Innstallasjon av programmer vha Group Policy

13 innlegg i emnet

Skrevet

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i msi fil til winzip og acrobat reader ? Jeg vet at jeg kan lage disse selv, men jeg hadde håpet på å kunne slippe det...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det enkleste vil være å lage en zap fil, slik at du kan publisere winzip og adobe,for du trenger bare to entries i zap filen, FriendlyName og Setup Comand. Friendly name er det som visest i add/remove programs og software installation snap-in, mens SetupCommand er stien ("relative") til programmet.

Punch opp notepad og skriv følgende; ( i dette eksemplet så ligger winzip.exe i en delt mappe kallt programmer på en server som heter Odin

[Applicaton]

FriendlyName: "winzip"

SetupCommand: " Odinprogrammerwinzip.exe" unattend

Lagre dokumentet som winzip.zap og følg samme prosedyre for acrobate reader.

For å publisere

a)I user configuration --> software installaion -->new

B) velg Package

c) skriv stien til mappen som inneholder .zap filen.

d) åpne

e) I valget av fil type, velg zaw ZAW Down-lever applictaon package.[*zap]

f) klikk på zap filen og åpne

g) Og helt til slutt publisere og ok

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er dette alt som skal til for å publisere winzip ? Trenger jeg kun exe filen ? - Jeg har aldri benyttet zap filer før...kun msi.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, du trenger bare exe. og .zap filen. Informasjonen hentet fra

(Q231747) .

hvordan publisere ikke-msi programmer med .zap fil

Lagt ved noen linker som forklarer ulike fil typer som er brukt ved installasjon av software og fremgrangsmåte

Fil typer brukt under installasjon av programmer

Understanding Software Installation

Hvordan publisere en applikasjon

[ Meldingen ble redigert 04.07.2002 11:57 av exchange ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men ved bruk av zap filer må vel brukeren være lokal administrator ? Er det noen vei rundt dette ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Brukeren må ha read rettigheter på delt mappe, read and apply group policy rettigheter på group policy objektet

Brukerene må ha read rettigheter på distribusjons punktet ditt, dvs den delte mappen på serveren som exe filen ligger i. Du kan eksempelvis lage en delt hoved mappe som er skjult for alle andre bortsett fra admin ( bruk av $) for aplikasjoner og lage underpapper for de spesifikke programmene. I disse mappene kopierer du over exe og zap/mis filen. Så må du altså gi nødvendige rettigheter på den delte mappen, og read bør da være tilstrekkelig.

Default eller normen som vi godt kan kalle det, er at group policy berører alle hoster og brukere i en ad container. Men du kan filtrere effekten av policyen basert på medlemskapet til brukere/pcer i sikkerhets grupper. Får å gjøre dette bruker du security taben på group policy objektet,

Mener å huske at en må ha read and apply group policy object rettigheter, jo vent litt...les denne...

How to Give Users Access to Group Policy Objects (Q273857)

[ Meldingen ble redigert 04.07.2002 15:26 av exchange ]

[ Meldingen ble redigert 04.07.2002 15:27 av exchange ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå svarte du vel ikke helt på det jeg spurte om...Ved bruk av zap filer må brukeren være lokal administrator for å innstallere programmet. Det jeg lurte på nå er om det er noen vei rundt dette? Kan man på noen som helst måte få til at brukeren får lagt inn programmet uten å måtte tildeles lokale administrator rettigheter ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sorry!

Troren på at bruker må ha lokale admin rettigheter må nok bygge på en misoppfatning.

Rettighetene til å installere et programm er gitt til brukeren ved GPO. Når bruker logger seg på vil gpo settinger og de tilhørende rettigheter gis til brukeren, herunder tilgang til å installere det spesifikke programm

Ved bruk av Group Policy kan en endre maskin eller bruker relaterte settinger i registeret. Du kan selv se i din local computer policy. Der vil du se at settingene er delt inn i computer configuration og user configuration. I ditt tilfelle handler det om bruker settinger, da en kan bare publisere applikasjoner til users ikke maskiner.

Når bruker logger seg på, vil User Configurasjon delen av Group Policy(ene) som berører bruker, skrevet til registeret. Da enten ved Software/Policies nøkkelen eller SOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionPolicies nøkkelen under Hey_Key Current User

I dette tilfellet vil burkerens rettigheter liggge under software/policies og kan installere applikasjonen under add/remove programs i kontroll panelet.

Brukeren trenger ingen andre rettigheter enn det som er beskrevet ovenfor og eventuellt rettigheter de har arvet gjennom gruppetilhørighet.

Kan i samme slengen si at når en en maskin starter opp, vil vil altså maskin relaterte settinger i GPOen kjøres og skrevet til registeret. Enten ved SOFTWAREPolicies nøkkelen eller SOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionPolicies nøkkelen under Hey_Key Local Machine.

Håper dette er til hjelp

mvh

-jan erik-

[ Meldingen ble redigert 06.07.2002 18:23 av exchange ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

dersom du har "windows 2000 mcse study system" av Alan R. Carter så står det på side 700.

"Preparing Software for Deployment

Before an application can be deployed, its installation files must be placed

in a shared folder on a network server.

Any application that ships with a Windows Installer file (a file that ends

with an .msi extension) can be deployed by using Group Policy.

Applications that do not have a Windows Installer file can be deployed, but

they must be prepared for deployment.You can prepare an application for

deployment either by repackaging the application and creating a Windows

Installer file for the application, or by creating a set of installation instructions

for the application in a text file that ends with a .zap extension.

Applications that use a .zap file for deployment can only be published—

they can’t be assigned to users or computers.

To repackage an application and create an .msi file, you need to use a

special type of software application. Microsoft includes a third-party application

named WinINSTALL LE with Windows 2000. You can use

WinINSTALL LE to repackage an application and create an .msi file.

WinINSTALL LE is located on the Windows 2000 Server/Advanced

Server compact disc in the VALUEADD3RDPARTYWINSTLE folder.

If you don’t want to completely repackage an application, you can create

a .zap file for the application that contains the instructions necessary

to install and configure the application.You can use any text editor, such as

Notepad, to create the .zap file. Listing 10-1 shows the contents of a sample

.zap file that would be used to publish Adobe Acrobat Reader.

Sample .zap File

[Application]

FriendlyName = “Adobe Acrobat Reader”

SetupCommand = ar405eng.exe

[Ext]

pdf=

Notice that a .zap file is separated into two primary sections: the

Application section and the Ext (extensions) section.

In the Application section there are two required commands—

FriendlyName and SetupCommand. FriendlyName is used to specify the

name of the application as it will appear to the user. SetupCommand is used

to specify the filename of the setup program used to install the application.

The Ext section consists of a list of all three-letter file extensions that

will be associated with the application. If more than one extension will be

associated with the application, each extension is placed on a separate line.

Each application extension must be followed by the = sign.

When a .zap file is created, it must be saved in the same folder as the

application’s source files."

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

så gøy, brukte den boken av Alan Carter som omhandler de 4 første certen som tillegglittratur ved siden av MOC kurset på skolen.

Hva synest du om boken?

Det jg synest var greit var cdene som fulgte med, pdf filer av boken og avi filer md lab øvelser.

[ Meldingen ble redigert 06.07.2002 18:33 av exchange ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

vel. jeg hadde en del år med praktis fra før da, og siden IT-Akademiet osv. har så dårlig rykte og koster så mye oxo så ble det til at jeg og en kammerat kjøpte den boken og mekket en lab og gjore det selv..

er mcsa no da (210 - 215 - 216 og 218 ) strøyk på en examen da (men det snakker vi ikke om :) )

brukte hovedsaklig den boken, leste alt gjore alt og for hver examen så leste jeg minimum en ekstra bok (ms press bøkerene er helt på jordet) leste en del cisco på 216 da :) det er ikke så dumpt med tanke på at 216 boken på hvordan den ms-press 216 boken da (den er helt ubruklig) oxo har du en del freepress osv da som oxo er bra dersom du står fast..

.. brukte en del irc (ms sine kanaler) og news..

..men nå skal jeg prøve å sette isammen en cv da og krysse fingrer :)

..men den Alan Carter "bibelen" den er veldig bra og kan anbefales, oxo til sann som no med at en står fast eller lurer på hvordan en ting gjøres så er det bare å slå opp og det står veldig godt forklart hvordan det gjøres.. men du står ikke på alle examene med bare å ha lest den eks. det står bare et lite avsnitt om subneting osv...

[ Meldingen ble redigert 06.07.2002 19:08 av anon ]

[ Meldingen ble redigert 06.07.2002 19:10 av anon ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når jeg ruller ut programmemer på denne måten oppdager jeg at programmene må installeres for hvær ny bruker? Er ikke dette unødvendig?

Fins det noen måter der man kan installere for hvær PC?

For å rulle ut programmer på maskin-nivå må man bruke msi, men jeg ser at man kan legge en link til PC-objektet fra policyer som omhandler utrullinger laget ved ZAP? Men desverre får jeg det ikke til å funke?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

kan forsikkre deg at du ikke gjør noe feil. du skjønner ikke msi filer kan bare publiseres til brukere, så "feilen" som du oppdager er helt naturlig.

om du vil assigne til maskiner ( snarvei legges på dektopen) så er msi. helt nødvendig...hvordan lage msi, mener å hukse at det er en tråd i support forumet som dekker akkurat det...bruk søk på hovedsiden.

http://www.microsoft.com/technet/treeview/...to/instmain.asp

[ Meldingen ble redigert 23.07.2002 11:13 av exchange ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive