Hvor ofte formaterer du maskinen din?

Hvor ofte formaterer du maskinen din?   64 stemmer

1. 1.

• Aldri
      19
    • 1-2 ganger i året
      19
    • 2-3 ganger i året
      12
    • 3-4 ganger i året
      3
    • 4 ganger eller mer i året
      11

Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.

25 innlegg i emnet

Skrevet

Et evig spørsmål for mange er hvor ofte man burde formatere maskinen sin.

Hvor ofte gjør du det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har slutta med sånt.

Burde hatt eksamen i å installere xp. Hat hat hat.

Vurderer å installere linux for godt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja, sånn cirka 4 ganger i året eller noe..

Merker at det snart er tid for en nå.. :o

BTW: Velkommen i moderator-staben cloevvold!

(flyttet emnet til Windows XP! ;) )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

tja..... 3 ganger på 3 år, og ene gangen kun for å bli kvitt en betajalla av Vista :)

(på den maskinen som jeg bruker mest, de 3 andre har ikke vært formatert i mitt eie i allefall)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Formatere? Omtrent samtidig som maskinen alikevel byttes ut med en ny :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Legger inn rein install av XP en til tre ganger om året, avhengig av behov. Ikke fordi jeg ikke vet bedre, men fordi en grei slipstreamet og unattended windows-installasjon er unnagjort på 20-30 minutter. Total opprydning i en harvet windows-installasjon tar gjerne mye lenger tid enn 25 minutter totalt, med systemfilsjekk, registeropprydning, dypsjekk med antivirus og anti-spyware... defragmentering slipper man også å bale med. Jeg kunne selvsagt også sluppet unna med mindre "vedlikehold" om jeg ikke var litt for nyssgjerrig på saker og ting, meneh... all den stund det går ti installasjoner inn og ti avinstallasjoner ut hver uke, blir det nødvendigvis behov for opprydning jevnlig.

Dette gjelder selvsagt kun systemdisken. De resterende diskene defragmenteres en gang i blant når ting begynner å butte i mot :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

cloevvold; Gratulerer med ny status :thumbup:

Har flere disker og noen ganger andre operativsystem installert på denne maskinen for å teste osv, og da blir det jo formateringer.

Så det blir litt vanskelig å svare på. Har dessuten en maskin til som brukes til diverse

eksperimenter, og den blir jo formatert rett som det er.

Husker den "gode" gamle windows 95/98-tiden. Da ble det formateringer i hytt og

gevær. Overraskelser hver dag, tilsynelatende uten noen grunn.

Skal formatere "hovedOS'et" mitt snart, og få lagt inn xp igjen.

Har evaluert windows2003 skamfullt lenge nå, synd att det koster så mye penger,

fordi det er uten tvil mitt favoritt-OS.

Ser att emnet ble flyttet til "Windows XP"... Er "Maskinvare -> Generelt om maskinvare"

ett bedre valg?

-

Henning.

-

EDIT:

Emnet var visst opprinnelig i "Generelt om maskinvare" ser jeg nå...

Endret av hotvedt
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Windows maskinen - Hver 2-3 måned.

Linux maskinen - Aldri, den begynner ikke å oppføre seg merkelig uten grunn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

så godt som aldri... Har hatt denne pc'en i 3 år nå, installerte windows xp på den tidligere i år (var windows 2000). Aldri hatt noe store problemer med windows uten at det er selvforskylt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Altfor ofte.. Har sluttet med det så ofte nå da.. Herper den ikke så masse nå siden jeg har Macbook å rase med mesteparten av tiden min... Som forøvrig er på skolen... :wall:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Windowsen i denne maskina er snart 2.5 år. Og den funker like glatt ennå som den var ny. Skjønner ikke hva dere gjør med maskinene deres altså.. :nope:

Bruker tredjeparts verktøy for defragmentering, Crap Cleaner når jeg avinstaller programmer og en runde med antivirus progrgam og spy / adware programmer, that's it.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når det er behov tar jeg oppfrisking av maskinen. Sist jeg formaterte så tok jeg et ghostimage, når xp og drivere var på plass. Nestegang så tar det ikke mange minuttene for å få en ny ren maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Windowsen i denne maskina er snart 2.5 år. Og den funker like glatt ennå som den var ny. Skjønner ikke hva dere gjør med maskinene deres altså.. :nope:

Bruker tredjeparts verktøy for defragmentering, Crap Cleaner når jeg avinstaller programmer og en runde med antivirus progrgam og spy / adware programmer, that's it.

Jeg må si meg enig med Frank1 her.

Jeg regner med at spørsmålet her er hvor ofte man formaterer systemdisken, dvs legger inn OS på nytt.

Det skjer ved bytte av hovedkort, evt etter en 3 års tid.

Dersom man vet hva man holder på med trenger man ikke å gjøre det noe oftere.

:thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når jeg hadde Windows ME kunne jeg fint klare meg i både ett og to år uten reinstallasjon, XP er mye verre der...

Synd at det ikke er mulig å kun reinstallere registeret i XP, ikke måtte slette alt sammen. Er jo i grunnen kun konfigureringene og register som gjør maskinen treg...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

XP må reinkarneres ca 3 ganger i året på laptopen min, men den stasjonære filserveren/nedlastningsmaskinen min har vel stått med samme OS i et par år nå. Dell-maskinen jeg bruker til studioproduksjon har ikke et eneste sekund vært tilknyttet nett, og programvareparken på denne er strengt begrenset. Jeg skal bli imponert hvis jeg noensinne trenger å installere nytt OS på denne.

iMacen min er et eget kapittel, da. Maskinen er rimelig fersk, men jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å måtte gjøre noe drastisk med denne på en stund :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg må si meg enig med Frank1 her.

Jeg regner med at spørsmålet her er hvor ofte man formaterer systemdisken, dvs legger inn OS på nytt.

Det skjer ved bytte av hovedkort, evt etter en 3 års tid.

Dersom man vet hva man holder på med trenger man ikke å gjøre det noe oftere.

:thumbs:

Nåja.....

Blir nok minst 1 gang i måneden. Ettersom jeg formaterer for venner, + kjøp av nye harddisker osv.. :rolleyes:

PÅ min egen disk, så skjer det vell noe annenhver måned eller no.

Har mange venner som aldri har gjort det, og jeg kan si det slik....jeg vet nok mer en dam ja. :rolleyes:

Det kommer jo ann på hva du bruker harddisken til og hvor mye tolmodighet du har....

Driver man med masse overklokking, lage/bruke images osv...(og alt ifra media avspilling til TV visning) Så blir det alltid masse programmer, som krever mye av maskinen. Og i tillegg til alt så er det alltid noe spyware eller noe i den duren som kommer seg igjennom.

Og så har vi jo LAN i tillegg, og på et LAN så kommer det alltid masse greier...

Og nå som det faktisk tar kortere tid å formatere enn å kjøre en virusscan/defregementering, så er dette den mest effektive metoden å renske opp i dritten. :666: (mer eller mindre)

Selvfølgelig defragementerer jeg....Etter forrige formatering for 2 dager siden, så har jeg defragementer 2 ganger osv..

Alle mapper og fileralle filer har fått oprettet mapper i system, og allt holdes styr på. Men allikevell blir harddisken for treg....

3År uten en formatering vilel uansett blitt altfor tregt for meg. (ettersom en harddisk som er 3 år gammel ikke ville duget godt nok :P)

Så Vizntd, det kommer helt ann på kravene du stiller til maskinen.

(det er ikke uten grunn til at noen kjøper dual-core osv..:rolleyes:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har "sluttet" å formatere systemdisken på mine pc'er. Har hatt XP i over 1 år på både den stasjonære og laptopen. Jeg har jo heller ikke oppgradert noe hardware på den tiden så det er jo en av grunnene. For 2-3 år siden så ble det gjort ganske ofte da man hele tiden skulle ha mere diskplass/raskere disker nytt hovedkort eller lignende.

Hvis du ikke bytter hardware, innstallere all verdens program som spretter fram på nettet så er det jo faktisk mulig å ha en innstallasjon av windows xp ganske lenge uten å måtte formatere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Et evig spørsmål for mange er hvor ofte man burde formatere maskinen sin.

Hvor ofte gjør du det?

Aldri.

Jeg vedlikeholder i stedet.

Det hender jeg får i oppdrag av venner og kjente å få liv i halvdøde maskiner som knapt vil starte Windows. Hittil har det bare vært nødvendig med en eneste formatering, og det var pga defekt disk som måtte skiftes. Ellers er vedlikeholdsrutiner mer en nok.

-Virusrens

-Ad/spy/malwarerens

-Avinstallere jalla-programmer

-Begrense hva som starter automatisk

-CrapCleaner

-Defragmentering

-Nyeste oppdateringer fra MS og nyeste utgaver av programmer ellers.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Formaterer aldri Windows XP OS-et. Hvorfor? Tja, filer MÅ legges ett sted, og plata har jeg aldri hatt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Formatere og installerer XP på nytt er noe som til dags dato ikke har blitt gjort på min ”hovedpc”. ( ca 1,5 år )

Men jeg har en testpc som ofte blir reinstallert etter hver restart, da ved bruk av ghost image der jeg velger hvilket Windows OS som jeg skal test opp imot.

Formatering er strengt tatt unødvendig om man vet hva man driver med, ofte blir det som å lakkere om en hel bil bare fordi det er en liten ripe i lakken, helt unødvendig med andre ord.

Men selvsagt finnes det tilfeller der reinstallasjon av OS er den beste løsningen, men da mest med tanke på tidsbruken. Tenker da på at det ofte kan ta lengre tid å "rense" en PC en det det tar å reinnstallerer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Maskinen min formaterer jeg iallefall et par ganger i året. Rett og slett fordi det er greit å få en ren installasjon av Windows. Linux partisjonene har jeg ikke behov for å formatere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Etter at jeg fant Ghost, så har jeg ikke formattert OS disken på lenge. er det noe som ikke virker, så er de bare å kjøre en "recovery" som tar ca 5 min, så er maskinen like frisk som før. og jeg har oppgradert m servicepack 2, og masse annet. har 2 disker en med OS og en med Dokumenter, mail og adresser og en mappe med ghostfiler, kjører også Ghost for å oppdatere dette med rimelig korte intervaller, men er litt redd for virus, så jeg tar en FULL backu 1 gang pr uke og daglige av mail, docs osv, Kjempekjekt. Tror ikke jeg skal miste så mye som noe skulle gå galt. Dvd jeg tar backup på, er av typen RW, så jeg bruker ikke en haug med plater heller. PS, Maskinen min står på 24/7 så sant det ikk er noe tordenvær eller noe spånn på gang. Jeg spiller svært lite, men driver å eksperimenterer med alt mulig rart, så et ghost er et must, ellers så hadde jeg sikkert formattert annenhver dag. hihi.. Oj, det ble jo en hel haug dette..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

formaterer ca 3 ganger i året.

Grunner:

- Et eller anna problem som er umulig å finne en løsning på.

- PC-en blir treg og jeg gidder okke og rydde og stresse og slikt får å få det raskt igjenn.

- For å begynne på nytt på en måte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Formaterer aldri. Skjønner ikke hvorfor. Den virker. Har en kamerat som formaterer for et godt ord. Argumentene hans er også fordi det går raskere etterpå, renske opp i registeret og blabla. Tror jeg gjorde det sist på hovedmaskina i 2004 eller noe.

Formaterer Linux oftere, omtrent. (Må sjekke om Linux blir bedre på bærbare, og det blir det. Kubuntu ble ihvertfall bedre på siste release.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg formaterer skjeldent, men jeg har laget et backup image av xp, så da bare skriver jeg over partisjonen med xp på ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive