[LØST] Minimum cpu\ram på filserver lokalt lan?

7 innlegg i emnet

Skrevet

Hei...

Jeg lurer litt hva dere setter som minimum krav på cpu og ram på en filserver som skal fungere på lokalt lan med alt fra 1-10 brukere. Hare noe liggende og lurer på om jeg kan bruke dette eller om jeg må kjøpe noe bedre...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kommer selvfølgelig helt ann på hvor mye hver enkelt bruker skal hente ut / lagre til filserveren. I tillegg har det betydning hvilket operaticsystem du skal kjøre. Dersom du installerer linux og kjører uten X (GUI) så kan du klare deg med vesentlig mindre ressurser enn om du bruker Windows XP eller 2003 Server. Dersom serveren skal brukes til å lagre små filer som dokumenter og bilder og skal kjøre lettdrevet linux med samba så kan du nok klare deg med minimum 500MHz og 256MB ram, helst 750MHz og 256MB. Skal du inn med tunge filer eller bruke Windows bør du opp til 1GHz og 512MB. Skal du inn med både tunge filer og windows må du kanskje opp til enda litt over det.

Det er enklere dersom jeg/vi får vite hva du har, og kan vurdere hva det blir brukbart til. Som sagt er det også relevant hvilken type bruk det er snakk om, og hvilket OS du er i stand til å sette opp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det jeg har er en pentium 350 mxx og 256mb ram. Server skal bli brukt til at når jeg laster ned en fil fks install til openoffice. Så skal jeg kunne kjøre det derfra og vis jeg legger inn musikk av noen cd`r jeg har så skal jeg spille det fra filservern isteden for å ha alt på pcn

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det jeg har er en pentium 350 mxx og 256mb ram. Server skal bli brukt til at når jeg laster ned en fil fks install til openoffice. Så skal jeg kunne kjøre det derfra og vis jeg legger inn musikk av noen cd`r jeg har så skal jeg spille det fra filservern isteden for å ha alt på pcn

Det der er ikke noe å kjøre windows på, men linux/bsd og samba uten alt unødvendig kan gå på et vis, så kenge det ikke blir hardere bruk enn det du beskriver, og du tåler at ytelsen ikke blir veldig bra. Jeg anbefaler at du heller kjøper en brukt maskin. Jeg forestiller meg at maskiner med langt bedre spesifikasjoner enn det der til tider klassifiseres som søppel, og dermed prises deretter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er jo ikke akkurat noen minimumskrav hvis du skal kjøre slike enkle oppgaver. De burde gå greit hvis du innstallerer minimum av en linux distro, dvs ikke X. Windows er vel ikke akkurat et alternativ hvis du ikke har en gammel WinNT cd, eller noe sånt, men den vil bruke mye mer ressurser på ting du ikke trenger på en slik server, dvs gui.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den holder den, jo.

Du kan trygt kjøre filserver med de spesifikasjonene. Vil du bruke Windows, er 2000 grei, eller du kan kjøre XP uten alle effektene og med all pynt slått av. Pass på å deaktivere alle unødvendige tjenester og prosesser.

Den kan godt bruke Linux hvis det passer for deg. Du får gjerne litt bedre ytelse enn med Windows. Det blir det samme her, ikke aktiver stort mer enn du trenger.

Jeg har forresten hatt en PC som tidligere var server, og den hadde en Pentium-II på 350 MHz og 256 MB minne, akkurat som din. Hos meg kjørte den dual boot med Windows og Linux (full installasjon av først Mandrake/Mandriva og senere Suse, med X, KDE, Gnome som innloggingsvalg og det hele). Maskinvaren var absolutt nok selv til fullt spektrum av tjenester og funksjoner, så den bør holde bra til et rent serveroppsett.

-----

EDIT

Hva i all verden er det ungdommene ovenfor her innbiller seg? Ghz-prosessor og GB-minne til en liten LAN-server? Stikk fingeren i jorden, da. Jeg har kjørt printserver med Win9x på en Pentium 75 (syttifem) MHz, med 32MB RAM. Null problem.

Det som får dere til å tro at de specsene er nødvendig, er at dere trolig har trege PCer med høye specs - fordi det kjører alt for mye i bakgrunnen, både slikt dere vet og slikt dere ikke har anelse om. Dessuten er sannsynligvis disken fullstappet og fragmentert.

:nope:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, vi kjørte 230MHz AMD med 256mb ram som DHCP og brannmur på et LAN med 100PC'er på 30mbit. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive