Lage Hjemmeside.

12 innlegg i emnet

Skrevet

Hei hå.

Jeg tenkte å lage en skikkelig hjemmeside som jeg har fikset alt design/meny osv.

Men jeg har enda ikke funnet fram til et sted hvor jeg får tak i billig domene.

Men kan jeg for eks. Lage en hjemmeside selv å laste den opp å bruke home.no adressen? :)

Hvilket program anbefales til å lage hjemmeside? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Anbefaler Macromedia Dreamweaver. Mange funksjoner osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dreamweaver kan jeg lage en hjemmeside i, å laste opp den på home.no ? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

anbefaler og kode alt selv i notepad! setter du deg ned å lærer html så er det kjempeartig og drive med!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei hå.

Jeg tenkte å lage en skikkelig hjemmeside som jeg har fikset alt design/meny osv.

Men jeg har enda ikke funnet fram til et sted hvor jeg får tak i billig domene.

Men kan jeg for eks. Lage en hjemmeside selv å laste den opp å bruke home.no adressen? :)

Hvilket program anbefales til å lage hjemmeside? :)

Hei.

Har du ikke 10 MB gratis hjemmeside gjennom din ISP?

Jeg har NGT og der er det mulighet for hjemmeside på 10 MB gratis gjennom abonnementet mitt.

Har ikke prøvd dette så jeg vet ikke om det må brukes ferdige program for å lage de eller om du må gjøre alt selv.

Ellers florere det av gratise hjemmesider servere

f eks

http://www.piczo.com/?cr=2&rfm=y

Amerikansk side der du får hjelp til å legge ut bilder tekster osv slik at du slipper å tenke på koding av siden ;)

Mulig at du kan koden siden selv også men det vet jeg ikke.

Annet alternativ er å opprette et enkeltmanns firma. Da kan du få xxxyyyzzz.no som domene og egen e-post... 112233@xxxyyyzzz.no

Der kan du lage alt selv...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har laget sider i sånne som piczo osv før.

men jeg vil liksom prøve å ta steget å lage litt bedere sider.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Med samme dere snakker om piczo, har de FTP ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Piczo har ikke ftp trur jeg.

Men home.no har det ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

notepad/Editplus2

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Web Page Maker V2 skal jeg teste ut :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1. Lær deg grunnleggende HTML.

2. Skaff deg en host - gratis alternativer er Home.no Start.no etc.

3. Last opp.

4. Nyt siden.

Jeg vil sterkt fraråde å bruke editorer som genererer all kode selv. Men om du så absolutt skal det, så se på koden etterpå og prøv å se om du skjønner hva de forskjellige elementene er. Så skriver du kode selv utifra det du har sett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vil anbefale deg følgende:

Design, altså banner også videre kan du utvikle med Gimp som er gratis, eller du kan bruke Photoshop.

Trial-versjon til Photoshop finner du her

Deretter kan du bruke en WYS/WYG-editor (what you see/what you get) som for eksempel Dreamweaver, men det koster en del penger. Trial-versjon finner du her.

Ellers har du kanskje Frontpage på pcen din hvis du har office, det kan eventuelt brukes, men det lager dårligere htmlkode enn Dreamweaver.

En gratis WYS/WYG-editor er Nvu

Skal du få den beste koden ville jeg anbefalt deg å skrive selv, dessuten er det gratis.

Finn et html-kurs, åpne Notisblokk og begynn å skriv.

Til slutt kan du laste opp siden din via et FTP-program, som for eksempel FlashFXP eller Filezilla

Men du trenger en server å laste opp på, dette kan du gjøre på Pandela, Home.no eller Start.no

Noen tips på veien:

- Start med å skrive et konsept, altså hva siden skal inneholde og hvorfor du lager den og hvem du lager den for (målgruppe)

- Deretter utvikler du et webmanus, det vil si du skriver all tekst du skal ha på siden din inn i et wordark.

- Utvikle et flytskjema, altså bestem deg for hvilken struktur du vil ha og hvilke sider som skal linke til hvilke.

- Nå kan du starte å utvikle et design, når du er ferdig med det kan du bare copy/paste teksten fra webmanuset ditt inn på siden din.

- Skriv et refleksjonsnotat over siden din, altså tenk i gjennom hva du er fornøyd med, hva du kunne gjort bedre, nådde du målgruppen på den måten du ønsket, i så fall hvordan?

- Bruk gjerne en font som er tegnet med skjermbruk for øyet, for eksempel Verdana. Det vil si en bitmapbasert font, altså bygget opp av små kvadratiske bildepunkter, i motsetning til fonter som er tegnet for trykk. De er nemlig bygget opp av jevne, heltrukkene kurver, såkalte beizerkurver. Et eksempel på en slik font er Times new roman.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive