XP på 200GB

20 innlegg i emnet

Skrevet

Har en ny data med en 200gb WD...

når jeg skal legge inn xp får jeg bare 130 gb el noe ut.. why?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde samme problem som du.Jeg satte inn en extra hd(maxtor) og i xp fikk jeg frem bare halvparten av totale lagringskapasiteten. feilen viser seg å være at jeg ikke hadde installert Service Pack 1! go figure! :huh:

Det funket ihvert fall greit etter sp1 installering.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har en ny data med en 200gb WD...

når jeg skal legge inn xp får jeg bare 130 gb el noe ut.. why?

Innstaller XP Service Pack 1 eller 2 selvsagt så ordner dette seg.

Edit : UltraSuper du var litt før meg :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hmmm... jeg har bare den 200gb i datan. og den skal jeg ha windoes på.

vis jeg legger inn windows på den og så legger inn sp1/sp2 senere vil jeg få resten av disken senere da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vist jeg ikke er helt på bærtur,så mener jeg at resten kommer opp,når du har lagt inn SP1\SP2...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg antar at du vil se at disken fortsatt er 130 GB etter at OSet er oppdatert. Du har derved 2 valg.

Enten utvide partisonen. Det kan bare gjøres med programmer som kan behandle partisoner uten at data mistes, f.eks. Norton Partison Magic.

Eller lage en ny partison av den ledige disk område og formatere denne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg hadde også samme problemet. Jeg lastet ned Data Lifeguard v11.0 for DOS. Der fikk jeg partisjonert harddisken, slik jeg ville og fikk også tilgang til nesten hele disken (ca. 190 gb). Jeg måtte også installere SP1 (noe Data Lifeguard krevde).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette er en begrensning i windows! Det er ikke støtte for meir enn 130 gig stor hardisk i windows.

For å fikse dette må du installere sp1 eller sp2.

Bruk det Patition magic for å utvide disken til full størelse

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde samme problemet. Det jeg gjorde var å lage en liten partisjon (10gb) for windows xp, legge inn det, oppdatere til sp1/2 og så formatere den resterende plassen til en ny partisjon :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som det sies her, så er dette en begrensning uten SP inne. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ventet med å f.eks brukt PM og heller lastet ned SP2, slipstreamet denne og brent den. Så har du ei XP plate med SP2 klar til neste gang og hvis det går feil med PM (har hørt flere som har hatt problemer enkelte ganger), så har du jo da plata klar og uten dette problemet.

[Edit] Her er guiden som forklarer dette på en enkel måte. Både hvordan du kan gjøre det manuelt og med alternativet å la et program gjøre jobben for deg. [/edit]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

er det ikke enklere å gjøre det på min måte da? selv om man har det greit til senere...

PM har det me å bøgge disken ja :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Installerte med XP pro sp1 med to 200gb SATA disker i RAID0 (400gb). Det funka som beinet det. Går så det virkelig suser.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde samme problemet. Det jeg gjorde var å lage en liten partisjon (10gb) for windows xp, legge inn det, oppdatere til sp1/2 og så formatere den resterende plassen til en ny partisjon :D

Det er en meget enkel og god ide.

Jeg kan overhodet ikke skjønne hvorfor noen vil legge både Windows og data på en 200GB-partisjon (eller på en mindre for den saks skyld).

Lag en liten partisjon til operativsystemet. Windows lever fint på 10GB. Får du et systemkrasj av den sorten som krever formatering, ligger alle data trygt på den andre delen av disken.

For det er vel ingen som skaffer en 200-disk BARE til Windows????

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er en meget enkel og god ide.

Jeg kan overhodet ikke skjønne hvorfor noen vil legge både Windows og data på en 200GB-partisjon (eller på en mindre for den saks skyld).

Lag en liten partisjon til operativsystemet. Windows lever fint på 10GB. Får du et systemkrasj av den sorten som krever formatering, ligger alle data trygt på den andre delen av disken.

For det er vel ingen som skaffer en 200-disk BARE til Windows????

Hehehe, nei, d er nok ikke d. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Windows XP, skal ikke ha noen problemer med å "lese" store disker. Propemet kan ligge i hovedkortets bios. Hadde sjekket om biosen din ev trenger en oppdatering. Da jeg ikke vet hvilket hovedkort du har kan jeg desverre ikke undersøke dette for deg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Windows XP, skal ikke ha noen problemer med å "lese" store disker.

Det er et kjent problem at Windows XP uten SP1 og nå SP2 har problemer med å identfisere HDD over 137GB. Man kan unngå å innstalere SP1/SP2 ved å gjøre endringer i registeret med dette er ikke anbefalt av HDD produsenter samt Microsoft.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For all del, ikke installer SP2 værtfall...

Hold deg til SP1 du..

Ikke nødvendig med mer kluss og usikkerhet enn høyst nødvendig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hey!

eg har og ein 200gb WD, og eg hadde samme problemet, men fiksa det med og lage ein liten partisjon til OS. :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Grunnen til at man ikke får formatert disken høyere enn 128gB er at XP (uten SP1/2) ikke støtter 48bits-LBA, noe som SP1/2 gjør :) Enkelt og greit.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive