[LØST] Installere XP uten CD-ROM og floppy?

7 innlegg i emnet

Skrevet

Hei,

Jeg har fått en brukt laptop fra min onkel. Det er en Fujitsu Siemens med XP home. Tenkte jeg skulle reinstallere OS'et på den men, CD-ROM'en er defekt og laptopen har ikke floppy.

Det jeg har er en USB tray slik at jeg kan kopiere HD til laptopen fra min desktop + så har jeg den orginale XP Home installasjons CDen.

Har kopier installasjonsfilene over til HDen. Men hvordan får jeg HDen bootbar slik at jeg får kjørt installasjons filene på den når jeg setter den tilbake i laptopen?

Takker for alle gode svar

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan f.eks bruke Windows PE

Last ned en disk herfra http://www.bootdisk.com/ og putt den på en USB minnepinne. du har vell det på maskinen. Kanskje det er mulig å boote fra USB.

Du kan laste ned en nettverksbootdisk og boote fra den og kjøre installasjonen fra nettverket.

Du kan sette opp en RIS server, men det funker ikke for XPhome tror jeg. Det er jo lov å prøve

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bærbar som mangler det meste

Litt i hytt og pine forklaring

Still BIOS slik at den starter fra USB porten. Du kan starte med å legge win98 oppstarts "disketten" inn på minnebrikken for å få tilgang til harddisken. Herfra kan du slette alt på harddisken. Hmmmm. Bedre med formatering. Hvis BIOS ikke har innstillinger for USB eller firewire er du ute på tynn is. Da ville jeg kjøpt CD brenneren som nevnt nedenfor. Du kan selvfølgelig også installere en ny brenner i den bærbare internt.

-------------------------------------

Bruk minnebrikke med win98 oppstarts"diskett" som tilgang til harddisken.

Du skal inn i DOS fra oppstartsskjermen før bootsekvens. Du må trykke del,F8,F4 eller hva det nå er.

Hvis den booter inn på minnebrikken skriver du "DIR" (uten anførselstegn naturligvis)

eller DIR/p så kan du skrolle med enterknappen. Fin den katalog som inneholder winxp. Vi later som den heter winxp.

Skriv etter C:\ cd winxp

Da ser det slik ut;

C:\winxp

Skriv install eller setup. Du kan også skrive install.exe eller setup.exe. _ med det er ikke nødvendig.

Nå burde installasjonen av winxp starte.

Du kan få minnebrikkker til en rimelig penge. Denne er på 512 og koster kroner 249.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308395&cks=SER

Kan være en ide å legge inn win98 da den tar mindre plass. Hvis du ikke vet hvordan man konfigurerer nett tilknytning; er winxp bedre, men du får større problemer med en minnebrikke.

En forutsetning er at du minimum har USB. Her kan du være uheldig å ha en en USB 1, men på en gammel PC er det nok svært sannsynlig. Er det en firewire port på PCen ?

Okey videre:

Her går vi ut fra at du vil ha lagt inn winxp.

Finn en ANNEN PC. Legg hele winxp operativsystemet (OSet) på denne andre PC.

KLIPP UT _ IKKE KOPIER ( hvis du kopierer kan du glemme filer eller overskrive feil ved skrivebeskyttelse) (hvis du har en minnebrikke på 512 megabyte) ca 450 (eller hva det kan være du ønsker) megabyte til minnebrikken . Last det inn på HARDDISKEN til den bærbare. Når alt er overført fra USB minnebrikken til harddisken kan du installere OSet fra harddisken. Gjelder selvfølgelig også win98.

Hvis BIOS godtar USB og/eller firewire kan du bruke dette som oppstart. USB 1 er meget treg USB 2 er på linje _ omtrent _ med firewire.

Hvis du ønsker å formatere blir det en annen historie, som vi får ta senere, men det kan la seg gjøre fra minnebrikken ved å legge inn programmer som nettopp formaterer disken. Den enkleste løsning ved FAT32 er å bruke win98 oppstartsdiskett,

----------------------------------------

Du kan installere ekstern CD brenner ( billig ):

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10037

Knoppix og winPE2 kjører direkte fra CD.

MIchip_/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei,

Takk for gode svar. Er litt usikker om laptopen støtter booting via USB. Klarte ikke å boote med MP3 spilleren min som også er ei USB minnebrikke. Skal låne ei ny på jobb i dag og se om den virker.

Men siden jeg klarer å formatere og kopiere på harddisken, kan jeg ikke lage to partisjoner: en C disk med boot filer og en D disk med XP installasjonsfilene?

Boote opp hardisken og starte installasjone fra "DOS"?

Noen som vet hvilke filer som må til får å boot opp en harddisk?

Eller?

Mvh

Sebs (CluelessOne)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

:lol:Run setup Sucker
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

:lol:Run setup Sucker

Så holder vi oss en smule mer seriøs neste gang, okeh? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Boote en harddisk

Du skal i første omgang boote fra USB brikken. Når alt er klart på harddisken med overføring av filer med videre skal OSet installeres. Når operativsystemet (OSet) er installert booter du fra harddisken.

MIchip_/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive