har ISP i ett annet land enn Norge..

26 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Jeg har ett nettsted hvor ISP'en er dansk, og mitt webhotell ligger i danmark. Gjelder da norsk eller dansk lov på mitt nettsted da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kommer an på hvor du har nettstedet ditt.

Danmark har sine regler, og Norge sine :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dersom dette gjelder http://www.off-topic.no eller et annet .no domene er du pålagt å følge Norsk lov. Ellers kan (i teorien) domenet ditt bli inndratt. Hvordan det forholder seg med eventluell strafferetslig forfølgelse av brudd mot norsk eller dansk lov er jeg usikker på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kommer an på hvor du har nettstedet ditt.

Les posten min.. Så ser du hvor jeg har nettstedet mitt.. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Les posten min.. Så ser du hvor jeg har nettstedet mitt.. :P

Dansk lov gjelder for servere plassert i Danmark. Men hvis domenet er registrert i Norge (.no) kan Norid fjerne domenet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Si nå at Politet skal ha noen logger av meg.. For ett eller annet. Og jeg nekter, og jeg sier dette til ISP'en. Så viser det seg at det Politiet spør om i Norge ikke er straffbart, eller ikke er så alvorlig i Danmark.

Vil da ISP'en utlevere loggene til norskt Politi da..?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Si nå at Politet skal ha noen logger av meg.. For ett eller annet. Og jeg nekter, og jeg sier dette til ISP'en. Så viser det seg at det Politiet spør om i Norge ikke er straffbart, eller ikke er så alvorlig i Danmark.

Vil da ISP'en utlevere loggene til norskt Politi da..?

Dersom norsk politi etterspør logger fra din side fra din danske webhost er de ikke pålagt å utlevere det. De kan imidlertid finne på å gjøre det likevel, hvilket ikke er så usansynlig at de kommer til å gjøre dersom de får en telefon fra politiet. Dersom webhost-en slår seg vrang må det ransakingstillatelse til for å få tak i loggene, og det kan bare utstedes av dansk rettsvesen til dansk politi. Dansk politi kan selvfølgelig samarbeide med norsk politi.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om webhost utleverer logg osv til politiet i norge, avhenger hvor interessert de ønsker å bli oppfattet i markedet. Selv om de har noenlunde samme prinsipper som Norge, dvs at det må foreligge en rettslig kjennelse på utleverelse av logg og andre opplysninger, så vil allikevel de fleste seriøse webhotell og ISP'er utlevere slik informasjon, litt avhengig av hvilke lovbrudd det gjelder.

Eks ekstreme rasistiske sider er lite velkommen stort sett hos de fleste webhotell. Får de vite hva som ligger på deres server og at siden er under etterforskning, tviler sterkt på at webhotellet stiller seg på bakbena og krever rettslig kjennelse. Heller motsatt.

Men som sagt, varierer litt av alvorligheten og type lovbrudd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi har f.eks i vår webhosting avtale punkter som omtaler ulovlig materiale og at dette vil bli fjernet om vi f.eks får beskjed fra Politiet om at innholdet bryter norsk lov.

http://fremmegaard.no/avtale.htm

De fleste ISPer er ganske kjappe til å stenge ulovlige sider. Jeg har selv fått ISPer i alt fra USA til Romania til å stenge kontoer og sikre servere pga spamming fra åpne SMTP-servere, phising o.l.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi har f.eks i vår webhosting avtale punkter som omtaler ulovlig materiale og at dette vil bli fjernet om vi f.eks får beskjed fra Politiet om at innholdet bryter norsk lov.

Det holder vel ikke at bare Politiet sier dette.. De må jo ha en eller annen kjennelse på at dette ikke lov, fordi Politiet er jo ikke både "dommer og bøddel". Deres funksjon er jo å skaffe tilvei bevis, for at en dommer / eller en rett skal vurdere dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1) ISP gir Politiet logger og samarbeider med Politiet om å fjerne ulovlig materiale fra sine webservere og mister kanskje en kunde.

2) ISP nekter å samarbeide, Politiet skaffer ransakelsesordre, inndrar samtlige servere, lager store tap og mister mange kunder

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det holder vel ikke at bare Politiet sier dette.. De må jo ha en eller annen kjennelse på at dette ikke lov, fordi Politiet er jo ikke både "dommer og bøddel". Deres funksjon er jo å skaffe tilvei bevis, for at en dommer / eller en rett skal vurdere dette.

Som andre her sier: Politiet trenger ikke ransakelsesordre for å be om å få utlevert loggene, det trenger de bare for å kreve å få utlevert loggene, og for å skaffe loggene med makt. Det samme gjelder fjerning av siden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

OffTopic!

Dette er litt"off topic".. jeg har sett litt på denne siden og synes at den ser bra ut... men jeg synes tråden Rusmiddler er litt toskete Tråden har en undertekst som lyder:Alkohol, narkotika og andre ting man kan ruse seg på.. og dette står som under tekst i tripprapporten i tråden:

Publiser din egen dop opplevelse og beskrivelse av rusen din!!!!,,,

dette synes jeg er litt toskete å ha!

kan du heller ikke ta bort denne tråden! å heller ordne om tråden. der man kan snakke ut om sine problemer å ikke dop følelser! å hav man kan dope seg på..!!!!!! DETTE ER JO SJUKT.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som andre her sier: Politiet trenger ikke ransakelsesordre for å be om å få utlevert loggene, det trenger de bare for å kreve å få utlevert loggene, og for å skaffe loggene med makt. Det samme gjelder fjerning av siden.

Selvfølgelig trenger Politiet en kjennelse på at de skal beslaglegge noe. Ellers så har vi hatt en ren politistat, alla Hviterussland eller Cuba. For at Politiet skal ransake / beslaglegge noe må de ha en rettskjennelse, noe de helt sikkert får glatt..

Har ikke du ville ha reagert om Politiet sto på døra di, trampa rett inn, rota rundt i alle rom, skuffer og skap for så ta med seg pc-en din.. uten en form for ransakelsesorder / rettkjennelse på dette har de faktisk lov til..?

:rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ingen her har sagt noe annet. Men det vi sier er at de fleste ISPer vil utlevere slik informasjon til Politiet på forspørsel, og det kan ikke kunden gjøre noe med. Det er ISP sine servere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

OffTopic!

Dette er litt"off topic".. jeg har sett litt på denne siden og synes at den ser bra ut... men jeg synes tråden Rusmiddler er litt toskete Tråden har en undertekst som lyder:Alkohol, narkotika og andre ting man kan ruse seg på.. og dette står som under tekst i tripprapporten i tråden:

Publiser din egen dop opplevelse og beskrivelse av rusen din!!!!,,,

dette synes jeg er litt toskete å ha!

kan du heller ikke ta bort denne tråden! å heller ordne om tråden. der man kan snakke ut om sine problemer å ikke dop følelser! å hav man kan dope seg på..!!!!!! DETTE ER JO SJUKT.....

Hva er problemet? Det er ikke ulovlig å ha en tråd med den tittelen oppe. At dusynes det er sykt, det får stå på din regning, jeg for min del synes det er helt greit.

Du må huske på at det er opptil flere rusmidler som er lovlige rundt om kring i verden. Jeg nevner bare:

-Alkohol

-Nikotin

-Marihuana (lovlig i enkelte land)

-Alkohol tilsatt annet (e.g. Absint)

Det finnes dessuten diverse legemidler som har hallusinogene effekter (til tross for at de aller fleste av disse ikke er å få tak i idag).

At det muligens er en noe tvilsom praksis, kan jeg til nøds godta, men å kalle det sykt, langt mindre lovstridig (evt. en oppfordring til lovstridigheter) er å tøye strikken vel langt. Det er tross alt ikke ulovlig å snakke om at man har brukt ulovlige stoffer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

At det muligens er en noe tvilsom praksis...

Ser ikke noe tvilsomt i dette, hva er galt og snakke om sine erfaringer på ulike områder? "AT DET ER SJUKT" for stå for den ekeltes regning... :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser ikke noe tvilsomt i dette, hva er galt og snakke om sine erfaringer på ulike områder? "AT DET ER SJUKT" for stå for den ekeltes regning... :rolleyes:

jeg burde kanskje ordlagt meg annerledes, det jeg mente var vel nærmere at det kanskje kan oppfattes som tvilsom praksis (hvilket jeg mener det kan, om man ønsker å tenke i de baner)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dersom dette gjelder http://www.off-topic.no eller et annet .no domene er du pålagt å følge Norsk lov. Ellers kan (i teorien) domenet ditt bli inndratt. Hvordan det forholder seg med eventluell strafferetslig forfølgelse av brudd mot norsk eller dansk lov er jeg usikker på.

Dette er en sannhet med modifikasjoner

NorID kan inndra domenenavnet til .no-domener som direkte bryter norsk lov., men det er også alt norske myndigheter kan gjøre, så lenge serveren ikke står i Norge.

Case-eksempel er TPB, som flyttet til Nederland etter razziaen...

Med andre ord er konklusjonen at i forhold til straffeforfølgelse/nedlegging av selve filene for sida, er det loven i landet webhotellet befinner seg som er gjeldende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja..

Casen kan fort bli:

En danske poster noe på min side, som er lovlig i Danmark (serveren er i danmark), men som ikke er lovlig i Norge (domenet er i norge)? Dette er rimelig forvirrende egentlig?

Dansk lov eller norsk..?

:wall:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hmm

Antagelig vil du miste domenenavnet, men ikke webhotellet. Uansett pleier NorID, med unntak av svært grove tilfeller, å be administrator/moderator om å fjerne illegalt materiale. Dersom siden i tillegg har et forum, og det virker det som om den har, så har du som admin liten makt over hva dine brukere poster; du kan ikke forventes å lese gjennom alle poster, eller hva?

Jeg foreslår at du lagger til en "rapporter"-funksjon, slik at støtende/potensielt ulovlig materiale kan fjernes.

Hvorfor skaffer du deg ikke bare en .dk-adresse, eller flytter hele skiten til et Norsk webhotell?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvorfor skaffer du deg ikke bare en .dk-adresse, eller flytter hele skiten til et Norsk webhotell?

Det har med pris og ytelse å gjøre. Jeg har meget bra service, og oppetiden på siden er super. Adminpanelet til domenet likeså, helt rått.. :D

Domenet koster meg ca 330 kr i året, og det fullstendig fri trafikk + at siden har meget rask responstid. Og jeg tror ikke du finner alternativer i Norge som matcher mitt webhotell

Derfor.. :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

b-one driver også i Norge, og vil derfor mest sannsynlig falle under norsk lov, til tross for at de har webhotell i Danmark.

Refererer i alle fall til forretningsbetingelsene til b-one, der det står

"Ulovlig materiale må ikke forefinnes på noen av B-one’s servere. Dette være seg bilder, filmklipp eller hyperlinks til bilder eller

tilsvarende materiale."

Dette gjelder formodentlig materiale som er ulovlig både i Danmark, og i Norge, uten at jeg kan si dette sikkert.

Det enkleste for deg, vil uansett være å spørre dem direkte, de har garantert peiling på hva som er gjeldende.

Jeg vet dog at for deg som forbruker, dersom du har en tvist (et uoppgjort, juridisk spørsmål), vil det være Norsk rett som har jurisdiksjon, og da vil jeg gå ut fra at det samme gjelder den andre veien.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja..

Casen kan fort bli:

En danske poster noe på min side, som er lovlig i Danmark (serveren er i danmark), men som ikke er lovlig i Norge (domenet er i norge)? Dette er rimelig forvirrende egentlig?

Dansk lov eller norsk..?

:wall:

Dansk lov gjelder da serverene står i Danmark. Men om en danske poster det, vil jeg anta det er posteren som "eier" kommentaren (åndsverksloven), men gir deg rettigheter til å spre den. Det skal mye til før det gårutover deg, jfr. diverse innlegg i kommentarfelt/forum hos Dagbladet og VG - avisene / redaktører er f.eks. ennå ikke dømt etter 135a, selv om man tidvis (ihvertfall kunne) se åpenbart ulovlige kommentarer, oppfordring til rasehat, straffbare gjerninger osv.

Imidlertid bør du lese gjennom avtalene mellom deg og hosten, dette vil nok klargjøre endel (ift. hvilke lover som gjelder osv.). Har hosten din datterselskap i Norge, og det er dette du har inngått avtale med, gjelder nok lov, ihvertfall i forholdet mellom deg og hosten.

Men, gjør du jobben din, og fjerner ulovlige kommentarer, både i forhold til eget regelverk og loven, skal det mye til for at det er din skyld. Posteren må imidlertid forholde seg både til norsk og dansk lov - men disse er meget like, og bør ikke støte på problemer (dette gjelder f.eks. særlig åndsverkslovene, med Bernekonvensjonen og EU/EØS-direktivene). Klargjør i registreringsprosessen hvilke regler som gjelder, og at poster svarer for sine kommentarer, i henhold til både norsk og internasjonal lovgivning.

Loven er imidlertid meget romslig, ref. Muhammedkarikaturer og Olmert-tegninger.

Ang. sletting av domenenavn, her gjelder art. 11 i Norids regelverk, 'Tvungen sletting av domenenavn', 11.1 a) "Krav om sletting i samsvar med rettskraftig avgjørelse om sletting av domenenavnet. Krav om varsel etter 11.3 gjelder ikke."

Jeg vet dog at for deg som forbruker, dersom du har en tvist (et uoppgjort, juridisk spørsmål), vil det være Norsk rett som har jurisdiksjon, og da vil jeg gå ut fra at det samme gjelder den andre veien.
Kun organisasjoner kan registrere .no-domene, og da gjelder ikke eventuell besyttelse en menig forbruker nyter
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva er problemet? Det er ikke ulovlig å ha en tråd med den tittelen oppe. At dusynes det er sykt, det får stå på din regning, jeg for min del synes det er helt greit.

Du må huske på at det er opptil flere rusmidler som er lovlige rundt om kring i verden. Jeg nevner bare:

-Alkohol

-Nikotin

-Marihuana (lovlig i enkelte land)

-Alkohol tilsatt annet (e.g. Absint)

Det finnes dessuten diverse legemidler som har hallusinogene effekter (til tross for at de aller fleste av disse ikke er å få tak i idag).

At det muligens er en noe tvilsom praksis, kan jeg til nøds godta, men å kalle det sykt, langt mindre lovstridig (evt. en oppfordring til lovstridigheter) er å tøye strikken vel langt. Det er tross alt ikke ulovlig å snakke om at man har brukt ulovlige stoffer.

Du glemte sopp...

:ph34r:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive