Lyden hakker ved avspilling

15 innlegg i emnet

Skrevet

Hei,

har ett veldig irriterende problem jeg håper kanskje noen kan hjelpe meg med.

Av og til når jeg spiller av mediafiler, det være seg mp3 eller filmer, begynner lyden og hakke noe veldig. Dette skjer relativt ofte. Det eneste som har fungert til nå for meg er å slå av avspillingen og vente en stund for så å starte opp igjen, da bruker lyden å gå fint en stund før den begynner å hakke igjen. Det virker på en måte som om lyden "lagger". Jeg bruker VLC player og Winamp for avspilling vanligvis, men det hakker også i WMP, BSplayer og iTunes.

Jeg har ett Creative Soundblaser live! 24bit kort. Det er ingen kodec-pakker installert på maskinen.

Eller er det en 3,6Ghz med 2Gig RAM. Kjører XP. Alle driverne er oppdaterte.

Håper noen kan hjelpe meg for dette begynner å gå meg på nervene :eek:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Min bror hadde det problemet på en gammal data som hva full av virus og drit, da hjalp det å slute prosserser i Task manager (Ctrl + Alt+Del)...

Hvet ikke om det hjelper når det hakker,, men avistaler driveren i computer Management. Så finner windows kortet på nytt, og innstalerer drivere (evtuelt fra cd)

hvis ikke det hjelper så hvet ikke jeg

Lykke til :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøv først å legge inn en codex pakke f eks K-Lite pakken.

Link:

http://www.free-codecs.com/download/K_Lite_Codec_Pack.htm

Blir det ikke bra må du gå inn på start --> instillinger -->kontroll panel --> lyder --> der blar du deg frem til audio/lyder --> trykker på avansert --> (perforance har engelsk version, vet ikke det norske ordet) --> der justerer du hardware egenskapene for lydkortet.

sett de til en lavere verdi og prøv om det blir bedre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det første jeg ville gjort er å reinstallere driverne til lydkortet. Det gjør du ved å gå i enhetsbehandling, bla deg frem til lydkortet, høyreklikke og velge avinstaller. Når du restarter maskinen vil lydkortet automatisk bli installert igjen.

Gjelder hakkingen også ukomprimert lyd som wav og midi?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ryback: Midi er ikke en lydfil.. :)

Når lyden hakker, går cpu i 100% eller?

Jeg ville IKKE begynt med å legge inn codecs slik som erlinglo foreslår.

Som de andre sa, prøv å reinstaller driverne i første omgang, ikke bare oppdatere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ryback: Midi er ikke en lydfil.. :)

Når lyden hakker, går cpu i 100% eller?

Jeg ville IKKE begynt med å legge inn codecs slik som erlinglo foreslår.

Som de andre sa, prøv å reinstaller driverne i første omgang, ikke bare oppdatere.

Helt enig

det er veldig lett og det virker alti (nesten)

selv om du sier Alle driverne er oppdaterte

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Først og fremst ville det vært en fordel om man med 99.99 % sikkerhet ikke hadde andre unødvendige prosesser kjørende. Dvs en virusskann og spywareskann. Når man er sikker på at dette ikke er årsaken kan man begynne å se på driverproblematikk.

Det er mer enn kun lydkortdrivere som spiller inn så oppdaterte hovedkortdrivere og eventuell oppgradering av BIOS kan hjelpe på. Sjekk hovedkortprodusenten for hvilke endringer det har vært i BIOS-oppgraderingene og se om ikke noe der har innflytelse på den totale ytelsen.

Etter at man har lagt inn oppdaterte hovedkort(chipsett)-drivere kan man legge inn oppdaterte lydkortdrivere. Kodekpakker kan ødelegge mer enn de gjør nytte. Det er liten vits i å legge inn en pakke med 15 forskjellige kodek når du trenger en av dem.

Andre årsaker til hakkende lyd kan være at filen er på en harddisk som er veldig defragmentert, og at maskinen bruker lang tid på å finne alle deler av filen. Løsningen da er isåfall å defragmentere disken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

viztnd: akkurat denne tror jeg er veldig lite trolig;)

"Andre årsaker til hakkende lyd kan være at filen er på en harddisk som er veldig defragmentert, og at maskinen bruker lang tid på å finne alle deler av filen. "

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Poenget er at man prøver de enkleste metodene først, for å utelukke disse før man går videre.

:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Først og fremst ville det vært en fordel om man med 99.99 % sikkerhet ikke hadde andre unødvendige prosesser kjørende.  Dvs en virusskann og spywareskann.  Når man er sikker på at dette ikke er årsaken kan man begynne å se på driverproblematikk.

Det første er helt greit akurat som jeg skreiv helt først ;)

Det kan jo altis være hovedkortdrivere, men det er

jo mye greiere å prøve lyd driverene siden det er lyden

som hakker... og så beggyne med resten av driverene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Poenget er at man prøver de enkleste metodene først, for å utelukke disse før man går videre.

Joda, det er jeg helt enig i:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jaimz:

Glemte et tips som kan være verdt å prøve.

Gå til kontrollpanel, åpne lyd og lydenheter og velg avansert under høyttaler innstillingene. Velg fanebladet ytelse og prøv å nedjustere maskinvare aksellrasjon et hakk for å se om det blir bedre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for mange svar!

Har ikke hatt tilgang til pc på ett par dager nå, derfor ingen svar.

Testet først tipset til Shroom med å nedjustere maskinvare aksellrasjon et hakk og dette ser ut til å løse problemet! skal teste litt mer før jeg slår fast at problemet er borte, men det har ikke hakket til nå.

Hva er grunnen til at dette fungerer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Årsaken er at lydkortet deaktiverer noen av finessene med lydavspilling.

I enkelte tilfeller overlater den mer til CPU, i andre deaktiverer den noe.

Edit: Fra Microsoft:

The Hardware Sound Acceleration Level slider is used to correct audio glitches that might be caused by some audio drivers. Reducing the acceleration by one notch and re-testing the application is the best way to troubleshoot DirectSound audio problems. Lowering the Hardware Sound Acceleration Level from the default setting of "full acceleration" may disable advanced audio processing techniques, such as 3D spatialization from functioning.
Endret av viztnd
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei,

etter å ha testet ett par dager ser det likevel ut til at problemet er der. det er perioder der lyden er fin. Men det er fortsatt perioder der lyden hakker og hele maskinen lagger.

Har prøvd det med å avinstallere Sound Blaster driveren å installere denne på ny. Dette hjalp ikke. Hvordan oppdaterer man bios eller hovedkortet? Eller er det kanskje noe annet som er feil?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive