Tverfaglig Prosjekt VK1 Elektronikk

23 innlegg i emnet

Skrevet

Vi hadde et tverfaglig prosjekt for en stud tilbake i VK1 elektronikk.. og da hadde vi om desing og oppsett av nytt nettverk/server- miljø på skolen som vi går på. vi var totalt 5 personer, (en på gruppen gjorde nesten ingenting) og gjorde alt på en uke. (er selv veldig imponert, og tydeligvis ble lærerene også det... :o ) Adressen er som følger: hugo.red-dog17.myftpsite.net/prosjekt

Si hva dere mener om prosjektet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jo kom meg til slutt inn men det er en ting som dere hadde glemt som er litt vesentilg da giga nettverk koster flesk (switchene) og dersom det skal legges ute oxo så må dere bruke "felt fiber" og det er ikke billig. litt mere på cluster?? kjøre flere av de serveren på cluster og hvor mange klienter er det???

btw: kanskje skifte ut den hd`en til en litt mindre eller en anen og legge oset på scsi???

matrox og ibm sine disker er dårlige...

har dere sotte saken i live eller?? når jeg gikk automaitkker så hadde vi oxo et sann prosjekt men det var en del mere tinger der som var spesial rettet mot anlegger osv,, vi satt det i live oxo da :) var litt konge nett det oxo da ..

[ Meldingen ble redigert 10.06.2002 22:51 av anon ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

tja...

Nettverk: Er skolen rik?? :)

Server: Dersom det er mye disk trafikk, vil nok den Maxtor 5400 disken din bli flaskehalsen. Bytt den heller ut med scsi.

2000 Server holder lenge. 2000 Adv. Server koster ca. 3-4 ganger mer...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Meget bra arbeid ! Dere fortjener 6 helt klart. Men det står ikke mye om sikkerhet der. Dere har ikke nevnt det viktigste innen sikkerhet når det gjelder Windows 2000, nemlig NTFS.

Men jeg er helt sikker på at Elektronikk læreren deres ikke er ekspert når det gjelder dette temaet. Greit nok det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2002-06-10 22:48, espenh wrote:

tja...

2000 Server holder lenge. 2000 Adv. Server koster ca. 3-4 ganger mer... [addsig]

hmm... svarte nesten det samme vi,,, men hvist de har tenkt å bruke cluster så er det da bedre støtte for det i adv. enn vanlig server??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Heisann!

Har sett over prosjektet deres og vil si jeg ble riktig imponert.Dere sitter inne med mye info om win2000.Har dere forresten win 2000 undervisning på skolen eller er dere selvlærte?

Uansett oppgaven var gjennomtenkt og meget pen i layout og surfevennlig.

Grattis med 6'ern!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser jo meget pent ut dette. Grattis! (selv om jeg har sett menyene og bakgrunnen andre steder:) ) Har selv gått VK1 Elektronikk på Bergen Maritime.. grei skole det, bra miljø..

On 2002-06-10 22:48, espenh wrote:

tja...

Nettverk: Er skolen rik??  :)  

nope :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2002-06-10 23:01, Anonym wrote:

Heisann!

Har sett over prosjektet deres og vil si jeg ble riktig imponert.Dere sitter inne med mye info om win2000.Har dere forresten win 2000 undervisning på skolen eller er dere selvlærte?

Uansett oppgaven var gjennomtenkt og meget pen i layout og surfevennlig.

Grattis med 6'ern!

Takker for den og alle de andre kommentarene.. og vi er selvlerte, men du må huske en ting, alt går på Volumlisenser, så de er "teoretisksett" gratis, og jeg vet at det mangler en del ting, men vi hadde en uke på oss, og vi klarte det på en uke. Og det er ADV server vi skal bruke på skolen (For det trengs Clustering til DHCP og mange andre funksjoner) Og jeg har forresten fått lerlingeplass der som service elektronikker, og skal være med på ombyggingen, og det er snakk om Kobber gigabits nettverk mellom serverene og så videre til to 100/1000 switcher (Fiber mellom hovedswitch og 100/1000 switchene men ellers skal alt på kobber...)

Har også lest to supre bøker om dette emne... "Windows 2000 Server Architecture and Planning" (ISBN: 1- 57610-436-2) og "Active Directory Bible" (ISBN: 0-7645-4762-3) Hvis jeg får litt sponsing, så tar jeg MCSE og CCE i læretiden...

Nothing is Fun before It gets Difficult!

[ Meldingen ble redigert 10.06.2002 23:44 av Red-Dog ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"teoretisksett" gratis

Ja, MS sin SW er teoretisk gratis... :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2002-06-11 07:08, Anonym wrote:

Ja, MS sin SW er teoretisk gratis...  :P  

Jeg tror du misforstod det jeg sa... Det er ikke skolen som betaler, men kommunen/staten som gjør det....

Nothing is Fun before It gets Difficult!

[ Meldingen ble redigert 11.06.2002 16:18 av Red-Dog ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2002-06-10 22:53, anon wrote:

hmm... svarte nesten det samme vi,,, men hvist de har tenkt å bruke cluster så er det da bedre støtte for det i adv. enn vanlig server??

Ser sånn ut... :lol:

Men hva skal de clustre???

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser sånn ut...  :lol:  

Men hva skal de clustre??? [addsig]

Jo, Clustering er mere enn bare en ting, bl.annet sikkerhet... det er nemmelig ikke avhengig av at alle maskinene i en Cluster er oppe, så det skal brukes til DHCP, User Logon og muligens Printserver.. og kansje andre viktige funksjoner....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

en ting som jeg synes kan være greit er å bruke et anent subnett en det som du har tenkt på (198.162/16) det er oxo ms sitt arpi (auto ip sak vist den ikke finner en server)

dersom du velger et anent eks. classe a, så kan det bli lettere med feilsøking..

du har heller ikke så mye om eks. ris.. automatisere installasjonen av klientene..

btw: har du skjekket prisen på giga switcher??

..og de giga nettkorta er psycho dyre da!! 1300 eller.no og så kommer pris på kabel da...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okay..

Får ta en titt på clustering i 2000.

Men må jo si at det er vannvittig å sette opp Gbps nettverk for 30-40 maskiner dah.. Har rundt 200 arb.stasjoner, 20-30 skrivere og 20 servere stående å tusle på nettet vårt. Kjører 10/100 stackbare switches fra 3com. Ikke no å si på hastigheta her..

En annen ting, skal dere bygge servern selv?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er absolutt ikke for mye å bruke gigabit nettverk her,med tanke på skalabilitet i mange år er dette faktisk kostnadssparende sett i det hele.Nettet kan jo brukes i maange år når fiberen først er oppe.

Snakket om RIS oppe i tråden har ingenting med nettverk design å gjøre.Det kommer først ved innstallering/konfigurering og er vel heller ikke noe problem med så få maskiner.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2002-06-12 09:37, Anonym wrote:

Det er absolutt ikke for mye å bruke gigabit nettverk her,med tanke på skalabilitet i mange år er dette faktisk kostnadssparende sett i det hele.Nettet kan jo brukes i maange år når fiberen først er oppe.

Snakket om RIS oppe i tråden har ingenting med nettverk design å gjøre.Det kommer først ved innstallering/konfigurering og er vel heller ikke noe problem med så få maskiner.

Det er tatt i tankene det du sier der, og RIS er genialt system, men er avhenging av spessielle nettverkskort. Og ved bruk av RIS så blir administrasjonen mye lettere, som selvfølgelig er positivt, og ting er altid dyrt i begynnelsen, men da må fordeler og ulemper taes med i beregningen for å bestemme hva som er best... som selvfølgelig er dette tilfellet... og det er nesten 100 maskiner og i dag er det flaskehalser over alt som må bedres ut...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jo da men du kan bruke en diskett dersom nic`et ikke støtter ris..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ved bruk av fjerninstallasjon vil jeg absolutt anbefale Symantec ghost ,før jeg anbefaler MS sin RIS funksjon.Ghost både funker mye bedre + det er mye enklere å bruke i sin helhet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kommer ikke inn på siden.... det er utenlandslinjene til Telenor som sliter i et par dager igjen. MEN, jeg skal gjøre det fryktelig kort.

I og med at det er elektrolinjen du går på, så vet du sikkert at uansett hvor mye bra maskin og prog. vare du putter inn, så hjelper det fint lite hvis strømmen forsvinner og dere ikke har tatt høyde for en UPS. Ikke sant...?

Jeg får som "sagt" ikke sett på oppgaven, så jeg vet ikke hvorvidt dere har det i "specen".

Mvh Fredster

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Desverre så er serveren som det ligger på nede... har problemer med DDNS... Jeg vet at UPS er viktig, men vi tok ikke hensyn til det, siden det er en skole det er designet for, men "kun" 600 elever...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

øY! Clusters?!??!!? :o

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2002-10-28 22:14, Red-Dog wrote:

Desverre så er serveren som det ligger på nede... har problemer med DDNS... Jeg vet at UPS er viktig, men vi tok ikke hensyn til det, siden det er en skole det er designet for, men "kun" 600 elever...[addsig]

Er dette ett fiktivt prosjekt eller har dere fått i oppgave av noen å designe dette ? Jeg var akkurat i kontakt med noen i Skien som er i ferd med å starte opp en IT-skole som heter IT-Extreme. Ta en titt på www.it-extreme.no så finner du sikkert noen flere tips, hvis ikke det er for sent da....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2002-06-11 22:53, Red-Dog wrote:

Jo, Clustering er mere enn bare en ting, bl.annet sikkerhet... det er nemmelig ikke avhengig av at alle maskinene i en Cluster er oppe, så det skal brukes til DHCP, User Logon og muligens Printserver.. og kansje andre viktige funksjoner....[addsig]

Tror dere har misforstått hva clustering er, det er ikke ment for formål som dette. Les litt her for mere info http://www.microsoft.com/windows2000/hpc/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive