Hvordan lage RECOVER PARTISJON eller RECOVER CD ??

5 innlegg i emnet

Skrevet

Hei..

Jeg trenger hjelp til en ting.

Jeg har lyst til å lage en partisjon eller en cd (el. flere cd'er)

for å gjenoprette XP på meget kort tid..

Jeg har prøvd InstantRecovery3.0 og DriveImage2002 men er ikke helt fornøyd med dem..

Kunne tenke meg noe mer slik som alle HP maskiner har idag, en RECOVERY partisjon der man har forhånds installert det man vil ha av programmer + XP. og en bruks partisjon som det samme er installert på. Denne kan man leke med,og evnt ødelegge uten at det gjør noe for om man trykker FKS: F10 under oppstart av maskinen, så startes RECOVERY PARTISJONEN og den sletter de gamle filene på brukspartisjonen og legger filer inn på nytt igjen

fra RECOVERY partisjonen.

Les mer om det HP bruker på HTTP://www.softthinks.com

MEn jeg har rotet rundt i XP og fant DEPLOY.CAB på cd'en til XP(professional). I denne CAB filen fant jeg "SETUPMGR.EXE" og "SYSPREP.EXE"

setupmgr.exe laget en fil som sysprep.exe senere brukte.. og det som sjedde senere var at når jeg hadde kjørt de to filene i nevnte rekkefølge over, så startet maskinen på nytt.

Den startet da opp som om jeg aldri skulle ha brukt den før, med at jeg måtte legge inn BRUKERNAVN , NAVN på maskinen, 25tegns kode (S/N for XP) og slikt.. men det som jeg så var at man slapp den TIMEN med installering, for etter disse spørsmålene, så startet XP igjen.. Men da med alle programmer ferdig installert, slik som jeg hadde hatt det fra før av...

Det som slo meg da var at om jeg kunne laget ett IMAGE (*.IMG eller *.ISO) av harddisken i den tilstanden der (når man hadde kjørt SETUPMGR.EXE og SYSPREP.EXE)

Så hadde man fått ett IMAGE av maskinen der ma kunne "installere" XP som på nytt, bare ferdig konfigurert og med alle ting man ønsket seg,på rett plass...

Er det noen som vet hvordan man kan lage ett image på en partisjon eller på en cd... slik at når man starter cd'en eller den partisjonen (via en boot cd) så ville man kunne installere XP på bare 3-5 min...

Slik at systemkrasj og andre feil ikke lengre gjør noe..for da kjører man bare RECOVER og legger inn brukerinfo, så får man XP slik man vil ha det med alle programmer ferdig installert..

Kan noen hjelp med det?

Altså, hvordan lage ett IMAGE av en harddisk, som kan legges inn på en maskin igjen via en partisjon eller en CD..??

På forhånd takk !!

-ER VILLIG TIL Å EXPRIMENTERE LITT-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har prøvd Norton Ghost og synes det fungerte bra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sant nok, Phreak !!

Det fungerer bra! Jeg har også prøvd det (med den siste versjonen) og da gikk det strålende å lage ett image...

Med XP som blir innstallert på 3min og +at den kommer med mine ferdig innstallerte programmer og innstillinger !!

Men en ting til...

Hvordan lager man en BOOT CD med det imaget slik at når man setter inn CD'en og booter om så blir XP innstallert fra CD (imaget) til partisjon1 på disk1 ??

Er det noen som har peiling på det eller?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

AlexData her: (hadde ikke tid til innlogging)

Er det noen som kan GHOST sine kommandoer godt?

EG: * Ghost -bootcd

-dette lager en cd med en bootdel og ett image(oppstykket)

men finner det en kommando for å legge inn igjen imaget til en partisjon (opprette systemet på nytt med *.gho imaget)

EG:

GHOST -RESTORE src="cdromimagefile.gho",dst="diskpart0",autorestore-image

FINNES DET EN SLIK KOMMANDO?

Alstå det samme som man gjør om man går inn i ghost...

og velger TO PARTITION - FROM IMAGE ....?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive