Quota

21 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg trenger hjelp folkens.

Jeg har en server med disk quotas.

Problemet mitt er når en bruker har brukt opp sin plass på serveren, så vet jeg ikke hva jeg kan slette for at brukeren skal komme under grensen.

Det jeg har prøvd er å slette ting i profilen som den brukern har men det nytter ingen ting.

Jeg har også redirecta noen mapper til server også men finner ingen ting der som tar plass.

E-posten er ikke lokalt på maskinen men på en annen server som har noen andre rettigheter på så den skulle ikke bli berørt av den quotaen som er på domene servern.

Er det noen som kan komme med noen forslag på hva jeg kan slette for at brukern skal få bedre plass? :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lagre alt av "kjekt å ha" filer lokalt på maskinen eller brenne dem ut..

Kjører derre med outlook mot exhang eller mot pst filer.

Hvis pst filen også bruker plass av hans quota så er løsningen å lage en pst fil som ligger lokal men all "kjekk å ha" mail på!!

Håper dette kan hjelpe deg litt...

theJedi

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Husk også på at det er brukerens ansvar å holde seg til tildelt lagringsplass og ikke ditt. Alternativt kan du som tidligere nevnt brenne en cd til vedkommende, dersom han/hun må ha disse filene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De brukerne som det er snakk om er mine elever, så jeg har begrenset tilgangen på hd til dem slik at de ikke skal lagre alt mulig rart på hd.

Det er forde at maskinene blir brukt av flere personer å hvis alle skal lagre masse rart på maskinene så blir det mye jobb på meg for å rydde opp i det igjen.

Jeg kjører outlook mot exchange så det skal ikke ligge noe lokalt på maskinen. Profilen blir også hentet ifra en server.

Problemet er at de får ikke lagret når de har oversteget grensen. å de vet heller ikke hva de skal slette når de får advarsel om at de ikke har mere plass igjen.

Hva kan jeg slette får at de skal få plass igjen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du sier ingenting om hvor stor quotas du har satt opp. Har du sjekket hvor stor mappen med profilen er. Vær oppmerksom på at det ligger en god del skjulte filer og mapper i profiler.

Dersom den det gjelder har tatt vare på sine viktige dokumenter og filer, er det vel bare å slette hele profilen for å se om det hjelper. Det skjer jo ikke noe værre enn at brukeren får en ny profil når vedkommende logger av neste gang.

Dersom dette er et problem relatert til profiler, kan du jo sette opp mandatory profiler for å hindre at brukerne lagrer unødvendige ting i profilen. B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her vil jeg foreslå at du ber brukeren slette selv, slik at han selv kan velge hva som tas bort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis jeg ser på profilen til de brukerne så er de veldig store, men det er jo ting som de ikke har lagret men som blir opptettet automatisk.

Det er jo selfølgelig en mulighet å slette hele profilen men det er en unødvendig måte synes jeg. Det er lettere hvis brukeren kan slette selv. Problemet er at brukeren finner ikke noe å slette.

Quotaen er på 15MB pr bruker, å det er nok for de aller fleste siden de kun skal lagre dokumenter.

Jeg har ikke lyst til å lage .man profil, blir ikke så populær da :) men det er jo selfølgelig et alternativ.

Så det jeg skal klare til slutt er å finne ut nøyaktig hva kan brukeren slette slik at brukeren ikke får problemer når han/hun skal lagre noe som er viktig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilket filsystem kjører du ? Hvis du bruker fat16 anbefaler jeg deg sterkt å gå over til fat32/ntfs da dette vil øke diskplassen med minst 40 %. Av erfaring gjerne mer enn dette også.

Hvor blir temporary internetfiles lagret ? Blir disse lagret under profilene ? I såfall bør du slette dette. Alternativt endre på hvor temp-filer skal lagres, slik at de f.eks lagres på et eget område på serveren.

Cookies kan også slettes :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bruker bare ntfs det går vell ikke ann å ha quota på noe annet trur jeg.

jeg har også prøvd å slette temp internett file og cookies men fikk ikke nå spesielt større plass.

Begge ligger forresten under profilen til brukeren.

Hvis jeg viser alle skjulte filer og ser på egenskaper på hele profil mappen så er den veldig stor på alle brukerene. så det tyder på at det er ikke alt som går under quota på brukeren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Quota går eierskap.

Alt som brukeren står som eier av vil ha invirkning på brukerens ledige plass.

Dette gjelder både filer, programmer som bruker har innstallert m.m.

Programmer må innstalleres av en bruker som ikke har quota.

Ellers kan du jo bruke Take Owenership for å ta over filer/ programmer.

Bruker vil da stå som eier av et mindre antall filer/programmer, og vil da få Mb tilgjengelig.

Ellers kan du jo øke quotaen (15 mb quota.......din gnier :) )

PS. Quota er pr disk/partisjon.

At jeg har en quota limit på 2Mb på D: hindrer ikke meg å lagre 10Gb

på C:

[ Meldingen ble redigert 29.10.2002 09:31 av Midian ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Brukerene får ikke lov til å installere program selv så det er det jeg som gjør å da vil det jo ikke gå utover qouta på brukerne.

Jeg kan jo ikke bare sette opp qouta på brukerne så mye heller for jeg har over 70 brukere så hvis alle skal ha litt plass så blir det for mye dritt på server.

De skal bare lagre skole oppgaver alikavell å de får jo heller ikke lov til å installere noe på maskinene uansett.

Å ta owner ship over filene til brukerne for at de skal få bedre plass er jo ikke en go ide da kan jo jeg heller bare slette de filene med en gang. Det må jo være bedre å finne ut hva brukerne skal slette slik at de kan slette det de ikke har brukt for selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er en av de brukerne c",)

Måtte fjerne masse jeg, og hjalp det gjorde det-men få mere lærer!!!

Ikke lett være elev i dag, snufs

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sett quota begrenseren til å gi advarsel ved f.eks. 80%.

Det vil lære brukerne til å tenke seg om før ting lagres, og til å selv vurdere fortløpende hva som er viktig å ta vare på. Blir det krise, så går det jo an å brenne ut eller ta noe på noen disketter. Du kan komprimere disken eller mapper. Det finnes også winzip. B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har satt varsel på qouta.

Som jeg sier igjen så er problemet at jeg finner ikke ut hva jeg skal slette hos brukern for at personen skal få mere plass.

Jeg skjønner selfølgelig at det er bare å slette dokumenter som brukern har laget men hva hvis alt av dokumenter er borte å jeg finner ikke noe som brukern har lagret på maskinen.

Da har jeg selfølgelig sett at det ikke er noe som er skjult.

Det eneste som brukernen kan bruke er ett område på serveren som er på 15 mb. å der blir det redirecta en del ting som mine dokumenter. Profilen er også på serveren. Så det skulle ikke være så mye som man skal gå igjenomme for å finne hva man kan slette. Eller er det noen plasser jeg har glemt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det skal ikke være nødvendig for deg å slette noe hos brukeren.

Du bør passe på at du ikke drar med deg eierskapsrettigheter på innhold når du går inn på disse mappene.

Du kan opprette en partisjon med disk quota og la hver bruker ha "Mine dokumenter" og bare den mappen der, og bare gi dem lov til å lagre der.

Profiler o.a. kan du legge et annet sted, eller la de ligge som standard. (syns det er litt lite med bare 1 GB til 70 brukere, men det er din policy, men det kommer jo helt an på typen brukere og i hvilken sammenheng)

Har du sjekket at temp filer blir slettet automatisk når de logger ut fra internett og at loggfilene ikke blir oppbevart for lenge.

Sjekk forøvrig etter info om quota, det er bare å søke. Et sted å begynne kan kanskje være

http://www.itp-journals.com/nasample/T1729.pdf

og

http://support.microsoft.com/default.aspx?...;EN-US;Q183322&

B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har Profiler adskilt ifra de andre mappene jeg har redirecta som feks mine dokumenter.

Grunnen til at jeg bruker så lite på profilene er at jeg har så mange brukere at jeg har ikke tid til å slette hele tiden når noen nye kommer.

Det her er snakk om ett kurs senter med 74 maskiner hvor det er flere brukere enn det er maskiner. Hvis jeg skal la alle brukeren ha sin profil pr. maskin så blir det mye rot og da kan jeg ikke flytte brukerne like lett.

Derfor er det lettere å ha profilene på server.

Når jeg sier at jeg ikke finner hva som skal slettes på brukerene så går jeg selfølgelig ikke inn som admin. å leter hos bruker men jeg får brukeren til å se ilag med meg hva som kan slettes slik at jeg ikke må ta ownership over filene som jeg ikke har tilgang til før jeg tar ownership over dem.

Å slette temp filer hjelper ikke hele tiden.

Jeg har en bruker som har oversteget grensen sin, der har jeg slettet alt av temp filer, cookies og dok som personen har selv laget.

Hvis jeg går inn på profilen til den brukeren så ser jeg at mappe strukturen inneholder mye mer enn det som bruker har opprettet selv å da vil det jo ikke gå utover qouta på brukeren hvis jeg har forstått det rett.

Det som går utover qouta på brukeren er jo bare det som brukeren har selv opprettet.

Takk for linkene ano_ny_mo, skal sjekke om jeg finner noe der.

Har så mye å gjøre om dagen så det går litt tregt i andre ting som skal gjøres

:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Hva med å legge cookies og internett files og temp kataloger i ExclusionList i ntuser.ini, du kan også legge til flere kataloger som det vet dine bruker ikke trenger.

Vi har hatt profiler på 10 mb på jobben uten problem, etter at vi hadde fjernet kataloger som ikke trengte i profilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok eraf. Må jeg gå da på vær enkel bruker da? eller kan jeg bruker GP?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan bruke GPO og da går du under "User Configuration" LogonLogoff --> Exclude directories in romaing profile

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okay eraf. har gjort det. Så vi får se om det funke. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

husk semikolon mellom mapper i profilen du ikke vil skal roame.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive