Reg. no-domene

27 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg søker den enkleste måten å få registrert et no-domene. Jeg snakker da ikke om levrandør for domene eller webhotell, men om orginasjonsregistrering eller hva som er nødvendig og hvordan jeg gjør dette. Noen som kan komme med forslag?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fyll ut denne blanketten:

http://www.brreg.no/blanketter/enkeltmann.html

Og send til Brønnøysundregistrene. Det er gratis å registrere enkeltmannsforetak.

PS jeg kommer fra Brønnøysund :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er gratis å registrere seg i enhetsregisteret, dette gjør du elektronisk her. Når du er ferdig så får du en nedlastnings mulighet i PDF som du skriver ut (dette er 4 sider). Så sender du dette inn til:

Enhetsregisteret

8910 Brønnøysund

Det tar normalt 3 virkedager før dette er oppe og går, altså før du får ditt eget Org.nr.

Og skal du lage deg en nettside kan jeg anbefale b-one disse er billige og har kjempe service, og ikke minst raske webhotell med masse konfigurasjons muligheter i administrasjonsbiten av siden din.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fyll ut denne blanketten:

http://www.brreg.no/blanketter/enkeltmann.html

Og send til Brønnøysundregistrene. Det er gratis å registrere enkeltmannsforetak.

PS jeg kommer fra Brønnøysund :rolleyes:

mener du at man kan registrere et .no domene helt gratis?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, men for å kunne registrere et .no-domene, så må man være en organisasjon (ha et org. nr). Dette er gratis :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, men for å kunne registrere et .no-domene, så må man være en organisasjon (ha et org. nr). Dette er gratis :)

kan jeg ha min egen 1-mans orginisasjon?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

kan jeg ha min egen 1-mans orginisasjon?

Såfremt at du er over 18 år så kan du det, mener du må være myndig for kunne registrere et enkelmannforetak i enhetsregisteret.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er helt riktig, du må være 18 og levere næringsoppgave hvert år, i tillegg må du ta vare på alle selskapets bilag i en god tid fremover (tror det er 12 år).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

i tillegg må du ta vare på alle selskapets bilag i en god tid fremover (tror det er 12 år).

10 år ;)

Og hvis du skal ha et foretaksnummer, så må foretaket ha en minimun ommsettning på 50 000 per år :unsure:

Endret av Loraas
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Og hvis du skal ha et foretaksnummer, så må foretaket ha en minimun ommsettning på 50 000 per år :unsure:

Du får automatisk org.nr og det er ikke noe krav om aktivitet i foretaket. Og du kan bruke forenklet selvangivelse så lenge foretaket ditt er inaktivt, dvs ingen aktivitet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du får automatisk org.nr og det er ikke noe krav om aktivitet i foretaket. Og du kan bruke forenklet selvangivelse så lenge foretaket ditt er inaktivt, dvs ingen aktivitet.

Men registrering i mvaregisteret krever minimum ommsetning på 50 000 per år

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men registrering i mvaregisteret krever minimum ommsetning på 50 000 per år

Korrekt. ;)

Men det er forskjell på mvaregisteret og enhetsregisteret.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er helt riktig, du må være 18 og levere næringsoppgave hvert år, i tillegg må du ta vare på alle selskapets bilag i en god tid fremover (tror det er 12 år).

hva er "næringsoppgave"`?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hva er "næringsoppgave"`?

Jeg skal ikke si noe sikkert, men ville tro det er "bedrifts-versjonen" av en selvangivelse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Altså, hvordan ha en "bedrift" uten aktivitet?

Hva skal den gå under?

EDIT:

MÅ man ha revisor?

revi.jpg

Endret av svfandal
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du er under 5 millioner i omsetning i året trenger du ikke registrere revisor.

Næringsoppgave er en egen selvangivelse for næringsdrivende, den har svært mange likheter med den ordinære selvangivelsen, men med følgende ekstra punkter:

- Du må fylle ut alt manuelt

- Du må redegjøre for økonomien til selskapet (skjemaet benytter norsk standards kontoplan)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg skal ikke si noe sikkert, men ville tro det er "bedrifts-versjonen" av en selvangivelse.

Du får et ark i posten, skriver 0 i alle feltene, skriver under og sender det tilbake i vedlagte konvolutt. :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eller du kan benytte deg av de fordeler det å være næringsdrivende er? Eksempelvis fratrekk på skatten..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Glad jeg har regnskapsfører som tar seg av all papirmølla nå. Men jeg lærte mye da jeg gjorde papirarbeid og regnskap selv tidligere.

Registrerte mitt firma i foretaksregisteret og momsregisteret da jeg var 18. Da var grensa for å være momspliktig 30 000 kr, så det kom jeg kjapt over etter å ha solgt et par heftige gamer-PCer. Omsatte for ca. 80 000 kr første året jeg drev firmaet. Desverre hadde jeg litt for lite kapital å satse. Startet fra scratch, så jeg fikk ikke markedsført meg skikkelig. Da jeg måtte i miliæret ble firmaprosjektet lagt på is noen år. Nå satser jeg mer enn noen gang tidligere på det.

Hadde jeg hatt litt mer penger skulle jeg ha dannet et AS, man trengte bare 50 000 kr i aksjekapital da jeg startet firmaet mitt.

En jeg gikk i klasse med på ungdomsskolen startet datafirma litt tidligere enn meg, da han var 20 gikk han over fra enkeltpersonforetak til AS. Da han var 22 år gammel passerte omsetninga en million.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg registrerte et enkeltmannsforetak i 2001. Hadde ingen aktivitet på det, men skattekontoret (eller hva det heter) i kommunen hadde forlite å gjøre, så de fant ut at jeg måtte levere næringsoppgave og full selvangivelse. Slet veldig med å fylle den ut rett og endte opp med straffeskatt det året... Da jeg senere flyttet til en annen kommune, så snakket jeg med de og har siden sluppet dette.

Jeg kjøper alle mine domener hos Domeneshop og er veldig fornøyd med de. Ikke noe tull med faktureringer eller noe, som jeg har opplevd hos andre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg søker den enkleste måten å få registrert et no-domene. Jeg snakker da ikke om levrandør for domene eller webhotell, men om orginasjonsregistrering eller hva som er nødvendig og hvordan jeg gjør dette. Noen som kan komme med forslag?

Du spør om den enkleste måten, og det er å starte en forening.

Få med deg en person til og hold et stiftelsemøte. Her lager dere vedtekter og styre, samt bestemmer et navn for foreningen.

Alle foreninger kan gratis registrere seg i Enhetsregisteret. Alle som er registrert i Enhetsregisteret får tildelt organisasjonsnummer. Gå inn på www.brreg.no og velg elektronisk registrering.

Du må snede inn kopi av vedtektene, og en protokoll fra stiftelsesmøtet. Skulle noe være uklart kan du også kontakte Brønnøysundregistrene, som svarer på alt du måtte lure på rundt registreringen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva for slags papirer må du levere hvert år da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva for slags papirer må du levere hvert år da?

Det er det fine med det: INGEN

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du spør om den enkleste måten, og det er å starte en forening.

Få med deg en person til og hold et stiftelsemøte. Her lager dere vedtekter og styre, samt bestemmer et navn for foreningen.

Alle foreninger kan gratis registrere seg i Enhetsregisteret. Alle som er registrert i Enhetsregisteret får tildelt organisasjonsnummer. Gå inn på www.brreg.no og velg elektronisk registrering.

Du må snede inn kopi av vedtektene, og en protokoll fra stiftelsesmøtet. Skulle noe være uklart kan du også kontakte Brønnøysundregistrene, som svarer på alt du måtte lure på rundt registreringen.

Det er da ikke den enkleste måten (bl.a. må må man i ditt eksempel inkludere en person nr. 2) - den enkleste måten er beskrevet over. Registrer et enkeltmannsforetak gratis v.h.a. skjema - få organisasjonsnummer - og tenk ikke mer på det før du får aktivitetsforespørsel i posten. Da er de bare å fylle ut et minimum, og sende tilbake i vedlagte konvolutt. Kan det bli lettere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dersom du har et enkeltpersonforetak får du ikke tilsendt forenklet selvangivelse, men må levere selvangivelse for selvstendig næringsdrivende.

Du får også skaeetopgjøret på høsten istedet for i juni.

De fleste vil se på dette som tungvint og kviefullt.

Jeg har ikke undersøkt, men det kan være at man kan starte en forening på egenhånd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive