[LØST] Gratis AntiVirus

22 innlegg i emnet

Skrevet

Har lest litt på DENNE artikkelen. Men den omfatter alle antivirusprogrammer. Så nå er spørsmålet, hvilket antivirusprogram er det beste blant de som er gratis?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kommer an på hvilken ISP du har..... enkelte av disse leverer gratis antivirus til sine abonnenter. Så sjekk om du har krav på en slik gratisversjon fra din ISP først (Telenor = Norton Antivirus, andre bruker Norman osv.)

Skal du utenom ISP, er vel førstevalget til de aller fleste AVG Free Edition

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg mener at Avast AntiVirus er det beste. Har det selv og er storførnøyd. Bruker lite ressurser og jeg merker nesten ikke at den skanner i motsetning til Norton, svindleriet fra Symantec.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva med Avira AntiVir PersonalEdition Classic, som du finner her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg mener at Avast AntiVirus er det beste. Har det selv og er storførnøyd. Bruker lite ressurser og jeg merker nesten ikke at den skanner i motsetning til Norton, svindleriet fra Symantec.

Kunne ikke vært mer enig :thumbup:

Avast! FTW

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den beste det er helt klart Nod32

jeg har testen alle disse antivirusene i 30 dager og det beste resulatet falt på nod 32!

altså avg virket ikke så sikkert, den tok noe men jeg synes den gav mye mindre beskyttelse av pc'en!

Avast havner på 2 plass, den gir bra beskyttelse, men likvel mangler det en liten ting!

så nod32 er den enkleste og sikreste, den oppdaterer seg uten noe mas og kjas, og gjør dataen din 100% sikker etter min mening!

***PS jeg bruker idag avast fordi gratisversjonen av den varer så lenge du vil, i forhold til feks nod32 der det bare varer i 30 dager!

jeg annbefaler deg å bruke nod32 i de 30 dagene, også etter det bytte til avast, som også er veldig sikkert!

jeg har nå brukt dette programmet i 3 mnd og har ikke hatt noe problemer!

lykke til

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

AVG er den beste. Jeg har prøvd en rekke antiviruser ( gratis og ikke gratis).

Her er en liten oppsummering av noen av dem:

Norton: Ressurs krevende og gjør at pcen jobber treigere mener jeg

Avast: Ehh.. for min del, er det kaos !

AVG: Problemfritt. Dukker ikke opp unødvendig. Jobber skjult og er lite ressurskrevende.

Norman: hæ!!? Hvordan scanner man osv, skjønte den ikke.

Og for dere som skal motsi meg, et lite tips: ikke gjør det :rolleyes: for dette var MINE meninger.

Håper du får svaret du ønsker :D :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Avast: Ehh.. for min del, er det kaos !

:huh: utdyp kaos

Du har to ikoner nede ved klokka.

1. Høyreklikk på (A)-ikonet

2. Velg Start Avast! Antivirus

3. Trykk på bildet av en harddisk

4. Trykk på Play-knappen for å scanne

Forøvrig scanner jeg aldri med Avast! - den automatiske beskyttelsen (som bruker forbausende LITE ressurser) fungerer ypperlig, og gir meg beskjed om jeg skulle komme over noen humbug-filer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

avg er best, jeg bruker avg og norman har ikke betalt for noen av de, ikke bruk norton er DRITT RÆVA!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

forøvrig så er norton (tror jeg, hvis ikke jeg husker feil) det beste kjøpe antiviruset...

men jeg mener at man får bedre gratis antivirus enn de som koster penger!

følg mitt råd, der du bruker nod32 til den går ut!

hvis du leser tester finner du fort ut at det får fullt av poeng overalt og kommer best ut i tester!

avast kommer også bedre ut i tester enn avg så synes det er mye bedre

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hei :D jeg har et program som heter pc-cillin, som er svært bra ;) men skal du ha det beste burde du ta et av antivirusprogrammene til EDB. de lager mange forskjellige programmer til data :) håper det hjalp deg :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er helt enig med deg, bruker det selv å er lite resurskrevene :thumbs: :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

:huh: utdyp kaos

Forøvrig scanner jeg aldri med Avast! - den automatiske beskyttelsen (som bruker forbausende LITE ressurser) fungerer ypperlig, og gir meg beskjed om jeg skulle komme over noen humbug-filer.

Hei kjeppen

Helt enig med deg at standardskinnet til avast er forferdelig, men det er faktisk kun et skin. Det er veldig lett å endre dette under innstillinger, og det er mulig å laste ned andre skin enn dem som du får valget mellom i innstillingsmenyen.

Jeg benytter meg som du sikkert skjønner av avast.

Derimot pleier NOD32 å få høyere poengsum enn avast i antivirustester så hvis jeg hadde hatt pengene hadde jeg nok brukt NOD32.

Håper dette innlegget kan hjelpe deg videre på veien loraas

lykke til :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for :

-huh.gif utdyp kaos

-Helt enig med deg at standardskinnet til avast er forferdelig, men det er faktisk kun et skin. Det er veldig lett å endre dette under innstillinger, og det er mulig å laste ned andre skin enn dem som du får valget mellom i innstillingsmenyen.

Men leste dere:

Og for dere som skal motsi meg, et lite tips: ikke gjør det rolleyes.gif for dette var MINE meninger.
'' :unsure:

Det var MINE meninger. :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

leste dere:

'' :unsure:

Det var MINE meninger. :thumbup:

Dette Er Et Diskusjonsforum! :rolleyes:

Visste forresten ikke om at Avast! hadde skins... deeet må jeg eksperimentere litt med :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette er ikke bare et diskusjonsforum, men faktisk et supportforum.

;)

Alle må få komme med sine erfaringer, til nytte for trådstarter og andre lesere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mine erfaringer med antivirusprogrammer:

For det første: Et antivirusprogram som samtidig er en brannmur osv er ikke et bedre (eller dårligere) antivirusprogram enn andre bare av den grunn.

Noen foretrekker hele sikkerhetspakker i "ett" program, mens andre synes det er like greit å ha antivirus, brannmur, antispyware osv som frittstående programmer.

Skal du ha "alt gratis" er det det siste som er mest aktuelt.

Jeg har prøvd full/betal-versjoner av Norton, og vil advare alle mot alt som heter Norton/Symantec. Sikkerheten imponerer ingen, og altfor sjelden (automatisk) oppdatering og stadige "vil du virkelig..." i kombinasjon med en systembelastning som en middels betongklump leder til konklusjonen: Ligg unna! Den er dessuten vanskelig å bli kvitt.

Det er altså litt for mange likheter mellom et vemmelig virus og antivirusløsningen fra Norton til at jeg liker det:

-Maskinen blir treeeeg

-Stadige meldinger

-Hvordan blir man kvitt det...

Senest i går var jeg hos naboen - som har Norton - og renset ut diverse virus og uhumskheter bl.a. ved hjelp av gratis onlinescan som dere finner lenke til i venstremargen her på ITpro.

Norman med Sandbox er en helt annen verden. Det koster noen kroner men hos meg (vi fikk det som erstatning for ubrukelig Norton i en hjemmepc-avtale) har det fungert helt supert.

Gratisprogrammer:

En tidsbegrenset prøveutgave av et betalprogram er IKKE en gratisløsning. derfor hopper jeg over NOD32, som jeg har prøvd uten å bli skremt eller imponert.

AVG er det hittil beste gratis antivirusprogrammet jeg har brukt. Jeg har det på to XP-maskiner, og der er erfaringen entydig god. Kontrollskanning på onlinetjenester bekrefter kvaliteten. AVG oppdaterer seg selv daglig, umerkelig i bakgrunnen. ANBEFALES.

Avast! er et utmerket alternativ også. Du må fornye gratislisensen årlig, men det er ikke noe stort bry egentlig. Hvis du kjører W2K eller eldre utgaver, eller har en maskin med veldig beskjedne specs, er det fjærlette Avast! tingen for deg. Jeg har selv Avast! på en W2K-maskin med Celeron 800 / 512MB Ram, og det er akkurat det rette på den maskinen. ANBEFALES.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bruker også avg free på 2 winxp maskiner. Har brukt det nå i snart 2 år og jeg har ikke hatt et eneste problem. Har ikke testet avast, men er så fornøyd med avg at jeg ikke ser noen grunn til å gidde å bytte / sjekke. :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har vært gjennom en del antivirusprogrammer gjennom tidene, her er mine erfaringer og meninger:

Betal-programmer:

Norton Antivirus: 2003 var en flott versjon (tror jeg, hadde ikke all verden av peiling da :P), ikke særlig ressurskrevende og fant et og annet. Fra 2004 og videre gikk det galt. En ressurstyv, og de ressursene er ikke verdt det, beskyttelsen er langt fra god i forhold til hva man burde få for et så stort ressurstap.

Norman Antivirus: Lot mye gå gjennom, ikke god nok etter min mening. Men snill med ressursene.

Kaspersky Antivirus: Flott program. Oppdager mye og er lite krevende. Ganske enkel å bruke også. Anbefales.

ZoneAlam Security Suite (antivirus-delen) versjon 5: Håpløs. Som å låse inngangsdøren i et hus uten vegger, mye rart som kom gjennom den. Men relativt snill med ressursene.

NOD32: Meget snill med ressursene, har også godt inntrykk av beskyttelsen det gir. Dette kan jeg anbefale.

Gratis-programmer:

Avast Home Edition: Lite ressurskrevende, og ganske god beskyttelse. Det var ikke noe problem for meg, men er man avhengig av et norsk program, let et annet sted. Oversettelsen til norsk er elendig. Standard-GUIet likner ikke noe annet antivirusprogram jeg har vært borti, en dårlig ting, fordi det kan være vanskeligere å finne ut hvordan man gjør hva hvis man er vant til andre, mer normalt utseende programmer. Sikkert bare et skin, men det gir et dårlig førsteinntrykk.

Avira AntiVir PersonalEdition Classic: Den jeg bruker nå. Kan ikke si jeg merker noe på ressursdelen, noen påstår at den er litt krevende, men jeg er ingen storspiller lengre, så det merkes ikke for meg. Den er litt avansert, kanskje ikke noe å kaste seg på for nybegynnere helt uten videre, men har man litt peiling kan man få til mye. Til tider noe oversensitiv, men ikke ille. Har lest mange som klager over oversensitiv programvare som f.eks. Panda Antivirus, tror ikke AntiVir er så ille.

AVG Free Edition: Enkelt å bruke, ikke særlig krevende, men av en eller annen grunn føler jeg meg ikke så veldig sikker. Kanskje fordi i den tiden jeg brukte den reagerte den ikke på noe som helst. Ser den nylig har fått en VB100%-utmerkelse, så helt på jordet er nok ikke AVG heller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Først og fremst må jeg beklage til kjeppen for å ha vært uklar i mitt forrige innlegg. Det var ikke skrevet som kritikk mot dine meninger men heller som en opplysning ettersom ditt innlegg var skrevet på en måte som fikk meg til å anta at du ikke var klar over at det er mulig å endre skin i avast. Uansett ser jeg at det var andre på dette forum som ikke visste dette, så da kom det noe bra ut av det likevel.

Men til Loraas sitt opprinnelige spørsmål:

Her har du en side som bedømmer antivirusprogrammer regelmessig i en blanding av betalversjoner og gratisprodukter. Linken tar for seg en test som ble utført senest i mai. Den vurderer ikke alle produkter, men den tar for seg en god del :)

Videre, som andre før meg har poengtert her så bør du også ha en brannmur på maskinen.

Denne siden tar for seg en rekke brannmurer og tester dem. Riktignok er jeg personlig uenig med noen av vurderingene deres, men folk vurderer forskjellig så du får bare se om du finner noe du er bekvem med her

Lykke til

:thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

spør du meg så blir det Bitdefender.

Bitdefender er ikke et gratis program men du kan laste ned demo eller bruke piratsider.

Den tar alt og har

• Firewall
  • Brannmur
  • Virus shield
  • Anti-spam

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive