Lage transparent logo?

19 innlegg i emnet

Skrevet

Hvordan lager jeg et bilde som er transperangt?

Vet ikke om det er transperangt det heter.

Skal lage en logo som jeg bare kan sette på bilder, noen som skjønner?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Transparent heter det, og det er filformatet .gif som brukes.

Bare bruk et bildebehandlingsprogram der du kan bestemme lag og bakgrunn. For å få det transparent (eller gjennomsiktig), så sletter du bare bakgrunnen.

Dermed blir bildet gjennomsiktig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan vel benytte png også? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har ikke fått til png som gjennomsiktig i photoshop hvertfall.

Funker det med andre programmer?

Eventuelt andre instillinger i photoshop?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har fått det til som png i gimp :) men firefox klarte det ikke :thumbd:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

PNG fungerer perfekt transparent (det er jo ment for å ta over for GIF), men selvsagt er det Internet Explorer som ikke takler å vise transparente PNG-bilder. Ta en titt i alle andre webbrowsere som er kompatible med etablerte standarder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, jeg er av den mening av at man skal ikke lage en løsning som kun passer til en, eller flere men ikke alle. Kompabilitet er et nøkkelord som de fleste bør ta til sitt bryst, og følge slavisk.

Hvis png ikke støttes av Internet Explorer, er det lite vanskelig å la Microsoft forstå at png faktisk er et bedre format enn gif, for så å implementere støtte for formatet i Internet Explorer.

Men før den tid kommer, bør man helst bruke gif for å la alle brukere av en webside kunne se logoen med en gjennomsiktig effekt, ikke et grått lag som forstyrrer designet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Enig i det. Men er ikke til å feie under teppet at det er Microsoft sin skyld at det er svært vanskelig å følge webstandarder. PNG har f.eks. vært standard siden 1997.

Men dette begynner å bli litt OT.

Til Staizen:

De aller fleste bilderedigeringsprogrammer kan lage transparente bilder (inkl. f.eks. MS Paint).

I Photoshop kan du f.eks. markere det du vil ha gjennomsiktig og trykke "tilbake"-tasten. Ellers er det veldig enkelt å gjøre dette i "Save for web"-funksjonaliteten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har dere lagt merke til at it-pro logon er transparang?

logomain.gif

Kopier den over til et bilderedigeringsprogram så skjønner du litt mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Photoshop (i alle fall versjon 7)

Lag bilde med transparent bakgrunn --> Help --> Export Transparent Image... --> Next --> Online, Next --> Gif / PNG, next --> ja, resten er rett frem....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bruker Photoshop CS og har ingen problemer med å lage transparente bilder GIF/PNG (Liker PNG best... Men bruker GIF i websammenheng)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

PNG-24 bit (det som har best transparency) er ikke direkte støttet i Internet Explorer nei, men kommer i versjon 7 heldigvis.. :) Litt off-topic, mhm.. :P Foreløpig finnes det en funksjon i PHP man kan benytte seg av for å muliggjøre full bruk av PNG-24 i Internet Explorer.

Nuvel.. For vannmerke på bilder slik jeg forstår er hva forfatteren av emnet er på jakt etter har PNG et kraftig tak på GIF.. (nei, BigBlue, PNG er ikke ment å ta over for GIF), PNG er åpen kildekode alternativet til GIF, da GIF var lisensiert tidligere, med muligheter for høyere mengder farger samt det som gjør PNG uknuselig; muligheten for alpha blending (forskjellige grader gjennomsiktighet).

Skal du for eksempel ha et bildegalleri og ønsker at galleriet skal sette vannmerke på bildene, så er PNG det absolutte valg fremfor noe annet til det formålet. Også til å sette vannmerke på et bilde manuelt selv. :)

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

...nei, BigBlue, PNG er ikke ment å ta over for GIF...

Uansett hvordan du vender og vrir på det, så er selvsagt PNG laget for å ta over for GIF i.o.m. at PNG er designet til å være overlegen både når det gjelder f.eks. patent og teknisk design.

Ifra http://www.libpng.org/pub/png/:

So what is PNG, and why is it worthy of its own home site? PNG (pronounced "ping") is the Portable Network Graphics format, a format for storing bitmapped (raster) images on computers. Unofficially its acronym stands for "PNG's Not GIF." PNG was designed to be the successor to the once-popular GIF format, which became decidedly less popular right around New Year's Day 1995 when Unisys and CompuServe suddenly announced that programs implementing GIF would require royalties, because of Unisys' patent on the LZW compression method used in GIF.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sant nok, men litt viktig å få med at det ikke er samme opphavspersoner som står bak begge formatene.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"Å ta over" betyr for meg i de aller fleste tilfeller at det er en annen bedrift/opphavsperson/organisasjon som kommer inn på markedet med et overlegent produkt.

Du hører sjelden om noen som lager et program/system/etc. som skal ta over for sitt eget program/system - da kaller man det som regel videreutvikling.

Nok om det - er for mye OT allerede.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men PNG kan ikke ha animasjon så vidt jeg vet. Kjedelig. Så GIF vil fremdeles eksistere på det området.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror ikke det!

Der tror jeg swf/flash tar over!

Tror nok GIF kan si takk og farvel så snart Microsoft får inn i huet sitt at PNG skal støttes i web-sammenheng også!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror ikke det!

Der tror jeg swf/flash tar over!

Hva slags alternativ skal de som velger å ikke kjøre noe flashprogram ha da?

Tror at gif kommer til å bli.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Flash er også litt mer komplisert en gif. Det er jo som å lage en tegneserie i GIF. I flash må man gi litt mer informasjon om hvordan vektor-bitene vil bevege seg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive