Lønnsomhet i AS vs Enkeltmannsforetak

38 innlegg i emnet

Skrevet

Svaret mitt angående NUF var for unøyansert. Klart det er store firmaer som har NUF. Forsikringsselskapet If... er et slikt eksempel.

Men skal man starte opp et selskap og når man begynner med NUF, er min erfaring at du har vanskeligheter med kreditt, som carkiller riktignok ikke trenger, men som er vanlig for å få tilsendt varer og betale fakturaene som følger med. Da blir det oppkrav eller i værste fall at de sender ikke varer i oppkrav. Datafirmaet SMG handler konsekvent ikke med nystartede NUF. Det er ingen mulighet for å forskuddsbetale eller få varer i oppkrav fra dem. Og det blir flere og flere selskaper med denne politikken.

At NUF kan vurderes, ja, men da ville jeg heller ha vurdert norsk AS istedetfor. Selskapet skal jo ikke drives fra utlandet og skattereglene er like for NUF som for AS.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

her er et regnestykke revisoren satte opp. men jeg forstår det ikke.

jeg tenkte å prøve å finne ut av det selv, istedenfor å bruke revisor / regnskapsfører til det, for de vet hva de skal ha i timen...

excell.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

da har jeg fått litt svar....

Det første eksemplet mitt er feil, da as selvsagt ikke skal betale skatt av arbeidsgiveragiften... det skal jo trekkes fra. jeg vet ikke om lønna som betales ut også skal trekkes ifra. så da skal jo ikke as'et betale skatt av mer enn 1 mill -350'lønn-49'arb.avg.-42'feriep... med 28 % skatt blir dette da 168 268 kr.

390 732 tar man ut i utbytte. 3% kan du ta ut skattefritt. Men resten må du betale skatt av. 11 721 får du skattefritt. Du betaler da 106 123 kr i skatt på utbyttet. da sitter du igjen med 284 609 i utbytte.

av de 350 000 i lønn betaler man normalskatt. ca 90'.

Man sitter igjen med lønn: 260', feriepenger: 42', utbytte: 285', tilsammen 587 000.

Man betaler skatt as: 168', arb.avg: 49', utbytteskatt: 106', personskatt: 90', tilsammen 413 000.

i et enkeltmannsforetak vil det bli noe lignende som: 1 mill i overskudd. ifølge dagens VG vil man da betale 383' i skatt, inkludert trygdeavgift.

Man sitter da igjen med 617 000.

fremdeles ser jeg ikke fordelen med å ha as...

EDIT: redigerte skatten for 350' personinntekt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

kremt... leste over forandringene en gang til på vg....

marginalskatten på utbytte økes fra 28% til 48% !!!!!

Sjekket hvor mye man måtte betale i personskatt med 350 000 i lønn, og 380 000 i utbytte... det ville bli en skatteøkning på 105 000! Og en totalskatt på 194 000. Man sitter da igjen med 536 000

Men om man tar ut 1 mill i ren lønn får man 15 000 i skattelette. Totalskatt 383 000. Man sitter da igjen med 617 000.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Firma.

Kan ikke kommentere tallene dine. Lag en kontoplan for utgifter/kostnader/utbetalinger og inntekter, honorarer innbetalinger _ you name it. Det er differensen _ forenklet sagt som utgjør det tallet som skal skattelegges. Eksempelvis vil avskrivningsregler endre oppsetett ditt. Skatt er BARE en bitteliten del av firmadriften.

BEDRIFTSØKONOMI.

http://www.ark.no/bok/9788276749281/Innf%C.../Sending,_Aage/

eller

http://www.ark.no/bok/9788276749298/Arbeid.../Sending,_Aage/

eller

http://www.nfh.uit.no/kursvis.aspx?id=177

eller

http://himoldearkiv.nxc.no/fagbeskrivelse/1/0/24/p

Kjøp deg en bok om bedriftssøkonomi. Du behøver jo ikke gå opp til eksamen. Bli bare SKIKKELIG kjent med problemstillingene. Selvfølgelig vil en eksamen ikke skade deg.

Start med enkeltmannforetak. Så får du vurdere utviklingen etterhvert.

Forsøk å finne en regnskapskyndig som virkelig kan flytte og plassere penger på en slik måte at det kommer deg tilgode. Dette kan ta noe tid _ så ikke forhast deg. Folk som underviser på høyskoler og universitet vet ofte hva de siste endringer består i. Du kan jo gå på forelesninger selv ?

MIchip_/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

å ja. selvsagt. avskrivninger tenkte jeg ikke på *blush* det vil jo påvirke ganske betraktelig. Men alikevel...

Poenget med å ta ut utbytte for å unngå toppskatt er jo bare tull nå, når skatten er økt fra 28 til 48 %!

Men en jeg snakket med, nevnte noe som vil være mulig å gjøre neste år... Starte en ANS, og ikke ta ut lønn, men arbeidsgodtgjørelse! Da slipper man arbeidsgiveravgift. :P Skal se nermere på dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Firma

Det er ikke bare avskrivninger som er med i regnestykkene.

Du vil bli overrasket over hvor mye man kan flytte rundt på penger med søknader, frister.

For eksempel: Hvis du har 60 dagers kreditt hos dine leverandører og du gir kundene 30 dagers kreditt _ har du en rente innbetalings differens på 30 dager. Dette fordi det er enda 30 dager til du skal betale din leverandører, men du har fått pengene fra kundene. Samtidig vil dette bli gjeld ved årskiftet som påvirker regnskapet og dermed skattbar inntekt. Hvis dette gjøres med med en total kontantstøm innenfor en periode på 12 måneder med for eksempel 10 millioner kroner - vel så blir det litt penger av det.

En annen ting. Hvis du lar være med å styre pengestrømmen fra dine kunder slik at de hele tiden betaler for sent; taper du penger, som igjen vil påvirke regnskapet ved årskiftet _ noe som igjen påvirker skattetrykket.

Enda et eksempel. Hva er forskjellen på en forretningsreise og en ferie ? En foretningsreise kan betales med firmaets midler. Dette siste er et definisjonsspørsmål om du kombinerer.

Du kan kjøpe en PC eller annent stasj som du bruker i firmaets regi. Det er ikke forbudt å bruke det andre steder, fordi du eier jo firmaet. Her har jeg kun skrevet "andre steder" _ så det blir opp til deg å finne ut hvor disse steder er. Det er nok en gang et definisjonsspørsmål.

Dette kan jeg holde på med noen timer. Stopper.

Det er altså en slik at den regnskapsperson du skal finne kan alle disse triksene. Hvis du leser bedriftsøkonomi skal du ikke henge deg opp i bokføringen til T konti.

(Den kjedelige delen av økonomi). Du skal fokusere på hvordan pengestrømmer påvirker ditt liv. Dette henger sterkt sammen med begrepet likviditet.

Forestill deg et BADEKAR som analogi til pengestrøm:

Vannet står helt opp til kanten av badekaret (innbetalinger, egenkapital, arbeidskapital,aksjekapital etc). Hvis du tapper ut mer enn det renner inn fra kranen vil vannstanden synke i badekaret til det er tomt. Å det er jo ikke særlig smart. Du må hele tiden tilføre like mye vann som det forsvinner. Da vil regnskapet ditt vise tallet NULL. _ 0 _. Hvis du tapper mer en det renner inn vil regnskapet ditt vise minus X (tallet settes inn for X). Vel, resten av tegningen forstår du. Nå vil skatteloven og andre bestemmelser komme inn her å gjøre dette badkar eksempelet helt latterlig, men som sagt det er en enkel analogi.

Her kommer det også inn problemstillinger som akkumulering av formue og hvilke konsekvenser det har.

OBS_Hvis du IKKE akkumulerer formue blir du FATTIG på dine gamle dager. Formue kan brukes til refinansiering med kontantuttak til forskjellige formål i en uendelig sirkel.

Det er en sammenheng mellom formue (eiendeler) og likviditet (betalingsevne).

Kan du tenke deg hvilken ? Les mellom linjene hvis du eventuelt leser bedriftsøkonomi.

Slik kan man holde på i det uendelige.

Osv.osv.osv

En KONTOPLAN _ sjekk ut hva det er _ da vel.

Hva skal du med ANS hvis du bare er en person, men HVIS du skal være sammen med din far er det vel en grei løsning.

MIchip_/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ja tenkte på ANS fordi vi blir to en periode.

samt at vi vurderer ulike metoder jeg skal betale dette firmaet på...

en metode vi tenker er jo da med ANS, der vi inngår en avtale om så så mye arbeidsgodtgjørelse i året som bedriftens "rådgiver". Dermed kan jeg skrive av på firmaet det jeg kjøper det for, samt at hans skatt på det han selger firmaet for blir lav... og jeg slipper arbeidsgiveravgift på det.

Der er jo forståelig at jeg blir nødt til å betale litt for dette firmaet pga andre søsken etc...

Men Manne: alle disse tingene du ramser opp, er jo ting jeg vet er med...

men uansett, det gjelder jo ikke bare as, men også enkeltmansforetak...

avskrivninger, forretningsreiser, overtidsmiddag, pc / rekvisita kjøp, etc etc etc

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Salg av firma

Salg av firma kan bli en økonomisk BOMBE hvis det ikke gjøres riktig. Den som selger må betale skatt av dette salget. Plus_plus.

Da er det bedre å overta det uten noen form for OFFENTLIG godtgjørelse.

Arbeidgiveravgift er noe man betaler hvis man er ansatt. Hvorfor ønsker du å være ansatt i eget lille firma ? Hvis du er frilanser bypasses arbeidsgiveravgift, fordi du ikke er ansatt.

Det er ikke slik at dette er forskudd på arv. Din far kan gi bort alt han eier til hvem han vil uten at noen kan stoppe ham. Forutsetter selvfølgelig at han er oppegående mentalt.

Det er mange måter å betale på.

Så for all del. Ta kontakt med et regnskapskontor som _ KAN_ dette. En kompis av meg fikk en baksmell på et par hundretusen fordi han brukte et "idiot"byrå.

Kan IKKE få sagt dette sterkt nok: Skatteregelene foranderer seg hele tiden. DERFOR må man snakke med en spesialist _ ikke en som utgir seg for å være det.

MIchip_/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Og ikke glem at med den nye regjeringen, så blir mye av disse "smutthullene" borte. Kan lønne seg å gjøre dette før nyttår. Noe som er bra da reglene nå er mer liberale en de vil bli, men det er dumt fordi det er kort tid til å sette seg inn i en kompleks situasjon... *Judgement call*

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Forestill deg et BADEKAR

hehe.. du har tilfedldigvis ikke hatt kredittvurdering på BI vel?

Læreren der brukte hver time i hele semesteret å snakke om det han kalte "karet". Regner med det er det samme.. :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En hovedregel er at det bør ha en vis omsetning før det lønner seg og gå over til AS. Men hvis du er i en risikabel bransje så vil det være en fordel med AS . Men det er helt umulig å svare på hva som lønner seg fordi alle folk har ulike motiver, bakgrunner, utdannelse, Økonomi, alle de tingene påvirker valget av selskapsform. Har du dårlig økonomi så er et AS mye dyrere å drive. Men skulle økonomien være bra så "kan" det være flere fordeler. Men vær sak må vurderes grundig. :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En väldigt gammal tråd och jag tror att en hel del har förändrats sedan denna tråd avslutades. Här finns lite uppdaterad information om skillnaderna mella aksjeselskap och enkeltmannsforetak. Själv har jag gått från ENK till AS och ångrar inte det för en sekund. Det finns otroliga fördelar med AS. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive