[GUIDE] Unattended Windows på 1-2-3-4

16 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Guiden har blitt flyttet!

Jeg har flyttet guiden opp under "Guider"-seksjonen her på ITpro. Den har også bilder og er generelt hakket mer oppdatert. For å komme dit, trykk her!

Listen over kjente problemer og andre ressurser lever fortsatt i beste velgående under.

Om du er interessert i hvordan man kan legge til programmer, sjekk denne guiden!

Her er den originale guiden:

Mange av oss her i forumet installerer Windows nærmere daglig. Det er en enkel oppgave, men det tar tid. Og tid har man alltid bruk for. Derfor har jeg laget en kjapp guide som forhåpentligvis vil gjøre hverdagen lettere for deg som XP-installatør. Jeg vil dekke hvordan man legger inn oppdateringer og drivere direkte på installasjonskilden, fremfor å måtte bruke mange timer på dette etter at installasjonen er ferdig.

Guiden forutsetter at du har en viss kjennskap til hvordan Windows fungerer, men du behøver ikke være rakettforsker.

Ting du vil trenge:

Guiden er delt inn fire hoveddeler. Forberedelser, en gjennomgang av nLite, en gjennomgang av driverpakker og en om brenning av ferdig CD. Under har jeg også en liste med kjente problemer som jeg vil prøve å holde oppdatert.

VIKTIG: Hvis du har lyst å gjøre noe lignende med Vista, sjekk ut vLite i stedet. Forøvrig finnes ikke driverpakkene i 64-bits-utgave (ennå?), men nLite fungerer utmerket på 64-bits OS.

Steg 1: Forberedelser

Last ned DriverPacks BASE, samt de driverpakkene du skulle ønske. Jeg vil tro du vil ha alle. Pakk ut DriverPacks BASE (eks til C:\BTS) og kopier deretter driverpakkene du lastet ned til riktig mappe der du pakket ut BASE (i mitt eksempel blir det C:\BTS\Driverpacks).

Når du har driverne på plass trenger du oppdateringer. En fullstendig oppdatert liste for Windows XP med SP2 finner du her. Du kan bruke programmet Windows Updates Downloader for å hente oppdateringene automatisk. Husk at du trenger norsk språk og at du kun skal ha kritiske oppdateringer. Unngå også oppdateringer som er spesifikke for Windows Media Player 10 og 11, samt Internet Explorer 7, om du ikke har planer om å integrere noen av disse på platen.

Nå er det på tide å installere nLite (krever .NET Framework 2.0 eller høyere), og du kan gå over til å kopiere hele innholdet av platen inn på harddisken (f.eks. til C:\XPCD\Original). Lag så enda en kopi av mappen (f.eks. C:\XPCD\SuperWindows), slik at du har en original og en du kan leke deg med. Originalen beholdes for at du kan lage nye XP-plater i ettertid uten å måtte kopiere original-CDen på nytt. Det anbefales ikke å kjøre nLite/Driverpakker mer enn én gang pr Windows-installasjon du oppretter.

Steg 2: nLite

Nå begynner moroa. Fyr opp nLite, pek den til C:\XPCD\SuperWindows og velg å ikke bruke noen presets. Velg så at du vil integrere hurtigfikser, fjerne komponenter, ha et personlig oppsett og endre options og innstillinger. Vi skal ikke lage ISO ennå. Dersom du ikke har Service Pack 2 på platen må du velge dette også og følge stegene for dette. Jeg vil ikke dekke dette i denne guiden, og anbefaler å bruke en original med SP2 integrert. Skal dog ikke være noen problem om du integrerer med nLite nå.

Hurtigfikser/oppdateringer

Dette steget er ganske enkelt. Trykk "Sett inn" og fortell nLite hvor oppdateringene ligger. Du kan velge flere på en gang.

Fjerning av komponenter

Her må du være litt forsiktig. nLite har heldigvis en kompatibilitetsveiviser som gjør at du slipper å fjerne ting du kommer til å ha bruk for. Kryss av ting du vil beholde. De aller fleste kan trygt la være å krysse ut Media Senter, Remote Desktop, IIS og NT Backup. Trykk OK når du er ferdig, og du kan begynne. Her må du nesten gå gjennom hver enkelt valg selv og fjerne ting du vet du ikke trenger.

Dersom det er ting du ikke vet hva er så anbefales det å la de være. Spør gjerne i forumet om det er ting du er usikker på. Om du er i det eksperimentelle hjørnet og vil fjerne mest mulig du ikke har bruk for så anbefaler jeg en tur på msfn.org før du gjør så mye annet. Her finner du blant mye annet en liste over ting du ikke må fjerne for en del programmer. Kan være greit å skumme gjennom slik at du slipper å angre i ettertid.

Personlig oppsett

Her kan du gjøre det litt lettere for deg selv under installasjon. Alt du skriver inn her vil du ikke trenge å fylle ut mens maskinen installeres. For eksempel produktnøkkel, datamaskinnavn, brukere, nettverksinnstillinger og Windows Update-valg. Utrolig praktisk om du bruker samme nøkkel på mange maskiner eller om du bare formaterer din egen ofte.

Options/systeminnstillinger

Under Generelt burde standardvalgene duge for de fleste, men de som vet hva de gjør kan gjerne trikse litt her også. På patches er det også verdt å ta en titt, mange vil gjerne endre på maksimum uferdige samtidige tilkoblinger (kjent som TCP/IP-patchen). Ikke at det gir noen merkbar forskjell, men jeg vet mange hobbynerder i forumet sverger til denne som kilden til og løsningen på alle deres nettverksproblemer. Jeg anbefaler også å deaktivere SFC (se "Kjente problemer" lengre ned i guiden) mens du først er her for å slippe uventede problemer med denne etter installasjon.

Innstillinger

Her kan du gjøre diverse småinnstillinger man ofte tar for seg etter installasjon. Jeg liker å gå nøye gjennom hvert valg her for å slippe å ta dette i etterkant. Etter at du er ferdig med disse spør nLite om du vil sette i gang prosessen. Svar ja på dette, og din XP-plate vil bli tilpasset dine ønsker.

Steg 3: Drivere

Når du er ute etter den ultimate XP-platen må du selvfølgelig ha drivere integrert. Med Bashrat the Sneakys Driverpacks er dette heldigvis veldig enkelt. Start opp DPs_BASE.exe og følg anvisningene på skjermen. Vis den hvor du har XP-platen (C:\XPCD\SuperWindows) og gå gjennom innstillingene. Velg alle driverpakker (pass på at du har nok plass, tar ca 250MB hos meg) og at de skal integreres med metode to. På spørsmålet om hvordan Finisher skal kjøres velger du bare GuiRunOnce dersom du ikke bruker RunOnceEx fra før av.

Med KTD kan du velge at Windows skal beholde drivere du egentlig ikke har bruk for etter installasjon. Dette kan være nyttig om du ofte bytter enkelte komponenter, slik at du slipper å installere ny driver hver gang. Hvis ikke kan du bare ha den disabled. Quickstream cache gjør at du slipper å pakke ut drivere hver gang du lager en ny plate. Om du gjør dette ofte, ha den aktivert. Dersom du valgte Driverpack Graphic A vil du også få spørsmål om du vil installere ATIs kontrollsenter (om maskinen du bruker platen på har ATI-kort, selvfølgelig). Denne krever .NET Framework, så om du ikke har det integrert på platen, velg den andre.

Nå trenger du bare å trykke slipstream, og du skal være i gang.

Steg 4: Brenne og installere

Nå skal du ha en mappe som inneholder Windows XP fullstendig tilpasset dine behov. Det neste du trenger er å få denne ut på en CD. Til dette har du flere valg. Personlig bruker jeg CDImage GUI, men nLite skal visstnok også fungere utmerket til dette. Bare start det og velg at du vil lage bootbar ISO-fil. Deretter må du brenne den ut med et eller annet brenneprogram. Se etter et valg som "brenn image på plate" eller lignende. Selv bruker jeg ISO Recorder og bare høyreklikker på hvilken som helst ISO-fil for å brenne den ut. Nå som den er på plate trenger du bare å starte installasjonen som en hvilken som helst annen Windowsinstallasjon. Om alt går som det skal så vil du ha de siste oppdateringene, alle driverne til ditt system, samt at alle tjenester og programmer du har fjernet og/eller deaktivert er borte vekk. Arbeid som vanligvis tar mange timer når installasjonen endelig er ferdig.

Om du synes temaet er interessant og er ute etter videre lesning så har jeg samlet en del verdifulle linker et par poster under her. Absolutt verdt en titt.

Dersom du har spørsmål anbefaler jeg at du tar det opp i en ny tråd, og om du har kommentarer og forslag til guiden ser jeg gjerne at du tar det her i tråden. Alle tilbakemeldinger mottas med takk. Lykke til :thumbup:

Endret av Jesus Christ
Oppdatert pga programguide
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kjente problemer:

De fleste vil sannsynligvis komme over et par småproblemer første gangen de prøver dette. Jeg har derfor laget en liste over vanlige problemer som kan oppstå og skal prøve å holde denne vedlike så langt det er mulig. Husk å si ifra om du opplever noe som ikke står her. Dersom du skal rapportere et problem, vennligst vær så spesifikk som mulig om valgene du har gjort, samt hvor og hvordan problemet oppstår, og legg gjerne ved nLites og Driverpakkenes konfigurasjonsfil slik at andre kan teste med samme oppsett.

PROBLEM: Windows Filbeskyttelse popper opp hver gang du installerer en driver

Denne er en hard nøtt, og utvikleren av nLite har jobbet hardt med å prøve å unngå den. Om du blir rammet er det enkleste å deaktivere SFC med nLite når du lager platen. På samme linken finner du også metoder for å deaktivere SFC etter installasjon. Å unngå problemet er vanskelig, i og med at nLite og driverpakkene modifiserer mange av systemfilene. Dersom du vanligvis ikke roter rundt i Windowsmappen og prøver å slette tilfeldige filer er det ikke farlig å deaktivere SFC. Det vil derimot gjøre installasjonen og maskinen hakket raskere.

LØSNING: Deaktiver SFC.

PROBLEM: Du får opp melding om at systemet ikke er fullstendig installert etter restart

Denne kan oppstå dersom du har integrert .NET Framework 2.0 uten å ha integrert Windows Installer 3.1.

LØSNING: Integrer Windows Installer 3.1 eller høyere.

MERK: Ikke nødvendigvis den beste og/eller eneste løsningen. Trenger videre testing.

Endret av Jesus Christ
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Andre ressurser:

Hvis du vil vite mer om emnet eller utforske andre områder så har jeg laget en liten liste med sider du bør undersøke:

MSFN's unattended-guide:

Enorm guide som tar for seg hele prosessen om å lage en unattended XP-plate fra scratch. Veldig lærerikt og du får en god innsikt i alt nLite gjør for deg automatisk. Dersom du vil gjøre mer enn nLite tillater deg er dette definitivt stedet å begynne. Den tar for seg alt fra å lage en helt basic plate med oppdateringer til hvordan du kan velge under installasjon hvilke programmer som skal installeres, samt kosmetiske endringer på platen.

MSFN's Unattended Windows-forum:

Står du fast? Ute etter å gjøre endringer du ikke finner i UA-guiden? Vil du bare ha enda mer informasjon? MSFN-forumet er riktig sted. Der finner du de aller fleste problemstillinger du skulle komme over, svar på disse og en haug med annen informasjon. Det er egne tråder for registertweaks som du kan laste ned, artwork du kan bruke under installasjon, ferdige kodekpakker, brytere for stille installasjon av programmer og mye mer.

DriverPacks.net-forumet:

Mangler du en driver? Er du ute etter drivere til annen maskinvare enn de som du finner på hovedsiden? Her finner du tredjeparts driverpakker som du kan integrere, som ferdige pakker for printere, skjermer, webcam, minnekortlesere og mye mer. Du kan også legge inn requests for drivere dersom du har maskinvare som ikke ble støttet av driverpakkene som standard og de fikser resten.

Windows XP Professional Resource Kit

Se under Automating and Customizing Installations for en ganske omfattende gjennomgang av det Windows støtter som standard av tilpasning direkte på installasjonsmediet. På XP-platen din finner du også filen \SUPPORT\TOOLS\deploy.cab. Pakk opp denne og sjekk ut innholdet. Merk deg filen ref.chm, der har du en omfattende gjennomgang av alternativer du kan sende til WINNT.SIF om du vil endre denne selv (det er den nLite benytter seg av under "Personlig Oppsett").

AutoImage:

AutoImage er et verktøy som automatisk kan integrere programmer, driverpakker, nLite-tweaks, RyanVM-pakker og en del andre fancy saker for deg. Alt styres gjennom ett og samme grensesnitt så du slipper å forholde deg til fem forskjellige verktøy. Det inneholder også en hel rekke hendige skript du kan bruke og tilpasse etter egne behov. Det mest geniale med verktøyet er at det også fungerer med RIS-imager! Om du har noen som helst planer om å lage en tilpasset RIS-installasjon er AutoImage et must.

ITpros automatiseringsartikler:

Ja, du leste riktig. Her på ITpro finnes det allerede dyptgående artikler om både automatisert installasjon og integrering av programmer, samt mye annet snadder som kan være nyttig. Disse er veldig grundige og er i tillegg på norsk. Absolutt verdt en titt om du vil ha mer tekniske detaljer og tips.

Endret av Jesus Christ
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skal tidelig opp i morgen så jeg gidder ikke lese det nå, men kommer til å lese den samt mekke meg en cd en dag jeg har lite å ta meg til :)

Kommer tilbake med feedback når jeg faktisk har lest den

Edit:

Lest den nå :) Flott guide, kommer nok til å mekke meg en sånn en ja ^^ Korte greie foklaringer, ikke for mye detaljer og passelig lengde.

"good job!"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Veldig bra guide.

Loset meg glatt gjennom alt jeg trengte å vite.

Med bilder blir dette helt perfekt. =)

Gjenstår bare å prøve om det jeg har laget fungerer. =P

Teste det om par dager.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker for tips, men qnstner har tilbudt meg serverplass nå. Skal se om jeg ikke får noen screenshots i løpet av de nærmeste dagene. Det jeg nå trenger er folk som faktisk tester guiden og ser om de får til :)

blir med jeg, har testet en go del med nlite, husk å få med domene innmelling også da for den som vil ha sin hverdag enklere for system ansvarlige og har volum lisens.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

blir med jeg, har testet en go del med nlite, husk å få med domene innmelling også da for den som vil ha sin hverdag enklere for system ansvarlige og har volum lisens.

Høres bra ut. Jeg har planer om å lansere en lignende guide for RIS om ikke så lenge, noe som må være langt mer aktuelt enn CD-plater for systemansvarlige. Så jeg blir ikke å gå noe særlig inn på domeneinnmelding her, såfremt folk ikke spør om det. Fremgangsmåten er mye av det samme uansett.

Vurderer også å slenge ut en generell innføring i Unattended- og RIS-installasjoner for de som vil gå nærmere inn på mulighetene. Samt hvordan man legger inn programmer. Men det er mange prosjekter og jeg har begrenset med tid, så man får se hva det blir til. Med god respons blir jeg sikkert å få nok motivasjon til å skrive mer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå er det jeg lagde testet. Fungerte utmerket. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ypperlig. Har gått gjennom denne selv en del ganger i det siste og føler at det ikke er så veldig mye mer å fortelle. Skal prøve å få lagt ut et screenshot eller fem, også slenger jeg den opp under Guider.

Tråden blir dog å stå, og redigert etter hvert som fremgangsmåten forandrer seg og eventuelle problemer dukker opp. En guide om å legge inn programmer er muligens også underveis, så følg med dersom det høres interessant ut ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, hvordan man legger inn programmer i tillegg hadde vært ypperlig. =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, hvordan man legger inn programmer i tillegg hadde vært ypperlig. =)

Den er på veg. :)

Har bare hatt litt lite tid til å setje meg ned og skrive (klarer ikkje skrive like kortfatta som Jesus Christ :P)...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Finfin tråd =) Skal akkurat til å mekke en spesialtilpasset xp-installasjon for å teste ut med RIS... evt. Unattended (sourceforge prosjekt).

Regerte litt på setningen "Utrolig praktisk om du bruker samme navn/nøkkel på mange maskiner....".

Det er generelt en dårlig ide at flere maskiner har like navn.. Volumlisens nøkler derimot er digg :wub:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Finfin tråd =) Skal akkurat til å mekke en spesialtilpasset xp-installasjon for å teste ut med RIS... evt. Unattended (sourceforge prosjekt).

Regerte litt på setningen "Utrolig praktisk om du bruker samme navn/nøkkel på mange maskiner....".

Det er generelt en dårlig ide at flere maskiner har like navn.. Volumlisens nøkler derimot er digg :wub:

Hehe, du har et poeng der. Jeg tenkte mer på administratornavnet, altså det som skal skrives inn når man installerer. Navnet på eieren. Maskinnavn er det derimot en heller dårlig idé å bruke samme navn på.

Om du setter maskinnavn til "*" så genereres et tilfeldig navn som du kan bytte i ettertid, så det er fullt mulig å bruke samme plate på mange maskiner i samme nett samtidig (mye samkjøring her nå).

Forresten, du nevnte at du skulle mekke en RIS-plate. Jeg anbefaler sterkt å bruke en original SP2-plate til å opprette RIS-imaget med for så å gjøre endringer på dette i ettertid. Ikke opprett RIS-imager av en tilpasset plate. Om noe går feil så er det vanskelig å finne ut hvor.

Om du trenger hjelp med å tilpasse imager (nLite er ikke 100% kompatibel) så er det bare å starte en tråd og spørre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Forresten, du nevnte at du skulle mekke en RIS-plate. Jeg anbefaler sterkt å bruke en original SP2-plate til å opprette RIS-imaget med for så å gjøre endringer på dette i ettertid. Ikke opprett RIS-imager av en tilpasset plate. Om noe går feil så er det vanskelig å finne ut hvor.

Hva mener du her? Utgangspunktet er jo en orginal sp2 plate, men jeg er nødt til å spesialtilpasse den med nettverksdrivere og slikt, ellers sliter den vel med å installere seg over nettverket?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nettverksdrivere legger du til imaget i ettertid. Det fungerer på samme måte som når du gjør det med et plate-image. Jeg anbefaler å se på AutoImage for en enkel måte å integrere nettverksdrivere (og litt annet snadder) inn i ett RIS-image på. Prosjektet er nedlagt, men programmet fungerer fortsatt utmerket.

Dette er dog ganske off-topic. Lag heller en egen tråd hvor du spør om dette. I forumet på http://unattended.msfn.org finner du også mye bra informasjon om hvordan man oppretter tilpassede RIS-imager. Det kan hende jeg klarer å fikse en guide til det også og slenge ut her, men det blir ikke med det første.

Ble litt uklart her. Det jeg vil frem til er ihvertfall at du skal opprette RIS-imager med en helt original SP2-plate. Deretter kan man begynne å legge inn drivere og programmer og slikt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

veldig bra;) veldi greit å ha en sånn cd!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive