[LØST] Hvor og hva skal jeg studere etter Vidregående?

9 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

Har tenkt litt på dette...

Og funnet ut at data ingeniør virker passende for meg. Etter å ha lest hva det innebærer på www.hist.no

Men nå går jeg første år på vidregående, Allmenn(studiespesialiserende) Og det er vel realfag jeg må velge neste år, matte, kjemi og fysikk. Stemmer dette?

Så har jeg sett litt på de forskjellige skolene rundt forbi. Fant ut at jeg kunne ta å studere i Grimstad, høyskolen i grimstad.

www.grimstad.hia.no

Og ta: Bachelor i ingeniørfag

Selv om det virket mer spennende på HiST så er det jo greit siden jeg bor i kristiansand.

Tenker jeg helt feil, er det noe jeg bør være OPS på? Noen som har noen annbefalinger?

Hvilde jobber vil jeg kunne få etter å ha tatt Bachelor i ingeniørfag. Kan jeg oppnå noe høyere?

Mitt mål er jo egentlig å bli ansatt i ett stort og sikkert firma, eller starte opp en nettbutikk :P

Holder det med dette da? Hva kan jeg velge videre?

Kanskje litt tidlig å tenke på, men liker å ha noe å sikte etter :thumbup:

Takker for alle svar!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

høres nok smart ut det.

noen andre som mener noe annet her???

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eneste du bør være klar over når det gjelder så og si alle skolene er at de lærer deg teorien du trenger for å lære deg yrket - de lærer deg ikke selve yrket. Kvaliteten på deg selv som nyutdannet kommer i betraktelig større grad til å avhenge av de praktiske ferdighetene og de håndfaste tingene du kan vise enn rene karakterer. En del skoler har også muligheter for å delta i skolens nettdrift som ekstraoppgave, og dersom du har muligheten så er dette svært verdifullt. Nøyaktig hvor du studerer gjør liten da det som regel blir hva du gjør det til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilde jobber vil jeg kunne få etter å ha tatt Bachelor i ingeniørfag. Kan jeg oppnå noe høyere?

Du kan ta mastergrad. Enten med å bygge på i etterkant eller begynne på Master of Technology (Tidligere sivilingeniør) som bla. NTNU tilbyr:

http://www.studier.ntnu.no/rw_index_sprog....MTDT&type=HOVED

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eneste du bør være klar over når det gjelder så og si alle skolene er at de lærer deg teorien du trenger for å lære deg yrket - de lærer deg ikke selve yrket. Kvaliteten på deg selv som nyutdannet kommer i betraktelig større grad til å avhenge av de praktiske ferdighetene og de håndfaste tingene du kan vise enn rene karakterer. En del skoler har også muligheter for å delta i skolens nettdrift som ekstraoppgave, og dersom du har muligheten så er dette svært verdifullt. Nøyaktig hvor du studerer gjør liten da det som regel blir hva du gjør det til.

Ok, så det du mener er at når jeg studerer så lærer exp. jeg hvordan å programmere..

Og at jeg liksom utvikler ett program som viser min sterke side som gjør at arbeidsgivere er interresert?

Altså at de ser på det jeg får til ikke det jeg har fått av karakterer :thumbup:

Det er vel det du mener?

Det er vel en av hovedgrunnene til at jeg velger å studere data, jeg kommer hjem og kommer til å sitte dag ut og dag inn med det jeg har lært, på den måten utvikler man det man har lært og får ny løsninger.

Men når jeg var inne på samordna opptak, eller hva det heter. Statistikker over hva man må ha i snitt for å komme inn på de forskj. linjene, så så det ut som om at data linjen var ganske lett å komme inn på. Alle som hadde søkt kom inn på omtrent alle skolene. Ellers fant jeg en skole der snittet var på 3,8. Og det er jo ikke allverdens...

Så jeg håper dette kommer til å fungere for meg, tror det ender med at jeg velger grimstad :D

Men nå må jeg huske at det er 3år til :lol:

Gleder meg sykt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gleder meg sykt!

En ting du bør være klar over før du søker på data ingeniør er at det er sinnsykt mye matte/fysikk hvis du velger ingeniør. Det er ikke så alt for mye datarelatert de første semestrene men det blir veldig bra de siste to.

Du må velge matte/fysikk som studieretningsfag for å få muligheten til å velge ingeniør hvis du sliter med den matten, så får du noen lange/harde år forran deg for å komme igjennom studiet...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tipset mitt er finn ut hva du ønsker å drive med og så ta en utdannelse innen dette :thumbup:

På HiA kan du ta 3-årig bachelor. Innen IT er det to retninger å velge mellom:

- Datateknikk

Studieretningen utdanner dataingeniører som skal være i stand til å utvikle, vedlikeholde og anvende moderne programsystemer. Studiet tar sikte på å gi gode kunnskaper i oppbygging og anvendelse av kommunikasjonsnett. Sentralt i studiet står programmering, grafisk databehandling, internett tjenester, databaseutvikling, system- og nettverkstenkning. Det blir lagt stor vekt på objektorientert programmering. Programmeringsspråkene som hovedsakelig benyttes, er Java, C#, C/C++ og SQL. Det er gode muligheter til å fordype seg i multimediefag.

- Nettverksdrift og Sikkerhet

Driftsstudiet utdanner ingeniører med kunnskaper om innføring, drift, konfigurering og tilrettelegging av maskiner, programmer, applikasjoner, operativ- og nettverkssystemer. Spesielt fokuseres det på sikkerhet knyttet til nettverk og datasystemer. Studiet gir også innføring i strategi, økonomi og organisasjon. Studiet gir en praktisk innføring i en driftsingeniørs hverdag.

Etter endte tre år vil man være ferdig utdannet bachelor og kan gå ut i jobb om man ønsker det. Eller man kan fortsette på skolebenken og sikte på en Master tittel. Dette kan da enten gjøres ved å fortsette på HiA eller en annen skole som f.eks. NTNU.

Jeg har studert ved både HiA og NTNU, og den store forskjellen på HiA og NTNU i mine øyne er (foruten størrelsen og alt det fører med seg) at man på NTNU har mye mer teoretiske fag. På HiA vil man få mer praktisk erfaring.

Men nå går jeg første år på vidregående, Allmenn(studiespesialiserende) Og det er vel realfag jeg må velge neste år, matte, kjemi og fysikk. Stemmer dette?

Ja, du må velge realfag. Om du trenger å studere alle tre fagene helt til du er ferdig avhenger litt av hva du har fra tidligere. (Jeg måtte bare ha to av fagene i 3. ettersom jeg hadde valgt et C språk i 1. klasse) Men for å være sikker på dette bør du ta en tur til rådgiveren på skolen.

Tenker jeg helt feil, er det noe jeg bør være OPS på? Noen som har noen annbefalinger?

Om du tenker feil er ikke godt å si ettersom jeg ikke helt vet hva du tenker ;)

Det å ta en høyere utdannelse er vel noe av det lureste du kan gjøre (det er mine tanker i alle fall).

Det kommer litt an på hva du velger å studere, men etter endt utdannelse vil du kunne få mange forskjellige jobber innen IT verdenen. Men dersom man satser på mye grafisk i utdannelsen vil det nok kunne være vanskelig å få seg jobb innen nettverksdrift og vice verca.

Holder det med dette da? Hva kan jeg velge videre?

Som nevnt ovenfor kan du fint studere videre etter en bachelor utdanning. Om denne utdanningen er gjort på HiA eller HIST spiller nok liten rolle så lenge du har tatt de fag som ligger til grunn for at du kan fortsette (Her er det som regel kriterier om at man må ha en viss mengde fag med matematikk og samfunnsfag, men som regel er det ikke noe man trenger å tenke på. Dersom man oppdager at man mangler noe når man begynner å planlegge så tar man bare et fag ekstra ;) )

Akkurat hva du skal velge videre må være din besluttning. Det er DU som skal jobbe med fagene og stoffet og da er det min beste anbefaling at du velger noe DU vil trives med. IKKE ta en utdannelse innen noe som ikke interesserer deg eller bare fordi du mener utdannelsen vil kunne gi deg en "feit jobb som gjør at du tjener mye". Tenk på at du faktisk, mest sannsynlig, skal drive med dette resten av ditt liv, og da bør det være noe du liker å drive med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er ikke interressert i nettverk i hvertfall, så det valget er klart, datateknikk er nok det som ser gøyest ut.

Takker for det utrolig fine svaret, tror jeg har en skisse i hode mitt nå, får jobbe mer med matten og naturfagen :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Og at jeg liksom utvikler ett program som viser min sterke side som gjør at arbeidsgivere er interresert?

Altså at de ser på det jeg får til ikke det jeg har fått av karakterer :thumbup:

Det er vel det du mener?

---

Men når jeg var inne på samordna opptak, eller hva det heter. Statistikker over hva man må ha i snitt for å komme inn på de forskj. linjene, så så det ut som om at data linjen var ganske lett å komme inn på. Alle som hadde søkt kom inn på omtrent alle skolene. Ellers fant jeg en skole der snittet var på 3,8. Og det er jo ikke allverdens...

Ja, det er prestasjonene som teller - kan du vise til noe annet enn ett pappir så stiller du langt sterkere til slutt. Når det gjelder karaktersnittene er det en følge av det den siste tiden har vært svært få jobber for nyutdannede, og de som har eksistert har betalt beløp som tilsvarer ingen utdanning... Dette fører til at svært få søker, og som en følge av dette synker karaktersnittene som kreves - så lenge som det er plass kommer alle inn uansett karakterer (gitt at de har fagene som kreves - som oftest fysikk og matematikk i den grad som kreves (2MX/3MX/2FY, men varierer)).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive