-i2cprog.pdf

EDIT2: Det dreier seg om deler for noen få kroner bare.

Endret av hotvedt
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Virker som du virkelig har ett problem..

Vet om du satte vanskelig passord for BIOS da? Du kan jo bare sitte å prøve å gjette. Prøv alle passord du vet du har brukt. Prøve alle ord og fraser som du har brukt i andre passord.

Or pray for a miracle :wow:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men som sagt i første posten, så er heller problemet at vi trenger en diskettstasjon. :(

Mulig det kan fungerer med en USB diskettstasjon f.eks av denne typen : Sony USB diskettstasjon 3,5" 1,44 MB

Om da da ikke må inn i BIOS for å "enable/konfigurer" denne da for å boote fra den.

Mulig du kan lage deg en Boot CD eller USB dongle med en slikt "reset BIOS passord" vektøy om da BIOS har enablet boot fra CD/DVD eller USB, men slik jeg forstår det så må du inn i BIOS for å enable dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja, så var det bare det å skaffe en slik motstand..

F.eks på Claes Ohlson : Motstandssett

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vet ikke om det fungerer, men du kan jo forsøke å flashe bios på nytt?

Sjekk på hjemmesidene til IBM om det har kommet noen oppdateringer.

På en del nyere maskiner kan man flashe bios via windows software (Med andre ord så slipper du diskettstasjon).

Verdt et forsøk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg hadde en gang et program som kunne finne passord på hva det skulle være.... problemet var bare at man måtte vite littegrann om passordet før man gikk igang... jeg skal prøve å komme på hva det het jeg :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du tar rett og slett batteriet på hovedkortet ut i et minutt og setter det inn igjen, eller du resetter jumperen på HK.

EDIT: Ser du har prøvd det alt, men det skal være en jumper der. Bare let i vei, så finner du den nok.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive