[LØST] En bestemt farge utifra en verdi?

4 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg har laget en kalulator som regner ut en brøk. Den vil gi ut resultatet i prosenter. I tillegg snur den brøken slik at det aldri kan bli over 100%. Resultatet blir vist i en tabell.

Det jeg ønsker er å ha forskjellig fargegradering (les; forskjellig farge) som bakgrunn i tabellen for hver prosent. Jeg kunne selvfølgelig laget noe alla dette:

if ($prosent == "1") { $farge="#cccccc" };

Men jeg har ikke noe lyst til å lage hundre slike med forskjellige farger. Det vil ta lang tid og i tillegg gjøre script-filen unødvendig stor.

Noen som har et tips på hvordan jeg kan løse dette enklest?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har bare tid til å gi et lite tips.

Lag en array med verdiene 0-9 + a-f, kjør så en random generering for hvert av de seks tallene/bokstavene i fargen. Så legger du det hele inn, og vips så er du ferdig.

Så får du forandret farge fra hver prosent i tabellen din.

Jeg kan sikkert prøve å lage det når jeg kommer hjem fra jobb hvis du ikke har fått hjelp/skjønner noe av dette tullet...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg prøvde meg frem litt med if og fant ut at tabellen ser best ut uten farge. Ellers takk for hjelpen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skjønner godt at du ikke gikk for den med random farge, jeg bruker heller 2 farger hvis jeg skal liste opp noe sånt, annenhver linje har en farge. Da blir det mye lettere å lese.

Jeg måtte jo bare prøve å fikse det problemet du egentlig hadde, og har gjort det. Det er egentlig ikke så mange linjer som er nødvendig. Her er iallefall koden:

<?php

function randhex() {

return dechex(rand(0,14)+1);

}

for ($i=1;$i<=100;$i++){

$farge = "#".randhex()."".randhex()."".randhex()."".randhex()."".randhex()."".randhex();

if ($prosent == $i) {¨

$farge

}

}

?>

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive