Er min datamaskin infisert av spioner?

21 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Det popper opp en melding fra en rød cirkel med X, plassert nederst til høyre rett ved siden av klokke/tid som forteller meg følgende:

"Your computer is infected! Windows has detected spyware infection. It is recommended to use antispyware tools to prevent data loss. Windows will now dowload and install the most up-to-date antispyware for you. Clilk here to protect your computer from spyware."

Vel, jeg klikker og klikker og ingenting skjer, meldingen kommer stadig opp med noen sekunders mellomrom.

Jeg har automatiske oppdateringer på, jeg har prøvd å aktivere Security Senter, det hjalp ikke, så jeg har slått av Windows brannmur, det hjalp heller ikke.

Jeg bruker Norton og den forteller meg at alt er OK.

Hva skal jeg gjøre, det er fyktelig irriterende. <_<

Moderator har flyttet dette emnet ttil rett seksjon.

Dette skal i denne seksjonen:

Virus og antivirus

Alt av sikkerhetsmessige utfordringer som virus, trojanere, spionvare, popups og irriterende verktøylinjer som kan infisere en PC.

Endret av michBergen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Last ned Ad-Aware og kjør dette på maskinen din

Link til Ad-Aware

Edit: ikke skru av brannmuren din! Da slipper du alle og en hver inn på maskinen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette er et typisk eksempel på et malware som utgir seg som en del av windows.

Programet vil at du skal trykke på iconet,

Her kan du lese om det. Og hvordan bli kvitt det.

http://elamb.blogharbor.com/hacked/detectedspyware.htm

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det popper opp en melding fra en rød cirkel med X, plassert nederst til høyre rett ved siden av klokke/tid som forteller meg følgende:

"Your computer is infected! Windows has detected spyware infection. It is recommended to use antispyware tools to prevent data loss. Windows will now dowload and install the most up-to-date antispyware for you. Clilk here to protect your computer from spyware."

Vel, jeg klikker og klikker og ingenting skjer, meldingen kommer stadig opp med noen sekunders mellomrom.

Jeg har automatiske oppdateringer på, jeg har prøvd å aktivere Security Senter, det hjalp ikke, så jeg har slått av Windows brannmur, det hjalp heller ikke.

Jeg bruker Norton og den forteller meg at alt er OK.

Hva skal jeg gjøre, det er fyktelig irriterende. <_<

Jeg vil anbefale deg å prøve en virussjekk og en spywaresjekk i følgende rekkefølge:

Først deaktiverer du systemgjenoppretting dersom du bruker Windows XP.

All skanning etter virus og spyware skal du nå foreta i sikkermodus med nettverk.

Følg lenken dersom du ikke vet hvordan du starter i Sikkermodus med nettverk.

Foreta en virusskanning i nettleseren din med BitDefender. Dersom du finner virus starter du på nytt i sikkermodus med nettverk etter skanningen, og foretar en ny skanning.

Deretter tar du en spywaresjekk med Ewido Onlinescan. Dersom du finner spyware starter du på nytt i sikkermodus med nettverk etter skanningen, og foretar en ny skanning.

Så snart du har fått til å kjøre begge skannerne uten at de gir indikasjon på virus eller spyware er du ferdig med å skanne og skal starte maskinen i vanlig modus igjen.

Deretter kan du gå videre til å installere antivirusprogramvare og antispyware dersom du ikke har noe slikt fra før. Slike programmer finner du på oss.viztnd.com/secprog.shtml.

Les her dersom du ønsker informasjon om hva spyware er og hvordan du best mulig kan holde PC-en din ren for dette.

Les her dersom du ønsker lenker til informasjon om hva virus, trojanere og ormer er.

Når det gjelder sikkermodus skal du IKKE gjøre noe annet imens, dvs du skal ikke sitte og surfe her eller andre steder. Dette fordi du da kan starte spionprogrammene eller virusene manuelt.

Ovenstående svar med virus og spywaresjekk er basert på en plugin for Firefox som henter hurtigsvar på enkelte gjentagende spørsmål. Svarene hentes fra http://snabb.viztnd.com og pluginen for Firefox kan hentes fra www.home.no/apepost for de som ønsker det.

:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kan kanskje være en ide og laste ned et antivirus program som kan kjøres via en boot cd (oppstarts cd) slik at windows ikke en gang får lastet før du scanner etter virus. Husker ikke i farten hvordan det gjøres eller hvilke program som kan kjøres rett fra en cd. Kanskje noen andre her vet??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kan kanskje være en ide og laste ned et antivirus program som kan kjøres via en boot cd (oppstarts cd) slik at windows ikke en gang får lastet før du scanner etter virus. Husker ikke i farten hvordan det gjøres eller hvilke program som kan kjøres rett fra en cd. Kanskje noen andre her vet??

Det er ikke mange slike som fungerer på NTFS.

Sikkermodus skal holde...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sliter litt med å få en hel spion inn i kassa tror jeg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ang. Virus og Antivirus program

Takk for alle råd. Uff, alt for vanskelig for meg, er helt grønn. Det meste er helt nytt for meg.

Kjørte Symtec Security Check som resulterte i "Virus status: Infected! 2 files infected on your disk drives. No viruses detected in memory. Your computer is infected with at least one known virus or Trojan horse."

Og så ble to filer oppgitt:

C:\nj.exe is infected with Adware.SpySheriff og

C:\winstall.exe -"- - " -

Jeg fjernet den første uten problemer, men den andre lar seg ikke fjerne.

Hvorfor kan ikke Norton Antivirus hjelpe med dette? Den er jo på hele tiden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ang. Virus og Antivirus program

Takk for alle råd. Uff, alt for vanskelig for meg, er helt grønn. Det meste er helt nytt for meg.

Kjørte Symtec Security Check som resulterte i "Virus status: Infected! 2 files infected on your disk drives. No viruses detected in memory. Your computer is infected with at least one known virus or Trojan horse."

Og så ble to filer oppgitt:

C:\nj.exe is infected with Adware.SpySheriff og

C:\winstall.exe -"- - " -

Jeg fjernet den første uten problemer, men den andre lar seg ikke fjerne.

Hvorfor kan ikke Norton Antivirus hjelpe med dette? Den er jo på hele tiden.

Det er fordi programmet kjører og at Norton ikke klarer å stoppe prosessen for å slette filen. Årsaker til dette kan være at programmet egentlig ikke starter seg selv, men at det er et annet program som kjører og som påser at programmet ligger der det er og at det kjører.

Oppdater Norton, start maskinen din i sikkermodus (uten nettverk) og høyreklikk på C: og velg Skann med Norton Antivirus.

Det ser likevel ut til at Norton ikke klarer å oppdage det andre programmet, og du burde istedet gjort som jeg skrev i en tidligere post, starte i sikkermodus med nettverk og foreta skann med f.eks BitDefender.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du følger anvisningene fra viztnd, SKAL det bli i orden igjen...... om du har Norton Antivirus installert på maskinen, bør du også slette filer som er satt i karantene av dette. (quarantine)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fuck...... beaten by himself :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

prøv å skaff deg en bootbar cd med virus program på.

-hvis jeg ikke husker helt feil ,kan du laste ned ultimate bootCD og konfigurere den etter eget smak og behag -dvs du kan legge til virusprogram o.l spyware hjelpemidler. (husker ikke i farten om det er virusprogram på den )

Eller du kan forsøke og trykke F8 like etter at pcen din har sjekket ram/IDE enheter.Da vil du få alternativer som foreksempel "sikkermodus/velg siste fungerende konfigurasjon osv.)

her velger du sikkermodus.

Når du kommer inn i sikkermodus startes pcen kun med di mest nødvendige drivere. -Kjør virus scan og spyware søk

(foreksempel antivirXP som virus program, spyware verktøy som adaware og spybot s&d er heller ikke og forakte.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fysj..... cd'er med virusprogram er noe dritt..... :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alle de dær er det fullt mulig å fjerne med ewido micro og litt kjennskap til registerredigering.... ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vil også anbefale at du gjør et forsøk med å kjøre Ewido - det beste programmet mot trojanere o.l

Det fungerer som fullversjon de første 14 dagene, men selv etter det vil du kunne laste ned oppdateringer og skanne/rydde systemet (du mister kun automatisk oppdatering og "aktiv" beskyttelse").

Du finner det her:

http://www.ewido.net/en/

Ellers også enig i tidligere nevnt tips om å de-aktivere og re-aktivere Systemgjenoppretting for å sikre at infeksjonene ikke skjuler seg der (og dermed dukker opp igjen senere).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Spyaxe er ett velkjent problem som jeg har fått servert noen ganger nå det siste året, problemet lar seg ikke løse ved ordinære anti spyware programmer som "Spybot Search and Destroy" "Adaware" "Hijackthis" etc..

Problemet er at Spyaxe utnytter backup funksjonen i Windows XP og gjenopretter seg selv etter en reboot som det skulle vært en systemfil til Windows.

Det er en tidligere postering her i forumet:

http://itpro.no/supportforum.php?showtopic=31747

Løsningen finner man der.

Stikk på http://forums.majorgeeks.com/showthread.php?t=78572

Last ned Smitrem.exe

Boot i sikkerhetsmodus (Trykk F8 ved boot for å kunne velge sikkerhetsmodus)

Pakk ut å kjør smitrem

Restart

Problemet er løst. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"Problemet er at Spyaxe utnytter backup funksjonen i Windows XP og gjenopretter seg selv etter en reboot som det skulle vært en systemfil til Windows."

################

Og nettopp DERFOR er det man bør deaktivere systemgjenoppretting FØR fjerning av denne dritten..... ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"Problemet er at Spyaxe utnytter backup funksjonen i Windows XP og gjenopretter seg selv etter en reboot som det skulle vært en systemfil til Windows."

################

Og nettopp DERFOR er det man bør deaktivere systemgjenoppretting FØR fjerning av denne dritten..... ;)

Tja, ikke alltid like greit å anbefale det heller da ;)

Uansett funker smitrem utmerket, den rensker opp i "backup" filene og sletter alt som skulle være tilknyttet spyaxe. :)

Det er bare en rekke batchfiler som har listet opp en rekke filer til sletting, inklusiv rens av backup funksjonen til windows.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan vel hende du, bruker Norton Antivirus og Windows sin brannmur.

Det lønner seg å bruke Norton Internet Security som brannmur, og i tillegg la denne styre sikkerhetsinstillingene.

Hvis du har Telenor abonemang er dette inkl. i abonemanget.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive