Prosjekt: Bygge nytt kabinett

255 innlegg i emnet

Skrevet

Hei igjen.

Jeg har forlengs innsett at min pc, eller rettere sagt mitt kabinett begynner å bli i det minste laget, da kabler++ blokkerer luftgjennomstrømningen.

Og kronen på verket er jo at skjermkortene mine utevikler såpass mye varme at pcen kan skru seg av etter en halv-times spilling pga for høy temperatur.

Og på oppfordring av brukeren Napalm, så bestemte jeg meg for å lage mitt eget kabinett, da det ikke var så mye penger i lommeboken som jeg hadde forventet.

Slik så mitt forrige kabinett ut: dscf3906xx9.jpg

Men, når jeg først skal ha meg et nytt kabinett, så skal det selvfølgelig bli helt spesielt, og ikke-minst skal kjøling og plass være førsteprioritet.

Som tittelen gir et lite hint om, så er dette et prosjekt jeg skal gjennomføre disse sommermånedene. Og ettersom jeg aldri har laget et kabinett før, så tar jeg svært gjerne mot anbefalninger og tips ifra dere.

Så hvordan skal en pc, med masse plass, rå kjøling, og svært billig og et helt spesielt utseende/funksjoner se ut?

Som sagt så er kjøling og svært lav pris en førsteprioritet, men svært lav pris og god kjøling går gjerne ike hånd i hånd.

Dette er svaret jeg kom opp med:

andrulluv8.jpg

En svært vifte jeg tokk ifra broren min sitt rom, som han brukte på varme sommerkvelder til å kjøle seg ned med. Det gamle hovedkortet er bare til sammenligning av størrelsen

dscf3916fb5.jpg

Selve utganspunktet til kabinettet er et dokument"skap"

dscf3918rs3.jpg

Dokumentskapes skal stå opp-ned, og så skal selvfølgelig hjulene taes av og settes under igjen

dscf3920vx3.jpg

kabinettet skal ha en glassplate på toppen (plexi koster for mye, og glass er "penere")

dscf3919gg1.jpg

På skufften skal Harddiskene, og DVD/cd rommene sitte/henge

For at det skal bli mest mulig ryddig, så skal jeg sette av tre poster under denne psoten, slik at jeg kan lage en mer "sammenhengene" artikkel, slik at dere slipper lese rundt halve tråden for å finne nyeste bildene. ;)

Derfor ber jeg administratorene om ikke å slette de treippelpostene nedenfor.. Takk. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oppdatering nr.1:

dscf3923dt6.jpg

Her lages CD/DVD rom racken. :P (det skal være den ene siden av den)

Det er da plass til 3 CD/DVD rommer, som skal holde mer enn nok for meg.

dscf3924uw8.jpg

Akkurat bruk stikksage en liten stund. (nå trenger "hullet" bare litt finpussing, så skal det passe til 3 CD/DVD rommer)

dscf3925tb6.jpg

Den ene siden til racket ble desverre litt tykk, og jeg måtte bruke en de l tid på å få kappet litt ned på den.

dscf3926br4.jpg

Det ble trangt om plassen, men fikk ivhertfall stappet inn 3 stk. (Enda litt mer finpussing er nok nødvendig)

dscf3928vg6.jpg

Bilde ifra en annen vinkel...

dscf3929vb1.jpg

Du kan her se tydelig hvor harddisk skal sitte. (på andre siden av CD/DVD rommene) Desverrre vet jeg enda ikke hva jeg skal bruke for å feste harddiskene, da jeg ikke vil at de skal bråke altfor mye.

dscf3930cx0.jpg

Her måles det "nøyaktig" opp før plata skal få en runde under stikksagen igjen. (det skal bli et hull foran harddiskene, som skal brukes som inntaket for lufting til harddiskene/kabinettet.)

dscf3931ck0.jpg

Slik ser da rommet mitt ut fr tiden. :wall:

dscf3932io9.jpg

Og endelig ferdig med stikksaga!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oppdatering nr.2

ja, nå har endelig kabinettet blitt nok ferdig til at hovedkortet og de andre sakene må taes ut av gamle-kabinettet. Dette for å få riktige mål, og fordi det ikke er lenge til det skal monteres.

Desverre fikk jeg ikke montert hovedkortet helt enda pga, en av delene skal sprayes/males. ;)

men her har du bildene ifra de siste dagenes arbeid:

dscf3934po3.jpg

Pcen er under demontering, og du kan nå se like før hovedkortet blir tatt ut av gamle kabinettet.

dscf3935ll8.jpg

Det du ser her er plata som hovedkortet, eller rettere sagt, hovedkort-plata.

Den har fått litt pussing, og kanten i front har også blit pusset lit ned for å bli mest mulig flat.

4fk8.jpg

Nå er CD/DVD rom brønnen blitt fastmontert, og skuffen er også montert.

Skuffen har også blitt montert høyere opp, noe som tokk en god del timer.

(dette for at plata til hovedkortet skal få plass under)

5pj0.jpg

Topp-plata på "kabinettet" har blitt tatt av, og kabinettet står nå også riktig vei.

Jeg har skrudd på hjulene igjen. (topp plata er tatt av pga at det blir lettere å jobbe uten, og glass-plata skal også monteres senere i den)

11rq2.jpg

På dette bildet kan dere se nesten all innmaten som skjulte seg i det gamle kabinettet. (med unntak av DVD rom og noen andre småting)

Og som du ser så er det ganske mye, så det skal bli godt med "litt" større kabinett.

13om7ba4.th.jpg

Her er jeg som bruker vinkelsliper'n for å tilpasse plata selve hovedkortet skal skrus fast i. (plata er tatt ifra det gamle kabinettet)

Grunnen til at jeg ikke skrur hovedkortet rett i treplata, er at det blir svært vanskelig å få skruene akkurat riktige på millimeteren, og hovedkortet bruker også spesialskruer mellom plata og hovedkortet, som ville nesten vært umulig å få festet i treplata.

14tc9.jpg

Dette er da bakplata på hovedkortet, og her skal alle kortene, osm bla skjermkort, lydkort osv. festes.

Den er ifra en gammel pc jeg har liggende, og er derfor som du karnskje kan se, ikke særlig pen. Derfor ligger nå i øyeblikket hos min venn og tørker maling.

(den er sprayet sølv på siden som vender inn mot pcen, og sort på andre siden. Sølv-malingen er svært lik den orginale, bare at det nå ser mer ut som "børstet stål". Sort-malingen trenger jeg dog flere strøk på)

15qr9.jpg

Nå er hovedkortet på den tilskjærte plata på plass i kabinettet, og er der for at jeg skal få tatt noen mål.

18cs6.jpg

Dette ble da ressultatet på hvordan det ble etter at jeg tokk en kvikk runde med stikksaga, og fikk kuttet til et hull til bakplata.

(Den skal selvfølgelig finpusess en del, slik at den blir rettere og passer perfekt)

17yn2.jpg

Jeg fikk også skaffet meg tre noenlysrør, som går på 12v. (egentlig til å feste på bil) De har fargene: 1 av dem har skarpt blått og 2 rør som er lilla.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oppdatering 3:

Ja, nå er oppdatering 3 klar.

(det tokk en stund pga det viste seg at harddisken er defekt (dette skjedde rett før jeg startet på prosjektet)

Men her er nå den tredje oppdateringen ferdig :)

1uv4.jpg

Her har jeg plassert det mest "viktige" til maskinen, og det er klart for oppmerking av hvor komponentene skal stå.

2pa6.jpg

Har begynt så vidt med fronten, og satt på en neonvifte, med en alien "ramme" foran. (kommer ikke helt på hva det heter for øyeblikket:blush: )

3vh3.jpg

Nesten alle komponentene er nå satt inn i maskinen, unntatt visse ladere og trådløse sendere. Legg merke til at den tredje strømforsyningen ligger under papiret. (det er fortsatt uvist om printeren sakl få sin plass i maskinen)

4xt7.jpg

Fronten med front-viften montert.

http://img85.imageshack.us/img85/3405/5qm7.jpg

PSUenes mål er målt opp, og jeg har her kuttet noen hull til ledningene.

6qj2.jpg

Strømforsyningene fra hovedkortet sin vinkel. (legg merke til at strømforsyningene svever over bakken, og dette kommer av at hullet var litt for lite for ledningene, og måtte gjøres større)

7as2.jpg

Undersiden av kabinettet, etter at alle hullene er på plass, og strømforsyningene har blitt delvis montert. (metall"platen" som dere kan se midt i bildet er for å holde den ene strømforsyningen fast)

8zz3.jpg

Toknapper til det andre hovedkortet er på plass. (reset og start-knapp)

http://img410.imageshack.us/img410/3189/9bw3.jpg

Baksiden av knappene.

10ev4.jpg

Slik ser innsiden av den "lakkerte" plata ut. (den er farget med sølvspray)

11ky5.jpg

Her kan dere se den nye "lakkerte" bakplata i svart. (ikke helt tilpasset og ferdig, da det var første test for å se om den passet sånn nogenlunde, noe jeg kan si den gjorde)

http://img85.imageshack.us/img85/7663/12bf6.jpg

Her er det ledningene til skjermkortet som forlenges. (det er totalt 12 strøm-ledninger som skjermkortene fores med)

EDIT: Etter at jeg forlenget ledningene ville ikke strømforsyningene starte, og jeg fant ut at forlengingen var for kort, noe som gjorde at kontakten mellom dem ble svært dårlig, og forårsaket at jeg måtte drive ca 3 timers feilsøking for å finne ut hvorfor maskinen ikke startet. :(

13gm4.jpg

Her er alle ledninger til hovedkort, harddisk, DVD-brenner, og strømforsyningene koblet til og på plass, og maskinen er klart for å startes. :)

(Ja, du har helt rett, alle ledninger er ikke tilkoblet, da strømkablene til strømforsyningene ikke er koblet til ;) )

http://img410.imageshack.us/img410/75/14rg3.jpg

Her er prosessoren til det andre og gamle hovedkortet demontert, og kjøler skal nå byttes ut til en større og bedre en. :)

(det er en Pentium 3 450mhz prosessor:sick: , men etersom dens eneste oppgave er å brukes til f.eks MSN, lese E-post, mindre surfing osv.., så burde det holde håper jeg.

http://img127.imageshack.us/img127/4470/15la5.jpg

Her er den nye kjøleren montert, og jeg håper pcen starter opp selv om jeg ikke bruker slot1 på hovedkortet. :rolleyes:

(det er en boxed AMD athlon64 prosessor-kjøler, som da fulgte med den bedre PCen)

Jeg beklager at ikke alle linkene kunne gjøres til bilde i posten, men dette skjer pga bildebegrensning i hver post, og noen måtte bare bli til link istedenfor. :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oi, dette virker spennede. Her kommer nok jeg til å følge med litt ja :)

Men hvorfor snu skapet opp ned?

Du kunne også bare redigere den første posten ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oi, dette virker spennede. Her kommer nok jeg til å følge med litt ja :)

Men hvorfor snu skapet opp ned?

Du kunne også bare redigere den første posten ;)

Joda, sant det, men tokk det å legge til litt ekstra poster ifra et annet prosjekt, og syntes det så litt mer ryddig ut, og enklere å se når forrige oppdatering kom. Men postet er postet og det er nesten ikke noe å gjøre med det. :P

Grunnen til at kabinettet ble snudd på hoved, er av en god del grunner, da bunnen jeg bruker passet bedre den veien, og så slipper jeg sage et nytt hull i toppen, da det var et hull der ifra før.

+ at det ble litt bedre å ha skuffen den veien hvis jeg skulle henge opp harddisker og cd-roms der.

+ noen andre finesser.

Men i bunn å grunn hadde det nok gått å brukt den vanlige veien også, men valgte opp/ned pga litt mindre jobbing. :blush:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bråker ikke en slik vifte mer enn det som er ønskelig i en PC?

Jeg regner med at viften går på 230V. Hvordan har du tengt å forsyne viften med strøm på en måte som gjør at den kobler inn og ut samtidig som PC-en?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ser bra ut andrull! ;)

men når du snur skapet opp-ned, får du jo den stygge undersiden da.

det må nok til en god del pussing før det bli bra!

ville heller frest ut en avrundet firkant på toppen, som du setter glaset i!

og hva om du monterer HKet på døren, slik at du får litt "easy access"!

men du får jo et voldsomt stort kabinett da! :rolleyes:

ikke akkurat bygget for LAN! :P

det nermeste du kommer av ånklie kabinetter må væreLian Li Modular Cube Case!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ser bra ut andrull!  ;)

men når du snur skapet opp-ned, får du jo den stygge undersiden da.

det må nok til en god del pussing før det bli bra!

ville heller frest ut en avrundet firkant på toppen, som du setter glaset i!

og hva om du monterer HKet på døren, slik at du får litt "easy access"!

men du får jo et voldsomt stort kabinett da!  :rolleyes:

ikke akkurat bygget for LAN!  :P

det nermeste du kommer av ånklie kabinetter må væreLian Li Modular Cube Case!

Ja, helt enig med dine tanker, og det er nok noe lignende jeg har i tankene.

Jeg skal selvfølgelig ikke ha den J**** stygge undersiden synlig. Undersiden av kabinettet (før oversiden) kommer jeg til å ta av og sette oppå igjen, slik at oversiden av kabinettet ser fint ut, og denne platen skal i tilleg brukes til "ramme" til glasset.

Jeg hadde også håpet på å klare å få til at glasset og "rammen" skal kunne åpnes opp, og jeg har da tillgang til hovedkort-delene. Mens CD/DVD/harddiskene får den svært enkle "easy access" metoden, da jeg bare trekekr ut skuffen.

Og, til lan er det jo greit nok, bare jeg får presset det inn i bilen, og jeg har to stykker som hjelper å bærer så går det så fint. Og ettersom den har hjul kan jeg jo trille en del.:P

BTW: Hovedkortet skal ikke stå inntil en av sidene i kabinettet, men ligge strakt utover, i bunnen i kassa.

Det er litt mer slikt jeg har tenkt det. (elendige tegninger)

asany5.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

dette blir spennende andrull :)

-Men et lite tips, egentlig høres det lettere ut og sage ut hull i toppen med ei stikk sag ,evt bruke en fres for og senke glasset likt med resten av toppen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

dette blir spennende andrull :)

-Men et lite tips, egentlig høres det lettere ut og sage ut hull i toppen med ei stikk sag ,evt bruke en fres for og senke glasset likt med resten av toppen.

Hmm, ja forslag tatt i betraktning. ;)

Kan godt hende jeg gjør det på den måten, akkurat nå er mitt største problem vifta. :wall:

Prøvde den ut, har sagd den til (viftebladet var litt for stort) og alt, men da jeg hadde satt den på plass virket den ikke lengere. :eek:

Det kommer nok av at det krevdes en del makt for å få den på, men at den skulel bli ødelagt av det synes jeg er litt merkelig. Har åpnet hele greia opp, og du kan fint høre at det ivhertfall kommer strøm til, (bzzzzzz) og "turbin saken" med alle magneter osv.. kjenner jeg at får strøm, men det er akkurat som de missforstår noe. Selve stanga som skal snurre rundt vil ikke lenger gå rundt. Enten så skjer ingenting, og den lager bare lyder, eller så gjør den at stanga blir holdt fast.

(altså det motsatte av hva den skal. :blink:)

Kan bare ikke skjønne hva som er galt. Sikkert noen som kan slik mekanikk/elektriske deler bedre enn meg..Så håper at noen har noen tips.

(å kjøpe ny er jo veldig kjedelig da :( )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

men hvor skal du plassere den store vifta hen?

hvis den f.eks blåser luft inn på høyere side, så kan du ha to 140 mm vifter som blåser ut på den andre siden! ;)

hvis du da monterer HKet slik at toppen på det er mot skapdørene, så kommer luften fra viften til å blåse veldig bra forbi pci slotene, isteden for at lufta "krasjer" på den øverste og skaper turbulens! :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmm, ja forslag tatt i betraktning. ;)

Kan godt hende jeg gjør det på den måten, akkurat nå er mitt største problem vifta. :wall:

Prøvde den ut, har sagd den til (viftebladet var litt for stort) og alt, men da jeg hadde satt den på plass virket den ikke lengere. :eek:

Det kommer nok av at det krevdes en del makt for å få den på, men at den skulel bli ødelagt av det synes jeg er litt merkelig. Har åpnet hele greia opp, og du kan fint høre at det ivhertfall kommer strøm til, (bzzzzzz) og "turbin saken" med alle magneter osv.. kjenner jeg at får strøm, men det er akkurat som de missforstår noe. Selve stanga som skal snurre rundt vil ikke lenger gå rundt. Enten så skjer ingenting, og den lager bare lyder, eller så gjør den at stanga blir holdt fast.

(altså det motsatte av hva den skal. :blink:)

Kan bare ikke skjønne hva som er galt. Sikkert noen som kan slik mekanikk/elektriske deler bedre enn meg..Så håper at noen har noen tips.

(å kjøpe ny er jo veldig kjedelig da :( )

har du prøvd å se om den virker når du ikke har kobla på vifta? (den kan jo være litt tung å dra igang!)

og så bør du sjekke om du har koblet +/- riktig.

en DC motor går ikke rundt hvis det er kobla feil, mens en AC motor byner å gå feil vei isteden! (tror jeg)

ville anta at din vifte er DC (direct current)

det kan også godt henne at vifta egenlig går på 12 volt!

den kommer jo orginalt fra en vifte som var montert i et "stativ", og det kan hende at det er et innebygget 230-12 volts adapter i det!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

har du prøvd å se om den virker når du ikke har kobla på vifta? (den kan jo være litt tung å dra igang!)

og så bør du sjekke om du har koblet +/- riktig.

en DC motor går ikke rundt hvis det er kobla feil, mens en AC motor byner å gå feil vei isteden! (tror jeg)

ville anta at din vifte er DC (direct current)

det kan også godt henne at vifta egenlig går på 12 volt!

den kommer jo orginalt fra en vifte som var montert i et "stativ", og det kan hende at det er et innebygget 230-12 volts adapter i det!

Det står på adapteret/en svart boks der strømen går in i at det er AC på 400V! :eek:

Jeg ville nok tro det er omvendt. Da AC ikke forandrer vei pga strømmen går frem og tilbake heletiden. Mens DC går en vei, og bytter du vei på den vil da strømmen gå "baklengs", og vifta også snurre baklengs.

Men i dette tilfellet så er nok vifta AC.

Jeg har heller ikke forandret noe på koblingene. (de er der de skal være)

Selve stanga går fritt rundt, uten spesielt mye friksjon, og det krever ikke veldig mye for å snurre hjulet i gang. Men med en gang jeg skrur på vifta, så lager den som sagt bare en bzzz lyd. (begynner å bli litt redd, her da jeg sitter med en svært strømsak, som du hører det går kraftig strøm gjennom, og AC kødder man ikke med. :P

Fikk faktisk et ganske kraftig støt da jeg tokk på et sted jeg ikke skulle. (og stikkkontakten var ikke koblet i!)

Har hørt at dette kan skje, men aldri opplevd dette selv. :D

Angående vifteplasseringen så fant jeg denne løøsningen best: dscf3922uj3.jpg

Da det er viktig at frisk luft kommer seg i mellom skjermkrotet og tvkortet(disse sitter ganske tett), og at den passive chipsettviften får direkte blåsing på seg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

har du snekra noe mer på kabinette idag a?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

har du snekra noe mer på kabinette idag a?

Jeg prøver å bygge mer, men det er så utrolig mye som skjer nå for tiden.

(vi har besøk, og så må jeg ut å bade en gang imellom (er så fryktelig varmt) og så driver jeg med ny mod pack, og så har jeg jo min første "offisielle" jobb på datarepp, og i tilleg så har jeg oblivion mod packen som også skal få noe tid.

Og så har du selvfølgelig Itpor. ;)

Har ivhertfall funnet ut at jeg måtte ha kabinettet på "hodet" allikevell, da skuffen er 20CM for lang og ville kræsjet med hovedkortet. Jeg måtte da nærmest ha drevet med sveising, og utting osv.. og slikt utstyr har jeg ikke. (heller ikke tid nok). Så det blir nok opp/ned kabinett. ;)

Prøve å ta en liten rundte med stiksage på den ene skuffen, og jeg fant ut at det ble litt problematisk, da plastikken smeltet, og boblet rundt kuttet :P

(en god del friksjon mellom stikksaga og plata ville jeg tro. :rolleyes:)

Grunnen til at jeg må sage bort en vbit er pga skuffen er i veien for utsikten ifra glassplata. ;)

Kan vell helle litt vann på mens jeg sager for å slippe å håndtere masse smeltet plastik. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sånn, nå er 1 oppdatering lagt ut. (se første siden)

jeg satt i hele forrigårs å prøvde å fikse vifta (3t).

og etter mye lodding og støt, så fungerte den fortsatt ikke. :wall:

Så ser nok ut som jeg må til innkjøp av en ny en.

Jeg har funent en nmåte jeg kan ha kabinettet den vanlige veien, og derfor skal den nå herved bli den "vanlige" veien. ;)

(må bare finne en løsning for bakplata,ettersom skufften står litt i veien)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ser kult ut skal følge med og se hva som skjer .

lykke til med forsøket

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ser kult ut skal følge med og se hva som skjer .

lykke til med forsøket

Hehe, takker.

Ja, akkurat det med vifta, så så det ut som om det var snakk om dårlig kontakt.

Det ser ivhertfall ut som det har vært ekstremt varmt inni der.

Det var noen strips der inne, og de knakk i tusen biter bare man tokk på dem. (som om de var laget av et tynt knekkebrød)

Og de var helt rune.

Ser ut som om det har smeltet et elelr annet stoff, da alt var klissete og hang sammen.

Det var egentlig ikke rart at det var så varmt da, strømmen gikk gjennom 4-5 tynne cobberledninger. (nesten samme tykkelse som du har i lyspærer, bare at de var i kobber)

Og som alle vet, så bli det gasnke så varmt, om man har en 50W lyspære som man har på døgnet rundt. :P

Loddet på noen skikkelige ledninger, men fortsatt samme problem. :wall:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ååå ser fint ut dette :thumbup:

Kult med store vifter

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hvis den motoren til vifta ikke er mulig å få til å virke igjen, kan du jo ofre en gammel støvsuger eller lignende.

og i butikker som clas ohlson selger de elektriske motorer som kanskje kan fungere til vifta di.

trykk på "El og elektronikk", og "motorer" :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hvis den motoren til vifta ikke er mulig å få til å virke igjen, kan du jo ofre en gammel støvsuger eller lignende.

og i butikker som clas ohlson selger de elektriske motorer som kanskje kan fungere til vifta di.

trykk på "El og elektronikk", og "motorer" :thumbup:

hmm, jeg så litt på de motorene, og de var litt for svake for min del.

(om det er likestrøm eller veksel er ikke så viktig. (helst skal det være 12V))

Men den på vekselstrøm var på 1 omdreining i minuttet. :P

Og de andre så ikke særlig sterke.

Tror jeg sakl ta en tur på AMFI senteret i dag og se hva jeg kan få kjøpt.

Eventuelt har jeg også en radiostyrt bil. :D

Og så bytter jeg ut batteriet på ca 9V med en 12V strømkilde, så karnskje vi kan se en liten ytelseøkning/bran. :thumbs:

hmmm, en støvsuger sier du..Akurat nå har jeg ingen brukte, og de bråker vell som et realt helvete.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

OMG! Når jeg så den vifta spruta jeg ut i latter. :lol::lol::lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Regner med at du ikke har fått vifta til å funkere enda..?? Vis den bare står å brummer så brenner du viklingene inne i motoren. Og da er den bare til kaste. Og en annen ting, vis du ikke har så spesiel erfaring med strøm. så pass deg!!! Så at du hadde skrivd at du hadde loddet på ny ledninger til motoren. Tverrsnittet på kablene kommer helt an på hvor mye strøm motoren trekker. Kan i teorien være 0,5mm størrelse på ledningene vis ikke motoren trekker så veldig mange ampere..

mvh elekrtrikern

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Regner med at du ikke har fått vifta til å funkere enda..?? Vis den bare står å brummer så brenner du viklingene inne i motoren. Og da er den bare til kaste. Og en annen ting, vis du ikke har så spesiel erfaring med strøm. så pass deg!!! Så at du hadde skrivd at du hadde loddet på ny ledninger til motoren. Tverrsnittet på kablene kommer helt an på hvor mye strøm motoren trekker. Kan i teorien være 0,5mm størrelse på ledningene vis ikke motoren trekker så veldig mange ampere..

mvh elekrtrikern

Mhm, så grunnen til at den så ganske brent ut kom ifra at den har stått å "brummet" en liten stund da? (5 minutter)

Det kan nok godt hende det ikke er så mange Ampere, da det står den er på 400V, og viften trekker 48W på maks.

Og svært høy spenning, vil vell være å foretrekke hvis man har lyst til å utvikle minst mulig varme?:rolleyes:

Angående strømmen, så plugget vi ut det strømadapteret før vi gikk i gang.

(jeg fikk støt da jeg skulle koble den til igjen :wow:)

Men, jeg tror nok det blir ny vifte/motor ja.

(eneste virkelige støtet fikk jeg da jeg drev med kretsen utenfor adapteret, som betyr altså at det var den strømmen som du får ut av stikkontaktene. Jeg var litt uforsiktig, og kom borti metallet)

Jeg har ikke veldig mye efaring med strøm (ivhertfall ikke AC). Jeg har gått et år på valgfag elektro, men det er jo begrenset med erfaring man lærer på et år, og bare 2 timer uka.

Men akkurat angående slike motorer så har jeg ikke helt peiling.

(etter at vi hatt loddet og koblet alt sammen så brummer den ikke lengere, men det er fortsatt ingenting som skjer)

Kan det være at noen magneter ikke får strøm, elns,. :rolleyes:

Jaja, får vell gi den opp, og frem med lommeboka. (hvis jeg ikke tar brorn min sin radiostyrte bil, kobler den til 12V uttaket. (eventuelt kjører den gjennom en viftestyring slik at den får riktige 9V)

Og så bruker den som motor.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive