Beste antispyware ?

28 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Jeg ønsker å høre Deres erfaringer med såkalt Antispyware. Hva er best, og hvorfor?

Bruker selv: "Ad-Aware SE professional", samt "Spybot".

PS. "Defender" står også og går.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

heisann...

Jeg bruker Ad-Ware og spybot. er relativt fornøyd med de, men Ad-Ware er noe uoversiktelig lagt til, menyene er litt "wtf" men ellers så har jeg ikke noe å si på disse programmene :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Antispyware er noe tull i min mening. Jeg bruker NOD32 Antivirus, og Nvidia Firewall. jeg har aldri hatt verken virus eller spyware på PCen.

Slutt å surfe på skitne sider så går det fint.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

men trenger jo ikke surfe på skitne sider for og få spyware... en liten popup eller .no så er du infisert... har vel relativt lite sammenheng med direkte surfing...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan som så mange andre si at jeg bruker ad-aware SE og spybot s&d.. Rimelig fornøyde med de.

Synes ikke menyene i ad-aware er så uoversiktlige jeg, men :)

Det er uansett lurt å ha antispyware installert. Finnes så mye dritt på nettet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okey... kansje litt frekk den der men jeg mener, jeg bruker ikke antispyware, bare SP2 og ja Brannmur... :) i tillegg til antivirus. Brannmuren blokker spyware allikevel. Bruker PCen til Surfing, nedlasting, ja torrentsider er som kjent fulle av dritt men fremdeles ikke noe spyware på PCen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg ble aldri fornøyd med ad-aware SE eller noen av de andre. Bruker kun Microsoft Defender nå, og er veldig godt fornøyd. Anbefaler det til min skoles elever, samt at jeg installerer det på skolens ansatt-PC´er.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bruker Giant Antispyware som nå har blitt kjøpt opp av Microsoft og heter derfor "Microsoft Antispyware" og Spybit s&d, og har ikke hatt noe trøbbel til nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Antispyware er noe tull i min mening. Jeg bruker NOD32 Antivirus, og Nvidia Firewall. jeg har aldri hatt verken virus eller spyware på PCen.

Slutt å surfe på skitne sider så går det fint.

Hvordan kan du være 100% sikker på at du aldri har hatt noen av delene? Det tok vel rundt 3 mnd før noe antivirus program fant sony rootkitet f.eks.

Min erfaring er at en kombinasjon av flere anti spyware programmer ofte er det som må til for å få fjernet det meste.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

nei

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg bruker hitman pro 2.

det er et genialt program. det laster ned alle de nødvendige programmene for og finne/slette adaware.

utrolig genialt.

link

det er en nederlansk nettsiden, men det er bar og lete seg fram til download og laste det ned.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hitman Pro er jo kun en forenklet installasjonsprosess for mange av de mest kjente programmene. Man får samme utbytte av å laste ned og installere 7-8 programmer selv.

;)

Dersom man skal se på de beste standaloneprogrammene vil nok The Cleaner hevde seg i toppsjiktet. Det er ihvertfall ikke mange andre programmer som tar så mange trojanere, uten at de er falske treff!

Når det gjelder andre programmer likte jeg MS Antispyware bedre enn MS Defender.

Neste program å teste for min del blir a-squared aka a².

:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bruker Ad-Aware SE Professional og Ashampoo AntiSpyWare+AVG Free, de beste sikkerhetsprogrammene på markedet :)

(Er den norkse oversetteren for Ashampoo AntiSpyWare og får derfor programmet gratis :thumbs: )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

(Er den norkse oversetteren for Ashampoo AntiSpyWare og får derfor programmet gratis  :thumbs: )

Da er det jo vittig med skriveleif.. LOL :D

Men jeg må si jeg har best erfaring med ewido

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da er det jo vittig med skriveleif.. LOL :D

Mener du i programmet eller posten min? norkse ( :D )

Men finner du noen skrivefeil i Ashampoo AntiSpyWare i den norske versjonen kan du sende meg PM :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mener du i programmet eller posten min? norkse ( biggrin.gif )

Men finner du noen skrivefeil i Ashampoo AntiSpyWare i den norske versjonen kan du sende meg PM smile.gif

Det var "norkse" jeg hadde in mind, ja. Ashampoo er vel av de få jeg ikke har prøvd - men jeg regner med at man er litt mer nøye med teksten når man oversetter et program enn når man skriver i et forum.

Dette med malware har antakelig gått litt til hodet på meg, så jeg har prøvd ganske mye og lest mye om det på nettet - og det har vel en selvforsterkende effekt på hvor viktig man tror antimalware er. Og jeg har ad-aware, spybot, windows defender, freeware x2 fra asquared, f-secure antivirus, ewido, pluss at jeg bruker spywareblaster og HostsMan.

Med både ewido, defender og f-secure running er jeg antakelig godt beskyttet. Blokkering av slemme sider i hostsfilen er jeg egentlig usikker på hvor godt funker. Noen tanker anyone?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hitman Pro er jo kun en forenklet installasjonsprosess for mange av de mest kjente programmene. Man får samme utbytte av å laste ned og installere 7-8 programmer selv.

stemmer det, men det gjør jo prosessen mye enklere!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Antispyware? Ja, jeg har noe liggende tror jeg.

Jeg har aktivert brannmuren i Windows, det er alt. Ja, og så en "liten" detalj; jeg bruker ikke IE!

Å bruke antispyware for å beskytte seg mot spyware når du bruker IE er som å prøve stoppe en dryppende kran med dasspapir.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Antispyware? Ja, jeg har noe liggende tror jeg.

Jeg har aktivert brannmuren i Windows, det er alt. Ja, og så en "liten" detalj; jeg bruker ikke IE!

Å bruke antispyware for å beskytte seg mot spyware når du bruker IE er som å prøve stoppe en dryppende kran med dasspapir.

Genialt sagt! :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

På den annen side; å bruke IE uten å benytte seg av den innebygde kranen (sikkerhetsinnstillingene) er som å bruke dusjen uten å bry seg med å skru igjen kranen.

Selv det beste sikkerhetsprogram fungerer dårlig hvis man slår av eller lar være å aktivere dets innstillinger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

AntiSpionprogramvare kan du ha flere av på din maskin. Av disse som er listet her er det kun Microsoft sin som kjører kontinuerlig. Merk at ved å også bruke en annen nettleser enn Internet Explorer minker du antallet spionprogramvareinfeksjoner betraktelig, ihvertfall om du ikke svarer godta på alt mulig. Det er ikke mange sider som man beveger seg på, som trenger å få innstallere programvare på maskinen din for å vise nettsiden riktig.

Microsoft Windows AntiSpyWare (Beta) - Normalt så bør man holde seg unna produkter som er i en uttestingsfase, men ikke i dette tilfellet. Lar du denne kjøre hele tiden, vil den passe på dine innstillinger og eventuelle forsøk på å bytte ut startside o.l vil bli forhindret. Kun på maskiner som kjører Windows 2000/XP eller nyere.

Lavasoft Ad-Aware - Et supplement til MS AntiSpyWare. Bruk begge og du er ganske trygg. Denne kjører du en gang i blant. Kjør den ukentlig for å rydde opp ting som Microsoft sin ikke tar.

Spybot Search & Destroy - Et velrennomert program som er meget effektivt i fjerning av spionprogrammer. Må ikke forveksles med SpyHunter.

Arovax AntiSpyware - Har fått grei omtale hos digi.no. Arovax har også et realtimeprogram man kan bruke for å hindre forsøk på å legge inn spyware og trojanere. Det programmet finner du her.

SpywareBlaster - Er et program som "herder" instillinger for Internet Explorer og Mozilla Firefox slik at sannsynligheten for infeksjon blir mindre. Gratisversjonen krever at du manuellt velger å oppdatere programmet. For IE hindrer den uønskede ActiveX-kontrollere, en del cookies og sperrer en del adresser i IE. For Fx hindrer den en del cookies. Noe som kanskje ikke er så veldig farlig dersom man bruker f.eks CrapCleaner regelmessig. Automatisk oppdatering av programmet kun for de som har kjøpt det. Vi andre må velge manuell oppdatering.

SpywareGuard - Programmet tilbyr real-time beskyttelse, dvs programmet kjører kontinuerlig og beskytter mot spyware. Samme folka som står bak SpywareBlaster har lagd dette programmet. Jeg for min del skjønner ikke hvorfor de ikke har slått sammen SpywareBlaster og SpywareGuard slik at man får nyttegjort begge programmers fordeler samlet, og ikke hver for seg.

Kephyrs Bazooka - Er enda et alternativ i AntiSpywarejungelen som er gratis. Uprøvd for min del foreløpig. Har ingen infiserte maskiner for hånden akkurat nå.

a-squared aka a² - Er et alternativ som jeg har sett anbefalt flere plasser, men desverre ikke har fått prøvd selv ennå. Programmet krever at man har registrert en bruker på hjemmesiden for å få lastet ned oppdateringer. Dersom man ikke ønsker å få forskjellige nyhetsbrev så fjerner man hake for disse. Er man ekstra forsiktig bruker man en spam-adresse (som fungerer og er beskrevet i punkt 1).

CWShredder er kun relevant dersom man er infisert med "My Cool Web Search", som er et irriterende program som kommer med popups og reklame. Intermute som tilbyr dette programmet er kjøpt opp av TrendMicro som bl.a. står bak onlineskanneren housecall.

Spywareguide.com Spyware Block List tilbyr en liste for Internet Explorer å sjekke mot. Dersom et av nettstedene på listen prøver å installere spionprogramvare vil dette bli hindret. Brukere av andre nettlesere enn Internet Explorer trenger ikke å bry seg med denne.

The Cleaner er en av de bedre programmene man kan bruke. Programmet har en prøveperiode begrenset til 30 dager, og etter dette må man kjøpe programmet. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha kun programmer som er gratis å bruke her, men enkelte ganger klarer man ikke alt man vil med gratisalternativene. Som ved HitmanPro2 (under) når man først har installert programmet og ikke har lært av sine egne feil, vil man ved neste infeksjon som er problematisk kun ha valgene å kjøpe programmet eller legge inn operativsystemet på nytt. Dersom man velger å bruke dette programmet bør man under options sette hake for valg om "Scan inside archive files" og "Scan for hidden executables".

HitmanPro2 er et relativt nytt program på markedet. Nettsiden til HitmanPro er på nederlandsk og er kanskje ikke å anbefale. Forumet derimot har en engelsk gren (velg Ondersteunding). Programmet er egentlig ikke annet enn et program som laster ned og installerer de fleste av de beste andre programmene man får på markedet i dag. HitmanPro2 har en begrenset prøveperiode, og det samme gjelder mange av programmene det installerer. Har du allerede brukt noen av de programmene som skal lastes ned og gått over prøveperioden på disse så vil HitmanPro droppe å skanne med dette. Personlig synes jeg at dette programmet er kun en siste utvei dersom alle andre programmer feiler og man ikke har flere ting å teste før man må formatere. Skulle man likevel velge å bruke HitmanPro og man ikke har lært av feilene sine gjenstår kun et kjøp av programmet eller reinstallasjon av maskinen. Følgende programmer blir lagt inn av HitmanPro2 (pr januar 06): Ad-Aware, Spybot Search & Destroy, Spy Sweeper, SpywareDoctor, CWShredder, SpywareBlaster, Spyware Block List, NOD32 Antivirus, Sysclean Package (fra Trend Micro) og SuperDAT VirusScan. En del av disse er gratisprogrammer som allerede er lenket til ovenfor, mens andre er prøveversjoner.

Tester av forskjellige AntiSpionprogrammer finner du på Spywarewarrior.com. En av personene som står bak Spywarewarrior har også en annen side angående nettsikkerhet, og den finner du her. Denne siden anbefales!

Kilde: Viztnd.com | Ofte Stilte Spørsmål

Trend Micro PC-Cilin Internet Security 2006 er anitivirus, brannmur, spyware osv program som scanner realtime. ANBEFALES :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Jeg bruker AdAware SE Personal,Spybot,

Windows defender, samt Spywareblaster,

som i tillegg til Wd. beskytter i sanntid.

Har også merket forskjell etter jeg skiftet

AntiVir. prog. til Avast! 4. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den beste løsningen for å hindre spyware er å kjøre nettleseren med begrensete rettigheter.

På denne måten har du preaktivt forhindret at spyware kan installere seg.

Bruk av antispyware software er en retroaktiv handling og gir falsk sikkerhet. Dvs spyware finnes på maskinen, og har gjort skade.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kilde: Viztnd.com | Ofte Stilte Spørsmål

Trend Micro PC-Cilin Internet Security 2006 er anitivirus, brannmur, spyware osv program som scanner realtime. ANBEFALES :thumbup:

Den påstanden får stå for din egen regning...

;)

Edit: Jeg er forøvrig imponert over at du har tatt deg bryet med å lage en forumvennlig versjon av antispywareprogrammene jeg har listet opp.

Jeg får lage et hurtigsvarsalternativ på den der...

Endret av viztnd
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En meget god tråd, dette her ;-)

Sånn generelt må man si at ingen av disse programmene er bedre enn siste oppdatering, og alene er ingen best. Jeg har prøvd det meste, nå sist samleprogrammet Hitman Pro 2 som jeg ble tipset om her i går (nå har jeg avinstallert den).

Det jeg bruker, er Ad-Aware, Spybot S&D samt Spywareblaster. Sånn dann og vann kjører jeg enda til Trend Online scanner som man finner link her til venstre. Disse utgjør et raskt og gratis alternativ som slår det meste.

Et annet råd er å droppe IE. Jeg bruker Opera og Firefox. Om det er en side som ikke vil lastes inn i Firefox, så har jeg IE plugin, og kjører da IE i Firefox.

I Firefox har jeg cookies aktivisert, mens dette ikke er aktivisert i Opera hos meg. Opera bruker jeg til generell surfing, og om en virus skulle lastes inn, så slettes den med det samme jeg slår av nettleseren da den er innstilt slik at cachen slettes.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive