Lønnsomhet i AS vs Enkeltmannsforetak

38 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp her...

Firmaet (som jeg tar over om 3 år) vurderer vi å gjøre om til AS istedenfor Enkeltmannsforetak. Min far (eier av firmaet) hadde snakket med en revisor som mente det ville lønne seg å gjøre om firmaet til AS.

Så er mitt spørsmål... Hvordan kan det gå til?

Et AS må vel betale skatt på det de får inn...

Når man da tar ut lønn fra firmaet, er man jo selv annsatt, derfor må det betales 14,1 % arbeidsgiveravgift.

Man betaler vanlig skatt av lønna man selv tar ut.

Man betaler 28 % skatt på utbytte.

Jeg vet ikke hvordan AS skatter. Men jeg tror det er mye mindre enn personskatt?!

La oss si firmaet har et overskudd på 1 mill, og skatten er flat 20 %.

ASet sitter da igjen med 800'.

Man tar ut 350' i lønn. Ca 50' går da bort i arbeidsgiveravgift.

40' legges av til feriepenger. Man betaler selv ca 150' i skatt av de 350'.

firmaet sitter her da igjen med 360' som man tar ut i utbytte. Det blir 100' i skatt utav dette.

Ergo, det går med dette eksemplet bort 500' i skatt og avgifter, altså 50%, man sitter igjen med halvparten. Man får ikke 40' samme år, men som feriepenger neste år.

Dersom man tar ut 1 mill i lønn som enkeltmannsforetak, betaler man i værste fall(ifølge trekktabell 7400 klasse 2 For skatt med 15 pst. standardfradrag og trygdeavgift - opphold i Norge hele inntektsåret. Trekk i 10,5 måneder.) 400' i skatt, altså man sitter igjen med 600', man får alt utbetalt samme år, man får ikke feriepenger året etter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Omgjøring av selskapet er vel like enkelt som å opprette det; Du melder inn endringen av selskapet til Brønnøysundregisteret.

En start for å finne ut av alt dette er nettopp der; http://www.brreg.no

En annen god hjelpeside er Bedin (BedriftsInformasjon): http://www.bedin.no

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tidligere var aksjeselskapsformen noe gunstigere skattemessig (hvis en tjente penger) enn andre selskapsformer. Etter den såkalte "skattereformen" for noen år siden er beskatningen for eierne (aksjonærene) nå blitt omtrent den samme som for eiere av bedrifter med andre typer selskapsformer. Samtidig er regelverket for aksjeselskaper blitt mye mer komplisert.

Skattemessig er det spesielt ugunstig dersom en person eier mer enn 2/3 av aksjene og samtidig arbeider aktivt i selskapet. Han vil nemlig bli beskattet relativt hardt etter den såkalte "delingsmodellen".

http://www.bedin.no/CWObjekter/Selskapsformer.shtml#AS

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare nevne at du må spytte inn 100.000kr i aksjekapital..

Så hadde sterkt vurdert en annen varient med ned NUF:

her er en av mange sider om det: http://www.firma-hjelp.no/nuf.htm

I praksisis betyr det at du får samme rettigheter som at vanlig AS. Ulempene er at kanskje at du ikke får lån. Men har du vist til tidligere solid regnskap så er det jo først og fremst det de ser på, ikke hva slags AS form du har.

Kjenner en del som har gjort det og spart masse penger på det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ja men de 100 000 er ikke noe problem.

men er det ikke slik at man kan ta de 100 000 kr for å opprette as, men alikevell er disse pengene disponible i firmaet etterpå?

EDIT: det kan vel også være verdier for 100 000 kr...? ikke rene penger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fra 1. januar 2006 innføres et helt nytt regelsett som medfører en viss beskatning av utbytte på aksjer mv. og skatt på gevinst ved salg av aksjer mv. Godtgjørelsessystemet bortfaller fra dette tidspunkt.  Delingsmodellen oppheves fra  2006, med virkning for selskapsoverskudd fra 2005.

http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hPKey_2054/hDKey_1

hva vil dette si?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

A.S eller enkeltmannsforetak.

Dette er det ingen lett oppskrift på.

I utgangspunktet ville jeg tatt meg god tid til å vurdere forholdet.

Har selv drevet som selvstendig næringsdrivende med forskjellig etternavn på firmaet. Hovedforskjell er at du er "ansatt" i eget firma hvis har AS _ pluss innskudd av EGEN kapital i form av kontanter eller eiendeler.

Det blir betydelig komplikasjoner hvis du du bare fokuserer på egen lønn/"privatuttak". Du må fokusere på hele driften av selskapet.

Du må drive selskapet slik at du får minst mulig skatt. For å finne ut dette MÅ du hele tiden holde deg oppdatert med en VIRKELIG regnsskapskyndig person. Ikke en som påstår han er regnskapskyndig fordi vedkomne driver et regnskapskontor......

Det er en balanse mellom gjeld og kontantstrøm (likviditet). Den MÅ du finne.

Å ha null i gjeld er å be om trøbbel. På den annen side _ hvis du ikke er god på dette bør du ikke har gjeld. Bruk gjeld og utgifter til å redusere skattetrykk. Kjøp eiendeler til firmaet på en slik måte at du kan dra nytte av det. Delingmodellen skaper BETYDELIG problemer osv.osv.

I prinsippet bør fokus ligge på "hva skjer" HVIS. Hvis jeg selger firmaet _ hva skjer ? På ett eller annet tidspunkt VIL firmaet opphøre å eksistere da er det viktig å være "føre var". Hvis jeg IKKE tar inn ansatte _ hva skjer. Disse tingene har du ikke fokus på nå i dag. Det er derfor du rette fokus mot fremtiden. Forskuddsskatt i enkeltmannsforetak og AS. Hvor mye skatt ? Når ? Hvor mye ?

Kort sagt hvordan vil flyttingen penger ( pengestrømmen ) i selskapert påvirke din andel. Sett litt GROVT er det å drive en firma å sitte med et sugerør inne i en pengestrøm som du fordeler til stat,kommune (mva),ansatte,leverandører,kunder,regnskapskontor,kostnader for drift ( kontorrek,bensin etc). Det er negative og positive konsekvenser av disse fordelinger som må gjennomtenkes _ om du klarer eller gidder.

Hvis firmaet går konkurs ved et AS vil du bare være ansvarlig med innskutt egenkapital. I motsetning til enkeltmannsforetak hvor man hefter med alt man eier. På den annen side er denne synsvinkel _ noe bortkastet, fordi bankene vanligvis vil at du pantsetter hus og grunn _ uansett.

Delingsmodellen peker på hva du skal betale av skatt. Det er ingen ENKEL forklaring på dette. Du er faktisk tvunget til å finne ut av dette hvis du vil drive eget selskap. Det er en møysommelig prosess med innsamling av data.

http://www.kpmg.no/pages/200918.html

og

http://www.dn.no/nettmoter/article205143.ece

og

http://www.hsh-org.no/dav/d758acfa3a.doc

Har du lite penger kan du starte som enkeltmannsforetak. Har du nok eller mye penger start AS.

osv

MIchip_/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

manne: firmaet kommer mest sansynlig aldri til å bli solgt.

det er personlig uttak / hva man selv sitter igjen med, som er viktig i dette firmaet. Slik det er nå, er det kun min far som jobber i dette firmaet. Jeg og han kommer til å jobbe paralellt et par år, så er det bare meg i firmaet igjen. Kommer sansynligvis ikke til å bli noen andre ansatte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Firma

Kommer det til å gå konkurs da ? Eller nedlegges ?

Et firma fødes _ lever_ og dør .

Hvis du gjør feil når et firma fødes (startes) _ eller når det er i drift - 1 år? _ 5 år? - 10 år ? _ eller når det skal avsluttes ( dør) vil være avgjørende for hele livet ditt.

Jeg forstår at du er nærsynt NÅ........................, men du kan du IKKE tillate deg selv å være det, fordi alt dette styres av regler du ikke kan løpe fra.

Du MÅ tenke grundig igjennom dette. Ring et regnskapskontor. Pludresnakk litt med folk. Det er helt UMULIG å redegjøre for alt dette på ITpro. Flere hunder sider.

Skjebnen kommer til å bringe deg overaskelser. Forsøk å ta LITT kontroll over skjebnen ved å finne ut disse tingene før du begynner. Beklager at jeg ikke kan gi deg en enkel bruksanvsining. På den annen side har jeg nevnt noen av de viktigste punkter. Klarer du å holde balansen _ rent økonomisk_ vel _ da er vel målet nådd ? Eller er du bare opptatt av de grove regnestykkene ? 80% overskudd = ny bil ?

LAG en visjon for firmaet.

LAG en kontoplan.

LAG et budsjett.

Finn ut av dine sterke og svake sider.

Finn ut hvor mye arbeidskapital du har.

Hvis du forstår disse 5 setningene uten problemer er du et godt stykke på vei.

MIchip_/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei alle sammen!

Godt spørsmål og gode svar.

Jeg har satt i gang med et lite hobbyprosjekt om å bygge opp en wiki løsning med informasjon for grundere, studenter og andre som trenger å kunne litt om forretningsplaner, selskapsformer, salg, markedsføring, startegi og sånt. Det er helt i startgropen, men hvis dere er interessert så kan dere ta en titt på:

Gaselle.Info

Ambisjonen er at nettstedet skal inneholde nok og god nok info til at den er nyttig innen 1. januar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

nå er det jo slik at firmaet er oppe å går, og har vært i drift en god stund... Gode overskudd i firmaet. Slik det er nå, er det jo veldig enkelt. ved at man jobber, selger, skriver faktura, betaler regninger, og det som er igjen, må du bare betale skatt av, så er resten ditt... Grovt sett... Firmaet kommer nok ikke til å selges, men heller legges ned, dersom det skal legges ned... Det er jo umuli å spå hva som kommer til å skje med det, men jeg er jo bare noen å 20 år, så om hjulet fortsetter å snurre, så skal jeg drive dette firmaet til jeg er pensjonist, altså 35-40 år til... uten å ansette flere enn meg selv.

Spørsmålet er vel: kan man for eksempel unngå toppskatten ved et as? (ta ut utbytte og dermed betale 28% i stedenfor 50%)

Jeg har lest meg til at ASet betaler flat skatt på 28% som vanlig personinntekt. Dermed så blir regnestykket mitt i starten enda mindre lukrativt å være AS. (altså rene penger ut i hånda)

Det finnes ikke gjeld i firmaet, og kommer mest sansynligvis ikke til å bli det heller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Firma

Det er dessverre IKKE UMULIG å spå hva som kommer til å skje.

Du må betale skatt. Spørsmålet er bare _ hvor MYE.

Du må betale dine kreditorer og dine debitorer må betale deg _ aller helst.

Hvis du anvender økonomi(penge)styring kan det tenkes du vil få mer penger til egen lomme. Jeg prøver bare i få ord å få frem nettopp dette. Hvis du ikke styrer pengestrømmen vil du tape penger. Når du taper penger blir det mindre overskudd.

Du er på jakt etter en simsalbim formel her. Den vil du dessverre ikke finne.

Du kommer enten til å selge ( hvorfor ikke tjene penger på å legge ned ? ) eller legge ned UTEN å tjene penger på det eller gå konkurs. Det er generelt sett det som skjer.

At du mangler planer er nettopp det som er problemet.

Det er vanligvis ikke vanskelig å spå fremtiden for slike små selskap.

Dette kalles bedriftsøkonomi og er en helt alminnelig utdannelse i økonomi.

Ta kontakt med et regnskapskontor du kan stole på.

MIchip_/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg har vel ikke noen planer. Jeg skal bare ta over jeg. :P

vi får vel se da.

fattern har ikke peil på sånnt, men nå har regnskapsføreren hans snakket med en revisor, og de er forsåvidt enige om at det vil lønne seg å gjøre det om til AS. Uten at hverken jeg eller noen andre skjønner hvorfor...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fordel med AS:

- Du hefter kun for aksjekapitalen

- Er du ansatt har du trygderettigheter - du KAN jo skade deg eller bli syk

- Slipper forskuddsskatt

- Ryddigere mht skille mellom business og privat om DU er ryddig.

- sjekk støtteordninger

Ved å ta utbytte betaler først selskapet 28 % skatt av overskuddet, deretter betaler du 28 % skatt på utbytte = totalt 56 %

Tar du det ut i lønn + pensjonsforsikring ( husk du kan ta tilleggsforsikring for 16 karensdager - abeidsgiverdel - hos trygdeverket) osv skatter du av det du tar ut - neppe opp i 56 % ink arb giver avg.

Du får lavere overskudd å betale skatt av.

Du kan legge inn gjenstander som tingsinnskudd - takst og revisorærklæring påkrevd.

Husk i såfall avskrivningsregler etc..

Regnskapet kan du jo føre selv? ;o)

Du trenger jo ikke å konvertere enkeltmannsforetaket da, Du kan jo etablere et AS som overtar enkeltmannsforetaket også (avhengig av din egenkapital...) men du vil kanskje ha med pedigree og kredittverdighet etc...

Konsulter med noen om arveoppgjør - forskudd på arv etc - En proff kan ordne dette slik at det er fornuftig.

Du finner mye om dette på Inet - bedin, etablerer.no, statlige sider etc.

Lykke til

:thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De 100.000,- er disponible i selskapet etterpå.

Penger et AS tjener (utbytte) skattes ikke av så lenge pengene reinvesteres i prosjekter, aksjer eller hva det nå måtte være (altså holdes i ASet), men i det du tar det ut i lønn o.l må du skatte.

(Om det er svart på dette allerede vet jeg ikke, alt for tidlig til å lese alle postene ;))

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Manne har et STORT poeng i at carkiller må gå nærmere inn i materien.

At det dreier seg om en håndverks- eller kunnskapsbedrift tror jeg er innlysnede. Far til sønn bedrift med andre ord. Siden dere har snakket med regnskapskontor og revisor, synes jeg at dere skal se på tallene. Hvis dere ikke forstår tallene, så ta dem med til en revisor til, for å sjekke om tallene stemmer.

Ikke se ett år frem i tiden. Dere må se 5 til 10 år frem i tiden (gitt dagens rammebetingelser). Spesiellt overgangen fra ANS til AS. NUf kan dere bare glemme. Det er for oppstarts-firmaer som ikke har 100.000,- i startkapital. Det har du. Ser du for deg store investeringer i fremtiden? Slik som maskiner og verktøy. Og ikke minst byggninger? Da er sansynligheten stor for at du må låne penger. Hvilken effekt har da lånesituasjonen på firmaet? Neivel, så skal du ikke låne penger. Hva med bil? Er kontantstrømmen slik å forstå at den er din personlige lommebok? Da har du kommet i en farlig situasjon. Du hviler på dine laubær.

Din far har opparbeidet seg et rykte i bygda! Det er ikke automatikk i at du overtar alle kundene og kan leve på din far's renome ! Da er det lurt å ha et fugleperspektiv på bedriften. Det er det skjelden gründere klarer. De er så fokusert på sin lille "greie" at de ser ikke problemene som tårner seg opp.

Det er ingen tvil at bedriften går godt. Det er penger til lønn og andre kostnader. Dette er bygd opp gjennom din fars nøysomhet. Har du den samme nøysomheten? Skaff deg oversikten !

Jeg har kommet inn i bedrifter hvor det er godt med penger til lønn og andre utgifter. GODT med penger. Så kommer den triste meldingen om at det blir bokettersyn ! Allt ser bra ut, men her er avskrivninger som ikke skal være i bedriften. Avskrivningene blir fjernet og der fløy egenkapitalen og bedriften strever med lønn. Rykte på byen, sier der er det ikke lønnå få...og vips...etter ett år, så er bedriften borte. Alle ansatte har rømt og kundene går ett annet sted. Bedriften betalte det de skulle, men eier satt med skyldfølelse og kjegget i postkassa. 5 arbeidsplasser gikk fløyten !

Jeg vil ikke svartmale din situasjon, men du MÅ skaffe deg profesjonell hjelp, som kan forklare DEG hvorfor DU skal gjøre dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Firma

Det som vanligvis er et stort problem er å finne et skikkelig regnskapskontor.

Å fremskaffe et regnskapskontor som VIRKELIG kan sine ting er sjelden.

Vanligvis er det forskjellige varisjoner over mann og kone som driver "regnskapskontor", men som egentlig IKKe er så gode på skatterett. I tillegg til å være gode på skatterett må de til enhver tid være oppdatert for endringer i fradrag etc etc.

Selv advokater går egne kurs for å holde seg oppdatert i disse fagene.

Din jobb er jo å skaffe jobbene _ ikke sitte å føre regnsskap. At du samler sammen bilagene, sorterer bilagene og fører kassadagbok samt enkel hovedbok er selvfølgelig en del av din jobb, MEN _ og det er det som jeg forsøker å få frem. Det er en STOR forskjell mellom de firmaer som har gode regnskapsførere og de som ikke har.

Et overskudd fremkommer etter alle fradrag. Eller for å si det på en annen måte: Differensen mellom utbetalinger og innbetalinger må være så stor at man får et positivt tall _ ikke mindre enn null. I og for seg vil en slik filosofi holde på kort sigt.

Hvis man har langsiktige planer kan man sette av fonds som begrenser "overskuddet" og dermed skattbart "overskudd". Med videre.

Det er viktig at man er GOD til å "trikse" med regelverk og fradrag. Kan lønn tas ut på en annen måte enn overføring til en privatkonto for eksempel. Underforstår her at alt skal være "lovlig". Mange overser "lovlige" måter å disponere pengene på fordi de ikke har blitt informert.

Disse reglene forandrer seg hele tiden også _ så det vil være en umulig oppgave for deg å følge med på alt som skjer innen skatterett.

Som kjent er skatt en utbetaling. Dvs den minsker kontantstrømmen din.

Det vil være en håpløs situasjon å sitte her å ramse opp alle de potensielle fradrag som vil redusere skattbart overskudd. Det varierer også fra næring til næring hva som vil dempe skattetrykket.

Forskjellen mellom selskapsformene i denne sammenheng kan være et lengre debattema. Hvis du skal være en mann i førti år uten planer er det en grei løsning med enkeltmannsforetak. At du må betale forskuddsskatt er reelt sett uinteressant hvis du har arbeidskapital. Som arbeidstaker (as) i eget firma må du betale skatt uansett. Man kan selvfølgelig flisespikke på likviditetshensyn.

Det er et område som kan nevnes som en klar fordel mellom AS og enkeltmannsforetak. Hvis du blir syk har du samme fordeler som en ansatt _ altså AS.

Det er dette argumentet du bør vurdere nærmere.

Slik kan man fortsette i det uendelige.

Kan bare gjenta meg selv: Skaff deg et regnskapskontor som kan sine ting.

MIchip_/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Deloitte

KPMG

De to største i landet, tar også små bedrifter.

Nedsiden er at de kan ta seg litt godt betalt, men det kan fort lønne seg allikevel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

mange gode tanker her som jeg ikke hadde tenkt så mye på.

dette er et elektroservice firma.

regnskapet tar et regnskapsbyrå seg av.

men jeg skal nevne det for min far at han må skaffe seg et nytt et som har mer greie på saker og ting... det han bruker nå, er en mann, som gjør det på "hobby". Går greit så lenge det er enkeltmansforetak men.

Om jeg har tenkt å være en mann i 40 år uten å ha planer? hehe. Nei, men planen min er å være akkurat likedann i 40 år. Ingen utvidelser, ingen ekstra investeringer enn det som er nødvendig, og gjerne legge opp nok penger i firmaet til å la være å ta opp lån når man gjør investeringer. (som feks en ny bil om 5,6 år)

questor:

Er kontantstrømmen slik å forstå at den er din personlige lommebok? Da har du kommet i en farlig situasjon. Du hviler på dine laubær.

tja... når man er et enkeltmansforetak, så er det ikke så langt mellom privat og firma. man kan jo ikke "legge penger igjen i firmaet", så sånn sett så kan man jo si at det blir den personlige lommebok... Det man har til overs, ja det er lønn det. finito.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ingen planer

Kontantstømmer. Man flytter penger fra en konto til en annen. Dette gjør alle mennesker selv om de ikke tenker på det. Hvis du flytter en for stor mengde penger til feil konto fordi du ikke vet at pengemengden kunne vært mindre _ har du begynnelsen på alle økonomiske problemer; hvis du gjentar denne handlingen mange nok ganger.

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg lest "innføring i bedriftøkonomi".

Du vil bli overrasket over hvordan du vil endre deg med hensyn på planer etterhvert som du blir eldre etc.

Hvis jeg snakker med deg om 10 år er du et HELT annet menneske.

Er du lur _ i dag_ planlegger du LITT i dag. I motsatt fall vil skjebnen bestemme ditt liv.

Du kan lure skjebnen LITT ved å planlegge, fordi du legger PRESS på omgivelsene til å gjøre som du vil.

Hvis du IKKE planlegger vil omgivelsene bestemme din skjebne (destiny).

Legg merke til at det står LITT.

En plan er "å finne ut hva man vil". Ikke bare "akkurat" nå, men også i morgen og i over morgen.

Tar man ting som de kommer vil vil man alltid bli overrasket over hvor UFLAKS man har. Selv når man planlegger har man UFLAKS, men dette moment er betydelig redusert. Sitter man i sitt mentale "helikopter" å ser ned på bakken har man en oversikt over hva som skjer. På denne måten kan man FORBYGGE _ IKKE ALLE_ men svært mange "ulykker".

Det er som å bremse ned når man kommer til et lyskryss.

MIchip_/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mye fornuft i det manne sier her.

Hva med en siv. øk. eller tilsvarende utdannelse?

Vil du ha innføring i bed. øk boken kan du få den av meg gratis.

Du betaler porto da ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det høres kjempegreit ut artic!!!

pm meg kontonr da.

jeg tar meg ikke en økonomiutdannelse for å drive dette firmaet. det er vel det man har regnskapskontorer til?

Men det er jo selvsagt fint å kunne litt selv. og da kommer vel den boken godt med.

Har markedsøkonomiutdannelse fra før, men det sitter ikke mye igjen der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg har vel ikke noen planer. Jeg skal bare ta over jeg. :P

vi får vel se da.

fattern har ikke peil på sånnt, men nå har regnskapsføreren hans snakket med en revisor, og de er forsåvidt enige om at det vil lønne seg å gjøre det om til AS. Uten at hverken jeg eller noen andre skjønner hvorfor...

"fattern" som driver firmaet nå "har ikke peil"

og

du skjønner ikke hvorfor.

hmmm skulle være interessant å se hvordan det går med det firmaet.

Spøk til side. Høres ut som regnskapsføreren har et poeng. Et AS har mange fordeler. Hvorfor ikke be han sette opp noen regnestykker for deg. Noe som passer deres firma, og som sier noe om skatt og lønn/uttak ved de to forskjellige modellene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

neox: fattern har vel peiling på det han skal ha peiling på, men ikke akkurat sider ved as og alle andre regler rundt økonomi. Det tar regnskapsmannen seg av.

Firmaet heter Rødal Elektroservice. Bare du å sjekke tallene, så ser du hvordan det går. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Synes det er feil å si at NUF er kun for oppstart, du sparer 20-40.000 i året bare å ikke ha revisor med i bildet. (hva skal vi egentlig med revisorer??) Det er større i selskaper som er registerert med NUF.

Har du søsken bør du gå inn i delings modellen med 60% eier andel til faderen, e og 20% hver av dere. Og ja det er riktig fra 2006 så må du betale skatt på utbytte. Takket være arbeiderpartiet og andre, du skatter samme krona to ganger.

Løsningen er å ikke ta utbytte eller invester det i ett annet selskap evt eget NUF registert selskap, kjøp ett hus og lei det ut hehe

husker ikke grensa, med ikke ta mer enn 344.000 ut i lønn heller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive