5 minnutters pause....

5 innlegg i emnet

Skrevet

Prøver å hjelpe et par "røykende" venner i å finne svar på deres spørsmål.

Deres overordnede har gitt dem beskjed om at dersom de tar røykepauser skal dette trekkes fra deres lunch-pause på 30 minutter...

Mener å ha lest en eller annen lov der det står av man har rette til 5 minutter pause hver time + 30 minutters lunch pause.

Mener det som deres overordnede sier er BULLSHIT, men trenger info fra Dere på hva som er riktig / galt her (gjerne via en link tileneller annen lov). Det er greit for de som snuser å snuse i denne butikken (og ta seg enkopp kaffe nå og da), men ikke for enrøyker å ta seg en røyk (utenfor området). Selv som ikke-røyker synes jeg dette blir helt feil!

Er VELDIG TAKKNEMELIG for tilbakemeldinger her!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Sjefen har dessverre rett.

Hvis det er nødvendig å forlate arbeiddsstedet helt for å ta en røyk, kan det trolig trekkes. Da er de nemlig ikke tilgjengelig i tilfelle de trengs.

Snuserne og kaffedrikkerne er jo i butikken, og kan steppe inn med en gang hvis det kommer en kunde.

Men - hvis røykeplassen er så nær at røykerne er tilgjengelige hele tiden, kan det være at sjefen gjør for stor forskjell på de ansatte.

EDIT:

Det hele er egentlig et spørsmål om godvilje mer enn rettigheter. Hvis røykerne og sjefen hadde et bedre forhold (uansett røyking eller ikke) hadde ikke dette vært et problem. Røykerne bør gjøre så mye nytte for seg, uoppfordret mens de er inne i butikken, at sjefen ikke synes de sluntrer unna men at røykepausene er velfortjente.

Endret av michBergen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den nye arbeidsmilkjøloven (2005) sier dette om pauser:

§ 10-9. Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Slik jeg ser det:

Hvis det ikke er et egnet pauserom hvor man kan ta pause skal pauser regnes som arbeidstid, altså ikke gå ut over de 30 min som man har til disposisjon. Finnes det et egnet pauserom skal type 5 minuttere trekkes fra totalen på 30 min pr 8 timers dag. Dette vil si at hvis man tar en pause på 5 minutter utenfor arbeidslokalene trekkes dette fra den totale pausen på 30 min, feks. for å gå ut å røyke.

Man skal minst ha en pause i løpet av dagen, og jeg ser ingen grunn til at man ikke kan fordele disse pausene slik man selv ønsker med mindre man har en kjip sjef selvfølgelig. Enda kjipere sjef, en som ikke har råd til å gi bort 5 min pr time og 30 min lunsj.

Så du kan konkludere med at det er ingen regel som sier at man har 5 minutter pr. time + 30 minutters lunsjpause.

Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven).

§ 10-9. Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.

Det var liksom det jeg skulle si da michBergen!! :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden.

Når pausen regnes som en del av arbeidstiden, er den lønnet og skal ikke "strekke ut" tiden fra du kommer til du går hjem.

Når pausen IKKE er en del av arbeidstiden, stopper tellingen av arbeidstimer opp når pausen begynner og begynner igjen når pausen er over.

For at arbeidsgiver skal kunne stoppe "lønnet tid" mens du tar pause, må du enten kunne forlate arbeidsplassen eller ha et tilfredsstillende pauserom.

Når du forlater arbeidsplassen, og arbeidsgiver sier at det er en OK ubetalt pause, ja så er det nettopp det. Da bruker du av pausene, som til sammen skal være minst en halv time når du jobbber heltid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive