[LØST] Trojan/Virus, ja noe er det !

22 innlegg i emnet

Skrevet

Vel det er noe rart med pcen min, og jeg er ikke helt sikker på hva det er.

Det hele startet når jeg kom fra jobb tidligere i dag. Pcen hadde stått på siden dagen før, og jeg prøvde å skru på skjermen, og den var grå! Ikke svart, men grå!

Jeg prøvde å bruke tastaturet og musen, tilfelle den ikke hadde kontakt, men neida, den var fortsatt grå!

Omstart, det funker alltids på Win XP maskiner tenkte jeg, vel som du kan se på de to neste bildene funket det ikke så altfor bra :D

første mange farge

andre mange farger

Det var ingen respons og mye om og men. Det endte med at jeg startet maskinen på nytt, enda en gang.

Denne gangen kom jeg meg ikke lenger enn til innloggingskjermen før alt slo seg vrangt. Den reagerte verken til tastaturet eller til musen.

Omstart!

Nå gikk det bedre, jeg kom meg inn på pcen uten noen problemer, så jeg gikk for å se nyhetene.

I det jeg kom tilbake ble jeg møtt av denne triste skjermen.

Virus!

Jomet det gjennom veggene, og jeg startet på nytt enda en gang, men denne gangen skulle jeg ta rotta på han, tenkte jeg for meg selv og gjorde meg klar.

Innloggingen gikk greit, og jeg kom inn på skrivebordet uten probelmer.

Jeg stormet mot Ad-Aware, oppdaterte, 5 sekunder senere var en hurtig skanning i gang.

I det resultatet kom opp begynte ting å skje. Mange piksler hoppet fram og tilbake, og blinket til meg i alle regnbuens farger.

Tapper som jeg var klarte jeg å trykke på fjerning, og like etter sluttet pcen å svare meg.

Siden jeg var sikker på at det var denne som var årsaken til alt (Win32.Trojandownloader.Zlob) så startet jeg opp igjen og ventet meg ikke at noe skulle være galt.

Alt funket en stund, men så begynte pikslene å drive fant med meg igjen og null respons fra pcen var nok en gang et faktum.

(Andre ting jeg har prøvd:

Bytte skjerm, i tilfelle den var gått adundas.

Sjekket hva som startet opp når pcen starter, uten å finne noe nytt og mystiskt.

Kjøre Spyware Doctor, Ad-Aware, Spybot og Avast i sikkerhetsmodus (merkelig nok så har jeg null feil i sikkerhetsmodus, og jeg fant ingenting der i første ad-aware søk, enda jeg søkte der før jeg prøvde i normal modus og fant den tingen på bildet)

Tilbakestille pcen med gjennomretting.

Ingenting har så langt funket.)

(Litt bakgrunnsinformasjon:

Pcen stod på med disse programmene som kjørte:

ZoneAlarm Pro, Avast Anti-Virus, PeerGuardian 2, NetLimiter 1.30, utorrent 1.6, DC++ 0.981 og Opera (en fane åpen og det var www.online.no)

Jeg lastet kun opp med utorrent, ikke ned.

Jeg lastet kun ned fra en person i DC++, og det er en person jeg stoler på, og det var kun .rar filer.

Pcen har ikke hatt noen problemer i det siste, og har funket prikkfritt inntil i dag.

Den kjører Win XP Home)

Er det noen som har greie på hva i alle verdens navn og rike dette kan være for noe?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Godt forklart ;)

Det høyrest ikkje bra ut, men eg vil råde deg til å ta alle dei vanlige prosedyrane. Søke etter registerfeil med CrapCleaner eller TuneUp, og ta backup av dei viktigaste filene dine, for det er godt mulig at PC'en din holder på å legge på røret.

Kor gammal er PC'en?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Godt forklart ;)

Det høyrest ikkje bra ut, men eg vil råde deg til å ta alle dei vanlige prosedyrane. Søke etter registerfeil med CrapCleaner eller TuneUp, og ta backup av dei viktigaste filene dine, for det er godt mulig at PC'en din holder på å legge på røret.

Kor gammal er PC'en?

Jeg holder på å ta virussøk med KAV nå, men når jeg er ferdig kan jeg prøve som du sier å søke med Registry Mechanic og CrapCleaner.

Viss det heller ikke hjelper, kan jeg prøve meg med Administrator's Pak og Hiren's BootCD.

Problemet er bare at jeg ikke vet om jeg jakter på ryper eller elg!

Pcen så dagslys i starten av 2001.

Den har da blitt passet godt på siden da, og har kun hatt et problem før dette inntraff, og det er et problem som fortsatt er ved like (se min første postering i itpro for mer informasjon om det problemet).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det med skjermen, kan et virus fororsake det?

prøv å bytte til det intergrerte skjermkortet, og se om det funker?

har aldri sett en sånn skjerm før :o

Det kan jo være det er noe feil på hdd, gpu ram ett eller annet?

jeg har hatt ganske mye virus, men har aldri sett noe slikt før...

Lontix

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det med skjermen, kan et virus fororsake det?

prøv å bytte til det intergrerte skjermkortet, og se om det funker?

har aldri sett en sånn skjerm før :o

Det kan jo være det er noe feil på hdd, gpu ram ett eller annet?

jeg har hatt ganske mye virus, men har aldri sett noe slikt før...

Lontix

Urovekkende at du ikke har vært borti dette.

Jeg forstår da ikke hvordan det kan være skjermkortet, da det ikke oppstår noen problemer når jeg kjører pcen i sikkerhetsmodus. Skal prøve å kjøre en LiveCD av KDE, viss jeg har problemer der og er det vel skjermkortert, kan gå over til å prøve integrert etter da.

Leste gjennom siste Avast skan log.

bdcore.dll og libfn.dll

Er disse skadelige?

Jeg gjorde et søk å fant ut at de kunne høre til kazza og bitdefender, men jeg har da aldri hatt noen av delene på pcen min. Hvor kan de komme fra da montro.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Veldig godt forlart! Du er flink!

Hvilket Anti-Virus hadde du??

Kan du komme med en liste over alle programmer du har??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror du skal sjekke skjermkortet ditt.

Har vært borti slike skjermbilder ved GPU / skjermkortminne feil.

Oppstår gjerne hvis det er varmt.

Når du starter i sikkermodus lastes ikke skjermkortdriverne og alt ser normalt ut.

DM

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror du skal sjekke skjermkortet ditt.

Har vært borti slike skjermbilder ved GPU / skjermkortminne feil.

Oppstår gjerne hvis det er varmt.

Når du starter i sikkermodus lastes ikke skjermkortdriverne og alt ser normalt ut.

DM

Hvordan starter jeg i normal-modus uten skjermkort driverne?

Jeg trenger ikke noe grafikk, så burde gå greit for meg.

Til micros43 så har jeg allerede kommet med alle relevante programmer.

Til lontix, vi har et lite problem, jeg har ikke noe integrert skjermkort :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Angående mangel på integrert skjermkort. Hvis du har flere maskiner kan du ikke bare låne skjermkortet derfra for å teste?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror det har noe med skjerm/skjermkort ja.

Det fungerte i sikkerhetsmodus fordi skjermkort-driveren ikke lastes. Hva om du prøver å oppdatere driveren? Avinstaller skjermkortet, og last ned nyeste driver fra nettet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Til @Skeivfordeling, tenkte på det, men dette er ikke en stasjonær pc, så litt vanskelig vil jeg tro.

Jeg gikk tom så langt som å prøve å stjele naboens skjermkort :thumbs:

Var bare en liten feil, det var et gammelt et, så passa ikke ;) (IIIII IIIIIIIIII, mot min IIIIIIIIIII IIIII (ja noe slikt))

Til Atmoz, jeg har de nyeste driverne til skjermkortet 91.47, men jeg kan prøve å reinstallere.

Lurer fortsatt på om det er mulig å gå forbi innlastningen av driverne til skjermkortet :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lurer fortsatt på om det er mulig å gå forbi innlastningen av driverne til skjermkortet :rolleyes:

Å avinstallere driverene må vel være den enkleste og beste metoden. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan avinstallere driverne og så bare installere driver til "generelt vga-kort" i stedet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Problemet ser ut til å ha blitt funnet.

Jeg avinstallerte driverne til skjermkortet, og startet på nytt. Ventet litt og raste litt rundt.

Bildet var fortsatt ok.

Dermed prøvde jeg å installere drivere til skjermkortet.

Omtrent halveis i installasjonen oppstod problemene igjen, og jeg var tvunget til omstart.

I sikkerhets-modus avinstallerte jeg driverne, startet på nytt, og installerte driverne denne gangen i sikkerhets-modus.

Da dette var gjordt startet jeg opp i normal-modus, og her var problemene tilbake.

Tilbake til sikkerhets-modus å fjerne driverne. Så starte opp i normal-modus uten å installere noen skjermdrivere ved forespørsel.

Alt funker greit nå, inntil videre.

En siste ting før jeg setter denne som løst og leker julenisse, "Er skjermkortet ødelagt, eller ved en eventuelt overoppheting er det mulig å gå tilbake til opprative forhold igjen?"

[edit]Svaret på hva de to filene jeg fant med Avast er, kan du finne her viss det er av interesse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skjermkortet er trolig i orden, siden det virker med en generell driver.

Tar forbehold om at avanserte funksjoner i kortet kan ha gått heden, og viser seg som problem når du bruker en fullstendig driver.

Men det KAN jo hende at det er en skadet driver du har, dvs at det mangler en fil eller tre i pakken.

Prøv å gå til skjermkortprodusentens hjemmeside og laste ned nyeste offisielle driver, hvis du ikke har den fra før.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skjermkortet er trolig i orden, siden det virker med en generell driver.

Tar forbehold om at avanserte funksjoner i kortet kan ha gått heden, og viser seg som problem når du bruker en fullstendig driver.

Men det KAN jo hende at det er en skadet driver du har, dvs at det mangler en fil eller tre i pakken.

Prøv å gå til skjermkortprodusentens hjemmeside og laste ned nyeste offisielle driver, hvis du ikke har den fra før.

Var nok der jeg hentet driverne mine ifra.

Så jeg er ganske sikker på at det ikke er noe problem med driverne

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøv å hent ned en eldre versjon av driveren. Det er ikke alltid at nyeste versjon er 100% stabil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan raskt sjekke om det er driverfeil ved å ta en rollback på driverene.

Det gjør du ganske enkelt ved å høyreklikke på Min Datamaskin -> Egenskaper -> Maskinvare -> Enhetsbehandling -> Skjermkort -> Driver -> rull driver tilbake.

Nå vil du kjøre på Windows sine all-around drivere slik at du kan boote i normal modus og installere siste versjon av driveren til skjermkortet. Hvis du har ATi så kan jeg varmt anbefale de siste omega-driverene fra guru3d.com (b/p: guru3d/guru3d).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Enkelte bærbare versjoner av skjermkort trenger drivere som er "spesial-laget" for den typen skjermkort. Prøv å heller last ned en driver fra nettsidene til produsenten av maskinen.

Men uansett så er dette merkelig siden du tydeligvis har brukt denne driveren lenge før dette problemet dukket opp, så det skal egentlig ikke har noe å si.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøv å hent ned en eldre versjon av driveren. Det er ikke alltid at nyeste versjon er 100% stabil.

Da har jeg prøvd det også, samme skjer her og.

Til Atmoz, jeg nevnte tidligere at det var en stasjonær.

Men du har rett i det at det er merkelig. Gå fra helt ok til dette sånn over natta, uten at den har blitt brukt, og med skjermen avslått.

[løst] Jaja, da får jeg sette den som løst siden jeg fant ut hva som var feilen (skjermkort i bakrus).

Men du skal ikke se bort i fra at jeg kommer tibake og forteller at alt er blitt svart <_<

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei hei

Var borte for noe rart forleden på en bærbar. Maskinen lot seg ikke starte opp, eller dvs at den hang bare med svart skjerm. Ved start i sikkermodus var alt ok, og den fungerte upåklagelig. Reinstallerte hele maskinen (xp), og alt var bare fint - helt til drivere for skjermkortet ble lagt inn - pofff - maskinen hang under oppstart igjen (eller det så slik ut).

Det kan i alle fall være skjermkortet som har vandret - det var det på den bærbare i alle fall. Maskinen hadde gått fint all tid, men plutselig slo den seg vrang. Shit Happens.

Eneste mulighet for å teste er å prøve et annet kort desverre.

Lykke til! :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei hei

Var borte for noe rart forleden på en bærbar. Maskinen lot seg ikke starte opp, eller dvs at den hang bare med svart skjerm. Ved start i sikkermodus var alt ok, og den fungerte upåklagelig. Reinstallerte hele maskinen (xp), og alt var bare fint - helt til drivere for skjermkortet ble lagt inn - pofff - maskinen hang under oppstart igjen (eller det så slik ut).

Det kan i alle fall være skjermkortet som har vandret - det var det på den bærbare i alle fall. Maskinen hadde gått fint all tid, men plutselig slo den seg vrang. Shit Happens.

Eneste mulighet for å teste er å prøve et annet kort desverre.

Lykke til! :thumbs:

Du har rett, alt har peket på at det er skjermkortet som har gått kaputt!

Men, viss du leser gjennom alt i denne tråden ville du sett det :P

Ikke fått tak i nytt skjermkort enda, så kjører på kvart tank, og pcen lager fargekart og slikt aot, men den funker. Er bare det at den trenger barnevakt viss noe stort prosjekt skal kjøres på den :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive