[LØST] hvordan bruke css

14 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Jeg har ikke peiling på rss. men ettersom jeg forstår, så er dette en måte å programmere utseende på ei webside???

Noen som kan gi mæ en fin forklaring på rss, og hvordan det brukes?

eventuellt, noen som har link til en tortur-ial hvor æ kan ta det step by step og lære meg det?

EDIT: ikke rss men css

Endret av carkiller
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

RSS er en metode for å spre nyheter og artikler fra et nettsted til andre sider enkelt og greit. ITpro bruker dette ofte for å hente inn nyheter fra andre technett-partnere.

Les mer om rss på ITpro

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

:blush: åja
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hehe du mener sikker CSS ....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det er mulig det :P

hva er det da, og hvordan fungerer det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

raskt forklart fungerer det på den måten at du drar alle de grafiske elementene ut av en side slik at dersom du viser denne siden UTEN css vil sitte igjen med en hjemmeside som ligner på noe fra midten av 80-tallet (kun tekst og eventuelle bilder du slenger inn.) Det er selvfølgelig mulig å begrense dette til å kun omhandle visse aspekter som fontstørrelse, farge etc.

Et greit sted å begynne er feks. htmldog som tar for seg css fra fullstendig nybegynner til litt mer avansert nybegynner.

Som oppslagsverk rundt funksjoner i css anbefaler jeg feks. W3Schools.

Ellers, for å se hvor ufattelig artig css er, kan du ta en liten tur innom CSSZenGarden, html-filen er den samme, mens css-filen endres på for å gi siden et HELT annet utseende.

EDIT: Sårri får trykkleifer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du bruker i grunnen HTML for å strukturere siden. Deretter bruker du CSS til å formatere den. Med CSS kan du plassere elementer hvor du vil ha dem og forandre utseende på dem.

En fordel er at du kan samle all denne informasjonen i én fil, og du slipper dermed å rote i ørten filer for å lete etter en filleting du vil endre på. En ulembe er at nettleserne tolker CSS litt forskjellig slik at du ofte må ty til Hacks eller tilpassede CSS-dokument for hver nettleser (gjøres enkelt via f.eks. PHP).

HTMLdog og W3Schools er gode steder å starte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har ikke peiling på rss. men ettersom jeg forstår, så er dette en måte å programmere utseende på ei webside???

Noen som kan gi mæ en fin forklaring på rss, og hvordan det brukes?

eventuellt, noen som har link til en tortur-ial hvor æ kan ta det step by step og lære meg det?

EDIT: ikke rss men css

CSS er en måte å vise frem en eller flere html sider der det brukes XML standard.

CSS og XSLT er forskjellige måter å vise frem html siden...

Kan brukes som et alternativ til en database f eks.

For å bruke css og xslt så må rå dataene opprettes med en trestuktur.

eks:

<biler>

<biltype>

<merke>

<modell>

<reg år>

</biltype>

<biltype>

...

</biltype>

</biler>

Ved å bruke css på denne xml filen vil du kunne lage f eks merke Ford i blå skrift

og modell i rød skrift osv.

Obs --> alle merkene får da samme utseende

For en enklel web side så er det lettere å bruke andre ting.

Men for å lære seg xml så har du "kanskje" litt bedre utgangspunkt ettersom xml ser ut til å bli mer brukt fremover.

Xml er en standard der du kan lage ei web side for flere typer fremvisning f eks vise frem vg.no sin side på mobil telefon.

Xml reduserer også internett trafikk ettersom den sender instruksjoner til klienten og ikke all data klienten trenger for å utføre handlingen.

Har du litt peil på html så er det ikke noe vanskelig å lære seg dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

CSS er en måte å vise frem en eller flere html sider der det brukes XML standard.

Bare for å oppklare litt: CSS er ikke noe som brukes sammen med xml (i utgangspunktet). CSS er beregnet på HTML, og der HTML brukes til å si noe om hvordan strukturen på siden er (innhold) brukes CSS til å si noe om utseendet.

Man kan f.eks. bruke CSS til å si at alle<h1>-tagger skal være med rød skriftfarge, ha font tahoma og ha størrelse 45px. Det finnes masse bruksområder, og dersom du søker på "CSS tutorial" på google vil du nok finne en haug med informasjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

oook, men da skjønner jeg...

css er rett og slett regler for hvordan ting og tang skal se ut...

feks om æ skriver at skriften skal være [font1] så kommer akkurat den bestemte fonten opp? som æ har lagra i en xml fil?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, du lagrer css i .css filer. Ellers riktig, css forteller bl.a. hvilken font tekst vises med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hva er fordelen med å ha dette i en egen fil, istedenfor i head delen?

<style type="text/css">

<!--

html,body {

background: #616760;

margin: 0px;

font-family: 'Trebuchet MS';

font-size: 12px;

color: #333333;

}

//-->

</style>

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

fordi hvis du heller bruke ret dokument trenger du bare skrive dette i head på de dokumentene du vil ha css stil på:

<link href="stil.css" rel="stylesheet" type="text/css" />

og da slipper du definere alt sammen for hver enkelt html fil, veldig nyttig hvis du har mange html filer...

du kan feks definere stiler for tekst i det ene css dokumentet, så får alle html dokumentene ( de med den koden over i head) samme stil for teksten....

hvis du skjønner hva jeg mener :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

aha! smart. :)

løst!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive