Linux på Mac

12 innlegg i emnet

Skrevet

Har noen her prøvd dette?Er det noe spesielt man må tenke på før man legger inn Linux eller FreeBSD på en Mac ? :ph34r:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

går ikke

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

går ikke

går ikke? når sluttet det å virke? :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Klart det går... Linux/BSD kompilert for PPC fungerer stort sett.

... ikke at jeg har prøvd det før... Men hvis du f.eks. ser på Ubuntu, så har de en egen seksjon i forumet sitt for Mac HW.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

eller du kan høre på mac1.no

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bootet akkurat opp iBook'en min med Kubuntu Live. Fungerte greit, den oppdaget ikke Airport'en min, men det er sikkert en bagatell å gå rundt.

Men det er vel en eldre mac du skal ha dette inn på? Man fjerner ikke OS X, verdens deiligste OS :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei det blir på en splitter ny Mac Mini. :ph34r:

Tenker jeg bestiller den opp i slutten av måneden, budsjettet er litt trangt etter ferien. Men det blir vel FreeBSD for PPC jeg kommer til å prøve meg på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1)

Går ut fra at du ikke vil kaste ut OS-X (som du betaler dyrt for sammen med Macen) for å legge inn Linux i stedet?

Du trenger altså en installasjon med oppstartvalg (dual boot) mellom OS-X og Linux. Det er i utgangspunktet helt kurant.

Det ser ut til at Yellow Dog er en populær distro blant PPC-eiere.

2)

Det er en eneste ting jeg lurer på når du vil legge inn FreeBSD på en MAC:

FreeBSD er jo ikke en Linux, men en Unix-variant, og det i svært nær slekt med det Unix-baserte OS-X. Hva vil du oppnå med å bytte fra OS-X til FreeBSD?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bootet akkurat opp iBook'en min med Kubuntu Live. Fungerte greit, den oppdaget ikke Airport'en min, men det er sikkert en bagatell å gå rundt.

Men det er vel en eldre mac du skal ha dette inn på? Man fjerner ikke OS X, verdens deiligste OS :P

Tja, finnes det faktisk noen Linux-drivere for Airport? Mener å huske at Apple ble nektet å gi ut spesifikasjoner på maskinvaren, fordi Airport er i stand til å broadcaste i en frekvens forbeholdt militæret.

Forøvrig, GNU/Linux eller *BSD skal funke greit på Macintosh. Jeg har flere venner med Yellowdog Linux installert på maskinene sine, og det funker nokså greit, bortsett fra de vanlige hakene og problemene du får av å bruke en Fedora-basert distribusjon (:P).

Hvis du vurderer å installere *BSD, se på NetBSD. Den ser ut til å være tungt støttet på PowerPC-platformen, mens FreeBSD sin port til PowerPC er fortsatt eksperimentell. Du kan også vurdere OpenBSD (openb.bsdcow.net har en guide).

Jeg kjører for tiden Mac OS X Phanter på min iBook. Jeg har ingen planer om å oppgradere, og når eventuelt min utgivelse mister support, vil jeg erstatte med OpenBSD. Irriterer meg riktignok noe grundig over at Airport ikke er støtta, men ASUS har et fint USB-basert WLAN-adapter som visstnok er støttet meget godt i OpenBSD :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

2)

Det er en eneste ting jeg lurer på når du vil legge inn FreeBSD på en MAC:

FreeBSD er jo ikke en Linux, men en Unix-variant, og det i svært nær slekt med det Unix-baserte OS-X. Hva vil du oppnå med å bytte fra OS-X til FreeBSD?

Jeg vil ha console, apache og mysql :ph34r: og jeg trenger ikke det grafiske siden jeg bare skal ha den stående og surre som en webserver :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vil ha console, apache og mysql

Det har du da i OS X også :thumbup:

Men hvis den bare skal stå i et hjørne og kjøre LAMP uten GUI, hvorfor bruke en Mac Mini? Da ville jeg heller kjøpt en brukt PC og gjemt den i et skap e.l.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det har du da i OS X også :thumbup:

Men hvis den bare skal stå i et hjørne og kjøre LAMP uten GUI, hvorfor bruke en Mac Mini? Da ville jeg heller kjøpt en brukt PC og gjemt den i et skap e.l.

Men den ser ikke like fet ut som en Mac Mini ;) Tittet på mini itx maskin men problemer med å skaffe HK derfor blir det en søt Mac mini.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive