Hente inn epostadr. via webside(Til Nyhetsbrev)

18 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

1. Jeg ønsker et system for å samle inn epostadresser til kunder ved at kunder via webside legger igjen deres epostadresse i et typisk "Abonner på nyhetsbrev" script på websiden.

Systemet må legge brukere i en database eller txt fil slik at jeg enkelt kan hente ut alle epostadressene slik at jeg kan sende ut nyhetsbrev om happenings, tilbud etc. Det må opprettes EN fil, og ikke en egen fil for hver bruker. Jeg er i utgangspunktet fornøyd om jeg kan få tilgang til kommaseparerte mailadresser som jeg kan klippe ut og lime inn i mailklienten min.

Hvordan gjør jeg dette? (Forklar med t-skje. Noen som har en guide eller kan gi meg tilgang til egne erfaringer?)

2. Jeg ønsker også å samle inn telefonnumre slik at nyhetsbrev/events/happenings kan bli sendt ut til kunder via SMS.

Trenger et tilsvarende system som over, men trenger også å vite hvilke forhandlere som kan hjelpe meg med å sende ut slike meldinger.

Ønsker at avsender ikke skal være et telefonnummer, men navnet på utestedet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Velkommen til Itpro.

Hvis ikke jeg husker feil så kan du gjøre noe slikt. Lag en egen fil som heter f.eks. epostreg.php og legg inn denne koden:

<?php

$filen = 'epost.txt';

$epostadressen=$_POST['epost'];

if(is_writable('$filen'))

{

$nyepost = "\r\n$epostadressen"; // Henter e-postadressen fra skjemaet

$nylinje = $nyepost;

$gammellinje = file($filen); // Henter de e-postadressene som er lagre fra før

array_unshift($gammellinje,$nylinje); 

$nyttinnhold = join('',$gammellinje); // Legger sammen gamle og den nye e-postadressen

$fp = fopen($filen, "w"); // Åpner fila

fwrite($fp, $nyttinnhold); // Skriver til fila

fclose($fp); // Lukker fila

}

else

{

echo'Kan ikke skrive til fila';

}

?>
Legg så til denne koden på den siden hvor folk kan registrere e-postadressen sin:
<form method="post" action="epostreg.php">

<input name="epost" type="text" size="30" maxlength="40" />

<input type="reset" value="Reset" /> <input type="submit" value="Submit" /></form>

Lag så til slutt en blank fil som i dette eksemplet heter epost.txt og sørg for at den er skrivbar. Denne koden legger den siste e-postadressen som er registrert øverst i fila. Så da holder du en oversikt over de nye adressene.

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den koden er sikkert grei nok, men pass på at epost.txt ligger over wwwroot eller htdocs eller hva filen der index-filen ligger heter slik at ikke hvem som helst kan lese den. Så får du tak i filen fra scriptet med ../epost.txt hvis den ligger ett hakk over, ../../epost.txt hvis den ligger 2 hakk over osv.

Du burde også informere dem som registrerer seg om at e-postadressen ligger i klartekst i en fil, men at filen ikke er tiljengelig fra internett og at de kan fjerne seg fra listen ved å sende deg en e-post.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som haakeyar skriver så burde du "gjemme" fila så ingen andre kan få tak i den så lett ved å fjerne:

$filen = 'epost.txt';
og legge til dette:
$mappe = "viser/til/mappen/hvor/fila/ligger/";

$epostfilen = "epost.txt";

$filen = "$mappe$epostfilen";

Skal man nevne sikkerhet så hadde det beste vært om du slapp å bruke en fil og heller kunne bruke en database som f.eks. MySQL. Hvis ikke stedet hvor du har hjemmesiden din har mulighet for MySQL så finnes det steder på nettet som tilbyr dette gratis.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nettopp, cinnamon, men slik du skriver det nå viser det til en mappe i wwwroot/htdocs/, og da er det jo mulig å få tak i den, selv om det er litt mer å gjette seg til. Den bør ligge i en mappe over. Da må $mappe begynne med ../ f.eks:

$mappe = '../epostadresser/';

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Godt poeng!

Håper Clue79 får til dette da!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å svare på spørsmål nr 2.

Bedriften jeg jobber i har avtale med Telefonkatalogen. Da kan vi sende sms til kundene våre hvor bedriftens navn står som avsender.

www.telefonkatalogen.no

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for raske svar.

Fikk dette ikke helt til.

Har fått bekreftet at jeg ikke hadde en windows server, men at jeg hadde aktivert PHP. Jeg kan imidlertidig ikke Php.

Jeg benytter Frontpage 2003 som verktøy. Er ikke så flink med web, så dette er for meg det beste alternativet i og med at jeg har det i min office pakke..

Scenarioene dere beskriver her er enkle og greie. Akkurat slik jeg er på jakt etter.

Kan det beskrives litt mer detaljert?

-På forhånd takk!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har jeg aldri bruke Frontpage. Har prøvd det og likte det ikke. Men nok om det. Det du må gjøre er å lagre filen din som .php f,eks.

epostreg.php. Ta så å åpne denne fila med f.eks. Notepad. Eller kan du få sett/lagt til koder via Frontpage? Der er jeg usikker. Kopier php-koden inn i denne fila. Du trenger ikke mer enn dette.

Jeg vet ikke hva du legger i "mer detaljert" men jeg kan prøve å hjelpe deg med å forstå kodene:

Forteller nettlesern at her startes det PHP-koder

<?php
Her viser du hvor på hjemmesideplassen din tekstfila ligger
$mappe = "../epostnyhet/";
Her forteller du hva tekstfilen heter. I denne filen blir alle e-postadressene lagret.
$epostfilen = "epost.txt";
Denne setter sammen stedet hvor filen er lagret og navnet på filen hvor alle e-postadressene blir lagret.
$filen = "$mappe$epostfilen";
Denne henter frem e-postadressen som blir skrevet i skjemaet når en besøkende har trykket på "Send"
$epostadressen=$_POST['epost'];
Denne sjekker om man kan skrive til filen.
if(is_writable('$filen'))

{
Hvis filen er skrivbar så henter den inn e-postadressen som er blitt skrevet inn i skjemaet.
$nyepost = "\r\n$epostadressen"; // Henter e-postadressen fra skjemaet

$nylinje = $nyepost;
Her hentes det frem det som er lagret i filen fra før.
$gammellinje = file($filen); // Henter de e-postadressene som er lagre fra før
Her legges den nye e-postadressen først og så legges det som fantes på fila fra før etter på.
array_unshift($gammellinje,$nylinje);

$nyttinnhold = join('',$gammellinje);
Her åpnes fila så den kan skrives til. Alt gammelt innhold slettes.
$fp = fopen($filen, "w");
Her skrives den nye e-postadressen og alle de som var der fra før. Fila blir lagret.
fwrite($fp, $nyttinnhold);
Her lukkes fila
fclose($fp); // Lukker fila

}
Her avlsuttes sjekken om fila er skrivbar. Hvis fila ikke var skrivbar lenger oppe så vil man hoppe over ovenstående steg og direkte hit.
else

{
Her vises en feilmelding hvis fila ikke er skrivbar.
echo'Kan ikke skrive til fila';

}
Her avsluttes scriptet.
?>

Trenger du videre hjelp så kan du PM meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg får ikke satt skriverettigheter på .txt filen.

Systemet er Windows basert og ligger på server i USA.

Jeg har ikke tilgang til å få satt rettighetene på filen med FTP klient.

hva gjør jeg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her ble det fryktelig stille :-(

Jeg mener å ha fått til det som beskrives over, men får "Kan ikke skrive til fila".. Det tyder på at filen ikke har riktig rettigheter.. Jeg får ikke endret disse pga at de ligger på Windows system som beskrevet over. Kan derfor ikke benytte chmod....

Noen som kan hjelpe?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lag en php-fil med denne koden:

<?php

chmod("/mappendin/filendin.txt", 0777);

?>

Kjør fila en gang og slett den etterpå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Laget et .txt fil som jeg renemat til .php og kopierte inholdet inn og endret stien til filen og kopierte ut filen på ftp. Hvordan får jeg kjørt den? (Trenger det inn med t-skje) :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du ser i den første posten min så må du kopiere kode nr. 2 inn i en html-fil. Den fila kundene ser når de skal melde seg inn..

NB! Den koden skal ikke inn sammen med PHP-koden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Laget et .txt fil som jeg renemat til .php og kopierte inholdet inn og endret stien til filen og kopierte ut filen på ftp. Hvordan får jeg kjørt den? (Trenger det inn med t-skje) :lol:

Du må skrive banen i nettleseren (f.eks. http://dinadresse.el/chmod.php)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå veit jeg ikke om PHP chmod funker på en win-server?

Uansett, har du ikke ett kontrol panel eller lignende?

Dette er ganske standard nå, iallefall på win-servere da det er eneste mulighet for å få satt skriverettigheter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å gi et annet svar på nr. 2:

Netcom pcSMS

Med dette programmet kan du sende sms over internett (blir belastet på oppgitt abbonement) fra kontaktboken. Kan kjøres som separat program eller som en integrert del i outlook.

Hvis du virkelig vil gå avansert kan dette integreres med egen programvare.

Tror du må ha netcom bedrift for å bruke dette. Jeg bruker nesten aldri mobilen min til å sende sms lenger, dette er mye bedre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive