Er det lov å LASTE ned mp3 og spill?

43 innlegg i emnet

Skrevet

Er det lov å laste ned mp3 og spill til EGET bruk så lenge man ikke sprer det?

Er det noen lover i Norge dere kan referere til når det gjelder dette?

Har hatt en stor diskusjon om dette på jobb, og jeg mener det står i norsk lov at det ikke er lov til å laste ned divx filmer og spill fra amerikanske sider, og ha dette på sin maskin?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det lov å laste ned mp3 og spill til EGET bruk så lenge man ikke sprer det?

du kan bare last ned mp3 og demos av spill er lov i norsk...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

er det LOV å laste ned mp3 til eget bruk? neppe? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det jeg mener er: Står det noe i norsk lov om at det ikke er lov å LASTE NED FILMER, MP3 OG SPILL til EGet bruk? isåfall, få en link.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er ikke lenge siden det var en liknende tråd her.

Sjekk åndsverk loven på lovdata.no.

Og nei, det er ikke lov.

Men de som blir tatt i første omgang er delerene/sprederene av slike filer

Les deg ihjel her

Editpedit: Linken funker nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Til noen kan bevise at det står i loven at det ikke er lov, så tror jeg faktisk det er lov, så lenge man ikke deler det. Vi har lov å laste ned filmer og mp3 til eget bruk i norge.

Hvis ikke det er lov, kan noen vær så snill å bevise dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du får jo overbevise deg selv om hva du vil...

Tror du virkelig det er helt OK å laste ned uten og betale for det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

MEN SÅ VIS MEG HVOR DET STÅR I LOVEN DA, for det skal stå der hvis det ikke er lov. Men det gjør det faktisk ikke. Jeg synes ikke det er ok, men det er lov

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det står i §12 om eksemplarfremstilling til privat bruk at

Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk.

Videre står det også spesifisert:

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder:

a) musikkverk,

B) filmverk,

[...]

Tolker det dithen at man ikke kan laste ned MP3-filer som andre har laget, selv om det kun er til privat bruk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er faktisk lov å laste ned til eget bruk, det er bare ikke lov å distribuere det ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Enig Kolibra. Det er faktisk lov så lenge man ikke sprer det. Trodde virkelig det ikke var det altså.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg mente også at det å laste ned fortsatt var lov. Vil det si at §12 kun omhandler den som fremstiller eksemplarer (lager MP3/divx/etc), ikke de som ev. mottar eksemplarene (laster ned)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som flere her på slutten nevner, det er lov å laste ned i Norge.

Det er dog ikke lov å dele ut.

Det var dette som ble endret på i Sverige 1 juli i år der nå også nedlastning er ulovlig.

Men som sagt, i Norge er det fortsatt lov å laste ned. Bare ikke dele med seg. Og det gjelder all opphavsrettbeskyttet materiale.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

MEN SÅ VIS MEG HVOR DET STÅR I LOVEN DA, for det skal stå der hvis det ikke er lov. Men det gjør det faktisk ikke. Jeg synes ikke det er ok, men det er lov

Vel jeg har aldrig sett en lov som sier at det er ulovlig å stjele noe.

Greit, jeg går på butikken å stjeler noe, så kommer politiet, jeg sier bare at ingen har vist meg en lov som sier at det ikke er lov å stjele, derfor slipper jeg fri. ?

Høres ikke bra ut...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hvor gammel er du webskater?

Selvfølgelig står det i loven

7. For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden.

Straffen for tyveri er bøter eller fengsel inntil 3 år.

Endret ved lover 11 mai 1951 nr. 2, 14 april 1972 nr. 15, 16 juni 1989 nr. 64.

§ 258. Grovt tyveri straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Ved avgjørelsen av om tyveriet er grovt skal det særlig legges vekt på om tyveriet er forøvd ved innbrudd (§ 147, første ledd) eller fra person på offentlig sted, om gjerningsmannen har vært forsynt med våpen, sprengstoff eller lignende, om tyveriet gjelder en betydelig verdi eller om gjerningen av andre grunner er av særlig farlig eller samfunnsskadelig art.

Endret ved lover 11 mai 1951 nr. 2, 16 juni 1989 nr. 64.

Klarte du å lese dette eller?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det var bare et eksempel kaputt6, jeg ville aldrig funnet på å gjøre noe jeg ikke visste om var et lovbrudd eller ikke...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En kamerat av meg sendte en mail til Kopinor ang. dette temaet. Det han fikk i svar fra de var at det var lov å laste ned Divx og MP3 til eget forbruk, en kunne dele disse med venner og nærmeste famile. Det er ikke lov å dele disse filene i fildelingsprogrammer...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Slik er min mening: Det er lov å laste ned musikk eller filmer, men ikke spill og programvare.

Du har heller ikke lov til å dele med andre, bare nære venner og familie.

Det som er ulempen med Bittorrent er at du må dele mens du laster ned, og gjør deg til forbryter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

i dag er det lov og laste ned musikk og filmer i norge, men det er ikke lov og laste ned spill og programmvare.

det er ikke lov og laste opp noen av delene.

fra 1.januar 2006 blir det ulovlig og laste opp og ned piratkopiert materiale

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så vis jeg tar å logger meg på dc++ (hubber som man ikke trenger å share på) , å laster ned 5-10 filmer og et par hundre sanger, er ikke det ulovelig ? :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så vis jeg tar å logger meg på dc++ (hubber som man ikke trenger å share på) , å laster ned 5-10 filmer og et par hundre sanger, er ikke det ulovelig ? :blink:

Nei...

Har du ikke fått med deg det ennå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er jo lov å laste ned musikk, men bare fra f.eks. CDON.NO, Itunes osv. hehe, så på den måten kan du bare laste ned så mye musikk du har råd til.

Vil bare si at, personelig så laster jeg musikk ned fra russland, der kjøper du sanger får slikk å ingenting.. 0.10$ per sang.. Ikkje akkurat så dyrt vil jeg si.. Samtidig som man ikke laste ned lovelig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

så jeg er en forbryter, siden jeg bruker bittorent?

for der sprer man jo samtidig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hvis det er piratkopiert materiale, så JA

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive