Ny PC til spill

11 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg planlegger å kjøpe en ny pc denne måneden til ca 20-21000 kroner. Men siden det er kommet så mye nytt er jeg ikke sikker på hva jeg skal velge. Jeg har tenkt å kjøpe PC hos shg.no siden de er billigst og jeg vil ha Conroe E6600. Annet enn dette vil jeg ha en god 19" skjerm. Siden grafikkort som støtter DX10 enda ikke har kommet har jeg tenkt å kjøpe et til rundt 1000 nå og senere skifte dette ut.

Noen som kan hjelpe med en liste deler eller andre gode råd?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei :)

Jeg velger å hente delene hos netshop.no da disse har bra priser, sevice og frakttid. Om dette ikke passer deg, er det bare å ignorer innlegget mitt.

Nå skal vi se. Du har satt deg opp et ganske så fett budsjett til pc og du vil få veldig mye for 20.000 kroner. Det er egentlig ganske unødvendig, da du vil få en veldig god pc om du skal bygge den selv for mellom 10.000 og 12.000 kroner.

Men nå skal jeg se om jeg får satt opp et lite oppsett for deg.

Hovedkort:

Først og fremst burde du ha et AMD socket 939 hovedkort. Her er det mye å velge imellom. Jeg regner med at du ikke planlegger å fikle med crossfire eller sli, da dette egentlig er penger lagt i toalettet. Dette Asuskortet har alt du trenger til en nymotens maskin. Det støtter pciE og SATA, har både lydkort og nettverkskort Integrert.

Ram:

Siden du først skal punge ut til en skikkelig pc, er det greit å kjøpe endel ram med en gang. Derfor er det okey å gå for minst 2gb. Da fungerer det fint med denne pakken OCZ ram m. 2. stk 1gb rambrikker.

Prosessor:

Her trenger du endel kraft for å passe resten av oppsettet. Derfor vil det nok passe med denne 2.4 ghz amd-sandiago prosessoren(yter 4ghz). Denne er "boxed", altså følger det med prosessorvifte.

Skjermkort:

Skjermkortet er viktig i spreke maskiner, og de koster også mest for enkeltdeler. Akkurat hvilke produsent du kjøper fra er ikke så viktig, men det er greit å holde seg innenfor de to store(ati, nvidia). Men da du skulle ha noe dårligere nå, fram til kortene støtter dx10, kan det holde med et nVidia 6600gt. Dette drar alle spill, bare ikke med fulle innstillinger i høye oppløsninger.

Harddisk:

Skal du spille mye, trenger du endel plass. Spill tar jo bare opp mer og mer, jo nyere de blir. Derfor hadde det vært fint å kline til skikkelig med en gang. Så hva med en Wester Digital 320gb disk?

Kabinett:

Hvilke kabinett du velger, betyr egentlig ganske lite. Om ikke du vil ha det fancy og dyrt selvfølgelig. Dette er et helt okey kabinett, men uten strømforskyning. Strømforskyninger er ikke min sterkeste siden, så akkurat det burde kanskje noen andre hjelpe deg med. :)

Skjerm:

Du ville ha en stor og god skjerm.

Denne er en helt fin LCD skjerm, av bra kvalitet.

Håper jeg har hjulpet deg litt på vei nå og er det mer du vil ha hjelp til, er det bare å spørre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Headcleaver: jeg tør våge å si at den PC'n såg puslete ut til ett budsjett på 20000 :huh:

Har ikke tid til å finne spesifikke deler nå men kan hinte litt..

Hovedkort: selv har jeg ASUS A8n/SLi Deluxe og kan gå godt for det. når du først har ett så stort budsjett skjønner jeg ikke hva han mener med at sli er så veldig dumt.. du bør iallefall ha mulighet for det viss du bestemmer deg for det, så jeg vil anbefale å velge ett HK med mulig het for dette..

(OBS: eller crssfire for den sakt skyld)

CPU: X2 kommer jo mer og mer og det synes jeg er ett must.. selv har jeg X2 4400 og sier meg strålende fornøyd... nå som prisene har sunket (SYKT!) er en AMD X2 4600 minimum spør du meg.. (den koster halvparten av det min gjorde <_< ) det beste ville vert en FX prosessor (FX-60 :dribble: :wub: ) men den blir kanskje litt dyr?

RAM: 2GB er ett must.. og de brikkene til headcleaver såg greie ut.. men høyere hastighet er bedre (men jeg ikke skjønner er hvorfor alle HK står opplyst at PC3200 (400MHz) er max når det virker som de klarer mer?) snakk med PRO's om rammen. ( ulemper med mer enn 2Gb, CAS latency osv.)

Skermkort: smart å vente med ett bra.. først kan du som sagt se på nv 6 serien eller GT versjonene av 7-serien (GT = økonomiversjon) prøv å finn høgest mulig tall til lavest mulig pris :rolleyes:;)

HDD: hør på headcleaver

Skjerm: lite erfaring..

Lydkort: vil anbefale X-FI serien til sound-blaster da dette visstnok skal gi mye bedre lyd enn integrerte lydkort (ingen erfaring)

PSU: med ett så sterkt system er det jo viktig med sterk strømforsyning men jeg er ganske blank på dette feltet.. bare sørg for at du velger en produsent som gir kvalitet og mye kraft..

kabinett er smak og behag..

lykke til videre... tenker Andrull svipper innom og sier noe smart..... ;)

BTW: husk ProPoeng til svar som har vert hjelpsomme ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette hjalp meg et stykke på veien, men som jeg nevnte vil jeg ha E6600 som prosessor. Ellers skal jeg selvfølgelig ha 2gb ram, rundt 300gb hardisk, bra skjerm, og bra lydkort og jeg planlegger også ganske bra høytalere...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette hjalp meg et stykke på veien, men som jeg nevnte vil jeg ha E6600 som prosessor. Ellers skal jeg selvfølgelig ha 2gb ram, rundt 300gb hardisk, bra skjerm, og bra lydkort og jeg planlegger også ganske bra høytalere...

ah.. det forsvant fra tankene mine.. som gaming pc vil jeg selv anbefale AMD... og når jeg tenker meg om, AM2 platformen.. men vil du ha Intel så har jeg ingen råd å gi (nok en gang er jeg blank :rolleyes: )...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1. Hmm, synes nå som trådstarter selv har foreslått at man handler på shg.no.

(da får du best prisytelse)

2. Kjøp en dual-core, en 4000+ er jo ikke noe særlig ha nå som dual-core nærmest er gammelt nytt, og quad-core kommer til å bli det nye. (DX10 gir enda bedre dual-core støtte, og det er ingen grunn til å holde seg til singel-core)

Å kjøpe FX prosessorer er ikke anbefalt. Da disse gir SVÆRT dårlig pris-ytelse.

Dog de beste, men allikevel svært dyre.

3. DX10 skjermkort fra nvidai kommer i september ca, og kan man holde ut med et billig-dritt skjermkort intill da, så er mye spart!

Ettersom skjermkortet absolutt er viktigst i en slik PC.

4. Conroe er en rå prosessor, men desverre er hovedkortene og resten dårlig.

AMD har senket prisene med opptil 60% på AM2 X2 5000+, som nå koster under 2500kr.

Selv om Intel har en prosessor som er laget for gaming, så betyr ikke det bedre gaming-ytelse totalt.

Nvidia Nforce 5, er overlegen til gaming,

"Foreløpig er det lite å velge mellom for de som ønsker å parre et Nvidia-basert hovedkort med Core 2. En flom av nForce5-baserte kort med LGA775-sokkel og Core 2-støtte ventes imidlertid til høsten."

Så du måtte i såfall ha ventet til høsten.

AM2 er også bedre rent teknologisk. (socket 775 er gammel)

Dog, finnes det ivhertfall et hovedkort på Intel-platformen som duger i det hele tatt, og det er: Asus P5N32-SLI SE Deluxe

Så hvis du absolutt ikke vil ha AMD, så gå for det hovedkortet.

5. Hvem kjøper vell 66600GT, som er såpass gammelt og har så dårlig ytelse!

(selv om det kun er ment som en erstatning til DX10 kortene kommer, så kan vell trådstarter få litt mer grafikk. Han kan jo kjøpe 7600GS som gir sikkert opptil 50% mer ytelse og dette til samme prisen)

+ at det er 100% lydløst

6. Angående skjerm, så ser jeg ikke helt hvorfor man skal kjøpe seg en ikke særlig god skjerm. Billig og dårlig.

Skal du ha en skjerm som duger til gaming og multimedia, så gå helt klart for Samsung BF930BF eller 940BF. (disse koster ca 2700kr og 2900kr)

7. Kjøp en KRAFTIG strømforsyning, da jeg ikke helt vet priskalssen til DX10 kortene, og hvor mye strøm de krever. (koster de ikke så mye, så anbefales det på det sterkeste å kjøpe to for SLI)

8. her er vi enige. Kjøp 2GB ram. :thumbup:

9. Som Perder sier så kjøp en dedikert lydkort! Da det intergrete er elendig i forhold.(Kjøp X-FI ekstremmusic, da det verken er noe som kommer i nærheten av "ytelsen" og prisen)

10. Kjøp ivhertfall ikke socket 939! Dette er den gamle platformen til AMD og fases nå ut. Skal du gjøre noen oppgradering senere må man bytte HK, ram og prosessor. (dette slipper du på socket 775 og AM2)

Hvorfor kjøpe gammel teknologi?

Dette blir da mitt oppsett på www.shg.no:

Totalt: 13 625kr (ca 7500kr er beregnet for 2*DX10 skjermkort)

Hovedkort:

311223

Asus P5N32-SLI/Deluxe/V2, nVidia SLI 1.582,00

Skjermkort:

341273

XFX GeForce 7600GS, 256MB, PCI-E 950,00

Lydkort:

730259

Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic 873,00

DVD-brenner (med nero og Power DVD)

750731

LiteOn SHW-16H5S-15C, DVD±RW, Retail 367,00

Ram:

350825

Kingston DDR2-667, 2x1024MB, CAS 5 1.402,00

Harddisk:

420498

WD Caviar SE16 3200KS, 320GB, SATAII 817,00

Skjerm:

610812

Samsung 19" TFT 940BF, 2ms, Silver 2.615,00

Tastatur:

520548

Logitech Media Keyboard, Black, NO 126,00

Mus:

510266

Logitech G5, Laser Mouse 437,00

Strømforsyning:

820204

SilverStone SST-ST65ZF, 650Watt PSU 1.182,00

Kabinett:

810832

shg Case Xoen, Black, No PSU 422,00

Prosessor:

321205

Intel Core2 Duo E6600, BOX, LGA775 2.852,00

Denne PCen er beregnet for å bruke to Nvidia skjermkort (G80) som da kommer med DX10. Derfor har jeg tatt med et hovedkort som støtter SLI, og en strømforsyning som er krafig nok.

PS: Består av Conroe E6600, den beste laser musen til gaming, en god og fyldig 320GB harddisk fra WD.

Den har det beste lydkortet, som vil gi deg den beste lydopplevelsen, standrad testatur, og et rimelig standard kabinett, med en stor vifte for ekstrem viftekjøling som ikke bråker. Og på toppen av kaken så er det et passivt-kjølt skjermkort som du sikkert får solgt når du er ferdig med det. :thumbup:

PS: tokk ikke med høytallere. Det koster ca 2000kr for et godt surround set.

Og da blir det ca 5500-6000kr igjen til nytt skjermkort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ikke gå for AMD enda iallefall. Intels Core 2 prosessorer eier for tiden alt av AMD's prosessorer i ytelse og pris...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kommer nok til å ta med høytalere også, og med mindre noen har tips til hva som er bra, velger jeg nok et par jeg synes ser bra ut. Men hva var det du snakket om conroe og dårlig ytelse eller noe sånt totalt andrull? Vil det lønne seg å vente til Nforce 5 kommer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

beklager for dobbel post, men det er en ting jeg må si. Budsjettet mitt har nå gått ned til 16500 eller rundt der, så det siste oppsettet til andrull virker bedre nå. Jeg kan sikkert få tak i mer penger til senere når disse DX10 kortene kommer....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kommer nok til å ta med høytalere også, og med mindre noen har tips til hva som er bra, velger jeg nok et par jeg synes ser bra ut. Men hva var det du snakket om conroe og dårlig ytelse eller noe sånt totalt andrull? Vil det lønne seg å vente til Nforce 5 kommer?

Kan vel nesten beklage det. :P

Ser at jeg har vært litt trøtt.

Conroe er å foretrekke, og det Nforce4 hovedkortet holder nok for de fleste ville jeg tro. AMD sine gikk kraftig ned i pris, så de er jo også noe å vurdere, men i ditt tilfelle og med det hovedkortet, så får du bedre ytelse. :thumbup:

(posten min ble litt feil oppfattet, eller så var den bare dårlig skrevet, da jeg ikke mente å si at conroe er dårlig, tvert i mot) ;)

BTW: Var faktisk såpass trøtt at jeg ikke så at det var deg engang skogen. :wall:

(vet jo at du også skal ha høytalere :) )

Disse høytalerne anbefales på det sterkeste:

710263

Logitech Z-5500, Digital Speakers 2.390,00

De koster 2390kr, så da blir det totalt ca 16 000kr.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok da tror jeg kanskje en bestilling venter denne måneden. Jeg kunne valgt å vente til neste år og fått det billigere, men det tror jeg ikke at jeg orker... BTW hvorfor kan jeg ikke gi pro poeng?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive