Hvilket program bruker du til å lage hjemmeside?

51 innlegg i emnet

Skrevet

Dreamweaver :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

DW MX 2004! Jeg bruker det og kombinerer med Notepad2!

Jeg synes det blir for tungvint å gjøre alt i notisblokk...

Jeg bruker kode-modus i DW, man får mer oversikt da...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Editplus for håndkoding :thumbup:

Og Nvu for WYSIWYG

Sistnevnte er gratis, meget bra og fås både til linux og windows.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I Photoshop har du den funksjonen med selektivt kvalitets koding. (du kan bestemme hvilken del av en jpg bilde skal hva hvilken kvalitet)..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bruker Stones Webwriter og Nvu.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bruker Visual Web Developer Express og Notepad. VWD er suverent til html, css og asp.net :)

Mads

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bruker selv Frontpage. Og retter det meste med Notisblokka. :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er jeg veldig gammeldags når jeg bruker HotDog Professional (og supplerer med litt script) ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Macromedia Dreamweaver :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Macromedia DreamWeaver oxo kalt DW ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bruker HTML-Kit

Anbefales!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Adobe Photoshop og Illustrator til grafikk, PSPad og (en sjelden gang) ColdFusion til koding.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som nevnt tidlig i tråden; textpad.

Veldig grei liten sak som gir deg highlights og det man trenger til koding. Veldig fint med "tabs" også, kan enkelt hoppe frem og tilbake mellom de forskjellige dokumentene du arbeider med.

I tillegg har du en sak som heter EvolvEd. Også en kjekk sak, men jeg savner tabs eller vinduer..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

DreamWeaver til koding, photoshop til designing.

også litt notepad 2 til koding.... -> mye bedre enn vanlig notepad :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg lager ikke websider, men jeg redigerer tekststrengene i html-dokumenter når jeg oversetter. Til det bruker jeg Notepad. Det er helt nødvendig at selve koden ikke forandres og at alt lagres i utf-8.

Noen bedre forslag til dette formålet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Macromedia Dreamweaver er helt fint synes jeg. Jeg synes textpad er helt grei, men den blir så kjedelig etter hver, og jeg har 6 forskjellige websiter, der jeg ofte kopierer sider og kode over fra den ene til den andre, så jeg har funnet ut at Dreamweaver sparer mye tid for meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Til statisk HTML bruker jeg XmlBuddy-plugin til Eclipse. Jeg har enda til gode å håndkode noe i den som ikke validerer som XHTML 1.0. Det lille jeg gjør av php-koding bruker jeg PHPeclipse til. Det finnes mye bedre editorer til php-koding enn dette, men det holder til mitt bruk og det er praktisk å ha all koding samlet som ett prosjekt. Kan også nevne at jeg bruker Smarty som template engine. Har fortsatt til gode å finne en god editor til template-kode (HTML med Smarty-tags). XmlBuddy som ignorerer Smarty-tags hadde vært genialt.

http://xmlbuddy.com

http://www.phpeclipse.de

http://smarty.php.net

jeg redigerer tekststrengene i html-dokumenter når jeg oversetter. Til det bruker jeg Notepad. Det er helt nødvendig at selve koden ikke forandres og at alt lagres i utf-8.

Noen bedre forslag til dette formålet?

Hva med å bruke Textpad, også endre fargene på tags til å være litt duse/svak kontrast med bakgrunnen? Skulle tro at selve teksten kommer tydelig frem da, og at det muligens er mindre slitsomt å jobbe med i lengden :) Slik kan det se ut i Textpad etter å ha endret litt på fargeoppsettet:

obfuscatedtags.gif

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vil anbefale deg følgende:

Design, altså banner også videre kan du utvikle med Gimp som er gratis, eller du kan bruke Photoshop.

Trial-versjon til Photoshop finner du her

Deretter kan du bruke en WYS/WYG-editor (what you see/what you get) som for eksempel Dreamweaver, men det koster en del penger. Trial-versjon finner du her.

Ellers har du kanskje Frontpage på pcen din hvis du har office, det kan eventuelt brukes, men det lager dårligere htmlkode enn Dreamweaver.

En gratis WYS/WYG-editor er Nvu

Skal du få den beste koden ville jeg anbefalt deg å skrive selv, dessuten er det gratis.

Finn et html-kurs, åpne Notisblokk og begynn å skriv.

Til slutt kan du laste opp siden din via et FTP-program, som for eksempel FlashFXP eller Filezilla

Men du trenger en server å laste opp på, dette kan du gjøre på Pandela, Home.no eller Start.no

Noen tips på veien:

- Start med å skrive et konsept, altså hva siden skal inneholde og hvorfor du lager den og hvem du lager den for (målgruppe)

- Deretter utvikler du et webmanus, det vil si du skriver all tekst du skal ha på siden din inn i et wordark.

- Utvikle et flytskjema, altså bestem deg for hvilken struktur du vil ha og hvilke sider som skal linke til hvilke.

- Nå kan du starte å utvikle et design, når du er ferdig med det kan du bare copy/paste teksten fra webmanuset ditt inn på siden din.

- Skriv et refleksjonsnotat over siden din, altså tenk i gjennom hva du er fornøyd med, hva du kunne gjort bedre, nådde du målgruppen på den måten du ønsket, i så fall hvordan?

- Bruk gjerne en font som er tegnet med skjermbruk for øyet, for eksempel Verdana. Det vil si en bitmapbasert font, altså bygget opp av små kvadratiske bildepunkter, i motsetning til fonter som er tegnet for trykk. De er nemlig bygget opp av jevne, heltrukkene kurver, såkalte beizerkurver. Et eksempel på en slik font er Times new roman.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg har brukt crimson editor.. syns den var ålreit.. men før det så har jeg brukt notepad da :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bruker Notepad - det mest feilfrie programmet Microsoft noen gang har utviklet B)

Prøv å åpne notepad.

Skriv "this app may break" og lagre hvorsomhelt med hvilketsomhelst navn og åpne den igjen... Så får du se hvor feilfri den er :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

UltraEdit er et pent lite program som kan gjøre mye. Lett å kjøre(mer eller mindre som Notepad). Anbefales!

kan få kjøpt her: http://ultraedit.com/ (trial i 30 dager)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøv å åpne notepad.

Skriv "this app may break" og lagre hvorsomhelt med hvilketsomhelst navn og åpne den igjen... Så får du se hvor feilfri den er :P

lol

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Notepad

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

bruker siste verson av Front page altså 2003, enkel å bruke samt enkel kode og forstå. det synes i alle fall jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har alltid brukt Vim. Genialt lite program uten problemer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive