Hva er det som gjør at så mange bruker Opera?

27 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg vil gjerne høre deres meninger.

Jeg for min del er ikke Opera fan.

Synes alt ser så rart ut i den nettleseren.

Har også dårlig erfaring med java og Opera.

;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det er plusser og minuser med og uten. men for å si det slik: alt er bedre enn IE. jeg likte ikke opera med det samme, på grunn av hjernevaskingen fra microsoft i så mange år. Men etter å ha brukt det noen uker på trass, oppdaget jeg brukervennligheten og stabiliteten.

Det går også raskere (hevder noen) å surfe med opera på grunn av chasen. (lokal lagring av sider) det er enormt mange "snarveier" i opera. mye kan integreres, som mail etc.

Dog, det er som du nevner litt småproblemer med java, også med flash.

reklame er det også, om man ikke kjøper opera. men, uansett så er det mye mye bedre enn ie.

Men jeg tror faktisk ikke det er opera de fleste på itpro bruker. (når vi ser bort i fra ie) så tror jeg det faktisk er firefox...

hva med å sette opp en spørring på dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1.Opera er den mest stabile nettleseren!

2.Opera er Norsk.

3.Det er flest muligheter med opera.

4.Det fleste som hater microsoft bruker opera.

5.Opera finnes for nesten alle OS (eller kunne jeg bare sagt alle?).

6.Det som er virkelig profesjonelle bruker opera.

Opera er best :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du synes det ser rart ut må du vite at hele nettleseren er tilnærmet 100% konfigurerbar. Min ligner ikke noe på det den gjorde da jeg installerte. Fryktelige mange tastekombinasjoner (snarveier) som gjør Opera lettere og lettere og bruke etterhvert som du lærer de. Innebygd mailklient. Innebygd IRC-klient for den som vil. Fra min vinkel; kjappere enn Firefox (både oppstart og surfing). Lettvint oversikt over filer du laster ned eller har lastet ned. Menyene trenger ikke å ta opp 60% av skjermarealet etter du har konfigurert litt. Det eneste jeg har på skjermen nå bortsett fra ITpro er startlinjen nede, en adresselinje oppe, èn linje med oversikt over vinduene/tab'ene (siden jeg har mer enn èn oppe. Er det bare en tab forsvinner også denne linjen) og den obligatoriske File, Edit, View osv... Med ett musetrykk eller tastetrykk har jeg alle snarveiene og oversiktene jeg trenger på venstre side. Ctrl-H så er den borte fra startlinjen og ligger i tray.

Mange innstillinger som den avanserte brukeren kan kose seg lenge med for å få det passelige resultatet.

Derfor.

;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hum :huh: Jeg ble litt forvirret. Var dette et for/mot argument?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja jeg bruker bare Firefox, men det er jo også Linux jeg bruker da. har slengt alt som det står Microsoft på opp på loftet.

Jeg synes firefox er veldig annvennlig selv i Linux. bare og innstallere og ikke mere tull. Conf. som du vil og jeg tror ikke du mangler stort.

Jeg har også hørt att Opera skal lese mye raskere enn iE , men hvordan er den mot Firefox, Mozilla, ++++

:wacko:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Opera er den raskeste nettlesern og har veldig mye funksjoner.

Den som liker jeg mest Draktene,man kan laste ned nye drakter nesten hver dag og den er mye bedre en IE og de andre Nett leserne når det gjelder sikkerhet.

Når man blir vant med den,liker man den.

Last ned og så.

Hilsen

Zandy :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det jeg synes er bedre med Opera/Firefox etc er at de følger standardene for hvordan HTML/CSS kode skal tolkes (iallefalle i mye større grad enn IE). Straks du begynner med CSS vil du få problemer med at siden blir helt ¤%&/( i IE :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1 - omtrent ingen popups (trenger ikke noen egen programvare som fjerner popups

2 - utrolig mye mer oversiktlig enn IE (med bl.a. faner som hindrer at startlinja blir fylt opp)

3 - en anelse raksere enn IE

4 - fri for ufrivillige taskbars som i IE

:thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Både Opera og Firefox finnes for Windows pg Linux.

Jeg bruker Opera under begge operativsystemene, fordi Opera har bedre støtte for standarder enn Firefox, klarer Flash, Java osv helt perfekt, og har en rekke avanserte og brukervennlige egenskaper innebygget som Firefox må ha (tvilsomme og store) tredjeparts plugins for å klare.

Firefox i anorektisk grunnutgave er en mye større fil enn Opera. Når FF er utbygget så den begynner å likne på Opera i funksjonalitet, blir den nesten like diger som IE.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg synes FF er best. Jeg har Opera, FF og IE. Jeg bruker Opera og IE bare når jeg skal teste sider jeg har laget, må testes i de fleste lesere...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Firefox i anorektisk grunnutgave er en mye større fil enn Opera. Når FF er utbygget så den begynner å likne på Oera i funksjonalitet, blir den nesten like diger som IE.

Om Firefox er større enn Opera I FILSTØRRELSE har vel ikke noe å si?

Jeg skjønner hverfall ikke hvorfor!

Jeg har ikke noe problem med java eller flash på min Suse 9.3pro, men det er mulig det er det for andre.

Jeg har hatt Mandrake som favoritt før men har da hatt litt problem med java der så det er mulig det ikke funker like bra over det hele.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1.Opera er den mest stabile nettleseren!

2.Opera er Norsk.

3.Det er flest muligheter med opera.

5.Opera finnes for nesten alle OS (eller kunne jeg bare sagt alle?).

6.Det som er virkelig profesjonelle bruker opera.

Opera er best :thumbup:

1. Tull, firefox er minst like stabil. Man har også konqueror og galeon som er stabile.

3. Også tull, firefox har uendelig mange muligheter siden man kan legge til "extensions".

4. Dette er også tull, er fler som bruker Firefox enn Opera. De som hater Microsoft, og det MS står for vil heller helle mot Mozilla Firefox, dette på grunn av at FF er fri, noe Opera ikke er.

5. Mozilla Firefox finnes garantert for fler OS enn Opera, dette pga. at kildekoden er fri, og fler utviklere(som bruker rare OS) kan porte Opera til sitt OS.

6. Hvorfor bruker de virkelig profesjonelle Opera? Hvorfor bruker de ikke Firefox. Og hva er en profesjonell?

Opera er ikke best, Firefox er ikke best. Smaken er som baken, den er delt.

:wall:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Opera er ikke best, Firefox er ikke best. Smaken er som baken, den er delt.

:wall:

Hvis ikke en av de er best, hva er best da ? Lynx ?...

Bruker Opera til surfing (Windows/Linux), den er grei og oversiktelig når man blir vant til den. Synes ikke noe om musebevegelsene, så jeg slo de av med en gang...

Har ikke sett noen oversikt over hvilke nettlesere som er mest brukt i det siste, men regner med at Opera ikke er det helt store på verdensbasis. Der blir den nok knust av både FireFox og IE.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis ikke en av de er best, hva er best da ? Lynx ?...

Hva som er best er helt individuelt. Du synes kanskje at Opera er best fordi den blablabla. Mens jeg synes Firefox er best fordi den blablabla. En bruker må bare prøve seg frem, og finne hva han liker best.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Firefox i anorektisk grunnutgave er en mye større fil enn Opera. Når FF er utbygget så den begynner å likne på Oera i funksjonalitet, blir den nesten like diger som IE.

Opera bruker en exe packer på .exe & .dll filene

Den som liker jeg mest Draktene,man kan laste ned nye drakter nesten hver dag

Mener du skins? En mye teit "for-norsking"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Opera bruker en exe packer på .exe & .dll filene

Hva mener du med dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gandalf: Han svarer på det michBergen sa, at grunnen til den lille størrelsen på opera er at den pakkes.

Selv foretrekker jeg Opera pga kort starttid og hastighet i bruk. GUI-et er lett å konfigurere så det blir så minimalt/effektivt som mulig, og mouse gestures (ja, jeg vet det finnes som extension til ff) gjør det enda bedre.

Men, som eldiablo sa, smaken er som baken, og derfor påstår jeg ikke at Opera er best.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1. Stabil

2. Masse ekstra utsyr

3. Rask

4. Wand password :thumbs:

4. Har ikke problemer med Java

5. Vindu i vindu funksjon

6. Egendefiner leseren

7. Mouse gesture :D

8. Lett å bruke

9. Norskt selskap B)

Har vært fast Operabruker i 4år.

Vil for alltid holde meg til denne leseren ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

W33b:

Drakt er ikke mitt ord kanskje nytt for deg,men dessverre det ble oversatt sån til Norsk.

Ja!.Jeg mente skins.Bruker du norsk Opera,hvis ikke bare bruk den så du kan lære mange nye ord.

MVH

:thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har prøvd Opera flere ganger opp gjennom årene, men klarer ikke helt å like den. På Mac virker den litt rar, som om den ikke følger samme standard som andre programmer og det føles ikke som en Mac-applikasjon i det hele tatt. Opera er rask, men jeg opplever den som ustabil og den kræsjer litt for ofte, både på Mac og PC. Mouse gestures kan jeg ikke si at jeg savner, og at den er norsk ser jeg ikke som noen spesiell fordel.

Så derfor bruker jeg Firefox og Safari i stedet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

OPera er best! heilt enig med deg Swapp.

Jeg brukte FF,Green browser og Avant browser.

Green browser er også en meget bra Nettleser,den er raskt og mye bedre en FF.

:thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvorfor er det så viktig å definere hva som er best når forskjellene er så små? Det vil alltid være både positive og negative poenger i denne saken for alle parter. Alt for mange fanboys i verden som absolutt skal fortelle at noe er best (ofte uten å komme med gode argumenter).

Personlig bruker jeg bare Opera på alle mine maskiner, men jeg har prøvd mange av "de andre" også, og Firefox havner på en suveren 2. plass.

Her er hvorfor jeg liker Opera.

- Norsk språk

- Tab-basert browsing

- Man trenger ikke å laste ned titalls extensions for å få den funksjonaliteten man trenger

- Enkelt å konfigurere

- Fint design

- Man kan gjøre om på omtrent alle verktøylinjer og knapper

(Mange mener at reklamen er grunnen til at de ikke velger Opera, men hvis man velger å få "Annonser fra Google" blir den ikke større enn 55mm ved 1280 X 1024 oppløsning, og det er levbart. Hvis ikke, støtt Opera ved å betale de få kronene det koster. Det har jeg gjort.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det tydeligvis mange Opera tilhengere som ikke liker Firefox.

Nå tror jeg nesten jeg skal starte en ny tråd i forumet.

Og den skal gå så her."Hva er det som er så galt med Firefox?"

Bruker du Linux som OS så er det hvertfall ikke mulig å bruke IE.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive