[LØST] XP-pro starter ikke, mangler oppstartsfiler

14 innlegg i emnet

Skrevet

BIG TROUBLE!:

Problem: Minsten har vært inne å brukt "MoveOnBoot" på filer som ikke BØR slettes.

Resultat: XP vil ikke starte, feilmeldingen er "filen windows\system32\config\system is missing or korrupt"

Dette er gjort hittil: Bootet med XP cd'en og startet recovery consoll. Fulgte deretter anvisningen i http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;no;307545 , MEN jeg fiksa bare system filen siden det var den som tilsynelatende mangla :sick: . Så da jeg re-boota og fremdeles ingen ting skjedde starta jeg opp i recovery consoll igjen. Problemet var bare at denne gangen ble det spurt etter admin passordet. Tasta det inn uten resultat. Med fare for at jeg kanskje husket feil passord prøvde jeg meg med "offline NT password and registry editor" (http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/). Fulgte anvisningen, men fikk "error SAM file" da jeg prøvde å resette passordet.. puhhh.. (linjeskift)..

Med nytt mot prøvde jeg håpefullt Knoppix Live-CD (Linux uten å installere) (http://www.knoppix.net/). Planen var å komme seg inn på maskinen "bakveien" og slette den nye system-filen slik at jeg kunne starte på nytt i recovery consoll og legge inn alle filene i config-mappen på nytt. Fikk startet opp i Linux, kom inn på hardisk, MEN Knoppix (og de fleste andre system har jeg etterhvert forstått) Kan ikke skrive til en NTFS disk! Bare lese :cry

Så hva nå?? Noen gode forslag?? Å legge inn XP på nytt er som dere sikkert skjønner siste utvei! Er jeg kommet til siste utvei nå?? :(

Mvh

Ocean

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Merkelig, har flere kunder som mangler ntoskrnl om dagen, alle har problemer

med bootinga. Virus på gang tror jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ingen boot.

Korrupt oppstart og mangel/feil på passord.

Prøv denne link til Erd commander:

http://www.winternals.com/products/repaira...002.asp?pid=erd

Erd commander til å gjenfinne passord også.

I tillegg til Knoppix har du miniPE2-XP som er i samme gate som Knoppix.

Du får også her lest disken uten problemer. Du kan også lese disken i "DOS" med egnet programvare.

http://62.253.162.19/hiren.thanki/bootcd.html

Må vurdere mot tidsforbruk. Sitte i 3 timer å fomle for å finne feil

eller en formatering med "clean install" hvis ikke det ovenforstående virker. ?

Vil anbefale deg at du for fremtiden har en systempartisjon; slik at du bare trenger å overskrive med den backupen du har laget med for eksempel Ghost, Image, BackItup etc... På denne måten vil alle filer ligge intakt på en egen annen partisjon. Det tar cirka 15 minutter å kjøre restore på 10GiB... Like lang tid som det tar å poste på forumet. ;-) . Et slikt konsept vil spare deg for mange frustrasjoner i fremtiden.

MIchip_/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Går selvfølgelig ut fra at du har en systempartisjon; slik at du bare trenger å overskrive med den backupen du har laget med for eksempel Ghost, Image, BackItup etc... Alle de andre viktige filene ligger selvfølgelig intakt på en egen partisjon. Fordi du har gjort dette vet du at det tar cirka 15 minutter å kjøre restore på 10GiB... Like lang tid som det tar å poste på forumet...Ikke sant ? ;-)

Erd commander til å gjenfinne passord ?

MIchip_/

Går selvfølgelig ut fra?

Hvordan kan du gå ut fra det?

Dette er en uregistrert bruker, ergo, vi vet ikke hvilket nivå han er på !

Dessuten sier han at "minsten" har vært inne å tukla med noe han ikke skal være borti.

Her regner jeg med at "minsten" er sønnen :)

Backupen han har laget med Ghost, Image, BacItUp etc?

Hvordan kan du ta det som en selvfølge at alle sammen tar backup, selv om du tydeligvis gjør det? Det er ikke alle sammen som gjør det i dagens samfunn.

Hadde det vært snakk om en PC i jobbsammenheng, så skjønner jeg. Da er det et MUST med bacup, men til privat bruk er det ikke så vanlig enda. (synd, men sant)

Mener ikke å "tråkke" på deg her Mlchip_/ . Syntes bare det var litt feil å ta alt det der som en selvfølge, da det IKKE er det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har en mistanke om at det enkleste og raskeste som muligens bør kunne fungere i en slik situasjon er å kjøre en "repair install" av XP fra den originale CD'en.

Eneste krav er da at CD'en har samme ServicePack-nivå som systemet på harddisken, da du ellers vil få en feilmelding.

Hvis det fungerer bør XP starte opp igjen som normalt etterpå, og det uten at du vil ha mistet noen av dine "egne" filer.

P.S: Tror den meldingen du får opp indikerer at deler av registeret er utilgjengelig eller ødelagt, snarere enn at enkeltfiler er borte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker for svar,

-Erd commander - kan den skrive og endre filer i NTFS eller har den også bare leserettigheter?

-Nei, jeg har desverre ingen backup eller Ghost installert

reader Postert den 17. november 2005 kl 08:56

Har en mistanke om at det enkleste og raskeste som muligens bør kunne fungere i en slik situasjon er å kjøre en "repair install" av XP fra den originale CD'en.

Skal jeg kjøre "recovery consol" på XP cd'en eller skal jeg gå inn i install fra cd'en? Dersom førstnevnte så har jeg prøvd det som du ser i min opprinnelige tekst. Problemet er at jeg ikke kommer forbi admin passordet da SAM-fila er ødelagt..

Dersom jeg kjører install fra XP cd'en, så har jeg skjønt at jeg ikke nødvendigvis mister filer (dersom de ligger i "my documents"?).. Men blir ikke alle installerte program slettet (det er nettop det jeg kunne tenke meg å unngå)?? Hadde jeg bare trenkt filene kunne jeg vel bare kjøpt ett eksternt hardiskkabinett og koplet dette opp mot en annen PC?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Min tanke var å bruke "install" fra XP-CD'en, ikke recovery console, siden det allerede er blokkert (muligens fordi du bare kopierte over system-delen av registeret, til motsetning fra rådet på MS-siden om at alle delene burde fikses samtidig for å unngå problemer. SAM-delen var jo og med i listen).

Mulig du vil få spørsmål om admin-passord også hvis du kjører repair-installering, men tror det skal la seg kjøre uten at det dukker opp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

OK, nå har jeg installert XP på nytt, men uten å formatere disken. så nå starter Windows fint igjen. Men jeg finner ikke igjen filene mine i "my documents". I explorer kan jeg se mitt gamle brukernavn under "documents and settings" men prøver jeg å åpne folderen får jeg "access denied".. Noen som vet noe lur fremgangsmåte nå?

Det var forøvrig ingen "repair-installering" funksjon på xp-cd'en slik "reader" hentyder til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser ikke kataloger

Du har overskrevet systemfilene. Kan det ha oppstått en liten feilkobling.

Høyreklikk på katalog. Sjekk på egenskaper.

Prøv alternativ filbehandler/utforsker/explorer.exe

Start Nero brenner program. Bruk den som utforsker. Kommer du inn nå ?

Her er en annen explorer/filbehandler, som kanskje kan overstyre problemet.

http://www.explorerxp.com/

Se nederst på siden.

HVIS du er HELDIG har den nye explorer en ANNEN oppfatning av hva som er access denied.

eller passord recovery

Erd commander

http://www.winternals.com/Products/LockSmith/

"DOS" modus. Start en win98 oppstartsdiskett.

Gå fra A: til C: ved skrive C: etter A:

Står på C:\

Skriv Docume~s ( 8 bokstaver ) _ liggende S er høyre ALT pluss øvre knapp ved enter hovedtastatur norsk språk.

Gå inn i katalogenes tilgangsbane ved å bruke cd. Når du går ut cd..

Hvis de er skrivebeskyttet. Skriv

Attrib -h

Atrib -a

Atrib -r

Denne diskett leser kun FAT32 og ikke NTFS

Hvis ikke: Last ned Knoppix (linux distro). Laster OS rett fra CD. Da kan du lese partisjonen den veien.

http://www.softpedia.com/get/UNIX/Distribu...-GNULinux.shtml

Lagrer selv aldri noe i disse katalogene. Det er vanligvis et spørsmål om tid før dette oppstår. Kjører du større "nettverk" er man mer avhengig av disse directories.

Hvis ikke. Kill it.

Clean install.

Her er det flere løsninger, men dette får holde inntil videre.

MIchip_/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kopiering av filer

Kopiering av filer fra C:\windows\config til en nylaget C:\tmp.

http://www.digitalwebcast.com/articles/vie...cle.jsp?id=8658

Vel, så er det bare å krysse fingerne i håp om at disse filene ikke er årsaken til problemet. I så fall flytter man bare problemet fra C:\windows\config til C:\tmp.

Noen tanker ?

MIchip_/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

må vel i verste fall kunne legge i xp plata og velge reparere installasjon???

sletter minimalt da

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare tenkte å legge til litt tillegsinformasjon for de som er interresert.

Når man oppretter en profil har man også mulighet til å gjøre de private filene personlig, altså slik at bare brukeren som har opprettet dem har tilgang.

Derfor når du har lagt inn en ny installasjon av windows xp med ny profil ikke har muligheten til å gå inn å se på de gamle filene dine, en mulighet da er å høyre klikke på katalogen du ikke har tilgang til. (i rota av katalogen) security(sikkerhet) advanced, her inne har du mulighet til å ta eier skap til katalogen, hvis du er logget inn som administrator.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her er svaret på engelsk:

Windows XP users

1. Insert the Windows XP bootable CD into the computer.

2. When prompted to press any key to boot from the CD, press any key.

3. Once in the Windows XP setup menu press the "R" key to repair Windows.

4. Log into your Windows installation by pressing the "1" key and pressing enter.

5. You will then be prompted for your administrator password, enter that password.

6. Copy the below two files to the root directory of the primary hard disk. In the below example we are copying these files from the CD-ROM drive letter "E". This letter may be different on your computer.

copy e:\i386\ntldr c:\
copy e:\i386\ntdetect.com c:\

7. Once both of these files have been successfully copied, remove the CD from the computer and reboot.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive