Hovedkort og AGP slot

11 innlegg i emnet

Skrevet

Sitter med en HP Pavilion 773.no

Når jeg kobler til skjermkortet (Radeon All In Wonder 7500) og kobler til med enten DVI eller VGA fungerer det ikke! Har prøvd ett kort som jeg har testet på en annen maskin men det funker ikke. Det er en onboard VGA skjermkort som funker helt til windows skal åpnes, altså den klarer å loade men ikke selve windows. kan AGP slotten være ødelagt mens resten av hovedkortet funke? og er det noe jeg kan gjøre?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det høres ut som om det er noe tull med innstillingene i bios, der skal du jo kunne stille om den skal bruke det integrerte skjermkortet eller ikke. Det vil funke uansett helt til windows laster inn (etter hva jeg synes å huske).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har vært i bios og jeg har prøvd instillinger for både det integrerte og det eksterne skjermkortet. men hovedkorte må jo virke for at pc'n skal starte? så enten er det en instillingsfeil jeg ikke skjønner eller så må jo AGP slotten være herp, men hvordan kan en enkelt slot ha feil?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har vært i bios og jeg har prøvd instillinger for både det integrerte og det eksterne skjermkortet. men hovedkorte må jo virke for at pc'n skal starte? så enten er det en instillingsfeil jeg ikke skjønner eller så må jo AGP slotten være herp, men hvordan kan en enkelt slot ha feil?

Har du mulighet, så ville jeg testet alle skjermutganger du har på skjermkortet/hovedkortet (det integrete).

Altså du tester, etter at skjermen går seg svart.

(har det samme problemet, at når windows loader, så stiller PCen seg etter hvordan instillinger det er i windows)

Og er instillingene satt seg til integret skjermkort, så sender den bildet til det integrete skjermkortet. (har du mulighet, så ville jeg slettet drivere til det integrete, sjekket om det fungerer på hvilken skjermkortutgangene osv..)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Psst!

Det fins flere utgaver av AGP...

De har byttet voltstyrke på porten ved minst en anledning, slik at nyere kort gjerne ikke fungerte på eldre hovedkort, og omvendt. Når jeg oppgraderte til den eldste maskinen min, høsten 2001, kjøpte jeg et ABIT BD7II Raid hovedkort, og mitt eldre AGP-baserte hovedkort ville ikke fungere. Løsningen ble da å kjøpe nytt skjermkort.

Jeg er usikker på hva slags standard hovedkortet ditt støtter, og hva slags standard skjermkortet du har er. Men vær sikker på at det er samme. Som regel er AGP ett fett, men man kan støte på problemer om det er for langt mellom datostemplingen på hovedkort og skjermkort, ettersom standarden kan ha blitt endret i mellomtiden.

(edit)

Og, ja det er fullt mulig å ha en død AGP-port på et ellers fungerende hovedkort. Men jeg kan ikke si jeg noensinne har vært borti det problemet selv. Har hatt etpar PCI-porter som har knelt på eldre hovedkort, og jeg regner med at det samme kan forekomme på AGP-porter. Tviler dog litt på at det er tilfellet her, ettersom man skal ha mishandlet hovedkortet ganske bra for å få dette til å skje. Typ, plukke ut skjermkort, eller sette inn -mens- PCen er i gang should do the trick. PCI-porten min døde når jeg flyttet PCen og nettkortet som stod i ikke var skikkelig fastskrudd. Dermed nappet ledningen det ut av sokkelen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Psst!

Det fins flere utgaver av AGP...

De har byttet voltstyrke på porten ved minst en anledning, slik at nyere kort gjerne ikke fungerte på eldre hovedkort, og omvendt. Når jeg oppgraderte til den eldste maskinen min, høsten 2001, kjøpte jeg et ABIT BD7II Raid hovedkort, og mitt eldre AGP-baserte hovedkort ville ikke fungere. Løsningen ble da å kjøpe nytt skjermkort.

Jeg er usikker på hva slags standard hovedkortet ditt støtter, og hva slags standard skjermkortet du har er. Men vær sikker på at det er samme. Som regel er AGP ett fett, men man kan støte på problemer om det er for langt mellom datostemplingen på hovedkort og skjermkort, ettersom standarden kan ha blitt endret i mellomtiden.

(edit)

Og, ja det er fullt mulig å ha en død AGP-port på et ellers fungerende hovedkort. Men jeg kan ikke si jeg noensinne har vært borti det problemet selv. Har hatt etpar PCI-porter som har knelt på eldre hovedkort, og jeg regner med at det samme kan forekomme på AGP-porter. Tviler dog litt på at det er tilfellet her, ettersom man skal ha mishandlet hovedkortet ganske bra for å få dette til å skje. Typ, plukke ut skjermkort, eller sette inn -mens- PCen er i gang should do the trick. PCI-porten min døde når jeg flyttet PCen og nettkortet som stod i ikke var skikkelig fastskrudd. Dermed nappet ledningen det ut av sokkelen...

Obs, tenkte også på feil spenning på skjermkort, men da kan jeg ikke tro det fungerte overhode! Ettersom bildet forsvinner ved windows, kan vell ikke noe slikt være probleme.

VIlle heller trodd det var noe mystefistisk, med instillinger/programvare...

(kan jo ta feil)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

AGP-kort som ikke kan brukes på et hovedkort skal ikke kunne gå ned i AGP-slot-en på dette hovedkortet. Dette er på grunn av at det er åpninger i kontakten på kortet for hver spenning det støtter, og hovedkort som kun støtter en spenning har en tapp som gjør at kun AGP-kort som støtter den spenningen lar seg putte ned i slot-en. Ettersom både hovedkort og skjermkort i en overgangsperiode støttet både 5V og 3.3V så opplever man ikke problemer med dette så lenge man holder seg til fornuftige kombinasjoner.

De øvrige endringene i AGP-standarden skal på papiret være fullstendig kompatible med hverandre, men det finnes både hovedkort og skjermkort som ikke altid er medgjørlige. Det kan ofte løses med BIOS-oppgradering på skjermkort og hovedkort. (Ja, skjermkort har BIOS.)

EDIT:

Obs, tenkte også på feil spenning på skjermkort, men da kan jeg ikke tro det fungerte overhode! Ettersom bildet forsvinner ved windows, kan vell ikke noe slikt være probleme.

Slik jeg tolker Makken er det det innebygde skjermkortet som fungerer frem til Windows starter.

Endret av bliblok
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

bliblok: Det var slik jeg også tolket det. Det innebygde funker, men ikke AGP-kortet.

Men - mitt oldgamle Hercules Dynamite var førstegenerasjons AGP og passet helt fint inn i AGP-sloten på mit hovedkort. Det nektet bare å gjøre noe som helst. Enkelte kort -kan- passe inn i feil sloter, men som du sier er det vanlig å skille de forskjellige spenningene ved endringer i porten - så dette er nok ikke noe som skjer så ofte nå lenger. Men for endel år tilbake var det fullt mulig å putte feil kort inn i en AGP-slot. Slik jeg tolker det er det også noen år gammelt utstyr vi snakker her... Uten at det på noe vis betyr at tipset mitt stemmer. Det er bare noe man bør være klar over :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Slik jeg tolker Makken er det det innebygde skjermkortet som fungerer frem til Windows starter.

Ah, ja. Sant, så sant.

Selv prøvde jeg et gammelt vodoo skjermkort på et hovedkort som støttet 1,5V på AGP slotten, og vodoo3 kortet passet ikke ikke der nei. (antageligvis 3,3V)

Det jeg ikke skjønner, er om dette er snakk om en oppgradering, eller om det integrete, plutselig bare ble slik en dag.:huh:

(eller var det slik ifra da du kjøpte det?)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En ting som jeg glemte å nevne da etersom temaet er at AGP kortet ikke passer til hovedkortet.. Dette AGP kortet som ikke fungerer har fungert før, så det er ikke det som er problemet.. Det andre kortet jeg har prøvd kan godt hende ikke er riktig, men det første har jo fungert.. Nå er det bare dødt om jeg kobler skjermen til AGP skjermkortet.. Derfor brukte jeg VGA kortet som er onboard hovedkortet, og da fungerer det som det skal til Windows loader, men plutselig så blir det gråfarget skjerm, og ingenting mer som skjer. Kan det være at det er for lite minne på onboard VGA til å kjøre Windows XP??? Setter pris på svarene deres.. :)

På forhånd takk..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skjermkortminne er kun relevant for 3D-applikasjoner. For vanlig 2D-visning er det ikke rare mengdene som kreves. Don't get me wrong, det krever minne det også, men da snakker vi 2-16MB, og ikke avsindige mengder - altså en mengde som onboardkortet ditt -helt sikkert- har nok av.

Dersom skjermkortet ditt har fungert med dette hovedkortet tidligere vil jeg tro at en av to ting gjelder - enten a) dødt skjermkort eller b ) feil innstillinger i BIOS. Det er ikke uvanlig at onboard-enheter "dreper" andre enheter. Det er for eksempel anbefalt å skru av onboard lydkort når man skal legge til et annet lydkort i systemet. Jeg har ikke hatt noen problemer med å kjøre både onboard og Creative-kort samtidig selv, men jeg registrerer at det har vært problemer forbundet med dette for noen, ettersom det tross alt er anbefalt å skru av det integrerte. Du har forsøkt å kjøre skjermkortet alene, uten integrert skjermkort påskrudd i BIOS?

Dersom du skrur av integrert skjermkort i BIOS risikerer du å ikke komme tilbake til menyen igjen, dersom ingen tilkoblede skjermkort fungerer. Men de fleste BIOSer har egne piner for resetting. Det pleier å stå Cmos_reset eller tilsvarende på printplaten der disse er. En enklere måte å resette BIOS, slik at det integrerte skjermkortet funker igjen, er å koble ut strømmen og ta ut batteriet på hovedkortet i to-tre minutter (i høyden fem minutter). Da skal de lagrede verdiene i BIOS forsvinne, men du risikerer også å miste andre innstillinger. Dersom du har gjort store forandringer på systemet ditt kan det tenkes at du etter en reset må inn og sette opp boot-disker og slikt på nytt.

En annen ting er valget for hvilken skjermkortenhet som skal bootes først i BIOS. På nyere PCer har man gjerne tre valg, iallefall om hovedkortet er en hybrid med valg for både PCI Express, AGP og PCI, men på ditt vil jeg tro du kan velge mellom AGP og PCI. Se om du finner valget som sier noe om Boot first eller On boot initialize, eller liknende, og sett dette til AGP fremfor PCI...

(edit)

La til noen hermetegn rundt "dreper". Det er selvsagt ikke snakk om at enheter blir ødelagt på grunn av hverandre, men dersom to identiske enheter, og da spesielt dersom en av disse er integrert på hovedkortet, er aktive - risikerer man driverproblemer og andre konflikter. Som oftest fungerer enhetene fint med hverandre, men det hender at man må skru av en av dem for å få liv i den andre.

At det integrerte kortet ikke fungerer som det skal kan komme av driverproblemer, eller nevnte konflikter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive