Windows XP eller Vista?

21 innlegg i emnet

Skrevet

Hvilket er det beste av disse to?

Hørt mye tull om Vista osv..:S

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En del tull må en regne med når et nytt operativsystem lanseres, Windows XP ble ikke helt bra før Service pack 2 ble sluppet må du huske. En får da håpe at Vista er bedre enn XP ellers ville jo hele vitsen med et nytt operativsystem være bortkasta (Windows Me er et eksempel på dette...) Vista skal være sikrere enn XP, heftigere grafikk med aero-grensesnittet + + +, ulempen med Vista er jo at det fortsatt er helt nytt og diverse program ikke funker på Vista samt en del drivere som ikke funker på Vista. Jeg kommer til å vente en god stund før jeg evt. oppgraderer til Vista...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du en maskin med nok maskinkraft til å kjøre Vista med alle dets finesser, er nok dette å foretrekke.....selv venter jeg til det er kommet MINST 1 service pack til Vista før jeg tar dette i bruk, og holder meg trofast til XP inntil da ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vista er windows xp med oppgradert grafikk/animasjoner. Selve grensesnittet syns jeg var litt mer plunder en med wxp (Dette har selvfølgelig med at det er nye ting og lære seg ,selvom det hele er basert på samme prinsippet. "Barnesykdommer" kommer man aldri utenom når nytt OS lanseres -derfor hvis du er ute etter en pc som er stabil foreslår jeg at du fortsetter og benytte xp en stund til. Er du derimot bare nysjerrig på vista og er villig til og slite håret av deg (?) er det verdt en titt.

-Ellers ,programmer o.l merket jeg ikke noe kompatabilitets problemer med. (dog jeg bruker for det meste bare opera og winamp ,så det må naturligvis tae's i betraktning)

-Uansett ,windows vista er tregere en windows xp så lenge du ikke har en kraftig pc. (Men slik er det uansett windows versjon iogmed at system resursene øker for hvert nye OS)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vista er noe søl. Hvis du klarer deg med XP og det virker fint hvorfor bytte? Vista krever jo masse ressurser bare for å få opp skrivebordet. Hvis du på dø og liv skal ha noe "nytt" så tweak heller XPen litt så den ser ut som Vista. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Spørsmålet er vel egentlig om du har XP liggende eller om du må kjøpe nytt.

Litt dumt å bruke mye penger på et 'gammelt' OS hvis du kan få et nytt og bedre?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du burde holde deg til xp til vista har vært ute for salg i noen måneder.

Det er alltid noen sikkerhetsproblemer di ikke har tenkt på så det er jo best å la andre folk teste den først.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

enig med la7dfa, kommer an på om du har XP fra før.

Vista har ikke så veldig mye nytt å komme med, men skal du kjøpe nytt, kjøp vista.

edit skriveleif

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du en maskin med nok maskinkraft til å kjøre Vista med alle dets finesser, er nok dette å foretrekke.....selv venter jeg til det er kommet MINST 1 service pack til Vista før jeg tar dette i bruk, og holder meg trofast til XP inntil da ;)

ganske enig der ja dersom jeg skal holde meg til Microsoft, men ellers til vanlige ting som skrive surfe se filmer osv kommer jeg til å gå over til suse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det noen butikker som selger Vista i det hele tatt nå? :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Release er i slutten av januar. Du kan forøvrig finne engelsk versjon på nettet i dag (til halve prisen).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det noen butikker som selger Vista i det hele tatt nå? :huh:

jeg har sende e-post til PCutstyr.no om Vista,

fikk idag e-post fra PCutstyr.no

Hei, har dessverre ikke fått noen bekreftet dato.

Takk for de vennlige ordene

Mvh - Kjetil - PCutstyr.no

E-mail: post@pcutstyr.no - http://www.pcutstyr.no Tlf. +4769307799 - Fax. +4769307790 Rolvsøyvn 201, 1617 FREDRIKSTAD, NORWAY

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men en fin ting med Vista er at du kan prøve det ut i 30 dager og teste om det er noe for deg. Det kreves ikke nøkkel for å få det installert (du bare velger hvilken utgave du vil installere) og så kan du reinstallere XP om du heller vil ha det, eller legge inn nøkkel så du får "vanlig" versjon.

Selvfølgelig krever det at du får tak i installasjonscden, men ser ikke noe galt lisensmessig i at du låner den av noen som har et eksemplar. (Hvem vet - kanskje MS legger ut trials etterhvert?)

Ulempen er selvfølgelig at det er begrenset tilgjengelighet på Vista fram til consumer release-dato. (Går å få tak i lovlig nå også, men da er det ikke gratis som en slik trial vil være.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har kjørt Vista Ultimate nå i snart en måned, å da snakker jeg ikke om trialen, men om fullversjonen. Fått den via jobb siden vi er partnere med MS.

Jeg kan ikke annet enn å anbefale det.

På en skala fra 1- 10 hvor 1 er dårlig og 10 er topp scorer dette slik hos meg:

Stabilitet 9

Brukervennlighet 8

Forbedringer 5

Kompabilitet 8

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kommer til å kjøpe Vista på lanseringdato. Man skal helst ikke lese det folk sier og tror. Men se på tester som her sanne. Syns nå jeg..

Derfor remser jeg opp noe her.

Fra digi.no:

Microsoft har gitt en uavhengig bedrift, Principled Technologies, i oppdrag å vurdere ytelsen til Windows Vista i utføringen av typiske kontoroppgaver, sammenliknet med Windows XP.

Principled Technologies kjørte sin fulle ytelsestest på fem forskjellige PC-er. På en av dem, en bærbar Dell XPS M170 med énkjernet Pentium M 760-prosessor i 2,0 GHz, én gigabyte minne og Nvidia GeForce Go 7800 GTX-grafikk, ble det foretatt nøyaktige målinger av ytelsesforskjellen mellom Vista og XP.

«Windows Vista Aero hadde liten virkning på hvor raskt Windows Vista reagerte. I over 95 prosent av testene med og uten Vista Aero var forskjellen i responstider under et tidels sekund, og alle forskjellene var mindre enn ett sekund.»

Når det gjelder ytelsen av Vista i forhold til XP, heter det i testen at de to sto omtrent likt. Først når PC-ene ble startet på ny for en ny omgang tester, viste Vista seg å være «merkbart raskere» – «noticeably more responsive». Det skyldes at Vista har bedre rutiner enn XP for å lansere programvare som også ble kjørt forrige gang maskinen var i bruk.

Her ser vi jo at Vista er litt raskere, men er det verdt å kjøpe det når forskjellen er så liten bestemmer du jo selv. Men det gjør hvertfall pcen ikke treigere men litt raskere på grunn av bedre rutiner i Vista.- Så block de som sier ''Vista er noe søl. Hvis du klarer deg med XP og det virker fint hvorfor bytte? Vista krever jo masse ressurser bare for å få opp skrivebordet.'' ;)

Her kan du lese litt om Vista, eller, mye om vista og dens nye funksjoner

Det som ligger bak windows vista

Have a nice reading :thumbup:

Dessuten kommer første oppdatering til høsten. Fra digi.no:

Fiji

Fiji er neste versjon av Windows, etterfølgeren til Windows Vista. Det er mulig at Fiji egentlig er første Service Pack, den første store feilrettelsen og utvidelsespakken til Vista. Kommer til høsten. Fiji skal få på plass alle bitene Microsoft tok ut for å få lansert Vista i tide. Blant annet vil Fiji gi det nye filsystemet WinFS og kanskje Next-Generation Secure Computing Base, et system der alle filer må klareres. Dette skal øke sikkerheten.

Håper du får et bedre syn på Vista nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er fortsatt enkelte ting du kan få utfordringer på driversiden, men nå som vi nærmer oss Consumer launch har de fleste fått på plass vista drivere. Vista shipper forøvrig med 50% flere drivere enn det XP gjorde. 19500 ca. Pluss mer enn 10000 til tilgjenglig via WU.

Når det gjelder hvor effektivt OS'et er vil Vista helt klart kjøre bedre enn XP på nyere maskiner, en del ting i designet som f.eks utnytter Dual Core markant bedre enn XP. Ta f.eks endringene i IP Stacken. Tidligere ville denne knyttet seg til en kjerne og brukt denne uanset. Nå balanserer den mellom kjernene. (Og ikke minst er TCP algoritme endringene fantastisk mye bedre enn XP, merkbart bedre ytelse på nett uten ny linje 2-3x)

Og til deg som skrev at det er XP med bedre grafikk...

Vista er windows xp med oppgradert grafikk/animasjoner.

Det medfører ikke riktighet. Faktisk ble XP designet forsøkt videreutviklet, men det ble for tungvint, for mange avhengigheter på kryss og tvers mellom komponentene. Et par av sjefsarkitektene gikk derfor til Bill G selv og ba om å få kaste alt og designe på nytt. Det fikk de lov til. Noe godt fungere kode er benyttet igjen, men mye av den kommer fra Windows Server 2003 SP1. Og designet ble gjort på nytt, derfor Vista er mye mer modularisert.

En annen viktig forskjell med Vista og XP er testinga som er gjort rundt Vista. Med generell tilgjenglig til beta testing og egne programmer for beta testing for firmaer og eksterne "code security reviews" har det vært 5millioner beta tester i tillegg til all intern MS testing. Det er liten tvil om at flere feil er funnet på et tidligere stadiet når det gjelder Vista enn det var for XP, der det tok lengre tid. Personlig vil jeg hevde at Vista Beta 2 var mer stabil enn første release av XP :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vista er windows xp med oppgradert grafikk/animasjoner.
Altså det skreiv jeg ment som en metafor!

qrio90

-Greit nok ,windows vista er bedre programmert.Men uansett hva du/andre sier så vil vista være tregere en foreksempel windows 95 på en moderne pc. (Ikke det at win95 er noe bra) Grunnen til dette er at etterhvert som utviklingen av OS og hardware går fremmover så vil fortsatt "foreksempel" windows 95 kreve sine minimale resurser. Hvis du på noen måte kan overbevise meg om det motsatte er mulig så skal jeg revurdere tankegangen min.

-Ang vista. Jeg har en elendig pc som jeg prøvde final realese versjonen på. (Jada jeg er ikke skinnhellig) Resultatet var igrunn som forventet. -Ting gikk noe tregere med vista en med wxp. (Selvom jeg ligger godt over anbefalt system krav)

*Fra MS egne sider/Pcer som er Premium Ready*

A Windows Vista Premium Ready PC includes at least:

1 GHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor1.

1 GB of system memory.

Support for DirectX 9 graphics with a WDDM driver, 128 MB of graphics memory (minimum)2, Pixel Shader 2.0 and 32 bits per pixel.

40 GB of hard drive capacity with 15 GB free space.

DVD-ROM Drive3.

Audio output capability.

Internet access capability.

-Vel og merke så fungerte allt uten allt for mye hodebry ,men mangelen på sjikkelige drivere for hovedkort har nok samtidig litt av skylden for at jeg ikke fikk en helt wow opplevelse. Likevel endte det opp med at windows xp kom like raskt tilbake på disken pga irriterende småting/samt at systemet var mindre responsivt en med windows xp.

Specs på min pc:

Amd Athlon Xp 2800+ @ 2.5 Ghz

1Gb Geil DDR 3200

ATI Radeon 9800Pro/128mb

+Nok av diskplass.

(Bare til opplysning altså)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Who do you trust and who do you ask ?

Allt etter hvem du spør så vil du få forskjellige svar på xp vs vista.

(vilkårlig rekkefølge)

1. I den første gruppen har du har linux salathodene, som er prinsippiellt uenig i hva som er definisjonen på et OS, og ofte kommer med uttaleser som

vista stinker, kopi av linux/mac, velkommen etter, jeg vil ikke har

drm osv

2. Aviser som skriver i et tabloid format, uten å ha noen teknisk kompetanse i bunn. Dinside, digi, vg, dagbladet, aftenposten

3. Nettsider der brukere bidrar med innhold som skribenter osv. Her har du gjerne

itpro/hw/debatt sidene til itavisen. Her gjelder det samme som for 1 og 2.

Subjektive utalelser med faktafeil, fordommer og skriver gjerne i generelle termer

uten å bevege seg ned i materien.

4. Selgerperspektivet der man vinkler teknologi og argumentasjon for å nå spesifikke kundegrupper

5. Sluttbrukere som gir utrykk for sine subjektive meninger

6. Spesialister og folk med it-utdanning som gjerne også få snev av 1-5, men har i det minste et fagelig bakgrunn.

Så hvem stoler du egentlig på ?

Det er tonnevis av innovasjon og forbedringer som i utganspunktet skal gjøre Vista

til et bedre OS. Og det aller meste av dette er transparant/foregår under the covers, skjult for hvermansen.

Om jeg skulle trekke frem noen ting ville det være følgende:

Bygger på lærdom og bits fra xp-sp2 og server 2003 sp1

Trusselmodelering av design

Sårbarhetsanalyse av hver ny feature

Kursing av kodere

Automatisert kode generering

Ny driver modell

ny tcp/ip stack

Forbredringer i IO, minne og ressursalokerings algoritmene

Prioritering av bruker prosesser fremfor bakgrunnsprosesser

Hybriddisker og muligheter for flash drive på hovedkort(cpu)

BitLocker

ProtectedMode

Diagnose verktøy

+++

Men klart..når man legger inn nye sikkerhetsmekanismer, så koster dette perf (kompenserer med bedre algorimer for minne/io som lærer av bruksmønsteret til brukeren ), og vektor grafikk som genereres på gpu istedenfor cpu, vil selvfølgelig krever mer av skjermkortet.

Det beste argumentet for vista er å prøve det selv, og gjøre deg opp en mening selv.

Er jo trossalt du som er den øverste master for pcen din, og du bruker det som tilfredstiller dine behov

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du bra nok PC er Vista veldig bra.

De som ikke anbefaler det virker på meg som den gjengen som ikke har testa det enda.

Har brukt Vista i flere måneder nå, og det er mye jeg savner når jeg bruker XP på jobb. Veldig mange små oppdateringer som sammen gjør det til et bedre OS.

Stabiliteten og kompabiliteten er upåklagelig bortsett fra enkelte driverproblemer, men det løses snart :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her var det kommet flere gode svar, morsomt å se siden jeg er helt ny her. Ikke alle steder på nettet det går an å diskutere IT saklig lenger...

Thugz: helt med på det du skriver, beklager om jeg ikke tok metaforen. Bare så mange der ute som mener det bokstavelig. Når det gjelder manglende drivere kan det virkelig dra ned ytelsen sammenlignet med om du hadde hatt Vista kompatible drivere. Og ja, det trengs jo mer kraft for å dra nyere OS :)

Ta f.eks. nic driverne, om de ikke er kompatible kan det være at de må benytte XP versjon av NDIS wrappern, de får dermed et ekstra lag mellom seg og Vista NDIS, noe som reduserer nettverksytelsen betraktelig. Gjør seg absolutt gjeldende for skjerm/video og, såvel som audio osv.

Personlig vil jeg påstå at det går en grense et sted, kanskje rundt 1GHz CPU og 1GB minne, der XP er mer effektiv under grensa og Vista over (med korrekte drivere). Som tidligere nevnt spesielt om du har dual core, eller mer etterhvert.

Exchange: helt med på den lista der over "under panseret" endringer. Lavpri IO er en av mine favoritter og. Jeg ville nok tatt med User Account control som en jeg ville nevnt spesielt også, det er en betraktelig forbedring av sikkerheten. Spesielt viktig siden det i mange sammenhenger har vist seg vanskelig å få folk til å gidde å kjøre som standard user og ikke local adm.

Jeg har to andre favoritter og, Device Control muligheten i GP og muligheten for å angi hvilke devicer som kan installeres av ikke-admins. Men de er vel i +++'en på lista di;) Og kunne styre hva som tillattes eller ikke av devicer basert på setup class eller device id er jo ikke dumt.

Når jeg først er inne på drivere og devicer, noen som har lest Logo Programmet for drivere? Kravene her er jo utvidet litt og en ting liker jeg spesielt godt, nemlig at det settes krav om å lage både 32- og 64bits drivere.

Og at det settes krav til driverens håndtering av de ulike standby modusene. Tidligere ble jo f.eks hibernate funksjoner laget av OEM, men nå er det satt en standard som Vista håndterer.

For å ta ett type 5 utsagn og: de få gangene jeg sitter på XP nå er det en ting jeg savner helt klart mest: bare å trykke på Win-tasten og ha søk tilgjenglig, blar ikke startmenyen på Vista lenger, bare begynner å skrive inn navnet på programmet.

Jada, finnes Desktop Search fra MS og andre, men blir ikke helt det samme, ikke like lettvint.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Thugz: helt med på det du skriver, beklager om jeg ikke tok metaforen. Bare så mange der ute som mener det bokstavelig. Når det gjelder manglende drivere kan det virkelig dra ned ytelsen sammenlignet med om du hadde hatt Vista kompatible drivere. Og ja, det trengs jo mer kraft for å dra nyere OS 

Ta f.eks. nic driverne, om de ikke er kompatible kan det være at de må benytte XP versjon av NDIS wrappern, de får dermed et ekstra lag mellom seg og Vista NDIS, noe som reduserer nettverksytelsen betraktelig. Gjør seg absolutt gjeldende for skjerm/video og, såvel som audio osv.

Personlig vil jeg påstå at det går en grense et sted, kanskje rundt 1GHz CPU og 1GB minne, der XP er mer effektiv under grensa og Vista over (med korrekte drivere). Som tidligere nevnt spesielt om du har dual core, eller mer etterhvert.

-Okei en pc uten korrekte drivere er etter min mening ikke en pc, og ytelsen er sjelden eller aldeles ikke tilstede. Hvor mye fornuftig man klarer og gjøre med en pc som lagger når man åpner "min datamaskin" er vel nesten opp-til hver enkelt bruker og avgjøre ,men likevel.

-Uansett er det nok et faktum at vista ikke vil kjøre optimalt på litt eldre pc'er slik som min. Og når man hele tiden er avhengig av oppgradering så blir det raskt en dyr affære. Derfor avventer jeg heller en stund slik at MS skal få tid til og slippe en oppdatering eller 10 slik at eventuelle små-feil o.l blir eliminert. Men slik var det jo med Windows Xp også før sp2 kom ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive