Vektoriserte bilder i Adobe CS

8 innlegg i emnet

Skrevet

Hvordan lager man vektoriserte bilder? Hva er det egentlig, og hva er forskjellen på det og en vanlig .psd fil?

Fikk beskjed av trykkeriet om at de måtte ha det for å trykke opp genserne jeg skal ha, derfor haster det litt... er det noen som har en enkel måte å forklare det på? eller vet om en nettside som forklarer det enkelt og greit?

Takk for svar...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vet relativt lite om dette området, men vektoriserte bilder kan forstørres og forminskes uten at formen forandres, mens PSD-filer ofte blir uklare da. Du må nok ha Adobe Illustrator for å lage vektorfiler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lagre som .eps (Mener å huske at det skal fungere... Husk også å ha 300 i oppløsning)

EDIT: Post nr. 1111 :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ok, takk for svar... skal teste og se om det funker!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Et vektorisert bilde er et bilde bestående av former. Disse formene har én farge. Ved å bruke vektoriserte bilder kan man vrenge så mye man vil uten at bildet blir ødelagt på noen måte. (Et must for stiliserte logoer)

Det vanlige er rastrerte bilder bestående av enkeltstående pixler. Disse blir ofte uklare på trykk, spesielt ved skjerm-oppløsning (72dpi). Anbefalt er 300dpi for trykk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For win-xp kan du bruke et program som heter Mayura Draw og i Linux kan du bruker et program som heter sketch for å lage vektor-bilder. Har brukt Mayura en del selv for å lage vektor grafikk til rapporter i .pdf format.

sH

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har jeg prøvd meg litt i illustrator, men jeg finner ingen måte å gjøre om bilder fra photoshop (.psd) til vektoriserte illistratorbilder?! Må jeg tegne de helt på nytt i illustrator, eller finnes det noen måter å eksportere de over på? Finner ikke de samme verktøyene i illustrator som i photoshop, og da fryker jeg at det kan bli litt vanskelig å lage det likt...

Burde vel egentlig lese "manualen", men har litt dårlig tid...

Holdahl: Kan jeg bruke Mayura Draw til å konvertere bildene med, eller blir det som illustrator der man må tegne fra bunnen av?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det finnes ingen god løsning på hvordan du kan vektorisere raster/bitmap filer. Adobe Streamline er et program som var laget med dette formålet, men resultatene var så som så, og programmet lages ikke lenger.

Macromedia Flash har også en funksjon for å vektorisere bitmaps. Husker jeg rett klikker man Image -> Trace Bitmap eller noe i den duren. Resultatene av denne funksjonen er heller ikke optimale, men funker greit hvis ikke du har noe vanvittig avansert som må vektoriseres.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive