[LØST] Lønninger for IT drift/ansvarlig

18 innlegg i emnet

Skrevet

Skulle gjerne hatt noen innspill på hva som er vanlig av lønninger for personer som jobber med IT drift og også er IT ansvarlige.

Driftings biten av jobben er typisk server drift, Exchange, A.D, SQL Server. Driftsanvarlig innebærer utarbeidelse av rutiner, dokumentasjon og at man følger lover og forskrifter.

Gjerne informasjon om relevant statetstikk

/AM

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her er info fra http://www.jobbfeber.no ;)

Yrke: IKT-driftsoperatør

Se også yrker: Bachelor ingeniør i datafag (dataingeniør), Master i teknologi (Sivilingeniør)

Beskrivelse:

IKT er en videreføring av begrepet informasjonsteknologi som ofte er forkortet med IT. Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT), er tekniske løsninger som vi kan benytte når vi samhandler ved innhenting, overføring, bearbeiding, lagring og presentasjon av informasjon.

De aller fleste bedrifter er i dag avhengige av at informasjons- og kommunikasjonssystemene fungerer som de skal. Som IKT- driftsoperatør kan man ha sin arbeidsplass innenfor alle typer virksomheter, både offentlige og private.

En IKT-driftsoperatør vil være sentral i bedriften, når det gjelder drift og vedlikehold av datamaskinparken. I mindre bedrifter vil man kunne få totalansvaret for driften av systemene,- men arbeidsoppgavene kan bli noe mer spesialiserte i større virksomheter. Olje- og gassindustrien er en av landets største brukere av avansert data, og alle oljeselskapene har ansatte IKT-driftsoperatører.

Personlige forutsetninger:

Man må ha gode evner til å kommunisere og samarbeide med andre. Omstilling og endring står sentralt i dette yrket og krever at man kan tilegne seg - og anvende kunnskapen i nye sammenhenger.

Inntekt:

I bedrifter hvor de ansatte er organisert har man man tariffavtaler med bestemmelser om lønnsplassering. Man kan regne med en begynnerlønn på om lag 250-300.000.-.

Utdannelse:

Utdannelsen gis i videregående skole og tar fire år inkludert læretid.

- GK Salg og service

- VK1 IKT-driftsfag

- 2 års læretid i bedrift

IKT faget innerholder mye datafag, for eksempel maskinvare, programvare og nettverk. I tillegg blir det lagt vekt på kommunikasjon.

Man lærer:

- Kundebehandling og veiledning av IKT- brukere.

- Kontorstøttesystemer, installering, oppgradering og vedlikehold av programvare, operativsystemer, maskinvare og nettverk.

- Å innhente, bearbeide og formidle informasjon både på norsk og engelsk.

Bestått fagbrev gir yrkeskompetanse med fagbrev og yrkestittel IKT-driftsoperatør.

Opptakskrav:

Generell studiekompetanse (Bestått videregående skole)

Videreutdannelse:

Se yrkesbeskrivelsen: Ingeniør Datafag

Organisasjoner:

NOFU - Norges Funksjonærforbund tilsluttet YS eller El & IT- forbundet tilsluttet LO med flere.

Organisasjoner

NOFU - Norges Funksjonærforbund

El& IT- forbundet

Kilder/Takk til:

Opplæringsrådet for servicefag og Læringssenteret.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det jeg er ute etter er lønninger for en IKT ansvarlig med 8-10 års erfaring med drifting, og som har bedriftens hele driftsanvar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det jeg er ute etter er lønninger for en IKT ansvarlig med 8-10 års erfaring med drifting, og som har bedriftens hele driftsanvar.

Jeg forstod vel det, men det er jo ikke alltids erfaring som bestemmer lønnen, eksempelvis hvis man jobber i en offentlig etat som eksempelvis kommune eller stat. Da vil man alltid gå etter tariffavtaler.

Når du jobber privat er det vel ganske normalt å øke lønningen etter hvor viktig du er for bedriften. Veldig rellativt.

Kan jo se litt her: http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTempl...ge____3188.aspx

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kjenner flere it-ansvarlige som tjener rundt 300 k i året. Ansatte med litt erfaring tjente i det tilfellet ca. 250 k og support tjente ca. 200 k

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Interesant.

Så en driftsansvarlig jobb med 400K ++ må ansees som bra?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Interesant.

Så en driftsansvarlig jobb med 400K ++ må ansees som bra?

Uten så alt for mye peiling vil jeg nok mene; Ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva en IT ansvarlig tjener, kan variere veldig. Dette har med totalansvar, kompetanse/utdannelse, størrelse på bedriften, hvor mange år med erfaring, arbeidstid osv å gjøre.

En typisk "IT mann" som jobber som System/Nettverks admin i en bedrift med 50-200 ansatte, kan noen ganger være den eneste personen som jobber med IT i den bedriften, og har da en del ansvar. Jobber også gjerne med ting som ikke direkte har med IT å gjøre. Alt fra å sette opp og drifte virksomhetskritiske servere og avansert nettverksstruktur til å forklare en dame på 60 år hvordan den nye faksen eller kopimaskinen fungerer kan være en del av jobben. :)

En slik person har ofte 5-15 års erfaring, besitter gjerne noen sertifiseringer og/eller en 3-5 årig høyskole utdannelse, eventuelt fagbrev i noe teknisk relatert fag. Disse personene tjener alt fra 250K - 800K.

Så som du sikkert forstår, er det store variasjoner her. Mange med høye lønninger har nok kommet inn under dotcom boblen, og har beholdt sin høye lønn siden da. ;)

I større bedrifter har man gjerne spesialister som har ansvaret for bestemte ting i bedriften, og til sammen utgjør de forskjellige folkene et komplett og forhåpentligvis faglig sterkt fagmiljø.

Vet ikke om det var svar nok på ditt spørsmål. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tusen takk til alle sammen for verdifulle tilbakemeldinger. Konklusjonen min er at jeg har det bedre enn først antatt :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, vi føler vel alle at vi er litt underbetalt, man vil alltid ha mer penger vet du. Man synes iallfall selv at man fortjener det, er bare så kjedelig at folk rundt deg, spesielt de som sitter på lønnsbestemmelsene, ikke alltid synes det. ;)

Hehe, neida. Man får jobbe jevnt og trutt, så kommer vel lønnen etterhvert. I tillegg er det vel kjekt å være på godfot med de over deg i hiarkiet i bedriften. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

300k virker lavt nå i 2007, jeg skal i lønnsforhandlinger nå snart, ny jobb.

tror jeg kommer til å prøve på 350-380 et sted. Drifter stor server park.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg jobber som Senior IT-konsulent, og drifter servere men mesteparten av tiden går med til support og forholdsvis enkle oppgaver. Jeg har ca 10 års erfaring på MS-plattform og har over 400k. Alt under 400k syntes jeg er dårlig lønn om man jobber i privat bedrift i dagens marked.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jobber med drift i en offentlig etat og har 370K i grunnlønn (Er ikke noen IT-ansvarlig). I tillegg kommer vakttillegg ved helgevakter (1 gang i mnd ca) og overtidsbetalt. Ligger oppunder 500K i året. 7-8 års arbeidserfaring.

Jobber med utrulling av programmer, generell drift/feilsøking og noe brukersupport.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tall som ligger i luften i denne tråden er astronomiske if. det jeg opplever.

Jeg sitter på en Ingeniørstilling for en statlig sektor og har ansvar for utstyr i millionklassen (og vel så det) og har en årslønn på 256- tusen.

Her går det så godt som kun på antall år man har jobbet og ikke hva man gjør desverre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

er det lov å spørre om noe relatert til dette emnet etter at det er løst?

i så fall lurte jeg på hva som ligger i arbeidstittelen "senior" IKT konsulent.

altså hva innebærer "senior" ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Senior står nok for at han har holdt på med det i over 5 år elns

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg sitter på en Ingeniørstilling for en statlig sektor og har ansvar for utstyr i millionklassen (og vel så det) og har en årslønn på 256- tusen.

Har du ingeniørutdannelse relevant stilling og tjener 256K i året?! Dette må i tilfellet være i en liten kommune langt unna Oslo i alle fall. Uansett synes jeg det var veldig lavt. Er du medlem av NITO? Hvis du er det så kan du logge deg inn her og se hva som er gjennomsnitt for din typen utdanning i det offentlige:

http://www.nito.no/templates/Page____169.aspx

Når det gjelder spørsmålet om senior så varierer dette fra sted til sted, men det betyr at vedkommende er erfaren og det krever ofte rundt fem års erfaring (minst).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er ute å søker stillinger, men der har jeg tydligvis blingsa litt.

Har ingen erfaringer ennå (ikke i målbare år). men hvis de ikke liker søknaden min så er det jo ikke værre enn at de forkaster den.

Takk for svaret.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive