Koble til trådløs ruter uten DHCP

7 innlegg i emnet

Skrevet

Her er oppsettet mitt:

Har et adsl rutermodem, med en switch som eneste tilkoblet. Til den har jeg koblet flere maskiner samt en trådløs ruter. Etter at jeg slo av DHCP på den trådløse så er jeg litt usikker på hvordan jeg kommer inn på web grensesnittet. Prøver med samme ip den hadde før jeg slo av.

Også har jeg sett på adsl rutermodemet og sett på tilkoblede enher og deres ip, prøvd alle, men ingen av den lar meg tilkoble den trådløse ruteren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du satt kabelen fra en av LAN-portene i rutermodemet til WAN-porten i den trådløse ruteren? I så fall bytt fra WAN til en av LAN-portene i den rådløse ruteren.

Jeg har faktisk aldri fått til å logge meg inn på en enhet jeg har slått av DHCP-server på. Det jeg har gjort er å resette den slik at DHCP-serveren kobler inn igjen. Så har jeg logget meg inn, gjort de forandringer jeg ville gjøre og så slått av igjen DHCP.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er ikke noe problem å logge seg på en trådløs router når DHCP er skrudd av. Du må bare huske hvilken IP den har. Ref Linksys som bruker http://192.168.1.1 Du setter din egen PC med fast ip adresse. Da setter du den til 192.168.1.2 og nettverksmaske 255.255.255.0 og så setter du default gatway til 192.168.1.1. Da er det bare å starte nettleseren og logge seg på.

mvh

Ståle

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

erfaringen min er at man må stå direkte koblet til den trådløse routeren for å komme inn i web-grensesnittet på den.

Selv har jeg en 3COM trådløs, og der må jeg koble meg direkte på 3COM'en for å få kontakt.

eventuelt bruke en av de maskinene som bruker trådløs-nettet.

:thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sorry at jeg overtar posten her. Men dette var jo greit å klare opp i. Jeg har nemlig aldri fått det til med mitt oppsett. Jeg har først et rutermodem. Så kobles trådløsrutern til etter det. Jeg kommer lett inn på rutermodemet, men aldri på trådløsrutern som ikke kjører DHCP. Jeg mener da bestemt at jeg har prøvd å logge meg på med den IP-adressen jeg kjørte med før jeg slo av DHCP. Har nok ikke prøvd å være koblet på direkte med kabel, men har i alle fall prøvd via en pc som har vært koblet på trådløst.

Hva kan jeg ha gjort galt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det har ingenting å si om en kopler til via trådløst eller kabel med eller uten dhcp. Problemet høres mer ut som feil konfigurering, som er den samme for tråd/trådløst. Har logget inn b.l.a på d-link sine routere tråløst UTEN dhcp aktivert.

Konfigurasjonen jeg bruker nå for min linksys med dhcp avslått er:

ip: 192.168.1.10,( for d-link: 192.168.0.10), da pc nr to har 192.168.1.20. Subnet mask: 255.255.255.0,

Default Gateway:192.168.1.1 (for d-link: 192.168.0.1) OG så må en gi beskjed om hvor DNS severen finnes, som routeren tar seg av, derfor DNS server 192.168.1.1, (for d-link: 192.168.0.1).

Lagre og lukk, tast inn eventuelle nøkler, ta bort ev mac-lås som kan være feil...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du ikke husker IP-Adressen, så kan du bare trykke på en liten sort knapp bakpå routeren hvor det står "RESET" B)

Da er DHCP aktivert, å det er bare å skrive Gateway-adressen du får tildelt, i browseren din. :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive