Er det lov å LASTE ned mp3 og spill?

43 innlegg i emnet

Skrevet

hvis det er piratkopiert materiale, så JA

Det blir jo det, siden man bare har lov til og laste N E D musikk osv. til eget bruk,

og ikke S P R E det videre, hvorav man gjør det i bittorent nettverket :rolleyes:

Så kom og arrester meg..... :lol::ph34r:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan går det ann å være så naiv? Hvorfor anmeldte Metallica Napster? Jo for at programmet tillatte folk å laste ned musikken deres vilt og uhemmet, uten at metallica tjente noe på det, som da igjen førte til å senke platesalget deres! Hallo! Les på et hvilket som helst cd-cover som er gitt ut av et plateselskap! Der vil du c at de har Copyright på plateinholdet, så hvis noen ripper sangene inn på datamaskin sin, så er det lov for privat bruk, så lenge du har betalt for platen. Å du sier at det er lov å laste ned sangene? når du laster ned gjennom et fildelingsprogram, så er det jo noen som i utgangspunktet har lagt musikken inn på maskin sin, for så å dele den gjennom f.eks "BearShare", og det er det et klart lovverk som sier at ikke er lov!

Her er et utklipp fra en sak om opphavsrettighetbeskyttet innhold. "Rettigheten til å kopiere til privat bruk gjelder ikke hvis man er klar over at man kopierer fra en ulovlig kilde, f.eks. der man vet at materiale er ulovlig lagt ut på nett. Hensikten med bestemmelsen er å redusere den massive deling av ulovlige filer som skjer over nettverk."

Legg merke til der hvor det står "der man vet at materiale er ulovlig lagt ut på nett." Det vil si spredning av opphavsrettighetsbeskyttet materiale, noe som alle cd-plater som er gitt ut av et platestudio er!

Da kan vi med en IQ på mer enn 32 konkludere med at: "spredning av opphavsrettighetsbeskyttet materialet er ulovlig og straffbart." Denne regelen gjelder, som alle vet også på DivX-fimer for de som ville krangle om det også!

Dette kan du ikke være uenig i! Det sier seg selv at når noen selger et produkt med rettigheter, så kan ikke du skaffe deg det på en vilkårlig måte, og distribuere det som du selv måtte ønske. Case Closed!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan desverre ikke komme med en kilde, og jeg VET at det sikkert kommer en bråte med "du tar så feil at det ikke er morsomt engang"-meldinger etter dette, men mener å lese (idet "mp3-loven" ble godkjent) at det var lov til å laste ned så lenge du ikke visste/skjønte at det du lastet ned kom fra en ulovlig kilde.

Mao. Dersom du er dum som et brød (eller klarer å overbevise tinghuset om det) er det fritt fram. Medlemmer av mensa må derimot nøye seg med iTunes-sjappen eller MSN-sjappen.

Beklager dersom en lignende post er postet tidligere, men klokken 3.25 om natten og på fylla (ble ingenting på meg idag) gidder man ikke å lese poster. Man poster heller ALT man føler for :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det er lov å laste ned til eget bruk...men ikke dele..puntum for denne saken

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er veldig skummelt å lese loven bokstav for bokstav som enkelte her gjør. Det som skjer i en evt. rettsak, vil være at påtaleadvokatene vil gå "bak" lovteksten, og tolke MENINGEN med den. Jeg tviler veldig sterkt på at man vil komme fram til at det er ok å laste ned materiale som er kopi-beskyttet uansett om man sprer eller ikke.

Men; denne problemstillingen er nok veldig vagt i Norge, da ingen (som jeg vet) hittill er dømt for å besitte kopibeskyttet materiale som er lastet ned.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

skal vedde på att flere her laster ned mye musikk & spill på p2p programmer. det gjør mesten alle:P og vis det ikkje er lov? hvorfor har ItPro lagt til p2p programmer for nedlastning da ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

skal vedde på att flere her laster ned mye musikk & spill på p2p programmer. det gjør mesten alle:P og vis det ikkje er lov? hvorfor har ItPro lagt til p2p programmer for nedlastning da ?

Det er fordi at p2p-programmer også kan brukes legalt :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alle som bruker internett "laster ned" opphavsrettbelagt materiale hele tiden. Når du åpner ITpro, vg.no, dagbladet.no eller cnn.com, henter datamaskinen din ned tekst og bilder fra tjeneren og viser dette på skjermen din, samtidig som alt mellomlagres på disken.

Du kan også be nettleseren gjøre siden tilgjengelig i frakoplet modus. Da bevares det som er lagret på disken til senere bruk.

Vi skjønner alle at dette ikke er ulovlig, selv om det som lagres er beskyttet av opphavsrett. Poenget er hvorvidt rettighetseieren har gitt sin tillatelse eller ikke.

Det som diskuteres ovenfor gjelder situasjoner der rettighetshaver ikke har gitt noen opplagt tillatelse. Da må vi ty til rettsregler for å avgjøre hva som er ok. Rettsregler og lover varierer fra land til land.

Norsk opphavsrettslov (åndsverksloven) sier at programvare ikke kan kopieres, selv ikke til privat bruk, uten at rettighetshaver har tillatt det. Mange programmer har et avsnitt i lisensbetingelsene som tillater deg å ta en sikkerhetskopi. Da er det OK. Ellers regnes alle kopier du tar som piratkopier. Samme regel rammer nedlasting og bruk av piratkopiert programvare.

Kunstneriske åndsverk, som musikk, har ikke fullt så sterk beskyttelse. Du kan sikkerhetskopiere musikk til ditt eget bruk, og du kan lage eksemplar til deg selv av offentliggjort musikk og film så lenge dine kopier (eksemplarer) ikke utnyttes kommersielt.

Du har ikke lov å lage deg kopi på grunnlag av fremføring ("bootleg") eller ved hjelp av ulovlig brudd på kopibeskyttelse. Loven inneholder en hel del unntak der brudd på kopibeskyttelse er fullt lovlig. Det gjelder i hovedsak avspilling på eget utstyr av verker man har skaffet på lovlig vis.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fint svar michBergen! Så sant som det er sagt! Det sier seg selv at det som man må betale penger for i butikken, ikke går over til å bli gratis på lovlig vis når man laster det ned gjennom et P2P-progam.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

P2P-programmer kan også brukes til lovlige formål også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

P2P-programmer kan også brukes til lovlige formål også :)

Klart de kan.

Mange Linux-distribusjoner har lisensvilkår som tillater fri sperdning, og utgiverne oppfordrer til bruk av P2P-teknologi som f.eks BitTorrent.

Da er det bare å spre programvaren og Det Glade Budskap til flest mulig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmm... Det jeg har fått lært da at alt man laster ned av MP3 hvertfall har du lov til å ha i 24 timer... tror det gjelder filmer også og andre ting... for Norge har ikke ordenlig regel verk for PC og internett ;)

Kan hende jeg tar feil da men... det er hvertfall det jeg har hørt å "lært"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmm... Det jeg har fått lært da at alt man laster ned av MP3 hvertfall har du lov til å ha i 24 timer... tror det gjelder filmer også og andre ting... for Norge har ikke ordenlig regel verk for PC og internett ;)

Kan hende jeg tar feil da men... det er hvertfall det jeg har hørt å "lært"

Dette er ivertfall helt feil! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nedlasting

I Norge er det foreløpig _ på generelt grunnlag_ ikke forbudt å laste ned materiale til eget bruk. "Graden" av kopibegrensninger varierer med materialet som kopieres. Det er ikke tillatt å distribuere.

Det vil komme nye bestemmelser i 2006, hvor det meget sannsynlig vil bli forbudt å laste ned materiale slik man gjør i dag. Det er foreløpig knyttet en del uklarheter rundt disse problemstillinger.

http://www.release.no/content/news/57194551

og

http://www.ballade.no/nmi.nsf/home/ballade...314323458039826

og

http://www.ballade.no/nmi.nsf/home/ballade...314485799914854

MIchip_/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mange programmer har et avsnitt i lisensbetingelsene som tillater deg å ta en sikkerhetskopi. Da er det OK. Ellers regnes alle kopier du tar som piratkopier.

I åndsverkloven §39h står det bl.a. (gjelder software man har rettmessig lisens til å bruke)

Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille sikkerhetseksemplar i den utstrekning det er nødvendig for utnyttelsen av programmet.
Jeg har litt trøbbel med å forstå "i den utstrekning det er nødvendig for utnyttelsen av programmet" ettersom man ikke ta sikkerhetskopi for å utnytte et program. Og hvis det faktisk betyr at man kun har lov til å ta sikkerhetskopi hvis man ikke får utnyttet programmet på noen annen måte, så blir hele setningen kontradikterende. Det er jo ikke nødvendig for meg å ta en sikkerhetskopi av noe program for å utnytte det, men det er kun i den utstrekning det er nødvendig for utnyttelsen av programmet jeg har rett til å lage en sikkerhetskopi. :huh:
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for presiseringen.

Paragrafen åpner for skjønn ("i den grad det er nødvendig") slik at f.eks 500 CD-kopier av et program hos en privatperson neppe kan være "nødvendig" mens backup i fornuftig omfang kan forsvares.

Backup kan regnes som nødvendig for utnyttelsen, fordi det alltid er en risiko for tap av lagrete data, herunder programvare.

Installasjon eller bruk fra image av program som er levert på CD, eller for den saks skyld oppbevaring på og installasjon fra CD av program som er kjøpt på nett er vel også greie eksempler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg føler meg litt lost her...("LOst" suger forresten;P)

Hvis jeg feks laster ned Limewire og laster ned musikk derfra for å legge in på iPoden. Er det ulovlig? Hvis ja, hva skjer hvis jeg blir busta?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hehehe det er slettest ikke lov og laste ned mp3 og spill er ikke sikker på spill men.

det er nesten ikke lov og laste ned noen ting den dag i dag nesten ikke lov å laste ned film!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive