Nytt domene,hvordan få det til funke ?

34 innlegg i emnet

Skrevet

Hei igjen alle sammen..

nå maser jeg vel fært men men.

nå har jeg kjøpt meg et domene hos active24.no ,men hvordan skal jeg bruke den i windows 2003 ,for eks hvordan setter jeg opp så exchange serveren min peker mot domene serveren til active24.no ? eller hvordan i det helle tatt skal jeg få til å peke serveren min mot deres domain server ?

det har jeg satt opp:

Serveren kjører en domain controller,dns, iis og microsoft exchange 2003.

domene serveren kjører på samme domene navn som domene jeg kjøpt hos active24.no.

håper noe guide meg igjennom hvordan jeg skal jeg gjøre dette...

tusen tusen takk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som et generelt råd, ville jeg kjøpt inn MCSE-pensumet for 2003 server, det er kjekt referansemateriale, og du vil kunne finne mange svar der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det letteste er å sette opp klientene (Outlook?) til å laste ned e-post fra active24 og lagre post i sin postboks på Exchange serveren. Hvis du har Small Business Server følger det med en POP3 Connector som kan brukes for å laste ned e-post.

Hvis du ønsker å benytte SMTP (all e-post leveres direkte til din mailserver) må du kontakte leverandøren av domenet og be dem endre DNS pekere til din server. Dette forutsetter i såfall at du enten har fast IP eller at du benytter en eller annen dynamisk DNS tjeneste (F.eks. Zoneedit).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det jeg vil gjøre er at domene skal hostes på active24 så skal serveren min kjøre exchange serveren så all e-posten blir lagret på min server. har forresten en del valg på admin panele i active 24 kontoen som records mx ogsånt, så det er sikkert der jeg

må gjøre noen innstilliger. noen som har noe tips ?

PS! har alle mcse bøkene men det er vanskelig å finne fram til rett svar der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hmm, noe sier meg at du har lett på feil sted, denne typen info pleier å stå under setup i innholdsregisteret bakerst

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hmm, noe sier meg at du har lett på feil sted, denne typen info pleier å stå under setup i innholdsregisteret bakerst

Setup ..hva babler du om ?

alt er satt opp som det skal, jeg må bare få til å peke mitt domene hos active24 til min server...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

har forresten en del valg på admin panele i active 24 kontoen som records mx ogsånt, så det er sikkert der jeg

må gjøre noen innstilliger. noen som har noe tips ?

MX record skal peke til et domenenavn som igjen peker til din server. Dersom du har dynamisk IP-adresse kan du skaffe deg det sistnevnte domenenavnet med en tjeneste som DynDNS. Fremgangsmåten blir altså slik.

1. Registrer deg på DynDNS og skaff deg et domenenavn ala hifiman.dyndns.org.

2. Installer klienten til DynDNS og konfigurer den til å oppdatere domenenavnet fra 1.

3. Sett opp domenenavnet fra 1. som MX record for domenet du har kjøpt i admin panelet hos active24.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

MX record skal peke til et domenenavn som igjen peker til din server. Dersom du har dynamisk IP-adresse kan du skaffe deg det sistnevnte domenenavnet med en tjeneste som DynDNS. Fremgangsmåten blir altså slik.

1. Registrer deg på DynDNS og skaff deg et domenenavn ala hifiman.dyndns.org.

2. Installer klienten til DynDNS og konfigurer den til å oppdatere domenenavnet fra 1.

3. Sett opp domenenavnet fra 1. som MX record for domenet du har kjøpt i admin panelet hos active24.

ok..på active 24 så har jeg tre valg:

Record type:A,CNAME, og mx

HOST:

destination:

når jeg velger mx så byttes host ut med priorerty

hva skal jeg fylle ut på hvert av feltene ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ok..på active 24 så har jeg tre valg:

Record type:A,CNAME, og mx

HOST:

destination:

når jeg velger mx så byttes host ut med priorerty

hva skal jeg fylle ut på hvert av feltene ?

Priority er likegyldig ettersom du har bare en e-post-tjener. Den kan du altså sette til hva du vil, f.eks 10.

Host må da bli domenenavnet fra punkt 1 i forklaringen min.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hmm .. tror problemet er hvordan skal jeg sette opp dns på serveren så den peker mot domene serveren til active24 ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

start med å lage deg ett A name som du kan kalle mail.dittdomene.no i navnefeltet og din faste IP adresse content feltet.

Deretter oppretter du en mx record som heter dittdomene.no i navnefeltet og mail.dittdomene.no i content feltet.

Mulig navnefeltet og content feltet heter noe litt annet hos active24, men det burde være noe ala de navnene.

Priority spiller ikke noen rolle med mindre du har mer enn en mailserver. Sett gjerne priority til 10

DNS serveren på din lokale server trenger ikke å peke til active24 sin server. Det vil være mer naturlig å bruke din ISP sine dns adresser

Det kan være verdt å merke seg at endringer du gjør i dns oppsettet hos active24, ikke trer i kraft før etter noen timer...

Edit:

Har du ikke fast IP, men bruker en dynamisk host, så må du lage ett C name i stedenfor A name

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for alle svar

men nå har jeg kutta ut microsoft exchange og bruker heller smtp og pop3 service i windows 2003, problemet et jeg får kun til å bruke lokal ip`en når jeg legger til bruker i outlook. ikke mail.domene.com som pop3 og smtp som smtp.domene.com.

men når jeg pinger domene mitt så finner den faste ip`en til internett levarandøren min

men ikke når jeg pinger mail.domene.com

hva er galt ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

har du gjort som jeg fortalte i forrige posten min?

siden du prøver å nå smtp.dittdomene.no også antar jeg at du har opprettet det og på samme måten?

Og har du ventet noen timer fra du gjore dns endringene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du ikke fast IP, men bruker en dynamisk host, så må du lage ett C name i stedenfor A name

MX-record skal ikke være et C-NAME. Dersom han har dynamisk IP-adresse skal MX-record derfor peke direkte til domenenavnet som er registrert hos f.eks. DynDNS.

men ikke når jeg pinger mail.domene.com

Har du satt opp mail.domene.com til å peke mot din IP-adresse?

Det hadde vært enklere dersom vi hadde fått vite hva domenenavnet ditt er, slik at vi kan se hvordan oppsettet er, og mye enklere konstatere hve som er feil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

MX-record skal ikke være et C-NAME. Dersom han har dynamisk IP-adresse skal MX-record derfor peke direkte til domenenavnet som er registrert hos f.eks. DynDNS.

Har du satt opp mail.domene.com til å peke mot din IP-adresse?

Det hadde vært enklere dersom vi hadde fått vite hva domenenavnet ditt er, slik at vi kan se hvordan oppsettet er, og mye enklere konstatere hve som er feil.

skal jeg peke mail.domene.com mot min ip-adresse , skal dette gjøres hos active 24 eller hos min server ?

forresten domene mitt heter : pclover.de

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er riktig som du sier at en kan sette dyndns adressen direkte i mx navn. men det blir ryddigere å gjøre det på måten jeg beskrev. Begge deler vil forøvrig fungere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

skal jeg peke mail.domene.com mot min ip-adresse , skal dette gjøres hos active 24 eller hos min server ?

forresten domene mitt heter : pclover.de

endringene skal gjøres hos active24 slik jeg beskrev i min første post. Eventuelt som bliblok sier. Begge de løsningene vil fungere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

stemmer dette:

skjermbilde fra active24:

http://home.no.net/hifiman/test.bmp

di svarte "flekkene" er min lokal ip...

PS! active24 har endret noe nå så jeg får til ping mail.pclover.de uten problemer !!

Mail fra active24.no

Hei,

Du kan peke ditt domene i My Account. DNS oppdateres 24 timer etter at du lagrer endringene i My Account.

Jeg har endret litt på det du har lagt inn da det ble litt feil. Domenet ditt fungerer nok nå uten www. Altså da http://pclover.de da det så korrekt ut.

Din mail og treff med www bør fungere om ca 24 timer.

så det tar vel VELDIG langtid før det oppdaterese

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

stemmer dette:

skjermbilde fra active24:

http://home.no.net/hifiman/test.bmp

di svarte "flekkene" er min lokal ip...

PS! active24 har endret noe nå så jeg får til ping mail.pclover.de uten problemer !!

Mail fra active24.no

Hei,

Du kan peke ditt domene i My Account. DNS oppdateres 24 timer etter at du lagrer endringene i My Account.

Jeg har endret litt på det du har lagt inn da det ble litt feil. Domenet ditt fungerer nok nå uten www. Altså da http://pclover.de da det så korrekt ut.

Din mail og treff med www bør fungere om ca 24 timer.

så det tar vel  VELDIG langtid før det oppdaterese

dersom de flekkene der er din lokale ip vil det nok ikke virke.

men active24 har løst problemet ditt?

visst ikke kan du lese igjennom min første post igjen, og følge stegene slik jeg har beskrevet dem

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er riktig som du sier at en kan sette dyndns adressen direkte i mx navn. men det blir ryddigere å gjøre det på måten jeg beskrev. Begge deler vil forøvrig fungere.

Min løsning er riktig i henhold til gjeldene standarder og vil virke 100%. Din bryter med standardene, og vil virke de gangene man har flaks. Her er en del lenker som bekrefter min påstand:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;153001

However, if an alias record (CNAME) is used for the hostname listed in the MX record, the sending host might re-write the envelope and redirect the RCPT command to the alias hostname and not the original recipient. This might cause the destination SMTP host to reject the message.

http://www.google.com/search?q=mx-record+c-name

The SMTP server then checks for the MX record of the domain in the E-mail address. ... Your MX records MUST NOT point to a CNAME record.

The sendmail program is frequently more forgiving than other MTAs because it accepts an MX record that points to a CNAME record. The presumption is that,

EDIT: Forøvrig kommer jeg ikke inn på bildet du har lagt ut.

Endret av bliblok
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da retter jeg mine egne dns records og takker for grundig dokumentasjon :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alt funger nesten... følgende error melding fra outlook:

Task 'pclover.de - Receiving' reported error (0x80042108) : 'Outlook is unable to connect to your incoming (POP3) e-mail server. If you continue to receive this message, contact your server administrator or Internet service provider (ISP).'

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alt funger nesten... følgende error melding fra outlook:

Task 'pclover.de - Receiving' reported error (0x80042108) : 'Outlook is unable to connect to your incoming (POP3) e-mail server. If you continue to receive this message, contact your server administrator or Internet service provider (ISP).'

Hva har du satt opp som POP3-server? Det riktige er å sette opp den interne IP-adressen til serveren. Eventuelt et internt navn som resulterer til den IP-adressen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Problemet med relay er fikset !

sendte en e-post til en hotmail konto , og mailen kom fram, men når jeg besvarer e-posten så kommer ikke e-posten fra til min konto. ikke noe feilmelding idet hele tatt rart...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Problemet med relay er fikset !

sendte en e-post til en hotmail konto , og mailen kom fram, men når jeg besvarer e-posten så kommer ikke e-posten fra til min konto. ikke noe feilmelding idet hele tatt rart...

Avssenderadresse og svaradresse konfigurerer du i outlook. Hvilken adresse du svarer til bør det være mulig å se i hotmail-grensesnittet. Forøvrig er min erfaring at hotmail teknisk sett er en veldig dårlig tjeneste.

EDIT: Forøvrig lurer jeg på om du har en dynamisk IP-adresse, og om IP-adressen din er 195.159.0.*** (fjernet de tre siste sifrene ettersom du ser ut til å ville holde den hemmelig.) Det er viktig for meg å vite dette for å kunne si hva du har gjort feil, men jeg ser at det enten er noe feil med ruteroppsettet eller med DNS-oppsettet.

Endret av bliblok
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive