[LØST] CPU går til 100% når film kjøres

18 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

Hvordan har det seg at CPU'n min går til 80-100% hver gang jeg kjører igang en film... båte fra DVD platene og de jeg har ligende på datamaskinen... Bruker VLC .. har prøvd med mPlayer og DivX også.. Windows Media Player støtter ikke... og når jeg prøver å forstørre film vinduet så starter den å hakke...

Har scannet gjennom maskin for virus\spyware\adware's .. fjernet alt jeg har funnet.. Driverne til reinstallert... ingen god resultat...

Det har funket før... ingen nyinstallerte programmer på maskina... ren maskin... bruker/brukte den kun til å designe nettsteder og se litt film.. evt musikk.. Dette skjedde sånn kun.. plutselig=/ ... puttet bare inn en Romeo must die DVD(en type sett flere ganger... samme disk) ... men... så har det vært kverka til nå:(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Formatere?

Kan godt være hd'en som sliter (er gasnke stappet) eller for lite ram. Tror cpu sliter mye mer når det er for lite ram osv..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hmm.. tjo.. ram har jeg slitet med lenge... hehe... 256.. men... det skal da gå bra når bare video prog. kjører... og ingenting annet....(utenm ting som må være igang da) hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du bare har 256mb og winxp, vil det bruke alle plassen på rammen din, slik at cpuen streamer rett ifra hd (på en måte) og hvis hd ikke klarer å følge med i svingene sliter cpu no fryktelig. Kna komme virus/anti-virus (som krever for mye resurser). Når jeg hadde 256mb ram merket dikk jeg en kjmpetreg pc etter en liten stund, etter formatering. Siden små programmer osv bruker opp all rammen og hd sliter mye mer. Hos meg var det porblemet (husker ikke om det lagget i film, men pcen ble svært treg ja). Hjalp veldig å oppgradere til 1024mb!

Se hvor mye tildelt minne pcen bruker når du spiller av en film, og hvor mange prosesser som kjører, da du spiller av en film. (trykk CTR+ALT+Delete)- prosesser. :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja... Jeg har Intel Celron 1.13 Ghz... 256mb RAM ... Windows 2000 pro (som tråden/topicen ligger under) ... dette er første gang jeg har fått/merker det problemet... den er ganske nyformatert(3 uker siden) ... Antivirusen jeg bruker er Symantec Corporate Edition 10 som jeg fikk fra min onkel's bedrift borti USA(den krever minimal med ressurser(like lett som notepadd eller.no;)))) eneste jeg starter på den er .. Putty for å connecte meg til remote shell... en text editor for å kode nettsider... og iTunes for å høre musikk.... når jeg starter filmen er alt dette slått av... men jeg kan ikke huske å ha kommet borti en form for instiliinger som har gjort dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

du må laste ned ett lite program som heter avi-fix det tar bort problemet..grunnen til cpu går på 100% er at filmen er fake eller du har en anna film som du har lasta ned som er det... dette får cpu til å gå for 100%

altså google etter avi-fix

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

her kanskje dette kan hjelpe deg

Hvis du har problemer med at cpu'en står på 100% når du kjører AVI filer etter å ha installert SP1 på Win XP, ta en titt på dette.

Løsning:

For å bli kvitt dette problemet må vi slette en nøkkel i registeret.

1. Gå til Start -> kjør og skriv inn regedit

2. Let deg frem til følgende nøkkel:

"HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32"

3. Høyreklikk på den og velg Slett/ Delete.

4. Gå ut av registeret. Det kan hende du må ta en omstart av maskinen før dette trer i kraft.

Dette skal fungere både hvis du har Win Xp med og uten SP1.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

heia tmn :eek: kos<3

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

kan også være at skjermkort driverne halter og at derfor cpuen må hjelpe til. har vært borti det samme på maskiner der skjermkort driverne mangler/er feil innstalert

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

her kanskje dette kan hjelpe deg

Hvis du har problemer med at cpu'en står på 100% når du kjører AVI filer etter å ha installert SP1 på Win XP, ta en titt på dette.

Løsning:

For å bli kvitt dette problemet må vi slette en nøkkel i registeret.

1. Gå til Start -> kjør og skriv inn regedit

2. Let deg frem til følgende nøkkel:

"HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32"

3. Høyreklikk på den og velg Slett/ Delete.

4. Gå ut av registeret. Det kan hende du må ta en omstart av maskinen før dette trer i kraft.

Dette skal fungere både hvis du har Win Xp med og uten SP1.

Han har ikke winxp! ;)

Står tidligere at tmn bruker win2000, vet ikke om det går ann å gjøre det der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hmm.. takk for alle svar... men hittil har ikke det funket.. prøvde AVI Fix tingen også.. funka ikke... er ikke akuratt en film som er lastet ned når jeg prøver med org. DVD plater + de jeg har ripet over til maskina.. hehe...

Lervik: ja hei ja... forfølger:P hehe.. neida:) bare kos

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

neimenn, begynner lapp'en og bli litt slitt ? =/ på tide og kjøpe seg Mac ? ;) *kosepåTMN=D*<3

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmmm ikke så kjennt med å bruke VLC til å se DVDer men da, men høres ut som den bruker en dårlig hardware decoder for å decode DVDen du prøve å kjøre, og dette vil kunne bruke 100% av prosessoren din. Har selv brukt VLC til å se avi filmer og merker at den ikke akkurat er konge til å utnytte prosessorkraft. For nei det burde ikke hakke når du ser en film.

Det du må skaffe deg er ett ordentlig program for å vise DVD filmer, eller hvis du vil se filmene i Windows Media Player må du skaffe deg en decoder for DVDer (her

er en liste over di som er støttet i win XP, men vil tro det er di samme i 2000). Som du kanskje legger merke til må alle disse kjøpes. Det finnes nok andre DVD avspiller programmer som funker bedre, og er gratis.

Så enden på visen, skaff deg en annen dvd avspiller :)

EDIT: Skriveleif: MPlayer byttet ut med Windows media player

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde d samme problemet i dag selv, ny installert windows..

Sjekk driverene til sjemkortet som var nevnt tidligere.. eller bare avinstaller driverene som du har, så last ned nye drivere og installer.

pass og på at du avinstallere ALLE codec som du har lagt inn tidligere, har du lagt inn f.eks to forskjellige codes så kan de krasja på ein måte :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Heihei igjen... Jeg avinstallerte alt som hadde med grafikk og multimedia å gjøre på maskina mi... Alt av tegneprogrammer og og musikk, film osv. Fjernet alt av drivere som hørte til maskina(så ikke så fint ut etterpå nei,hehe). Trakk ut skjermen(som om de skulle hjelpe)... Tja...

Reboote... Plugget inn skjermen, installerte alle driverne fra bunnen av. Installerte VLC (igjen) ... Nå kunne jeg se film uten at det skulle hakke... Men jaja... maskina blir altfor mye belstet frotsatt. Men filmen går ivertfall framover da... Ikke fram,tilbake,fram fram fram osv.hehe..

Takk for alle bidrag allesammen... Mitt problem var å ikke få se filmen ren... Mission complete(selv om maksina jobber litt unormalt)...

3t ting tar tid;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hehe, men en intel celeron 1.3, 256mb ram... så går d tregt.. du kan faktisk ha litt problemer med noen filmer. det hjelper å ha minst mulige prosesser som kjører på en gang når du skal se film, ikke legge inn masse unødvendige program som opptar ram/cpu.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

pluss at det med jevne mellomrom er lurt å scanne data for spyware samt defragmentere disken....

fikk desverre ikke med meg at du ikke hadde xp hehe

håper du finner ut av det...

lykke til :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tror nok det har mye med cpu'en å gjøre at filmen ikke går helt smooth. Men du fikk den jo til å funke sånn nogenlunde, og forskjellige filmer bruker også mer cpu kraft enn andre. En 1,13 ghz Celeron er ikke akkurat en multimedia/spill cpu. :og i tilleg til 256mb ram, så kan du nok ikke forvente noe utrolig.

Er faktisk filmer der cpu'en min sliter mye også (AMD 4100+) Noen ganger her det hendt at filmen lagger noen få ganger. Var ikke film, men en trailer til spillgrafikk i 1920x1200 pixler elns.

:thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive