Problemer med XFX GeForce 6800XT

12 innlegg i emnet

Skrevet

Har reformatert PCen. Installert SP2 til Windows XP og drivere til hovedkortet. Når jeg skal installere nyeste driveren til skjermkortet (XFX GeForce 6800XT 128MB) så starter maskinen på nytt når jeg har kommet halvveis i installasjonen. Når jeg kommer inn i Windows igjen er driveren ikke installert.

Jeg har brukt kortet tidligere, og har spillt både Battlefield 2 og Quake 4 uten problemer. Men nå i det siste har PCen oppført seg merkelig. Den har startet på nytt helt av seg selv når jeg surfer på nettet eller spiller.

Tenker på å levere skjermkortet tilbake til komplett og kreve at jeg får et nytt, eller pengene tilbake.

Har også prøvd versjon 82.65Z som fulgte med skjermkortet, men også der er resultatet varierende.

Noen som har gode råd om hva jeg kan gjøre for å løse dette problemet uten å sende det tilbake (dersom det er mulig)? :cry

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har reformatert PCen. Installert SP2 til Windows XP og drivere til hovedkortet. Når jeg skal installere nyeste driveren til skjermkortet (XFX GeForce 6800XT 128MB) så starter maskinen på nytt når jeg har kommet halvveis i installasjonen. Når jeg kommer inn i Windows igjen er driveren ikke installert.

Jeg har brukt kortet tidligere, og har spillt både Battlefield 2 og Quake 4 uten problemer. Men nå i det siste har PCen oppført seg merkelig. Den har startet på nytt helt av seg selv når jeg surfer på nettet eller spiller.

Tenker på å levere skjermkortet tilbake til komplett og kreve at jeg får et nytt, eller pengene tilbake.

Har også prøvd versjon 82.65Z som fulgte med skjermkortet, men også der er resultatet varierende.

Noen som har gode råd om hva jeg kan gjøre for å løse dette problemet uten å sende det tilbake (dersom det er mulig)? :cry

hmm, et meget merkverdig problem. :huh:

Men er du helt sikker på at det er skjermkortet som det er noe galt med?

Jeg ville prøvd det i en annen pc, bare for å være sikker. (hvis du har tillgang på noen da)

Noe av det samme under installasjonen av nettverkskortet, og da måtte jeg slette hele kortet ifra systemet. (fullstendig, slik at maskinen ikke trodde det fantes noe nettverkskort der.

Og så kunne jeg installere driveren, (den installerte ikke enheten, bare driveren)

Deretter høyerklikket jeg på nettverkskortet (som var makrert med spørsmålstegn) og velge hvilken driver det skulle benytte.

Og da er jo allerede driveren installer ifra før, og jeg ville tro det ville fungert for deg også.

MEN, problemet er jo at det er ditt eneste skjermkort, og sletter du det helt ifra systemet, så....ja da sitter du karnskje med sort skjerm. :unsure:

Men som sagt, prøv skjermkortet i en annen pc.

(ettersom de tester kortet på komplett, og er det fungerende sender de det tilbake, og du blir nødt til å betale frakt frem og tilbake)

Garantien pleier vell å ligge på rundt 2 år?

Og da kan du bruke reklamasjonsretten og kreve noe like bra eller bedre.

Fungerer det i den andre pcen, kan det jo hende det hjelper å bytte/oppgradere BIOS versjon, og chipsettdriverne.

Og eventuelt reinstallere windows.

;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har funnet ut at de fleste andre drivere ikke fungerer med skjermkortet. Med "de fleste" mener jeg 3 andre versjoner ;)

Men det er jo merkelig i seg selv. Kan jeg bare bruke versjon 84.21 (eneste til nå som installeres uten problem)? De andre driverne får maskinen til å slå seg av når installasjonen har kommet halvveis (der skjermen blir svart et par sekunder). Jeg hører også windowslyden for maskinvare som blir tatt ut, samme lyden som kommer ved bruk av USB.

:(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmmz, litt utifra det blå.

Regner egentlig med at du har Net Framework ;) Bare kom til å tenke på mitt ATI kort er det nødvendig for å få kontroll panelet til å fungere. <_<

Ellers kan du jo se litt om du finner noen uoffesielle drivere på ett eller annet gamer forum som man kan prøve. -_-

Problemet virker iallefall litt slik driver rellatert.. Minner nesten Windows 98 tiden da man måtte mannuelt finne en ledig IRQ til alle komponetene :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmmz, litt utifra det blå.

Regner egentlig med at du har Net Framework ;) Bare kom til å tenke på mitt ATI kort er det nødvendig for å få kontroll panelet til å fungere. <_<

Ellers kan du jo se litt om du finner noen uoffesielle drivere på ett eller annet gamer forum som man kan prøve. -_-

Problemet virker iallefall litt slik driver rellatert.. Minner nesten Windows 98 tiden da man måtte mannuelt finne en ledig IRQ til alle komponetene :P

Mhm, på ATI så må man ha net framework.

(dette skal du ikke trenge på Nvidia kort)

Det er mer eller mindre to ting som kan gøres, det ene er å sende kortet inn til komplett, eller så kan man om man har mulighet, prøve skjermkortet i en annen PC.

(funker det i den andre PCen, så vil antageligvis ksjermkortet fungere hos komplett, og da kan man glemme garanti eller nytt skjermkort :thumbd: )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Virker ikke som det er selve skjermkortet det er noe galt med. Prøv å sende en mail til XFX og spørre om de vet hva du kan gjøre. Eller så kan du prøve å bytte til betadrivere eller Omegadrivere.

Jeg tror nå i hvertfall ikke du vil tjene på å sende kortet tilbake, da det ikke virker som om det er deffekt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Virker ikke som det er selve skjermkortet det er noe galt med. Prøv å sende en mail til XFX og spørre om de vet hva du kan gjøre. Eller så kan du prøve å bytte til betadrivere eller Omegadrivere.

Jeg tror nå i hvertfall ikke du vil tjene på å sende kortet tilbake, da det ikke virker som om det er deffekt.

Hey, Headcleaver is back!

Enig: sjekk om det er kortet det er noe feil med først, for å unngå sure tilbakemeldinger ifra komplett av at kortet fungerte helt fint og de sender det tilbake. (det eneste måten å gjøre dette på er nesten å prøve det i en annen pc desverre)

BTW: Omegadrivere er for ATI, og er ikke noe særlig til Nvidia.

Betadrivere derimot, finner du mange av til Nvidia.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De finnes da til nVidia kort også. :)

Dessuten virker det veldig som om trådstarter vil gå for hva som helst, så lenge det fungerer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De finnes da til nVidia kort også. :)

Dessuten virker det veldig som om trådstarter vil gå for hva som helst, så lenge det fungerer.

Jo, de har det, men de driverene er så gamle at du ikke får spilt særlig mange spill. (bare gamle spill)

Og går man for langt tilbake så kan det hende at 6800XT ikke var laget, og da vil heller ikke driveren støtte skjermkortet overhode.

Du finner også mange andre drivere, som er laget på samme måte som omegadriverene, bare til Nvidia. Så det er nok enda større sjanse for at de fungerer, en omega. ;)

(i tillegg så er de helt nye)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har deaktivert automatisk omstart når det oppstår en feil i Windows. Så neste gang en feil skjer, så får jeg se feilmeldingen. Det kan derfor bli lettere å finne kilden til problemene.

Disse driverene du snakker om Andull, hvor kan man få tak i dem?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har deaktivert automatisk omstart når det oppstår en feil i Windows. Så neste gang en feil skjer, så får jeg se feilmeldingen. Det kan derfor bli lettere å finne kilden til problemene.

Disse driverene du snakker om Andull, hvor kan man få tak i dem?

Du finner dem her: http://downloads.guru3d.com/download.php?id=2

Du har f.eks "DHZer0point" driverene, "Z-tweaked", og NGO. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Prøvde å installere Forceware 85.98 og kom meg gjennom uten problem. Men da jeg startet maskinen på nytt fikk jeg blåskjerm med feilmeldingen "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA".

Jeg har prøvd å ta ut en og en minnebrikke for å se om det er der det ligger, men det skjer ingenting. Nå har jeg installert 84.21 igjen, som er den eneste driverversjonen som fungerer uten problemer.

Etter litt googling skal jeg nå prøve å flytte vekselfilen over på en annen partisjon med større plass for å være sikker på at det ikke er noen problemer der (C: har bare 3 GB ledig plass).

EDIT: Det fungerte heller ikke... Prøvd også å fjerne alt av drivere utenom til skjermkortet, men fortsatt samme blåskjerm.

Endret av Atmoz
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive